De Binnenvaartkrant 22 8 november 2016 Wij feliciteren Scheepvaartbedrijf Dari B.V. van harte met mts Dominica Non Ferro bv Aluminium vloeren DE BINNEN VAART KRANT J GEBR DE JONGE SHIPBUILDING SERVICES B.V. J J GEBR DE JONGE SHIPBUILDING SERVICES B.V. J Diverse NIEUWBOUWMOGELIJKHEDEN bij Shipyard Kladovo zoals Motorschepen, Koppelverbanden, Duwbakken, Tankers, Pontons en/of ander drijvend materiaal meerdere afmetingen zijn mogelijk. WIJ FELICITEREN SCHEEPVAARTBEDRIJF DARI B.V. MET HET HYBRIDE MET MTS TANKERSCHIP DOMINICAGUADELOUPE SHIPYARD TRICO B.V. IS EEN SCHEEPSWERF TE ROTTERDAM, GESPECIALISEERD IN DE AFBOUW VAN ALLE TYPE SCHEPEN EN REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN. Sluisjesdijk 145 3087 AG Rotterdam T + 31 (0) 10 29 40 800 F + 31 (0) 10 42 80 700 info@tricobv.nl www.tricobv.nl Wij wensen Scheepvaartbedrijf Dari B.V. en de bemanning veel succes en een behouden vaart met mts Dominica. Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4 Nederland, 7241CL Lochem Tel. 0031 573 250 680 Fax 0031 573 250 685 Mobiel 0031 653 308 248 . 0031 653 125 543 E-mail info@shipbuildingservice.nl Shipyard Kladovo Djerdapskiput b.b. 19320 Kladovo Serbia Tel. 00381 19 801 024 Fax 00381 19 800 315 Email office@shipyardkladovo.com
De Binnenvaartkrant 23 8 november 2016 Mts Dominica licht het anker DOOR JOHAN DE WITTE De oplevering van mts Felicia, Virage, Volante, Amarone, Curaçao, Aruba, Bonaire, Saba, Elay, Leny, Leny II, St. Maarten, Martinique, Guadeloupe en als nummer 15 deze Dominica aan dezelfde opdrachtgever, is de reden waarom het team van Shipyard Trico opnieuw een tanker mocht leveren. Mts Dominica hijst de Interstream-vlag. Nog maar kort geleden ging zo’n tanker er vandoor met 1.500 of 1.800 pk. Deze Dominica doet het met een Mitsubishi S12 van 1.278 pk. Die zette tijdens de proefvaart op ‘t Vuile Gat 18,6 kilometer per uur op de klok. “Loopt als een zonnetje, stuurt en manoeuvreert als een auto en pompt als de brandweer. Geweldige schepen”, aldus proefvaartkapitein Dirk Werkman. Hoewel hij er al heel wat kilometers op heeft zitten, zegt hij: “Dit blijf ik leuk vinden.” Lloyds Het reeds veel beproefde en optimaal uitgelijnde casco, waarbij weerstand tot een minimum is teruggebracht, is door Gebr. de Jonge in Kladovo gebouwd. Dat betekent strak en uitstekend afgewerkt. De verschillen met zijn voorganger zijn klein, ofschoon het ‘eenmaal meten en twee keer zagen’ vrijwel niet voorkomt. Wanneer Lloyds de vinger legt op besturing, werking, veiligheid ofwel een nauwkeurige check of de splinternieuwe Dominica binnen wettelijke marges zit, is altijd spannend. Elk schip is specifiek, evenals de EBIS-checklist. Gerenommeerd concept De 110 x 11,40 meter metende tanker is een gerenommeerd concept. Er zijn acht centertanks en twee Bornemann-pompen. Met ballast is de kruiplijn 4,20 meter. Het schip draagt bovengemiddeld. Is uitstekend geconstrueerd en gelast. Inrichting en uitvoering staan op naam van het Tricoteam, met PSI voor het leidingwerk aan dek. Eveneens zorgde Trico voor pompfunctie in de machinekamers. EMS was opnieuw verantwoordelijk voor de elektrische installatie en het aansluiten van apparatuur. Met Trico’s projectleider Rick Rubs lopen we een rondje over het schip. Het is zijn eerste project, maar was al eerder op de werf werkzaam voor zijn stage. “Geen baan van 8 tot 5, maar dit is wat ik wil.” Wat hem zo boeit? “Veel regelen, relaties onderhouden, blijven controleren, vooral doen wat je zegt en als je er ‘s avonds of in het weekend achter komt dat je wat vergeten bent, dat onmiddellijk proberen recht te zetten! Als door jouw verzuim de jongens op de werkvloer niet verder kunnen, nemen ze dat jou terecht kwalijk. Maar samenwerken met dit professionele team en onderaannemers is klasse.” Eenvoudig cool De Kampers-stuurhut is bij Trico vrijwel standaard. Willemsen Scheepsbetimmeringen tekent voor het interieur. Overbodige luxe vinden we niet, duurzaam en modern is alles wel. De omgevingskleuren zijn grijs en zwart met een fraaie lessenaar waarin de door DMT geleverde Radio Holland-apparatuur magnifiek verwerkt is. In de machinekamer heeft Dolo Repair met zijn aluminium vloer de Mitsubishi op een podium gezet. Van der Velden houdt met zijn roersysteem de Dominica op koers, samen met de kopschroef van Verhaar. Mts Dominica heeft het anker gelicht en kan vertrekken. Naamsverandering Liquid Control Trading, voorheen Oonincx Pompen, heeft onder andere de machinekamerpompen geleverd op de Dominica. Oonincx Pompen heeft zich sinds de oprichting gericht op het adviseren, verkopen, fabriceren en repareren van pompen. Omdat het bedrijf een compleet pakket kan bieden op het gebied van waterbehandeling, installatie, reparatie en onderhoud, werd afgelopen september de naam van het bedrijf is gewijzigd in Liquid Control Trading. Zondag (foto’s Johan de Witte) Op een zondag in 1493 zeilde Columbus op zijn tweede ontdekkingsreis langs een nog onbekend eiland. Hij noemde het Dominica, wat in het Latijn zondag betekent. Aan mts Dominica leverden onder andere: Wij bedanken Scheepvaartbedrijf Dari B.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Dominica een goede vaart. Complete elektrische installatie. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam WWW.ELECTRICMARINESUPPORT.NL | INFO@ELECTRICMARINESUPPORT.NL Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B.V. Levering casco. Shipyard Kladovo Service Bouw casco. Trico Shipyard B.V. Afbouw. Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Meet- en alarmsystemen voor de ladingtanks. Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers. Blommaert BVBA Dakradarmast type Nikki, stuurhuttrap, voormast type Improval, boordlichtbakken type Isis en heklichtbeugel type Arizona. ClimaLogic B.V. Airco-installatie, overdruk-installatie, machinekamer ventilatoren, rvs afsluitbare roosters & ontgassingventilatoren. Dolo Repair Beschermpakken en aluminium vloerplaten voor- en achterschip. Liquid Control Trading BV Luchtmembraanpomp, machinekamerpompen en Oonincx Ballastpomp. EBR Marine Constructions Autokraan, ankerlieren, ankers en kettingen. Electric Marine Support Binnenvaart B.V. (EMS) Complete elektrische installatie. EPS European Pump Services B.V. 2 x ladingpomp EPS 350 met een capaciteit van 350m3/h bij 6 bar, voorzien van een frequentiegeregelde ABB. Explosieveilige Eex-de IIB T4 motor met een vermogen van 105 kW 1 x strippomp EPS15 met een capaciteit van 15m3/h bij 4 bar, voorzien van een explosieveilige Eex-de IIB T4 motor met een vermogen van 3 kW. Groenendijk & Soetermeer Lek- en stabiliteitsberekening. Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis met hefgeleidekoker. Lloyd’s Register EMEA Classificatie. Minimax Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiliging. On Site Alignment B.V. Twk en motor uitgelijnd en vastgezet. Pinta Nieuwburg B.V. Isolatie uitlaatgassystemen. PSI Piping Alle dekleidingwerk. RAFA Scheepsramen B.V. Ramen. Reinplus Vanwoerden Bunker B.V. Diesel 95 pakket / smeerolie. Radio Holland Netherlands B.V. Compleet nautisch pakket. Verhaar Omega B.V. 1x Verhaar Omega boegschroefinstallatie type Kanalen 31120S-4k horizontaal 393kW bij 1780 omw/min incl. boegschroef/generatorbediening met E-motor. VE-woning en scheepsstoffering Complete stoffering woning en stuurhuis incl. ve-screen zonwering. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl