Views
1 year ago

2017-01

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Tijd
  • Waar

De Binnenvaartkrant 2 10

De Binnenvaartkrant 2 10 januari 2017 Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits www.fluvia.eu/jobs Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers Gezocht schipper voor indiensttreding op korte termijn, voor bevoorradingswerkzaamheden in de haven van Amsterdam e.o. Wat vragen wij van u: • Enige ervaring als schipper • i.b.v. schippers papieren / radardiploma evt. ADN basis heeft voorkeur • werkdagen maandag/vrijdag en bereid om 1 x per 3 weken weekend/week dienst te lopen • i.b.v. eigen vervoer, geen mogelijkheden om door de weeks a.b. te blijven na werktijd Wat bieden wij u: • goede verdiensten en arbeidsvoorwaarden • vast dienstverband na gebruikelijke termijn volgens C.A.O. • gevarieerde werkzaamheden • cursussen worden vergoed door werkgever Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Heeft u interesse en/ of vragen? De Waterboot BV Postbus 2227, 1500 GE Zaandam | Tel: 06 53245778 | e-mail: wabo@chello.nl

De Binnenvaartkrant 3 10 januari 2017 Doek valt voor PBV Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) houdt na 24 jaar op te bestaan. De vzw werkt op verzoek van de politiek aan een ‘uitdoofscenario’. De toekomst van de medewerkers is ongewis Net als de kracht waarmee de binnenvaartsector zijn stem straks kan laten horen binnen een nieuw op te richten multimodaal platform. Ook verbod op varend ontgassen in Noord-Holland en Utrecht Vanaf 1 maart geldt in Noord-Holland een verbod op varend ontgassen. Gedeputeerde Staten WINNAAR In december boog de raad van bestuur van PBV zich over de vereffening van de vzw, waaronder ook Shortsea Shipping Vlaanderen valt, het promotiebureau voor de kustvaart. Die stap is nodig aangezien de financiering door de overheid, waar PBV voor 99 procent van afhankelijk is, wordt stopgezet. Een totale verrassing is dat niet: De Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts had in het Vlaams parlement al enkele malen laten blijken dat hij breder wil inzetten op multimodaal vervoer. Dat het promotiebureau volledig wordt opgedoekt, had men volgens bestuursvoorzitter Joël Bijnens niet verwacht bij PBV. hebben ingestemd met de wijziging van de provinciale milieuverordening om dit mogelijk te De winnaar van onze Kerstpuzzelprijsvraag in krant 26 van 20 december is D. Versluijs uit Kloetinge De oplossing was ‘De Binnenvaartkrant wenst u een spetterend 2017’’ Van harte gefeliciteerd! Binnenkort krijgt u van ons uw prijs toegestuurd! Synchromodaal platform Hoe de promotie van de binnenvaart in Vlaanderen in de toekomst wordt voortgezet, is onduidelijk. Minister Weyts beoogt de oprichting van een synchromodaal platform en wil dit als business unit onderbrengen bij het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL). “Als raad van bestuur zijn we bezorgd of en hoe de binnenvaartsector binnen dit nieuwe platform zijn stem krachtig zal kunnen laten horen”, aldus Bijnens. Over de concrete invulling van het synchromodale platform en de mensen die ervoor gaan werken is weinig bekend. Plotseling vertrek Martin van Dijk Martin van Dijk is per 1 januari afgetreden als bestuurslid van Koninklijke BLN-Schuttevaer. Hij heeft ook zijn werk bij de Internationale Afdeling neergelegd, waar hij voorzitter en interimpenningmeester was. Vorige week maakte Koninklijke BLN-Schuttevaer het plotselinge vertrek bekend. Over de reden zijn geen mededelingen gedaan. Van Dijk zegt zelf desgevraagd alleen dat hij tot de conclusie is gekomen dat hij persoonlijk geen bijdrage meer kan leveren aan de koers van Koninklijke BLN-Schuttevaer. De vereniging schrijft: “Namens het bestuur, het bureau, de leden en onze relaties danken we Martin voor zijn bijdrage aan de organisatie en de binnenvaart in algemene zin. Martin heeft internationaal vele contacten gelegd om de binnenvaart te vertegenwoordigen en te promoten.” “Bij calamiteiten was hij vaak als vertegenwoordiger van de branche aanwezig om de communicatie van de varende ondernemers en verladers richting de overheid en de branche te ondersteunen. Nationaal en internationaal heeft hij een geweldige reputatie opgebouwd. We zullen hem enorm missen, maar gunnen hem de rust en voldoening om energie en tijd aan andere zaken te besteden.” Van Dijk behartigde met verve de belangen van de binnenvaart toen de Rijn langdurig gestremd was door het ongeluk met de Waldhof. maken. Ook Provincie Utrecht zal per 1 maart een verbod op varend ontgassen instellen. Met het verbod is het niet meer toegestaan om restladingdampen van benzeen en sterk benzeenhoudende koolwaterstoffen (>10 procent benzeen) varend te ontgassen. Bij ontgassen worden dampen uit ladingtanks in de buitenlucht geloosd om te voorkomen dat de volgende lading ermee verontreinigd wordt. Afgeven Voor de handhaving gaat de provincie samenwerken met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en de Divisie Havenmeester van het Havenbedrijf Amsterdam. Er wordt nog onderzocht hoe het toezicht zal worden uitgevoerd. Waarschijnlijk komt er een overgangstermijn. Noord-Holland en Ook de toekomst van de PBVmedewerkers, van wie velen zich al jaren inzetten voor de promotie van de binnenvaart, is ongewis. Volgens Bijnens kunnen ze wellicht hun kennis straks inzetten bij het nieuwe platform. Of ze gaan meedraaien binnen de nieuwe fusieorganisatie ‘De Vlaamse Waterweg’ van vaarwegbeheerders De Scheepvaart en Waterwegen & Zeekanaal. PBV blijft tot medio 2017 doorwerken, werkt projecten af en gaat organisaties zoeken die een aantal taken kunnen overnemen. Een mogelijke partij is Watersnelweg, een initiatief van PBV, de vaarwegbeheerders en het departement Mobiliteit en Openbare Werken om meer lading over water te laten vervoeren. “We gaan ervan uit dat dit initiatief blijft bestaan.” Daarnaast wordt een ‘overnemer’ gezocht voor een aantal initiatieven van PBV rond de binnenvaartsimulator LENA. Dat kan bijvoorbeeld Syntra Midden-Vlaanderen zijn. Hij blijft voorlopig als adviseur aan om internationale zaken te behartigen. Hij draagt zijn taken en verantwoordelijkheden geleidelijk over. Hij sprak vorige week met enkele bestuursleden om dossiers over te dragen. het Havenbedrijf Amsterdam willen zorgen voor voldoende ontgasssingscapaciteit in de regio. Zodat schepen hun dampen verantwoord kunnen afgeven. Hiervoor stelt de provincie 499.500 euro subsidie beschikbaar. Ontgassingstoerisme Noord-Holland en Utrecht volgen het voorbeeld van Noord-Brabant en Zuid-Holland. Die provincies kennen al sinds 2015 een verbod op varend ontgassen. Dat was aanleiding voor Noord-Holland om samen met de provincies Utrecht, Gelderland en Zeeland een onderzoek te laten uitvoeren naar de effecten. Daaruit bleek dat het verbod in Zuid-Holland en Noord-Brabant ‘ontgassingstoerisme’ tot gevolg heeft: schepen varen na het lossen naar andere provincies om alsnog varend te ontgassen. Invloed Kom, we beginnen 2017 met een vrolijk scenario. Rusland valt de Baltische staten binnen. Esland, Letland en Litouwen zijn weliswaar lid van de NAVO maar het transatlantische bondgenootschap doet niets. De NAVO wordt gefinancierd door de VS en de nieuwe president van deze superstaat heeft zijn verkiezing te danken aan een deal met de president van Rusland: hacken van de democratische computers en leugentjes op Facebook plaatsen in ruil voor het wegkijken als Rusland zijn grondgebied weer een tikkie uitbreidt. De Baltische staten zijn niet eens verrast. Zo is het immers altijd gegaan. Sovjet-tijden herleven. Europa reageert verdeeld. Dat doet Europa altijd. Alleen deze keer is het heftiger en valt de EU uit elkaar. Kortom, we zijn terug bij de situatie aan het begin van de twintigste eeuw, met een geïsoleerde VS en staatjes in Europa die elkaar allemaal boycotten. De Britten kijken stomverbaasd toe want er is geen EU meer waar ze uit kunnen stappen. Is er dan niets veranderd? Nou ja, er leven ongeveer vier keer zo veel mensen op de wereldbol als honderd jaar geleden en we hebben Facebook, Google en Youtube waar je kan volgen wat al die mensen aan het doen zijn. Aanrader om op Youtube het interview te kijken dat Philomena Cunk hield met Brian Cox over de toekomst van het universum. Philomena is een typetje van actrice Diane Morgan en ze vraagt de voormalige rockartiest en tegenwoordig hoogleraar Cox hoe de wereld zal vergaan. “Over 4 miljard jaar zal de zon opzwellen waardoor de aarde zal verbranden”, antwoordt Cox, waarop een bezorgde Cunk vraagt: “Is er niets wat we daaraan kunnen doen?” Behalve dat je kan voorspellen dat the president-elect zal tweeten dat het allemaal onzin is, is de toekomst erg ongewis. Dat werpt ook een ander licht op de veel gehoorde slogan ‘Doe het voor je (klein)kinderen’. Koop deze auto want dat is goed voor je kleinkinderen. Die kids schieten daar niks mee op als de aarde tegen die tijd bol staat van de onderling knokkende landen. Kortom: je hebt op de toekomst niet zo gek veel invloed. Aan het ‘nu’ is wel iets te doen. Maar ja, als je je daarin gaat verdiepen (miljoenen mensen op de wereld sterven nu al door klimaatveranderingen om maar wat te noemen), koop je helemaal geen auto meer. Dan stort de economie in elkaar en kunnen we zeker die 8 miljard mondjes niet meer voeden. Dat is in een notendop de gordiaanse knoop anno 2017. Gelukkig nieuwjaar. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant