Views
2 years ago

2016-23

  • Text
  • Schip
  • November
  • Maritieme
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Haven
  • Twee

De Binnenvaartkrant 18 8

De Binnenvaartkrant 18 8 november 2016 TRIPLE R - OLIE FILTRATIE Schone olie, de basis voor een gezonde motor Olie is de drijvende kracht achter jouw schip, het zorgt ervoor dat de motor blijft draaien. Schone olie zorgt voor minder slijtage. Essentieel dus voor jouw bedrijf, maar weet je wel hoe het staat met je olie? En dat terwijl zeker 80% van alle problemen met motoren verband heeft met slechte oliekwaliteit en deeltjes vervuiling. Met Triple R reinig en conditioneer je niet alleen je olie maar bespaar je ook op het verbruik. Ons systeem zorgt aantoonbaar voor minder slijtage en Triple R Industrial Services Topaasstraat 5 - 7554 TJ Hengelo - Nederland minder olie gerelateerde storingen. Dat betekent minder onderhoud, reparaties en meer vaaruren. Wij adviseren en implementeren het toepasbaar voor jouw schip. Neem contact op met onze scheepvaart specialist Gert van Vliet voor de mogelijkheden. Ga naar tris.pro/tools en bereken snel wat je kunt besparen met ons systeem óf lees er meer over in onze brochure “Zorgeloos varen” Gert van Vliet Scheepvaart Specialist gert@triple-r-nl.com 06 - 53 83 80 64 074 - 24 28 109 TRIS.PRO/TOOLS PHOENIX FLANDERS SHIPYARD & STEEL CONSTRUCTIONS • Algemene scheepsreparaties • Klasse-werkzaamheden • Nieuwbouw en ombouw • Reiniging en conservering Onze partner in engineering en cascobouw Hellingscapaciteit tot 6 schepen breed (max. 135 m L x 22 m B) Herbekestraat 71 2620 Hemiksem (Antwerpen) 03/877 55 28, 0486/38 33 44 of 0472/29 44 09 info@phoenix-shipyard.be FACEBOOK.COM/PHOENIXSHIPYARD www.phoenix-shipyard.be ONDERNEMEN MET EEN VOORSPRONG Jouw droom? Kapitein op jouw eigen schip. Maar hoe? Mercurius ontzorgt ondernemers. Neem de sprong en zoek contact. ondernemen@mercurius-group.nl / mercurius-group.nl / 078-6195000

De Binnenvaartkrant 19 8 november 2016 Drechtsteden versterken maritieme connectie met Bulgarije DOOR JOHAN DE WITTE Het kantoor van Veth Propulsion in Papendrecht fungeerde 26 oktober als podium voor het Nederlands-Bulgaarse Maritiem Forum. Na het welkomstword door Erik Veth opende Dordrechts burgemeester Brok (tevens voorzitter van de Drechtsteden) de bijeenkomst. Hij sprak de hoop uit dat de meeting inspirerend en vruchtbaar zou zijn voor het bestuurlijke en het bedrijfsleven van beide landen. De Bulgaarse havenstad Varna is al vijftien jaar een partnerstad van Dordrecht. Burgemeester Brok bezocht het land, met een gezelschap managers en bestuurders, al drie maal. Dat resulteerde in een ontmoeting tussen 25 Bulgaarse en 30 Nederlandse bedrijven. Daarvan is ongeveer een derde gevestigd in de Drechtsteden. Er waren diverse presentaties. Van Bulgaarse zijde vertelde minister Petrov van Economie over de voordelen van zakendoen met zijn land en burgemeester Portnih belichtte de mogelijkheden die de maritieme regio Varna te bieden heeft. Datzelfde deden Martin Bloem, directeur van Deal! Drecht Cities, de marketing- en promotie-organisatie van de Drechtsteden, en Anouk van Eekelen, wethouder Economie in Papendrecht (en Drechtsteden-bestuurder). Interessante markt De maritieme sector was breed vertegenwoordigd. Deelnemende bedrijven kwamen onder meer uit de scheepsbouw- en reparatie, jachtservice, dienstverlening voor scheepswerven, veiligheidsmateriaal, bekabeling, elektronische installaties, onderzoek en ontwikkeling van hydrodynamica, scheepsontwerp, satellietverbinding en communicatie, verf, coating en verlichting. Bulgarije is een interessante markt en/of leverancier. Het voormalige Oostblokland hoort bij de EU, is qua grootte Europa’s 16e land, heeft 7,5 miljoen inwoners en een cultuur die teruggaat tot de prehis- “We doen het echt als team” >> Vervolg van pagina 15 Ondanks de routine gaat het bouwen van nieuwe schepen nooit vervelen, vertelt Reitsma enthousiast. “Het blijft leuk. Vooral ook doordat je het met z’n allen doet. Echt als team. Je staat er nooit alleen voor.” “We zijn ook altijd bezig met kleine aanpassingen en verbeteringen. Zowel op technisch vlak als voor het comfort aan boord. Nieuw op dit schip zijn bijvoorbeeld de loungebanken aan dek die SUN RVS heeft gemaakt. Dat is een leuke toevoeging voor de gasten.” Innovatieprijs Een grote vernieuwing is het gebruik van GTL (Gas-To-Liquid) als brandstof. De Thomas Hardy gaat (nog) niet varen op deze synthetische en schonere dieselolie, maar Scylla past GTL sinds een poosje toe op vijf schepen, waarvan er vier in Frankrijk varen. Het leverde het bedrijf in september tijdens de beurs Shipping Technics Logistics in Kalkar de Innovatieprijs voor de Binnenvaart op. De eerste ervaringen zijn positief, vertelt Reitsma. “Er is een merkbaar verschil in de emissie en het brandstofverbruik is minimaal even goed als met gewone gasolie.” “Maar eerlijk gezegd is het nog te vroeg om daar iets over te zeggen. We zitten nog in de onderzoeksfase. We doen dat samen met Shell, dat de GTL levert. We hebben een nulmeting gedaan en zetten de resultaten naast elkaar. Daar gaan we de komende tijd mee door. We willen niet zo maar iets roepen; we komen er pas mee naar buiten als we een onderbouwd oordeel hebben.” Burgemeester Arno Brok opende de bijeenkomst. (foto Johan de Witte) GESABBEL torie. (Varna’s Necropolis-schat is 6.000 jaar oud en tot eind april 2017 te zien in het Dordrechts Museum) ‘s Lands grenzen liggen langs Donau en Zwarte Zee en dat betekent maritieme maakindustrie en scheepvaart! Er zijn maritieme opleidingen; de binnenvaart telt mee en er zijn in totaal zeven scheepswerven. Als Bulgaren over hun land spreken, of over de plek waar ze geboren zijn, hun werk, regio of cultuur, doen ze dat met trots. Ook een promotiefilm over Nederland, de havens en onze maakindustrie is genieten. Bloem en Van Eekelen hielden een pleidooi voor samenwerking, met als speerpunten kijken en durven partnerschappen aan te gaan en buiten je eigen comfortzone treden. Als handelspartner staat Nederland in Bulgarije al op nummer 1. Voor gastheer Veth Propulsion leidde de Bulgarije-connectie tot het leveren van twee thrusters voor een ASD-sleepboot aan Dolphin Shipyards. Binnenvaart? Het forum ging over zaken doen: is er een markt, waar ligen de kansen, hoe is de infrastructuur, stimuleert de overheid het handelsverkeer? Volgens de promotors is Bulgarije zeer ambitieus met een breed spectrum aan industrie in een groeiende economie. Met name de havenstad Varna profileerde zich bij monde van haar burgemeester sterk in de maritieme sector. Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart Maar de binnenvaart bleef onderbelicht. Vervoer is voor de maritieme business toch essentieel? Moet het niet wat vaker gaan over havens en faciliteiten, zaken aan de grens in orde hebben en natuurlijk zorgen voor een levende import en export. Pas dan kan sprake zijn van een succesvolle maritieme maakindustrie, kunnen er schepen worden gebouwd en geld worden verdiend. Bij congressen en forums over de maritieme maakindustrie krijgt de binnenvaart nog steeds niet de aandacht die de sector verdient. Door planning droge voeten Sommige mensen lijken voor het ongeluk geboren. Wat verkeerd kán gaan, gaat ook vaak verkeerd. Er zijn ook mensen met de overtuiging dat succes een keuze is; vooraf goed je doel plannen en alvast rekening houden met eventuele tegenslagen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, horen we u denken. Soms lopen dingen nou eenmaal zoals ze lopen en moet je roeien met de riemen die je hebt. Logisch nadenken is dan vaak vereist om te voorkomen dat de situatie escaleert en je in de ‘overlevingsmodus’ belandt. Het eenvoudig afgeven van je bilge aan de bilgeboot kan soms al lastig zijn als je druk varende bent. Je kunt bijvoorbeeld met een volle bilge varen ter hoogte van Kalkar en besluiten om toch even snel door te varen naar Nijmegen. Aangekomen in Nijmegen blijkt de bilgeboot geen dienst meer te hebben. Helaas hebt u met de overgang naar de wintertijd de klok twee uur teruggezet in plaats van één, waardoor het al ruim 17.00 uur is geweest en u te laat bent om nog te kunnen bilgen. Misschien dacht u toen door te varen naar Dordrecht, om daar morgenvroeg als eerste werk alsnog uw bilge water kwijt te kunnen. De bilge loopt inmiddels al aardig op, maar tegen 24.00 uur meert u aan in Dordrecht. De volgende dag staat u met goede moed vroeg op, maar er blijkt geen enkele bilgeboot voorhanden te zijn; het is zaterdag. Helemaal niet aan gedacht. Zelf met teiltjes en emmertjes aan de slag gaan zet ook niet echt zoden aan de dijk, dus zondagavond gooit u de trossen maar weer los om richting Rotterdam te varen, waar u maandagochtend vroeg moet lossen. Het bilgewater heeft inmiddels een aardig volume aangenomen en er moet nu toch écht dringend gebilgd worden. Maandagochtend verloopt het lossen van de lading heel voorspoedig. U heeft voor 15.00 uur een afspraak kunnen maken met de bilgeboot en bent mede daarom goed gehumeurd. Het lossen verloopt zo voorspoedig dat u om 12.00 uur al klaar bent en moet vertrekken naar een andere ligplaats een aantal havens verder op. Vervelend want het volume van het bilgewater bezorgt u inmiddels natte voeten. Maar ja, de bilgeboot is aanstaande… ’s Middags rond de afgesproken tijd is er geen bilgeboot te bespeuren. U wacht nog even, maar besluit uiteindelijk om maar eens te bellen waar de bilgeboot blijft. De bilgeboot blijkt al te zijn geweest, maar u bent vergeten om door te geven dat u intussen bent verhaald. De bilgeboot is onverrichterzake teruggevaren naar de thuisbasis om die dag niet meer uit te varen. Dit is natuurlijk maar een (tikkeltje overdreven) voorbeeld van diverse situaties die zich kunnen voor doen, waardoor u de bilgeboot ‘mist’. Gelukkig gaat het in de meeste gevallen prima en wordt u goed geholpen. Houd, ondanks uw drukke werkschema, in ieder geval rekening met het tijdig bespreken van een bilgeboot. Plannen kan zeker geen kwaad!

Binnenvaartkrant