Views
1 year ago

2016-22

  • Text
  • Jaar
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Miljoen
  • Schip
  • Twee
  • Meter
  • Bedrijf

• De Binnenvaartkrant

• De Binnenvaartkrant 16 25 oktober 2016 L I Q U I D T E C H N I C S B.V. DIAL • • • • • • • • Weena 745 / Rotterdam / 5 min. lopen vanaf Rotterdam CS www.miniworldrotterdam.com 30% Lezersaanbieding (op vertoon van deze advertentie) Konutherm - de specialist met meer dan 30 jaar ervaring in: Wij wensen Wij wensen het mts mts Atlantic Atlantic Energy Supplier en haar en haar bemanning bemanning een behouden een behouden vaart. vaart. Voor de Atlantic Supplier leverden wij: Smeerolie afgifte meters, flowcomputers, slanghaspel. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. ++ DIAL Liquid Technics b.v. Celsiusstraat 5 • 3316 AC DORDRECHT • Nederland / The Netherlands Tel : +31 (0)78 631 84 33 • mailto:j.vandipte@dialbv.nl • www.dialbv.nl COMPLETE AFBOUW, LEVERING EN INSTALLATIE Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering van het complete schip mogen verzorgen voor Rederij Hoek van Holland B.V.. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensen-driessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: info@rensenbv.nl Hoofdmotor: Caterpillar, type 3508C Generatorsets: John Deere, type 6135AFM voor aandrijving boegschroef en ladingpompen 2x John Deer generatorsets voor boordnet, inclusief Stamford generatoren mts Atlantic Supplier succes en veel probleemloze draaiuren dolderman.nl postbus 266, NL-3300 AG dordrecht | binnenkalkhaven 17, NL-3311 JC dordrecht tel. +31(0)78-6138277 | fax +31(0)78-6144887 | info@dolderman.nl

De Binnenvaartkrant 17 25 oktober 2016 Atlantic Supplier heeft alles om snel en veilig te werken DOOR JOHAN DE WITTE Een bekende naam? Klopt, de eerste Atlantic Supplier ging na zijn staat van dienst op onze binnenwateren naar Afrika om het ‘wat kalmer aan doen’. Deze nieuwe smeerolietanker realiseerde Rensen-Driessen Shipbuilding in opdracht van Rederij Hoek van Holland. De oplevering was 12 oktober. Het casco is in Roemenië gebouwd op een ‘huiswerf’ van Rensen- Driessen. Dolderman installeerde het fraaie casco en de duurzame uitvoering met een buitengewoon hoog afwerkingsniveau. Deze Atlant ic Supplier vaart met producten van Total. Voor het realiseren van een veilig en klantgericht schip is het de bouwers niet gemakkelijk gemaakt. Het is een type C met een N-open-uitvoering. En mocht er ooit de wens zijn om het schip als type C te exploiteren, kan een dampretoursysteem relatief eenvoudig worden aangebracht. De casco-uitvoering is volledig dubbel. De brandstoftanks zijn door een kofferdam van de zij en het vlak gescheiden. Het leidingsysteem heeft zogeheten onderleidingen waardoor aan dek ruimte is voor de overige equipment. Zoals een Van Wijk-bunkergiek en een groot vatenrek, met plek voor 144 stuks. Een strak casco “Afspraken zijn goed nagekomen en wijzigingen vakkundig doorgevoerd; er is een strak casco gerealiseerd. Ubbo Rommerts, ontwerper voor Rensen-Driessen, begrijpt zoiets. Een prima vakman! Met Rensen-Driessen en een werf als die in Turnu Severin kun je werken, evenals met het Dolderman-team”, aldus Andreas van Winssen, hoofd technische dienst binnenvaart van Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij. “Ook de bemanning vertaalde ervaring in ontwerp en toepassing. Praktijk wordt dan omgezet in een uitvoering waarmee je vooruit kunt. Goof Leijten van Rugotech Pijpleidingen stond elke morgen rond zeven uur aan dek om dik veertig jaar ervaring in het gecompliceerde leidingwerk te stoppen. We hebben zestien tanks, elk met een eigen laad- en losleiding. Er zijn twee Bornemann-pompen van verschillende capaciteit waarmee de twaalf soorten smeerolie via het manifold en de vloeistofmeting van Dial Liquid Technics in precieze hoeveelheden wordt geleverd.” (foto’s Johan de Witte) Wat is de essentie van een smeerolietanker? “Veilig, snel en zo eenvoudig mogelijk werken. Er zijn twee man aan boord. Bunkeren met elf, twaalf soorten olie vraagt een strikte procedure om vergissingen te voorkomen. Een ervaren en oplettende bemanning is dus erg belangrijk. Dat is precies de reden waarom we de bestaande crew van de Atlantic Energy gevraagd hebben om de draad hier op te pakken.” Waarom is er zo’n groot vatenrek? “De verscheidenheid aan smeerolie is groot. Ondanks de twaalf soorten in de bunkers blijft er altijd vraag naar specifieke smeerolie. Voor turbines en tandwielkasten bijvoorbeeld is veelal geen voorraadtank aan boord en dan is het vat een vanzelfsprekend alternatief.” Wat is een order waar jullie als firma blij van worden? “Tja, dat is heel verschillend. Een grote klant neemt pakwek 80 ton voor de hoofdmotor af, 30 ton voor hulpmotoren en nog eens 10 ton divers. Overigens richt Atlantic zich op dienstbaarheid, we lopen niet naast ons schoenen en maken geen verschil in service voor een kleine of grote klant.” Onderzeeër Andreas van Winssen bekwaamde zich als scheepbouwer/constructeur bij RDM en werkte onder andere aan de onderzeeër Walrus. Tijdens zijn dienstplicht gooide de RDM de handdoek in de ring. Via Scheepswerf Schram kwam hij met de binnenvaart in aanraking. Later was hij de technische man bij duwvaartrederij EWT, in de periode dat er bij de Jacob van Eck drie MAK’s werden vervangen door Caterpillars. Inmiddels is Van Winssen alweer dertien jaar hoofd technische dienst binnenvaart bij Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij. Negen nieuwbouwschepen verder weet hij van de hoed en de rand. Atlantic exploiteert nu in de binnenvaart negen zware olie-, drie gasolie- en vier smeerolietankers. Rondje schip Aan het stuurhuis hangt het label van Alubouw de Mooy. Van der Velden stuurt deze 85,80 x 9,54 meter grote tanker, die dik 1.600 ton kan vervoeren. Op de nautische apparatuur lezen we de naam van Radio Holland. Voor de betimmering, de lessenaar en de bemanningsverblijven tekent Verveer Scheepsbetimmeringen. Voor de voortstuwing zorgt een 3508 Caterpillar van 1.060 pk. Het pompbedrijf, de boegschroef van Verhaar en het boordnet krijgen energie van een 400 kVA John Deere. Deze zijn zodanig geschakeld dat bij uitval een tweede, voldoende sterke generator het naadloos overneemt. Oechies Elektrotechniek heeft de ‘touwtjes aan elkaar geknoopt’ en de apparatuur functie gegeven. Foresta Trading leverde een volledig pakket FT Victor-dienstpompen in BiBlock-uitvoering, evenals FT Guidici ballast-/lensejector, FT GVR-carteraftappomp, FT smeeroliehaspels en FT gasolietrimpomp. Een thermische ketel van Konutherm zorgt dat de smeerolie pompbaar blijft. Aan dek stelen het leidingwerk en het manifold de show. Aan mts Atlantic Supplier leverden onder andere: Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering compleet schip. Dolderman B.V. Hoofdmotor: Caterpillar, type 3508C. Generatorsets: John Deere, type 6135AFM voor aandrijving boegschroef en ladingpompen. 2x John Deer generatorsets voor boordnet, inclusief Stamford generatoren. Lloyd’s Register EMEA Classificatie. Alubouw de Mooy B.V. Aluminium bovenbouw met stalen onderbouw , hydraulische voormast, roeibootdavid, heklicht, boordlichtbakken en roeftrap met bordes. Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Meet- en alarmsystemen voor de ladingtanks. Climalogic B.V. Ventilatiesysteem machinekamers, filtersysteem machinekamers en RVS afsluitbare roosters. F.T. GVR carteraftappomp, F.T. smeerolie haspelset inclusief pomp en tappistool met telwerk en F.T. gasolie-trimpomp. DBS Scheepsservice Aluminium machinekamervloeren voor-en achterschip. De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem en stuwa chroefasseals. Dial Liquid Technics B.V. Smeerolie afgifte meters, flowcomputers en slanghaspel. EPS European Pump Services B.V. 1 x Ladingpomp EPS250 met een capaciteit van 250m3/h bij 8 bar, voorzien van een frequentiegeregelde ABB explosieveilige Eex-de IIB T4 motor met een vermogen van 132 kW. De frequentieregelaar is voorzien van een tweede parameterset voor boegschroefbedrijf. 1 x Ladingpomp EPS75 met een capaciteit van 75m3/h bij 8 bar, voorzien van een frequentiegeregelde ABB explosieveilige Eex-de IIB T4 motor met een vermogen van 45 kW. Konutherm B.V. Thermische olie installatie. VE-woning en scheepsstoffering Complete stoffering woning en stuurhuis incl. Ve-screen zonwering. WindeX Engineering B.V. Airconditioning en overdrukinstallatie. Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Bunkerkraan 28 mtr. 3 en 4 inch leiding, ankerlieren, ankers en kettingen. Minimax Brandbeveiliging B.V. Vaste brandblusinstallatie. Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH Main propeller, diameter 1650mm, 4 blades, skew design. RAFA Scheepsramen B.V. Ramen. RH Marine Group B.V. Compleet nautisch pakket. RuGotech Pijpleidingen B.V. Leidingwerk machinekamer voor en achterdek, leidingwerk ladingtanks en op dek. Stam Constructie Stalen vatenframe, Rvs bordessen, Rvs productbordenbeugel met lekbak, ontluchtingskap met deksel voormachinekamer, uitlaten voor en achterschip, Rvs oliehaspelsteun, verrijdbare lekbakken aan dek en Rvs Lampensteunen. Verveer Scheepsbetimmeringen B.V. Isoleren en betimmeren van woning en stuurhuis. Verhaar Omega B.V. Eén Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type Kanalen 3100- 4k verticaal 282 kW bij 1780 omw/min incl. boegschroef/generatorbediening met e-motor. 1x Atlas Copco MAS GA 11 FF schroefcompressor met koeldroger opgebouwd op een 500 liter door Lloyds gekeurde ketel. 1x Atlas Copco Automan AC31 zuigercompressor met 90 liter ketel. Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: SP 2700. Hydraulisch aggregaat: type HPP2700-180/ 1-1-1/5,5 kW. Roeraandrijving: 2 DWK 6080/56. Hydrodynamische profielroeren: 2 stuks HD 200. Foresta Trading B.V. Volledige pakket F.T. VICTOR dienstpompen in BiBlock uitvoering, - F.T. GUIDICI ballast- A50/ lensejector, DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

De Binnenvaartkrant