Views
1 year ago

2016-23

  • Text
  • Schip
  • November
  • Maritieme
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Haven
  • Twee

De Binnenvaartkrant 24 8

De Binnenvaartkrant 24 8 november 2016 KOM AAN BOORD VAN VINOTRA 10! Wij zoeken: • gemotiveerde medewerkers voor diverse functies (kapitein, stuurman, matroos, deksman); • ervaring op transportschepen is een pluspunt; • prima beheersing Nederlandse én Engelse taal; • in het bezit van een dienstboekje. Wij bieden: • vast contract met Nederlandse voorwaarden; • vaste ploegen van 1 week op / 1 week af; • carrière-/doorgroeimogelijkheden voor gemotiveerde medewerkers. Interesse? Stuur dan vandaag nog je motivatiebrief, CV en kopieën van je dienstboekje naar: admin@vinotra.nl Vinotra - Portcity III – Waalhaven zz 11 - 3089 JH Rotterdam Machen Sie Ihren Beruf zum ABENTEUER Haben Sie sich schon mal gefragt, wie es ist auf einem Schiff zu arbeiten? Jetzt haben Sie die Möglichkeit Ihren Traumberuf zu finden. TREFFEN SIE UNS BEIM „OPEN SHIP DAY“ DATUM 21 November 2016 ZEIT ORT 9-16 Uhr Viking GEFJON , Düsseldorf Hafen Für weitere nformationen besuchen ie vikingcruises.com/careers (Dies ist eine nformationsveranstalltung, es werden keine Bewerbungsgespräche geführt) SET SAIL FOR YOUR CAREER

De Binnenvaartkrant 25 8 november 2016 Legend: nu al toepasselijke naam voor ijsbrekend superjacht DOOR EVERT BRUINEKOOL Jan Verkerk, ex-binnenvaart- en horecaondernemer, heeft een klasse 1 ijsbreker verbouwd tot een luxe, exclusief jacht. Het eerste ijsbrekend superjacht ter wereld is vanaf nu te huur. IHC Verschuren uit Amsterdam liet de Dimant, later Giant 1 genoemd, in 1974 te water en leverde het aan het Russische ministerie van Visserij. In 2000 werd het schip door een Rus in Mexico tot privéjacht omgebouwd. Veertien jaar later dook het op in IJmuiden, met een uitgebrand stuurhuis. Jan Verkerk kocht het schip en doopte het om tot Legend. Hij verbouwde het tot een superluxe charterschip voor de allerrijksten. “In Harlingen zijn bij Icon Yachts nieuwe billen aan het schip gezet”, zegt hij. De afbouw en intim mering hield Verkerk zelf in de hand, net als hij eerder deed bij de Sherakan, de voormalige Prinses Margriet. De Sherakan vaart sinds 2005 als charterschip met rijke gasten. Daarvóór deed Verkerk met de Jaguar ook al superluxe cruises. Hij startte zijn loopbaan ooit met een rederij op de Vecht, Verkerk Charters, en bezat later diverse tophorecazaken. Helikopterskiën in Groenland De voormalige ijsbreker is omgetoverd tot een superluxe, ongeveer 77 meter lang, ijsbrekend superjacht met tal van gadgets aan boord. Zoals een onderzeeër, een helikopter en sneeuwscooters. Naast de luxe suites is de Legend voorzien van een fitnessruimte, een spa en een schoonheidssalon. Het schip heeft een 22 man tellende bemanning die zorgt dat het de maximaal 25 gasten aan niets ontbreekt. “Comfort en luxe staan op nummer één voor de gasten”, stelt Verkerk. Een tripje is duur en niet voor iedereen weggelegd. Je kunt helikopterskiën in Groenland, de pool bezoeken, zelfs een Noordwestpassage behoort tot de mogelijkheden. Uiteraard kun je lichte ijsbreekacties live ervaren, nabij Groenland, Noorwegen en de Zuidpool. Het schip is uitgerust met twee Smit Bolnesmotoren, met 3.400 paardenkrachten, waarvan er één gebruikt wordt. De ander is Ton Fansen (links) overhandigt het schaalmodel aan Jan Verkerk. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) reservemotor. Met deze motoren heeft het schip altijd het ijs voor de Russische visserij (en marine) gebroken. Schaalmodel Verkerk is de laatste drie jaar bezig geweest het schip naar Nederland te brengen, aan te passen en te verbouwen. De brug en eerste etage brandden in de Middellandse zee uit. Hij vond het schip in Genua. Er kwam een tijdelijke, gecertificeerde houten geïmproviseerde brug in het kale, geblakerde stalen stuurhuis. Zo kwam het schip in 2014 naar IJmuiden. Icon in Harlingen verbouwde de kont van het schip en deed het ijzerwerk van de nieuwe accommodatie, daarnaast het leidingwerk. Inmiddels zit de maiden trip erop: drie maanden naar Noorwegen en Sint Petersburg. Het schip zal eind dit jaar bij de Zuidpool te vinden zijn. Tot vor kort lag het schip in de Merwedehaven van Rotterdam om alle details te finetunen. Daar krijgt Verkerk bezoek van Ton Fransen, oudmedewerker van IHC Verschuren, die hem veel over de bouwgeschiedenis kan vertellen. Als klap op de vuurpijl krijgt hij het originele schaalmodel overhandigd dat door Fransen in 1974 gebouwd werd om de stapelloop op schaal na te bootsen. Op dat moment valt bij de tientallen mensen aan boord het werk even stil. Iedereen komt het model bewonderen. Fransen vertelt: “De Russen hadden de Zwarte Zee gezien – een prachtige sleepboot – en wilden ook een soortgelijk schip hebben. Er werd een offerte aangevraagd. Jarenlang geen reactie. Vervolgens weer een offerte aangevraagd, maar nu met aanpassingen voor meer bemanning. Wederom radio stilte. Plots na enkele jaren kwam de opdracht – niet voor één schip maar voor vier. Ondanks de Koude Oorlog werden de schepen hier gebouwd.” Fransen was de enige bij de werf die inzag dat de stapelloop fout kon gaan. Een kort bed met een klein schip. De kont zou veel te diep in het water komen tijdens de tewaterlating en zinken vóór het schip opwaarts drijfvermogen zou hebben opgebouwd. Niemand wilde hem geloven. Dat veranderde toen hij de helling en het schip helemaal op schaal had nagebouwd. Er werden drijvers aan het achterschip bevestigd en alles kwam goed, de klasse 1 ijsbreker kon worden afgeleverd, alhoewel er wel boeteclausules geïnd werden door de Russen. Van lelijk eendje tot prachtige zwaan Niets wordt door Verkerk aan het toeval overgelaten voor het eerste superjachtijsbrekerschip ter wereld. “De klanten moeten een gevoel van veiligheid hebben aan boord. Ook in het ijs. Het blijft niet bij het gevoel maar wij géven ze absolute veiligheid. Dit is een explorer-schip dat overal kan gaan.” Naast de veiligheid heeft het schip alle luxe van een superjacht. Marmeren vloeren, strak afgetimmerde en geschilderde suites en mooi ingelegde tafels. Evenals bij de grote merken superjachten kun je je spiegelen in de lak. In de machinekamer is Werkina bezig om de machinekamer van de modernste controleapparatuur te voorzien. Diana Yacht Design heeft niets nagelaten om de ijsbreker met het nieuwe dekhuis te helpen omtoveren naar een modern exclusief en stoer explorer-schip. Fransen was perplex toen hij na 42 jaar weer aan boord kwam: “Het lelijk eendje is een prachtige zwaan geworden.” Verkerk stelt: “We gaan alleen maar bijzondere dingen doen voor onze gasten op het hoogste niveau.” Leverde HVAC installatie, Koel/vries installatie, sanitair en ventilatoren.

De Binnenvaartkrant