Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2016-23

  • Text
  • Schip
  • November
  • Maritieme
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Haven
  • Twee

De Binnenvaartkrant 2 8

De Binnenvaartkrant 2 8 november 2016 Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Het luxe riviercruiseschip M.P.S. ANTONIO BELLUCCI vraagt enthousiaste en gemotiveerde collega’s 1STE KAPITEIN, 2DE KAPITEIN, MACHINIST Vrije tijds regeling in overleg. Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing van de Duitse taal • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Wij bieden: Een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst. Tel: 0612344067 of email: je CV naar patrickvanhengst@me.com De juiste werknemers en werkgevers bij elkaar brengen is wat ons drijft! Swets is per direct op zoek naar: • Kapiteins • Stuurmannen • Matrozen Wij bieden jou een baan met een vast dienstverband. Met eventueel ruimte tot het volgen van opleidingen en daarmee een carrière vol variatie. Ben jij de juiste match? Stuur je CV naar werving@swetsgroup.nl of bel 085-4840292. Voor de juiste match, www.swetsgroup.nl

De Binnenvaartkrant 3 8 november 2016 Uitstekende ankerbouten maken van damwand een ‘blikopener’ DOOR EVERT BRUINEKOOL Waterschap Vallei en Veluwe verbetert 22 kilometer dijk langs de Zuidelijke Randmeren en de Eem. Dit werk is onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) van het Rijk. Schippers houden hun hart vast: bij de damwand steken op een aantal plaatsen namelijk messcherpe stalen hoeklijnen en ankers uit. Op de Eem bij Eembrugge wordt op dit moment gewerkt aan het vernieuwen van de damwand. Dit gebeurt daar op dezelfde wijze als bij de Malesbrug een jaar eerder is gebeurd: de ankerbouten steken uit en de deksloof wordt vastgezet op hoeklijnen die buiten op de damwand gelast worden…Het lijkt net een blikopener. Er geldt een afmeerverbod. Maar door de wind verwaaien schepen soms tegen de damwand, als ze lang voor de op afstand bediende brug moeten wachten. Er is volgens schippers nogal eens vertraging doordat er nog mensen op de brug staan. Schade Schippers maken zich zorgen. Het gebeurt best weleens dat een schip (foto E.J. Bruinekool Fotografie) op de bochtige stukken van de smalle Eem verwaait en tegen de damwand aan komt. Dus niet afmeren maar stoten. Er is al een eerste schip dat hierdoor schade heeft opgelopen bij de Malesbrug. Koninklijke BLN- Schuttevaer is bekend met het probleem en is met de vaarwegbeheerder in gesprek. Afmeerverbod “Waterschap Vallei en Veluwe heeft in het kader van het dijkverbeteringsproject Verbetering Grebbeliniedijk de aanwezige dam wand versterkt met extra ankers”, reageert Iris Jautze, woordvoerder van gedeputeerde J. Verbeek-Nijhof. “De ankerbouten steken inderdaad uit. De provincie Utrecht heeft als vaarwegbeheerder een melding ontvangen en het waterschap daarop aangesproken. Het waterschap dient hierop actie te nemen.” Ze voegt eraan toen: “Voor de volledigheid: op de Eem geldt een algemeen afmeerverbod. Alleen op plaatsen waar het is aangegeven, mogen schepen en recreatievaartuigen afmeren.” “Je vaartuig verlaten met draaiende schroef is toch veel ernstiger?” Hij geeft toe dat hij niet achteruit had moeten afmeren, maar in het donker had hij het verbodsbord niet gezien en er lag al een ander schip met de kont naar de wal. Dus dat voorbeeld volgde Jaring Ruijtenberg op 21 september in de Amsterdamse Sonthaven. Het kwam de eigenaar van motorschip Duplus een dag later op een proces-verbaal te staan van de medewerkers van de PA1 Castor van de Amsterdamse Havendienst. Voor het uitschrijven van het proces-verbaal stapten beide BOA’s aan boord van de Duplus. “Terwijl ze de motor van hun afgemeerde patrouillevaartuig lieten draaien”, zegt Ruijtenberg met een mengeling van verbazing en boosheid. “Dat is toch veel ernstiger… Volgens mij staat in het BPR dat je je schip niet mag verlaten met een draaiende motor, en moet er zelfs verplicht iemand in de stuurhut zijn.” Ruijtenberg maakte foto’s en filmde het. “Wat ze deden, was hartstikke gevaarlijk”, vindt hij. “Als het touwtje breekt, gaat die boot ervandoor. Die haal je zwemmend echt niet meer in.” Twee trossen Desgevraagd reageert de Haven Amsterdam op de gebeurtenis. “Voor langszij liggen geldt dat de schepen onderling deugdelijk moeten zijn afgemeerd. In de meeste gevallen is dit met twee trossen (voor en achter). Dit was bij de situatie waarnaar u verwijst ook het geval. De motor kan dan in de meeste gevallen blijven draaien, mits de schroef niet in zijn werk staat”, aldus een woordvoerster. Ze voegt eraan toe: “Elk schip dat ligt afgemeerd moet onder toezicht zijn gesteld van een persoon die snel kan ingrijpen. Volgens een toelichting in het Binnenvaartpolitiereglement moet dit zo gelezen worden dat deze persoon zich niet direct aan boord behoeft te bevinden maar wel in de nabijheid. Dit kan mogelijk anders zijn wanneer het gaat om een schip geladen met gevaarlijke stoffen; in dat geval dient een wachtsman aan boord te zijn. Van gevaarlijke stoffen was hier geen sprake. Het was dus voldoende dat de havenbeambte vanaf het schip toezicht op het patrouillevaartuig hield.” “Maar het punt was juist dat de schroef wél draaide”, zegt Ruijtenberg als hij het verweer van Haven Amsterdam heeft gelezen. “Daarom kaart ik het aan.” Foto van ID-bewijs Er deed zich nog een incident voor tijdens het verbaliseren. Toen de schipper zijn ID-bewijs liet zien, wilde een van de opsporingsambtenaren daar een foto van maken. “Met zijn telefoon. Toen heb ik mijn ID snel teruggepakt. Ik wil niet dat mijn identiteitsgegevens in zijn telefoon staan. Stel dat die gestolen wordt. Wie weet wat er dan met mijn gegevens gebeurt.” Hij vraagt zich af: “Mogen BOA’s dat zomaar, je ID fotograferen? Met een privételefoon nog wel.” De woordvoerster van Haven Amsterdam vertelt wat de regels zijn: “Bij een staandehouding (voor het aanzeggen van een procesverbaal) moet een (buitengewoon) opsporingsambtenaar de personalia kunnen verifiëren van de verdachte, zodat men zeker weet dat de verdachte de persoon is die hij/zij zegt te zijn. Dit gebeurt onder andere door het ter inzage vragen van het legitimatiebewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs). Hiervoor geldt een toonplicht. De verdachte moet hieraan meewerken door het legitimatiebewijs te overhandigen. Een kopie maken van dit legitimatiebewijs heeft wel de voorkeur van het Parket van het OM.” Er is wel een wettelijke toonplicht, maar geen kopieerplicht. “Dus de verdachte kan dit weigeren. Bij een weigering mag in dit geval geen kopie worden gemaakt. Het bezwaar van de schipper om een kopie te maken van zijn ID is dan ook gehonoreerd.” Maar dat ging niet van harte, beweert Ruijtenberg. “De verbalisant was er van overtuigd dat hij wél een kopie of foto mocht maken, omdat het verbaliseren gelijk stond aan politiewerk. Toestemming daarvoor werd me niet gevraagd. Ik kreeg het ID-bewijs ook niet zomaar terug; ik moest het onder de mobiele telefoon vandaan grissen.” Kijk voor de foto’s en het filmpje op www.binnenvaartkrant.nl. Overslag Dortmund overtreft verwachtingen Met ruim 1,97 miljoen ton lag de goederenoverslag in de haven van Dortmund na de eerste drie kwartalen van het jaar 16 procent boven de verwachtingen. Er is minder overgeslagen dan in dezelfde periode van 2015, maar daar had men volgens havendirecteur Uwe Büscher rekening mee gehouden. De overslag gaat immers gebukt onder de algehele staalcrisis en de sluiting van staalbedrijf Hoesch Spundwand und Profil in Dortmund. De overslag van schroot, ijzer, staal en bouwmateriaal is gedaald. Minerale olie en importkolen zaten de afgelopen maanden in de lift. De haven behandelde de afgelopen maanden 650.400 ton gecontaineriseerde lading. Een deel van de containers die vroeger op de Container Terminal Dortmund werden behandeld, worden nu overgeslagen op de nieuwe multimodale terminal Am Hafenbahnhof. Aangezien deze terminal aan de rand van het havengebied ligt, neemt het Havenbedrijf Dortmund deze overslagcijfers niet op in de statistieken. Dat is de verklaring waarom de containeroverslag ten opzichte van vorig jaar gedaald is. Op de terminal Am Hafenbahnhof zijn dit jaar al 7.500 TEU overgeslagen. Op beide terminals samen zijn het 42.000 TEU. Oom Donald Eindelijk is het 8 november. Wie is er niet meegesleurd in de strijd tussen de twee bejaarde, over straat rollende presidentskandidaten in Amerika? Vandaag wordt beslist wie de komende vier jaar de president van de VS is: de steenrijke kwajongen (70) Donald Trump of de voormalige First Lady Hillary Clinton. Sommigen van jullie weten al wat de uitslag is. Niet omdat je beter bent geïnformeerd maar omdat je deze krant later leest. In zekere zin ben je dus minder goed geïnformeerd. Maar vaststaat dat ik geen idee heb hoe het afloopt als ik dit schrijf. Mijn voorspelling over de uitslag van het Brexit-referendum was zo faliekant fout dat ik de goden niet nog eens zal verzoeken en me onthoud van een wat hoogmoedige voorspelling over de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Waarom begin ik er hier dan over? Er is iets aan de hand in de Amerikaanse samenleving waardoor ik moest denken aan de laatste grote acties in de binnenvaart in 1993. Ik hoorde een man op de radio wiens vrienden op Clinton stemmen maar dat hij op Trump stemt, durft hij ze niet te vertellen omdat ze zich dan van hem af zullen keren. Vriendschappen storten in, families vallen uiteen en de tegenstanders staan tegenover elkaar met een grimmigheid zoals niemand zich bij enige vorige verkiezing kan herinneren. En wie er ook gekozen wordt, de berokkende schade in de onderlinge relaties wordt niet zomaar ongedaan gemaakt. In ’93 gingen in de binnenvaart vaders en zoons met elkaar op de vuist over de keuzes die gemaakt moesten worden over hoe de binnenlandse binnenvaart de toekomst in zou gaan. Zou Amerika iets kunnen leren van onze toerbeurtperikelen? In de binnenvaart kreeg uiteindelijk iedereen z’n zin, al werden de voorstanders van de toerbeurt een paar jaar aan het lijntje gehouden en uiteindelijk vijf jaar later alsnog met een kluitje in het riet gestuurd. Toen was er al zo veel water door de Rijn gestroomd dat het niet langer leidde tot knokpartijtjes, al waren er nog wel wat schermutselingen links en rechts. Zoveel tijd hebben ze in de VS niet, want over vijf jaar zijn die twee deugnieten 73 en 75. Reagan was 77 toen hij het stokje overgaf aan Bush. Er is daar trouwens geen hogere macht (al denken sommigen van wel) die tijd kan rekken totdat de gemoederen gesust zijn. Stiekem blijf ik nieuwsgierig naar wat er had gebeurd als Oom Donald in het Witte Huis was beland. Misschien hadden zijn slimme neefjes Kwik, Kwek en Kwak het roer overgenomen. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Copied successfully!

Binnenvaartkrant