Views
2 years ago

2017-01

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Tijd
  • Waar

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 10 januari 2017 TONDIA B.V. vraagt voor het M.P.S. Rembrandt van Rijn 2DE KAPITEIN, STUURMAN, MACHINIST (vrije tijds regeling in overleg en geen continue vaart) Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Als SUPERINTENDENT op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst. Tel: 0612344067 of email: je CV naar patrickvanhengst@me.com Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als superintendent ben jij het aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankerervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. PHOENIX FLANDERS SHIPYARD & STEEL CONSTRUCTIONS SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be VOOR ELKE KLUS BIEDEN WIJ EEN PASSENDE OPLOSSING +31(0)10 429 08 88 · www.hoogerwaard.com · info@hoogerwaard.com • Algemene scheepsreparaties • Klasse-werkzaamheden • Nieuwbouw en ombouw • Reiniging en conservering Onze partner in engineering en cascobouw Hellingscapaciteit tot 6 schepen breed (max. 135 m L x 22 m B) Herbekestraat 71 2620 Hemiksem (Antwerpen) 03/877 55 28, 0486/38 33 44 of 0472/29 44 09 info@phoenix-shipyard.be FACEBOOK.COM/PHOENIXSHIPYARD www.phoenix-shipyard.be Recycling drijvend materieel +31 (0)38 477 29 35 Oslokade 1 8326 CH Kampen In- en verkoop van: • Schroot en metalen • Drijvende objecten • Bruikbare onderdelen Vergunt voor verwerking van ongereinigde tankers Hijsen en slopen van grote constructies met eigen drijvende bok www.hoebenrdm.nl

De Binnenvaartkrant 15 10 januari 2017 Steger & Windhagen geeft duwvaart meer kracht Veiligheid hoort aan boord altijd voorop te staan. Vanuit deze filosofie heeft Steger & Windhagen uit Duisburg onlangs zijn koppellieren voor de duwvaart gemodificeerd. Duwboten en duwbakken moeten stevig gekoppeld zijn zodat ze tijdens de reis niet uit elkaar drijven. De koppellieren van Steger & Windhagen worden standaard geleverd met een gesloten handwiel. “Open handwielen hebben in het verleden tot zware letsels aan handen en voeten geleid”, aldus directeur Dirk Wallner. “Daarom let de duwvaart er steeds meer op dat ze gesloten zijn.” Extra tandwielkast Een nadeel van de gesloten handwielen is dat bemanningsleden vaak onvoldoende kracht op het koppelwiel kunnen zetten, waardoor de duwbakken niet stevig genoeg gekoppeld zijn en soms tijdens de reis uit elkaar drijven. Daarom heeft Steger & Windhagen zijn koppellieren voorzien van een extra tandwielkastaandrijving. Hierdoor kan men meer kracht zetten en hoeft men tijdens de reis niet nog een keer extra na te spannen. “Terwijl één persoon aan het grote, gesloten handwiel 4 tot 5 ton trekkracht kan bereiken, kan hij aan het kleine handwiel dankzij de toegevoegde aandrijving met dezelfde handkracht 12 tot 14 ton trekkracht bereiken.” Korte levertijden Steger & Windhagen, meer dan veertig jaar actief in corrosiepreventie en scheepsreiniging, bouwt sinds de jaren 90 koppel-, anker- en verhaallieren. Het familie bedrijf bestaat uit een hecht team van specialisten die snel reageren op actuele behoeften in de binnenvaart. De korte reactie- en levertijden worden door de markt gewaardeerd. Dankzij goed voorraadbeheer kan Steger & Windhagen vrijwel alle lieren binnen twee weken produceren en leveren. www.stegerwindhagen.de J. de Jong Scheepsservice heet voortaan De Jong Holland In de jaren 60 begon J. de Jong Scheepsservice als las- en constructiebedrijf voor de binnenvaart. Inmiddels verleent het Nijmeegse familiebedrijf niet meer alleen scheepsservice; het heeft al jarenlang meerdere disciplines in huis. Tijd voor een nieuwe naam, die beter past bij wat zij doen. Vanaf nu heet het bedrijf De Jong Holland. J. de Jong senior legde de basis voor het bedrijf met vooral binnenvaartschippers als klant. Het repareren van oliekachels en het construeren en installeren van leidingwerk aan boord was en is nog altijd dagelijkse kost. De naam Scheepsservice is dus nog steeds toepasselijk, alleen niet meer toereikend. Zonen Dirk Jan en Jeroen de Jong breidden het bedrijf samen met hun vader uit tot wat het nu is. Bij een nieuwe naam hoort ook een nieuw logo. Scheepsservice is nu één van de vier divisies, naast Installatietechniek, Las- en constructietechniek en Productontwikkeling. De divisie Installatietechniek legt zich toe op grote installatieprojecten op bijvoorbeeld cruiseschepen en in de utiliteitsbouw. Las- en constructietechniek omvat het vervaardigen van constructies en leidingwerk in aluminium, RVS en staal. Water en techniek De combinatie water en techniek blijft in het wezen van De Jong. In 2006 ontwikkelden en bouwden zij de eerste voor de weg en het water gecertificeerde amfibische bus. Een prestatie waarbij alle technische disciplines samenkwamen. Dat legde de basis voor de afdeling Productontwikkeling. Sindsdien is De Jong internationaal actief. Daarmee werd de behoefte aan een andere naam nog groter. Met ‘De Jong Holland’ blijft de oer-Nederlandse familienaam behouden. Bij het internationale zakendoen roept de nieuwe naam vertrouwen op van de Nederlandse kunde in water en techniek. www.dejongholland.com ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl Media-aandacht Grave De media weten het BVB massaal te vinden met persvragen over de situatie op de Maas door de zwaar beschadigde stuw bij Grave. Zowel landelijke als regionale media willen de actuele stand van zaken en de economische gevolgen weten. Het BVB doet binnen het in het leven geroepen ‘Crisisteam stuw Grave’ de perswoordvoering namens de bedrijfstak. We doen dit in nauw overleg met de brancheorganisaties CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer voor de meest actuele stand van zaken. Het BVB doet er alles aan om de gevolgen voor de binnenvaart zo goed en VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl realistisch mogelijk over te brengen. In diverse media zijn inmiddels (achtergrond)artikelen en nieuwsberichten verschenen over de situatie ter plaatse en de gevolgen voor de scheepvaart. Van landelijke media als de NOS, RTL, BNR Nieuwsradio, de Volkskrant en het AD, en de regionale pers zoals De Gelderlander, Limburg1, Omroep Brabant en RTV Rijnmond. Op de website van Koninklijke BLN-Schuttevaer (www.bln.nl) vindt u alle nieuwsupdates over de actuele stand van zaken aangaande de situatie op de Maas. Schip gezocht voor open dag STC Op vrijdagavond 27 januari (van 18.00 tot 21.00 uur) en zaterdag 28 januari (van 10.00 tot 14.00 uur) vinden open dagen plaats op het STC. Jongeren die geïnteresseerd zijn in een beroep in de scheepvaart of transport kunnen kennismaken met de diverse mbo-opleidingen die ze aanbieden. Zo ook de binnenvaartopleidingen. Om de binnenvaart nog meer tot de verbeelding te laten spreken heeft de school het BVB benaderd of wij een ondernemer weten die tijdens de open dag op zaterdag 28 januari in Rotterdam met het schip voor de kade zou willen liggen, zodat jongeren een kijkje aan boord kunnen nemen. Weet u iemand of bent u zelf geïnteresseerd om eventueel aanstormend binnenvaarttalent een kijkje in de keuken te geven en hen te enthousiasmeren? Laat het ons dan even weten via info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl. Artikel binnenvaart in Maritiem Noord-Holland In nummer 3 van 2016 van magazine Maritiem Noord-Nederland staat een uitgebreid artikel over duurzame initiatieven in de binnenvaart. Het BVB was gevraagd een bijdrage te leveren aan deze Het artikel in Maritime Noord-Nederand. uitgave en heeft duurzame initiatieven benoemd die te linken zijn aan het noorden van het land, zoals de ‘groene zoutpendel’ van Akzo Nobel en de tot hybride omgebouwde schepen Nadorias en Prisa. Hierin ook aandacht voor de nieuwe serie binnenvaartposters van het BVB waar onder andere de Nadorias en de Shalimar (een schip uit de zoutpendel) op prijken.

Binnenvaartkrant