Views
1 year ago

2016-23

  • Text
  • Schip
  • November
  • Maritieme
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Haven
  • Twee

De Binnenvaartkrant 8 8

De Binnenvaartkrant 8 8 november 2016 INLAND TERMINALS 11TH EUROPEAN CONFERENCE AND EXHIBITION The European Conference on the future of inland terminals Host port BASEL 17/18 NOV 2016 Supported by Sign up at: inlandterminals.com Vinotra uw innovatieve partner voor transport en bunkering van zwarte en blanke producten actief in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Noord-Europese waterwegen. Om aan de vraag van onze klanten te voldoen, breiden wij onze vloot uit. Beschikt u over een dubbelwandig tankschip met een capaciteit tussen 1000mt tot 4000mt voor het transport van blanke of zwarte producten? Dan zijn we op zoek naar u. Vinotra is - Betrouwbaar - Flexibel - Innovatief - Transparant - Iso 9001 en 14001 gecertificeerd Voor meer informatie neem contact op met Jan Verbergt of Koen Geeraerts op het telefoonnummer: 0031 88 1007 700 of per e-mail op info@vinotra.com Vinotra - Portcity III – Waalhaven zz 11 - 3089 JH Rotterdam

De Binnenvaartkrant 9 8 november 2016 GS Yard bouwt ‘pronkstuk’ Wild Maa voor Basel DOOR JAN JOHAN TEN HAVE “Een pronkstuk”, noemt afbouwbegeleider John Mulder van GS Yard de nieuwe duw-/sleepboot Wild Maa die zijn werf afgelopen jaar bouwde voor Port of Switzerland in Basel. Voor de werf, die zich de afgelopen jaren met name richtte op nieuwbouw van tankschepen en een grote serie zee-rivierschepen voor Wijnne Barends, is dit een primeur. “Een mooie uitdaging voor onze werf als zodanig, maar zeker niet voor iedereen hier nieuw”, vertelt Mulder. “Binnen ons team hebben wij heel wat knowhow in de bouw voor de duw- en sleepvaart. Daarom zijn wij ook zo content met deze order: hiermee laten wij zien dat wij een zeer breed georiënteerde werf zijn die van alle markten thuis is.” Richting de dubbelwandigheidseisen van 2018 komt de grootscheepse upgrade van de tankervloot wat tot stilstand. GS Yard leverde aan deze vernieuwingsslag een sterke bijdrage: de afgelopen jaren werden aan het Winschoterdiep zo’n zestig nieuwe tankers opgeleverd en ook nog eens diverse bestaande tankers dubbelwandig gemaakt. Aanbesteding Schweizerische Rheinhäfen (Port of Switzerland) exploiteerde de afgelopen tientallen jaren de sleepboot Lai da Tuma en de duwboot Vogel Gryff. De schepen zijn multifunctioneel inzetbaar, naast duwen en slepen van vrachtschepen door de stad Basel deden ze ook andere werkzaamheden. Zoals het verplaatsen van boeien. Beide vaartuigen waren zo’n zestig jaar oud en toe aan vervanging of grondige renovatie. De overheidsdienst in Basel koos voor het eerste en schreef een openbare aanbesteding uit voor de bouw van één nieuwe duwer/sleper. GS Yard schreef in, evenals vier Zwitserse bouwers. De Groninger werf stak de Zwitsers daarbij de loef af. “GS Yard deed het beste aanbod binnen de specificaties die wij in onze aanbesteding hadden geformuleerd”, vertelt woordvoerder Simon Oberbeck van Port of Switzerland. Hij is lovend over de samenwerking met de Groningse werf: “De samenwerking was van bestelling tot oplevering zeer goed en constructief.” De ogenschijnlijk bijzondere naam van het schip is in Basel herkenbaar en bekend Het schip is genoemd naar een figuur uit de Bazelse overlevering. De Wild Maa vervangt twee boten in het Baselse havengebied. Daarom had Port of Switzerland wel wat extra wensen qua functionaliteit. Zo moest de Wild Maa een extra bak kunnen vervoeren. Daarvoor zijn aan boord zes koppellieren te vinden in plaats van de gangbare vier. (foto Jan Johan ten Have) Geïntegreerde powerpack Ook was meer vermogen vereist. Dat wordt in de Wild Maa geleverd door de twee Caterpillar C32-hoofdmotoren van 970 kW per stuk, geleverd door Zeppelin Power Systems. Ook moet het schip tot Hochewassermarke II (tot een peildiepte van 7,90 meter) schepen en bakken kunnen duwen en slepen. Om in de toekomst niet meer afhankelijk te zijn van huurkranen en dus sneller en efficiënter te kunnen werken, wilde Port of Switzerland een werkkraan aan boord. Dat werd een 17 meter lange Palfinger. Met het oog op uitgekiend ruimtegebruik werkten toeleveranciers Palfinger en C-Nautical samen aan een geïntegreerd powerpack voor de werkkraan en de sleeplier. Het bijzondere aan het resultaat is dat het powerpack ín de sleeplier is gebouwd. Veel ruimte is ook gewonnen door de kabelbanen weg te werken onder het leidingwerk in de vloer van de machinekamer. Lees verder op pagina 11>> Wij feliciteren Schweizerische Rheinhäfen van harte met duw-/sleepboot Wild Maa .GmbH SALES & SERVICE 0031 (0)183 - 65 00 00 info@vanstigt.com DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant