Views
3 years ago

2016-22

  • Text
  • Jaar
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Miljoen
  • Schip
  • Twee
  • Meter
  • Bedrijf

De Binnenvaartkrant 4 25

De Binnenvaartkrant 4 25 oktober 2016 RsR Nemo Ltd. is de aanbieder van nautisch management voor de binnenvaart riviercruiserederijen. Op dit moment beheert RsR Nemo Ltd. meer dan 26 riviercruiseschepen en is met een medewerkers aantal van meer dan 220 één van de grootste nautisch management bedrijven voor de riviercruisevaart. Voor onze klanten zijn wij op zoek naar: 1e en 2e Kapitein - i.b.v. Rijnpatent min. tot Mannheim - Donaupatent is een pré - Ervaring in de passagiersvaart - Kennis van de Duitse en/of Engelse taal - Representatief uiterlijk - Goede vrijetijdsregeling en salariëring - Zwitsers contract Bent u de juiste persoon voor één van bovengenoemde functies, dan kunt u uw sollicitatie richten aan: RsR Nemo Ltd. Atlantis Building, Office 302, 3rd floor 2 Makariou Avenue CY-4000 Limassol Per mail naar: pz@rsrnemo.com Voor informatie kunt u contact opnemen op telefoonnummer +31 68331541 683331541 Mittelständige Binnenschifffahrtsreederei mit Sitz in Süddeutschland sucht zur Verstärkung einen Schiffsführer (m/w) Steuermann (m/w) Ihr Profil - Erfahrung als Schiffsführer mit Rheinpatent vorzugsweise für die Strecke Mannheim bis offenes Meer / Donaupatent wäre von Vorteil - Als Schiffsführer sind Sie im Besitz eines Radarpatentes - Wünschenswert wäre Erfahrung in der Abwicklung von GMP-Transporten - Fachgerechte Bedienung, Wartung und Instandhaltung der technischen Anlagen unserer Gütermotorschiffe wird vorausgesetzt - Sie zeichnen sich durch Zuverlässigkeit und eigenverantwortliches Handeln aus. Wir bieten Ihnen - Eine verantwortungsvolle Tätigkeit in einem zukunftsorientierten Unternehmen - Ein unbefristetes Arbeitsverhältnis mit geregelten Schichtzeiten - Attraktive Entlohnung inkl. der üblichen Zulagen - Persönliche Betreuung Wenn Sie motiviert sind, in unserem Team zu arbeiten, dann möchten wir Sie gerne kennenlernen. Bitte senden Sie Ihre aussagekräftigen Bewerbungsunterlagen an Herrn Kai Steffen Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Gebr. Väth GmbH & Co. KG . Werftstraße 3-5 . 63741 Aschaffenburg Telefon +49 6021 358124 . Telefax +49 6021 358180 . ksteffen@vaeth-kg.de . www.vaeth-kg.de Voormalig visserij inspectieschip ca. 18.50 x 4.60 x 1.70 m. uitstekende techniek, fraai interieur Fikkers.nl KAPITÁNkormidelník! ref.2533 vr. pr. €260.000- HOOGE DER A 36/37 GRONINGEN TEL 050-3111404 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be

De Binnenvaartkrant 5 25 oktober 2016 Blom wil binnenstad nog duurzamer bedienen Elektrische sleepboten voor Amsterdam Door Evert Bruinekool Vanuit de Coenhaven in Amsterdam verhuurt en transporteert Blom bv dekschuiten. Blom verzorgt tevens watertransport door heel Nederland. De afgelopen jaren is de vloot uitgebreid met koppeldekschuiten, pontons, schilders vlotten en sleepboten. De volgende stap is Blom Green Development. Het bedrijf wil onder deze vlag bouwmaterialen en bouwstoffen duurzaam vervoe ren naar en van de Amsterdamse binnenstad. Onder meer met elektrische sleepboten. Directeur Nancy Blom legt uit: “Wij werken in de haven en vaak in de binnenstad van Amsterdam. Wij transporteren vooral veel bouwmateriaal en verhuren pontons aan aannemers. De pontons variëren van 100 tot 400 ton. Hierdoor zijn wij veel milieuvriendelijker dan transport over de weg.” De elektrisch varende City Supplier van Mokum Maritiem laadt zijn containers op de kade van Blom. Grachten benutten “De 200 tons pontons kunnen overal in de stad komen. Dit zijn – in tonnage gemeten – wel vier grote vrachtwagens. Ook worden deze pontons als werkplatform gebruikt door aannemers. Onze huidige vloot van vier sleepboten vaart op biodiesel en is daardoor een stuk schoner. Veel minder CO 2 -uitstoot, daar gaat het om.” Blom Green Development is speciaal ontwikkeld voor het duurzaam aan- en afvoeren van bouwmaterialen en bouwstoffen naar en van de binnenstad. Amsterdam beschikt over een netwerk van grachten en kanalen. Dit kanalenstelsel is vroeger ook ontstaan voor transport over water. “In de huidige tijd wordt daar veel te weinig gebruik van gemaakt. De infrastructuur in de stad begint door de verkeersopstoppingen een probleem te worden; de CO 2 - uitstoot moet verminderd worden. Langzaam groeit dat besef”, stelt Blom. “Door goede planning kunnen aannemers hun materiaal keurig op tijd op de bouwplaats krijgen. Wij hoeven maar 30 minuten te varen.” Ze kunnen hun producten direct naast de snelweg bij Blom lossen en eventueel op de kade assembleren. Blom heeft daarvoor een 70- tons kraan op de kade staan. Bevoorrading van winkels Aan de kade van Blom meert ook de City Supplier van Mokum Maritiem af. Die laadt daar de containers en vaart volledig elektrisch naar de stad. Blom Green Development is onderdeel van een technologiecluster. Dit technologiecluster werkt samen met TNO en bestaat uit een breed scala van partners. Zij nemen door samenwerking de Directeur Nancy Blom, op de nieuwste boot van het bedrijf: de Karel. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) stadslogistiek voor bouw gerelateerde opdrachtgevers uit handen. Blom denkt voortdurend na over vervolgstappen om de markt van haar bedrijf te verbreden en klanten nog groener te bedienen. Inmiddels is er een plan om zodra nodig een overdekt distributiecentrum te starten. “Aan de Pier Afrika staan de pakhuizen, die zouden hiervoor geschikt zijn. Wij denken aan diverse soorten bevoorrading zoals winkels, horeca en de supermarkten aan de grachten”, vertelt Blom. Volgens haar is er heel veel over water mogelijk, om hierdoor het wegverkeer aan de grachten te ontlasten. “Acht jaar geleden ontwikkelden wij al plannen voor een elektrische sleepboot. Met de toenmalige stand van de techniek was dat niet mogelijk.” Zonnepanelen, waterstof “Nu is daar veel in veranderd. Elektrisch met stroom van zonnepanelen zou binnen de regio goed kunnen functioneren; als je door heel Nederland gaat werken, moet je aan hybride denken.” Met een schuin oog kijkt zij naar waterstof. Dat biedt ook goede mogelijkheden volgens haar. De complete bouwtekeningen voor een elektrische sleepboot liggen klaar. Het hangt van de markt af wanneer er gebouwd gaat worden. ADVERTENTIE vooruitgang door dbhdiesel.com T. 088 0040484 Weinig kans op ‘blending’ voor binnenvaart >> Vervolg van de voorpagina “Daarbij moeten ze haarfijn kunnen aantonen dat de aangevraagde subsidies absoluut noodzakelijk zijn. Als dat niet het geval is zijn ze aangewezen op eigen middelen of andere financiële constructies.” Het extra geld voor transport in het voorstel bestaat uit 400 miljoen euro aan subsidies en 1 miljard euro voor projecten met ‘blending’ van financiële middelen: subsidie gecombineerd met private investeringen en leningen. “Dat is natuurlijk niks in vergelijking met de werkelijke noden”, aldus De Schepper. “Het binnenvaartnetwerk in het achterland van de zeehavens kampt met capaciteitstekorten; het kost flink wat geld om die knelpunten op te lossen.” De Commissie dringt er bij de nationale overheden op aan dat ze blending toepassen voor infrastructuurprojecten, omdat het EUbudget gewoon niet toereikend is om alle cruciale projecten mee te financieren. “Er vloeit wel geld terug naar het budget van projecten die vertraging hebben opgelopen”, weet De Schepper, “maar dat lost de algemene krapte niet op. Het is heel moeilijk om de klus te klaren met de krappe overheidsbudgetten.” Tol Maar blending is niet zo voor de hand liggend voor de binnenvaart. Voor het wegverkeer is wel tol mogelijk als financieringsvorm voor nieuwe wegen, tunnels en bruggen. Dan zijn private partjen wel geïnteresseerd om er geld in te steken. Voor de binnenvaart (en het spoor) worden tolprojecten niet als oplossing gezien. INE blijft de Commissie bestoken om “samen een meer voorspelbaar kader voor investeringen in vaarwegen uit te werken”, zegt De Schepper strijdlustig.. “We zijn ervan overtuigd dat met de juiste argumenten het ook duidelijk wordt dat een gepaste EU co-financiering van binnenvaartinfrastructuur de door de EU gepromote verschuiving van vracht naar water ten goede komt.” Schip als decor voor film Het Bureau Voorlichting Binnenvaart is benaderd door student Kevin Kok met een verzoek waar we graag aandacht aan geven. Kevin studeert dit jaar af als regisseur aan de Hogeschool van Kunsten in Utrecht. Voor zijn afstudeeropdracht is hij zoek naar VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl een schipper die hem wil helpen bij het realiseren van een film. De film die hij gaat maken heet Van Mars naar Venus en speelt zich voor een groot deel af op een binnenvaartschip op de Maas, varend van Nederland naar Noord-Frankrijk. Het verhaal gaat over de 17-jarige Gijs die door het plotseling overlijden van zijn moeder nu met zijn vader meevaart op de binnenvaart. Hij draagt echter een groot geheim met zich mee: dat is dat hij liever als meisje door het leven zou gaan. Maar hij weet dat zijn vader dat niet zou accepteren. Kevin is op zoek naar een ondernemer die het leuk zou vinden om mee te werken aan de film en zijn schip ter beschikking wil stellen als decor voor de film. De draaiperiode is waarschijnlijk eind februari en/of begin maart. Bent u enthousiast? Neem dan even contact op met Kevin Kok: 0631 24 11 76, k.t.kok@hotmail. com. Vaart u een ander traject of niet in de aangegeven periode, schroom dan niet om alsnog te reageren. De plaats (rivier) en periode kan op dit moment in het proces eventueel nog aangepast worden. Binnenvaartagenda 2017 De Binnenvaartagenda komt er weer aan. In de zomermaanden is druk gewerkt aan het samenstellen ervan. De diverse binnenvaartorganisaties brengen deze uitgave elk jaar gezamenlijk uit en verspreiden deze onder hun leden, sponsoren en/of relaties. Net als voorgaande jaren ligt de coördinatie en uitvoer volledig bij Studio DOD. Zij verzorgen de advertenties, de opmaak en het drukwerk. Begin november zal de agenda gereed zijn. Sponsors van het BVB ontvangen ieder jaar een exemplaar. U kunt de agenda half november in uw postbus verwachten.

Binnenvaartkrant