Views
3 years ago

2017-01

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Tijd
  • Waar

De Binnenvaartkrant 4 10

De Binnenvaartkrant 4 10 januari 2017 Het luxe riviercruiseschip M.P.S. ANTONIO BELLUCCI vraagt enthousiaste en gemotiveerde collega’s 1STE KAPITEIN, 2DE KAPITEIN, MACHINIST Vrije tijds regeling in overleg. Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. KAPITÁNkormidelník! Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing van de Duitse taal • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Wij bieden: Een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst. Tel: 0612344067 of email: je CV naar patrickvanhengst@me.com SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be STORVIK WERKBROEKEN 65% POLYESTER / 35% KATOEN Afritsbare zakken Insteek voor kniestukken Drie dubbel gestikt! 5 stuks € 99,- ex. BTW Telefoon: 038 – 465 17 28 terwijn-zwolle@hetnet.nl • www.terwijn-zwolle.nl BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Beurs-World Trade Center. Beursplein 37 Rotterdam. Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling crewing (tel.nr. +352 2786 1335). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 5 10 januari 2017 Aderlating door aanvaring Gemiddeld varen er 75 tot honderd schepen per dag over de Maas. Volgens schattingen van het Bureau Voorlichting Binnenvaart kost de stremming de binnenvaart zo’n 300.000 euro per dag. Daar bovenop komt nog de schade van terminals, overslagbedrijven en verladers. De schepen moeten hun lading nu met een flinke omweg door België of Noord-Brabant vervoeren. Dat kost niet alleen tijd, maar ook extra kosten. Ook voor verladers. Onder andere Sabic en DSM in Sittard-Geleen, OCI Nitrogen in Stein, Sappi Maastricht en VDL Nedcar in Born zijn gedupeerd. Barge Terminal Born maakt sinds vorige week gebruik van de mogelijkheid om schepen via de zuidelijke Maasroute en het Albertkanaal te laten varen. Directeur Verstoep: “Dat is wel een tijdelijke oplossing om in beweging te blijven.” Geen schadevergoeding De haven van Heyen is helemaal afgesloten voor de scheepvaart. Twee schepen die daar vastlagen, mochten donderdag 5 januari – samen met een schip in Heumen dat hetzelfde lot onderging – onder begeleiding van Rijkswaterstaat het stuwpand Sambeek- Grave verlaten. De haven is onbereikbaar voor schepen die er gewoonlijk komen om grind te laden. De grindwinning is zelfs stilgelegd. De producenten van het Grensmaasproject hebben geen alternatief: zij kunnen en mogen hun grind niet over de weg afvoeren. Verladersorganisatie EVO is duidelijk in het advies aan haar leden: “Claims met betrekking tot schade die het gevolg is van de beschadiging van de stuw kunnen niet bij Rijkswaterstaat worden ingediend. Claims moeten worden voorgelegd aan zowel de verzekeraar van het schip, als aan de door die verzekeraar ingeschakelde expert.” De Maria Valentine is verzekerd bij Georg Duncker GmbH & Co. uit Hamburg. Maar de kans dat verladers een schadevergoeding krijgen is nihil. Datzelfde geldt voor schippers. De EVO: “Overigens zal de eigenaar van het schip of de verzekeraar vast en zeker een beroep doen op de in het CNLI-verdrag uitgewerkte mogelijkheid om aansprakelijkheid te beperken.” Het maximumbedrag wordt bepaald op basis van het laad- en het motorvermogen. Voor de Maria Valentine is dat hooguit 2 miljoen euro. Dat geld is nog niet eens toereikend voor de schade aan de stuw. Alleen als er opzet of grove schuld aan de orde is, kan de beperkte aansprakelijkheid worden aangevochten. Schippers doen er verstandig aan bij hun verzekeraar aan te kloppen. Degenen die niet konden varen – zoals de schepen op het Maas-Waalkanaal en in Heijen – kunnen waarschijnlijk een beroep doen op hun stremmingsdekking – als ze die hebben. Dan krijgen ze in elk geval hun vaste kosten (deels) vergoed. Omvaren Door de stremming moeten schepen flink omvaren. Dat kost extra tijd en brandstof. Kleine schepen kunnen van de Brabantroute gebruikmaken: via het Kanaal Wessem-Nederweert en de Zuid-Willemsvaart. Het gaat om schepen die maximaal 80 meter lang en 7,25 meter breed zijn. De maximale diepgang is 1,90 meter; de hoogte 5 meter. Op deze alternatieve route wordt voorlopig 24 uur per dag en zeven dagen per week geschut. Grote schepen moeten door België, via het Albertkanaal. Dat kost minstens 28 uur extra tijd. Op verzoek van de binnenvaartorganisaties staat Rijkswaterstaat sinds woensdag 4 januari bovenmaatse schepen (groter dan 137,50 x 12 meter) toe op het Julianakanaal. Ze mogen uitsluitend ’s nachts, na voormelding en in konvooivaart varen. Rijkswaterstaat: kritiek is onterecht >> Vervolg van de voorpagina De afgelopen dagen zwol de kritiek op Rijkswaterstaat aan. Met name gedupeerde binnenvaartschippers en verladers/ontvangers vinden dat het veel te lang duurt voordat er stappen worden gezet. De stremming duurt nu al bijna twee weken. Rijkswaterstaat stelt echter dat de veiligheid van de met benzeen geladen Maria Valentine prioriteit had. Daarna vergden de inspecties van de stuw veel tijd. Door de sterke stroming was het niet verantwoord duikers in te zetten. In plaats daarvan werd gewerkt met onderwatercamera’s. Kritiek is er ook op de late beslissing om 29 december de sluisdeuren in Heumen te sluiten. Als ze sneller dicht waren gegaan, was op het Maas-Waalkanaal wellicht geen volledige stremming nodig geweest. Volgens Rijkswaterstaat was de keersluis van het sluiscomplex Heumen rond middernacht gesloten. De ebdeuren van de schutsluis vergden meer tijd; die waren 02.30 uur dicht. Die zijn niet gebouwd op een snelle sluiting. Daarvoor zijn ter plaatse handelingen nodig die alleen vanaf een schip kunnen worden verricht. Op het moment dat ze dicht waren was het waterpeil 1,10 meter gezakt. Dichte mist De problemen zijn veroorzaakt doordat de Maria Valentine op donderdag 29 december rond De stuw is over een breedte van circa 25 meter kapot. (foto Noud van der Zee) 19.30 uur in dichte mist dwars door de stuw bij Grave voer. De met benzeen geladen tanker miste de invaart van de sluis en beschadigde de stuw over een breedte van zeker 25 meter. Het gat zorgde ervoor dat water wegliep uit het stuwpand tussen Grave en Sambeek. Het waterpeil daalde 3 meter. Brandweer en hulpdiensten sloegen groot alarm. Er werden lichte concentraties benzeen gemeten. Dat kwam waarschijnlijk doordat het hele dek van de Duitse tanker, varend bij GEFO, beschadigd was. Er bleek echter geen benzeen gelekt te zijn. De kapitein moest voor controle naar het ziekenhuis. De 52-jarige Slowaak werd daar de volgende dag ondervaagd door de politie, die hem ook op alcohol controleerde. De tanker is na enkele dagen weggesleept naar ATM in Moerdijk. Daar is de lading overgeslagen. Zondag 8 januari is de scheepvaart op het Maas-Waalkanaal langzaam weer op gang gekomen. De stremming is opgeheven van sluis Weurt tot aan de Noorderkanaalhaven. Sluis Weurt wordt nu beperkt bediend. 26 lege en twee geladen schepen lagen sinds 29 december opgesloten in het kanaal. Bedrijven aan het kanaal kunnen weer bevoorraad worden. Rijkswaterstaat wist met pompen in de oude sluiskolk van Heumen het Maas-Waalkanaal te vullen met water uit de Maas. Dat heeft geen effect op het waterpeil in het stuwpand van de Maas tussen Sambeek en Grave. Er wordt minder water uit gepompt naar het Maas-Waalkanaal dan dat er instroomt bij Sambeek. De pompen blijven wel nodig; door het schutten bij Weurt gaat er water verloren. Lees het laatste nieuws over de stuw Grave en de stremming op www. binnenvaartkrant.nl. Waar zijn de schepen gebleven? DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Wel veel nieuwsgierigen, maar geen schepen te zien. In de sluis wordt nog flink gepompt en dat trekt dagjesmensen aan. Vooral op zondag. Het is echt zo’n dag dat echtparen in modderlaarzen en unisekskleding even komen kijken hoe het er bij staat met de Heumense sluis. Het directe terrein rond het sluiscomplex is afgezet met rood-wit lint. “Door het grasveld is flink heen en weer gereden”, constateert een koppel. De grasmat naast de sluis is één en al moddersporen. “Dat was om natuurlijk die pompen op hun plek te krijgen. Maar waar is dat schip gebleven dat daar lag?” Inderdaad. In het water liggen alleen maar dobberende meeuwen. Geen schip te zien. Toch lopen nieuwsgierigen af en aan richting sluis en laten er zo de nodige theorieën op los hoe het nu verder moet. “Normaal staat het water helemaal tot daar”, wijst een dik ingepakte vrouw die haar man stevig vasthoudt. Hij zal wel eens even vertellen hoe de vork in de steel zit met die ‘boten’ en het gevallen water. Het woord ‘afdekluik’ valt. Nog altijd is de binnenvaart voor sommigen een raadsel, blijkt maar weer. Zijn vrouw gelooft het allemaal wel en begint een praatje met een gearriveerde vriendin over afgelopen oud en nieuw: “Je kunt maar beter oliebollen eten dan een schip door een sluisdeur heen varen.” Dat is een ding dat zeker is. Intussen worden de problemen stukje bij beetje opgelost. Op deze zondag kunnen 28 schepen bij Weurt het Maas-Waalkanaal verlaten. Het verladend en ontvangend bedrijfsleven in Nijmegen is blij met de ogenschijnlijke normalisering na alle stremming. Het waterpeil gaat langzaam, langzaamaan, langzamerhand weer naar normaal. De gedupeerde woonboteneigenaren zien hun vloer weer voorzichtig in horizontale stand terugkeren. Maar in Heumen blijven de sluizen dicht. De scheepvaart kan het kanaal dus nog niet normaal gebruiken. Een oplossing voor een soepele doorvaart van binnenschepen lijkt op de korte termijn niet voorhanden. Beperkte scheepvaart is momenteel mogelijk, heet dat. Rijkswaterstaat blijft pompen. In Heumen heeft Rijkswaterstaat pompen ingezet om het peil in het Maas-Waalkanaal te herstellen. (foto Frank Antonie van Alphen)

Binnenvaartkrant