Views
4 years ago

2016-26

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • December
  • Haven
  • Onze
  • Sluis
  • Dettmer
  • Binnenvaartkrant
  • Schip

De Binnenvaartkrant 6 20

De Binnenvaartkrant 6 20 december 2016 FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad Psalm 119:105 Verdrietig, maar dankbaar dat zij zo lang in ons midden mocht zijn, hebben wij afscheid moeten nemen van mijn lieve, zorgzame moeder en onze zeer betrokken oma, overoma en over-overoma KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl Te koop gevraagd: loopbrug Carsten H.W. Peters Tel. +49 176 397 297 89 c.h.w.peters@t-online.de U ZOEKT EEN KAPITEIN? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 Tannetje Dagevos-Zuidweg sinds 3 januari 1994 weduwe van Jacobus Dagevos in de leeftijd van 99 jaar. 11 december 2016 De Wemel 41 4424 AC Wemeldinge Truus Warbout-Dagevos Jan Warbout in liefdevolle herinnering John en Ellen José en Gerwin, Chloë, Demi Jan jr. en Ashley Piet en Joke Freya Senna De begrafenis heeft reeds plaatsgevonden op 15 december in de kerk van de Vrije Evangelische Gemeente, Noordelijke Achterweg 67 te Wemeldinge. Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: 085-877 2324 TK TELESCOPISCHE SPUDPALEN voor grote en kleine schepen ! Beste prijs kwaliteit verhouding ! Meestal op voorraad/snelle levering ! www.botermantechniek.nl Tel. 06 54 28 7373 Onze bijzondere dank gaat uit naar de Thuiszorg van Cederhof voor de liefdevolle verzorging. Gezocht : Schepen 600 ton tot 1000 ton met één ruim en strakke ijzeren vloer voor vast werk in België. Tel. +32 499 731 631 Gevraagd: koppel of 2 man i.b.v. rijnpatent die maandelijks in 2017 10 dagen willen aflossen op een kvb. Tel. 06-12343272 HOLLAND SHIP CLEANING Scheepsruimen 500BAR + verven Hydrojetten 2500BAR Tel. 0617324458 GEZOCHT: Matroos per 02-01-2017 Werkgebied Haven Amsterdam e.o. Dagtijd en bereid om 1 x per 3 weken een weekend week dienst te lopen. I.b.v. eigen vervoer. Contact mail wabo@chello.nl of 06-53245778 Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van De Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar! Gemotiveerde Filipijnse Voor ms Isabel (NL) zijn we Bemanning op zoek naar een Stuurman In Nederland afdragen. die zelfstandig kan varen, Vanaf Euro 116 per dag, lange een Schipper of een Stel periode. (eigen woning) Barko UG Duisburg Vaarschema: flexibel i.o. of Tel. +49-3222-1096-896 1week op/1week af, Of: +31-1025-799-22 Vaargebied: verschillende (tijdverschil + 7 uur) trajecten van en naar email: Duitsland en Nederland. sales@barkocrewing.eu Bij Interesse graag bellen: www.barkocrewing.eu 06-42296019 Te koop Duwsleepboot Mantelzorgwoning/ Maurice Monepool 2x400 Zorgaanbouw Een Pk-GM Beweegbare zorgaanbouw in 1 dag stuurhut,lengte 22,56,breedte geplaatst en een 5.m88 bj 1944 , koppelieren mantelzorgwoning binnen een 4x40 ton 2 generates sets elk week. Kijk op www. 40 kvd duwcap 4500 dezorgaanbouw.com of ton,nieuw certificaat tot 2022 www.risseeuwbv.nl woning-keuken 3 slaapkamers, evt gedeeltelijk mee Te Koop gevraagd : financieren mogelijk Aggregaten, tel 06-53326791 Scheepsmotoren etc. Ook loop en sloop motoren. Gezocht: Rondvaartschipper Contante betaling en snelle (m/v) afwikkeling. i.b.v groot vaarbewijs, bekend E: vemodieselmotoren@live.nl in Amsterdam is pre. Meer T: 0031-6551 868 23 informatie of solliciteren? Kijk op www.blueboat.nl of Op zoek naar een prettige én neem contact op via: voordelige leverancier voor pz@blueboat.nl of Roemeense óf bel 020-8204545 Filipijnse matrozen? Johnny Saija, 06-52 68 82 52 TK Radiografische www.alfuru.com bedieningen voor o.a. Autolaadkranen, Gezocht st.man/matroos. ll/ NU voor à € 425,00 matroos nl/b drogelading. www.botermantechniek.nl 10dgn / 4dgn. Reacties naar tel: 06 54 28 73 73 ms.hendrika@vaart.net GEZOCHT KAPITEIN Droge lading om de week. Goede condities Contact Tel.: +32 475 274 579 GEVRAAGD 2e Kapitein met tankvaart ervaring • in bezit van een Rijnpatent is een pré • Vaste vrijetijdsregeling 21/21 TTK Shipping B.V. E: info@ttkshipping.nl Tel: +31 6 13 16 18 36 Adverteren in een thema of special? Gevraagd Stuurman / schipper met patent tms Riad. i.b.v. alle papieren en voldoende ervaring. 14 op/14 af. Ned. condities. Tel. +31(0)622602039 Email: wweima@msn.com BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Rederij Dijkhuizen zoekt per 1 april Ervaren Kapitein Rondvaartboot Naast in het bezit van vereiste papieren, beschikt men over goede contactuele eigenschappen alsmede technische kennis, voor onze rondvaartboten te Veere en Middelburg. Het betreft dagvaartochten, geen continue vaart. Informatie: telefoon: 0118-419367 of e-mail: info@rederij-dijkhuizen.nl AANKOMENDE EDITIES EDITIE 3 Duurzaamheid & innovatie EDITIE 5 Open Scheepvaartdagen Antwerpen EDITIE 7 Cruise Neem contact op met 010-414 00 60 of sales@binnenvaartkrant.nl

De Binnenvaartkrant 7 20 december 2016 Havenbedrijf Amsterdam is bij ‘echte havenman’ Koen Overtoom in vertrouwde handen DOOR EVERT BRUINEKOOL Koen Overtoom is op 6 december benoemd tot CEO van Havenbedrijf Amsterdam. Hij is de opvolger van Dertje Meijer, die het Havenbedrijf tot 1 augustus leidde. Sinds die datum was Overtoom waarnemend CEO. Koen Overtoom (50) heeft een lange staat van dienst en beschikt over veel kennis van de haven en het Havenbedrijf. Hij kwam er in 2002 werken en was sinds de verzelfstandiging van het Havenbedrijf in april 2013 operationeel directeur (COO). In die rol was hij verantwoordelijk voor commercie en infrastructuur en had hij ook de divisie Havenmeester in zijn portefeuille. Koos van der Steenhoven, voorzitter van de raad van commissarissen van Havenbedrijf Amsterdam, zegt: “Koen Overtoom is een echte havenman. Hij kent de business van haver tot gort en geeft gepassioneerd richting aan de verwezenlijking van Visie2030, die de Amsterdamse haven tot een van de duurzaamste in Europa maakt. Met Koen hebben wij een vakman in huis met een groot hart voor de bundeling van de krachten van haven, stad en regio. Iemand die in staat is de uitdagingen aan te gaan op de terreinen van energietransitie, circulaire economie en innovaties in veiligheid en digitalisering.” CoVadem gaat nieuwe fase in Binnenvaartschepen worden ‘high tech’-dataverzamelaars. Ze gaan tijdens de vaart real time data verzamelen. Op die manier worden het brandstofverbruik en waterdiepten en doorvaarthoogten in beeld gebracht. Zo kan de binnenvaart nauwkeuriger inschatten hoeveel lading kan worden meegenomen. Dit levert de binnenvaart een efficiënter gebruik van schepen op en zorgt voor minder CO 2 -uitstoot. Daarnaast vergaren de schepen gegevens over de bodem, waterstand en stroming. Die kunnen gebruikt worden voor het onderhoud van de vaarwegen en voor watermanagement. Het project Co2Vadem+ kan van start dankzij financiering via de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en de binnenvaart zelf. Visie 2030 Met de benoeming van Overtoom is de directie voortaan 2-koppig. Michiel de Brauw (57) is als CFO verantwoordelijk voor de financiën. Overtoom studeerde Internationale Economie aan de Universiteit van Amsterdam. Na divers uitzendwerk in 1991/1992 (met name bij ABN AMRO) werkte hij van 1992 tot 1997 als logistiek medewerker bij Unieveem. Vervolgens was hij vijf jaar general manager bij Ter Haak warehousing and logistics. In 2002 trad Overtoom in dienst bij Haven Amsterdam. Tot en met 2004 was hij commercieel directeur Duitsland; van 2005 tot 2010 unitmanager Containers, Stukgoed en Logistiek en sinds 2010 Chief Operating Officer. Overtoom gaat de haven leiden volgens de door de gemeenteraad goedgekeurde Visie 2030. De bedoeling is de haven tot een van de duurzaamste van Europa te maken. Het gaat bijvoorbeeld om de overgang naar schone energie en een circulaire economie. Nu is Amsterdam nog sterk in steenkool en geldt de hoofdstad als de grootste benzinehaven van de wereld. “Dit is de strategie van het havenbedrijf tot 2030 die wij hebben voorgelegd aan de gemeenteraad. Met stakeholders en andere belanghebbenden is hij samengesteld. De energietransitie is daar ook een belangrijk onderdeel van.” Aandeelhouders Bij de verzelfstandiging is afgesproken dat het Havenbedrijf na drie jaar de mogelijkheid heeft om overheidspartijen toe te laten als aandeelhouder. “Wij hebben de leningen van de stad overgenomen en hebben nu zelf de bancaire financiering. Maar het gaat hier alleen om andere overheidspartijen die kunnen instappen, geen private partijen”, stelt Overtoom nadrukkelijk. “Dat betekent dat nu een zorgvuldig traject wordt gestart om te onderzoeken of het wenselijk is andere aandeelhouders toe te laten”, vertelt Overtoom. In de raad zijn destijds potentiële partijen genoemd, zoals het Rijk, Rotterdam, de Provincie en andere overheden. De totale financiering van 1,2 miljoen euro is nu rond. De sector draagt zelf ruim 600.000 euro bij. Op dit moment doen zo’n vijftig schepen mee in de pilot. Er zijn meer schepen nodig om de te ontwikkelen producten continu te voeden met data. De kosten van het project zouden uiteindelijk kunnen worden terugverdiend wanneer er zo’n 250 schepen meedoen. Het is de bedoeling dat het initiatief door de Koen Overtoom: “Ik zou graag in gesprek gaan met de binnenvaart over innovatie en digitalisering.” (foto Havenbedrijf Amsterdam) Een voorwaarde is dat de partijen moeten willen samen werken. Ook aandeelhouder Amsterdam moet ermee akkoord gaan. Schone energie Een andere grote klus voor de komende jaren is de al genoemde transitie naar schone energie. De fossiele brandstoffen in de haven bestaat uit twee stromingen: brandstof voor energiecentrales en transportmiddelen en de industriële tak. Autobrandstof is een fractie van het totaal; die zal als eerste afnemen, evenals alles rond woningen. Vervanging van kerosine laat veel langer op zich wachten. De transactie van industriële producten zal pas rond 2050 gaan spelen, omdat men dan zo veel mogelijk CO 2 -neutraal wil zijn. De De CoVadem-app. haven is er al mee begonnen door meer wind- en zonne-energie te stimuleren. 2050 lijkt nog ver weg, maar ze zijn nu al begonnen met windmolens en zonnepanelen te plaatsen. Voor de volumes in de scheepvaart verwacht de haven de komende vijf jaar dat de kolenstromen zullen dalen en die van olie zullen stijgen gezien de onlangs gedane investeringen door de oliebedrijven. Stromen die spannend en belangrijk zijn voor de toekomst van de haven zijn circulaire producten, biomassa en afval. Bruggen over het IJ Voor de plannen van de gemeente Amsterdam voor nieuwe bruggen over het IJ neemt het Havenbedrijf een stevig standpunt in. “Onder markt zelf gedragen wordt omdat die het waard vindt dankzij de meerwaarde die aan de gebruikers wordt geleverd. “Om dat te realiseren is een aanvullende bijdrage vanuit de rijksoverheid nodig”, aldus Deltares en MARIN in ene persbericht. “De politiek heeft deze behoefte ook waargenomen. Tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van I&M is een amendement ingediend om de opschaling naar 250 schepen gefinancierd te krijgen. Bovendien profiteert dan ook de overheid door kostenbesparing vanwege effectiever onderhoud van de vaarwegen.” Het CoVadem-project is geen beding mag de vlotte en veilige doorgang van het IJ in het geding komen”, stelt Overtoom. “Ik maak me daar vanuit de NV hard voor; de havenmeester en Rijkswaterstaat doen dat ook.” “Wij willen het liefst geen bruggen; die zijn altijd een belemmering. Er is een kosten-batenanalyse gemaakt. Daarover zal het college beslissen wat zij willen gaan doen. Als de passagiersterminal verplaatst moet worden, moet de planschade door de gemeente gedragen worden. De PTA is namelijk ook 100 procent eigendom van het Havenbedrijf.” Als er toch bruggen komen, heeft het Havenbedrijf het liefst kleine cruiseschepen op de PTA en de grote in de haven buiten de stad of in Zaandam. Binnenvaart “De standpunten die wij nu kunnen innemen, zijn veel zuiverder dan vroeger: we hebben nu een onafhankelijke positie”, stelt Overtoom. “We kunnen nu meer scherpte in een discussie brengen. Vroeger moesten we verantwoording afleggen aan een wethouder; nu aan de aandeelhouders.” De haven is volop in ontwikkeling. Overtoom wil de binnenvaart daar graag bij blijven betrekken. Het Havenbedrijf heeft het afgelopen jaar vele gesprekken gevoerd met de branche over de faciliteiten in de haven voor de binnenvaart. “Ik denk dat wij die ingeslagen weg moeten consolideren. Ik zou graag in gesprek gaan met de binnenvaart over innovatie en digitalisering: hoe wij zaken kunnen optimaliseren voor de toekomst en beter gebruik kunnen maken van de infrastructuur in ieders voordeel.” een coproductie van Deltares en MARIN. Vaste partners zijn Autena Marine en Bureau Telematica Binnenvaart. Ook Danser Group, NPRC, Heuvelman Groep, Shipping Factory, ThyssenKrupp Veerhaven, BLN Schuttevaer, TU Delft en Rijkswaterstaat werken mee. ADVERTENTIE SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

Binnenvaartkrant