Views
1 year ago

2016-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Nieuwe
  • Bunker
  • Eigen

De Binnenvaartkrant 8 11

De Binnenvaartkrant 8 11 oktober 2016 PETROTRANS SA Kapitein In bezit van: • Rijnpatent • Radarpatent • ADN-CHEMIE certificaat Captain With: • Rhinepatent • Radarpatent • ADN-CHEMICS CERTIFICAT Wij bieden u: • Werken op moderne schepen • Vrije tijdsregeling 2 w - 2 w • Aantrekkelijk loon ROTTERDAM Een: We offer you: • Modern Barges • Work regime 2 w - 2 w • Attractive salary 19, Avenue des bains . L - 5610 Mondorf-Les-Bains + 35 226 119 081 · + (32) (0)3 235 75 75 · petrotrans@live.be REINPLUS VANWOERDEN Bunker leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de scheepvaart zoekt ter versterking van haar team in SCHIPPER/VERKOPER EN EEN DEPOTMEDEWERKER Wij verwachten: • Positieve, klantgerichte en commerciële instelling • Grootvaarbewijs/ADN/radardiploma (schipper /verkoper) • Bij voorkeur woonachtig omgeving Rotterdam Sollicitaties naar: REINPLUS VANWOERDEN Bunker. Waalhaven z.z. 11 – 3089 JH Rotterdam Telefonische inlichtingen bij dhr. Harry van der Wal 06-53900757 of Aad van Vliet 088-1007800. Wegens de constante groei van onze werkzaamheden zijn wij op zoek naar BOOTMANNEN M/V FUNCTIEOMSCHRIJVING De Bootman heeft een zeer gevarieerde taak: hij/zij meert en ontmeert zeeschepen, brengt stores aan boord van zeeschepen, doet aan communicatievaren en wordt als bemanningslid ingezet op (zee)schepen en drijvende werktuigen. Een opleiding tot schipper en/of wielman binnen het bedrijf behoort tot de mogelijkheden. De werkzaamheden vinden vooralsnog plaats in een 2-ploegensysteem (week op – week af). FUNCTIE-EISEN • Bereid tot het volgen van veiligheidscursussen • Radardiploma • Groot Vaarbewijs II of vergelijkbaar diploma • EHBO diploma • Marifoon certificaat • Ervaring als bootman is een pré • Flexibele instelling PERSOONLIJKHEID U bent flexibel, creatief en enthousiast. U bent een teamspeler en heeft een dienstverlenende en klantgerichte instelling. DE BAAN We bieden u een dynamische job in een bedrijf waar liefde voor het vak hoog in het vaandel staat. INFORMATIE Nadere informatie omtrent deze functie kunt u desgewenst inwinnen bij de heer P. Nuijten, tel. 0115 645 000. SOLLICITEREN Enthousiast geworden voor deze functie? Stuur uw sollicitatie met C.V. naar hr@bootlieden.nl t.a.v. de heer P. Nuijten of schriftelijk naar postbus 72, 4530 AB Terneuzen. Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. www.bootlieden.nl Bedrijfsprofiel: TRANSNATIONAL BLENDERS (TNB) te Dordrecht is onderdeel van de ENVIEM groep en produceert smeermiddelen voor de automobielsector, de industrie, de scheepvaart en installaties. De visie van TNB is gericht op de (organisatie)doelstelling om ‘’een extensive servicing partner’’ te zijn voor de klanten door middel van nauwe samenwerking en waar mogelijk ‘’customized solutions’’. Dienstverlening op het gebied van Warehousing, Bunkering, Productmanagement, Laboratorium en Documentenservice vormt een belangrijk onderdeel van deze activiteiten. De productieplant in Dordrecht heeft een capaciteit van ca. 150.000 metric ton productie per jaar. TNB produceert zowel voor de nationale als internationale markt, de distributie naar afnemers in de scheepvaartsector wordt rechtstreeks verzorgd. Er werken totaal ca. 120 medewerkers verdeeld over de afdelingen Blending, Afvullen, Warehousing, Bunkering, Productmanagement, Laboratorium en Administratie. WIJ ZOEKEN EEN WALSCHIPPER DIE BIJ EEN GESMEERDE ORGANISATIE SCHEPEN WIL VERHALEN Onze organisatie is per direct op zoek naar een enthousiaste en gedreven WALSCHIPPER (FULLTIME) De Walschipper is verantwoordelijk voor vaartechnische en coördinerende werkzaamheden van de bunkerschepen aan onze eigen Jetty en verleent tevens ondersteunende diensten bij het Tankenpark. Functie omschrijving: • Het verhalen (verleggen) van bunkerschepen aan de Jetty • Toezicht houden op de Jetty tijdens het laden/lossen van vessels/barges • Zorgt op aanwijzing van de Teamleider Tankenpark voor het transport van varende middelen, het aanvullen van voorraden en het laden van verpakte goederen • Het signaleren van (kleine) technische problemen of reparaties • Het uitvoeren van diverse onderhoudswerkzaamheden zoals schilderen etc. • Verrichten van logistieke werkzaamheden op het gebied van laden- en lossen van bunkerschepen en tankwagens. Wij zoeken een collega die o.a. beschikt over: • Minimaal een MBO–opleiding niveau 4, aangevuld met een schippersdiploma en groot vaarbewijs • Ca. 2-5 jaar relevante werkervaring in een soortgelijke functie • Een flexibele en zelfstandige werkinstelling, probleemoplossend vermogen, hands on en een gezonde dosis nuchter verstand Onze kernwaarden zijn o.a.: klantfocus, betrouwbaar, kwaliteit, resultaatgericht en samenwerken. WELKE MARITIEM PLANNER WIL ONZE AFDELING BUNKERING KOMEN VERSTERKEN ? Onze organisatie is per direct op zoek naar een enthousiaste en gedreven MARITIEM PLANNER De Maritiem Planner maakt deel uit van een team binnen de Afdeling Bunkering. Je bent een belangrijke schakel in de logistieke goederenstroom en deskundig in het regelen en organiseren van transporten. Functie omschrijving: • Je bent verantwoordelijk voor de voorbereiding, planning en begeleiding van de klantorders voor uitlevering van bulk en verpakte smeerolie aan boord van zeeschepen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de inzet van onze bunkerschepen alsmede ingehuurd transport over de weg • Je stemt dagelijks de lopende orders en nieuwe aanvragen af met de interne organisatie en externe transporteurs • Je onderhoudt contacten met externe partijen zoals klanten en agenten en informeert hen over de voortgang van de leveringen • Je stelt (douanetechnische) vervoersdocumenten op en maakt het order- en ladingdossier gereed voor verzending en facturering. Wij zoeken een collega die o.a. beschikt over: • Minimaal MBO/HBO werk- en denkniveau (bijv. STC - opleiding Medewerker Havenlogistiek of Coordinator Havenlogistiek) • Ca. 2 tot 5 jaar aantoonbare relevante transport- bunkerplanning ervaring in een planningsomgeving, bij voorkeur in een scheepvaart- of transportbedrijf • Kennis van vervoersmodaliteiten (binnenschepen, vrachtautos, zeeschepen) • Geografische kennis van havens met name in Rotterdam en Amsterdam • Goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift en bij voorkeur ook Duits of Frans • Een flexibele werkinstelling, probleemoplossend vermogen en een gezonde dosis nuchter verstand • Uitstekende administratieve vaardigheden, kennis van MS Office Kernwoorden zijn: zelfstandigheid, initiatief, no nonsens, teamplayer. Je bent bereid om binnen de afdeling consignatiediensten mee te draaien. Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Kandidaten die niet voldoen aan de functie-eisen vragen wij niet te reageren. Onze organisatie biedt o.a.: Een dynamische en uitdagende functie met een grote mate van zelfstandigheid. Een informele werksfeer met mogelijkheden voor ontwikkeling, groei en opleiding. Het salaris en de arbeidsvoorwaarden (waaronder een premievrij pensioen) zijn in overeenstemming met de zwaarte van de functie. Ben je geïnteresseerd? Je schriftelijke sollicitatie met uitgebreide CV kun je sturen naar TRANSNATIONAL BLENDERS BV., Afdeling Personeelszaken, emailadres: solliciteren@tnb.nl Wieldrechtseweg 37, 3316 BG Dordrecht, tel. 078-6527652

De Binnenvaartkrant 9 11 oktober 2016 Bewondering voor Chris van Eijmeren DOOR JOHAN DE WITTE Met een slim voorwendsel was Chris van Eijmeren naar de Schiezaal van het STC gelokt. Daar werd hij door collega’s en echtgenote verrast met beschouwingen en een toost op 50 jaar verbondenheid met de binnenvaart, de Noorderhelling en het STC. Gefeliciteerd en dankjewel voor een halve eeuw collegialiteit en inzet om de jeugd voor de maritieme sector te motiveren. Er is veel bewondering voor Chris, als mens, als medewer ker en voor zijn bijzondere invulling van het docentschap. Uit waar dering werd hem een gouden STC-aandenken opgespeld. Het STC maakt nog dankbaar gebruik van Chris’ kennis en inzet. In 1947 aan de wal geboren lag hij even later aan boord in een reddingsboei als wieg op het liggende stuurrad van zijn vader. Zijn liefde voor het water is hem met de paplepel ingegoten. De affiniteit met de scheepvaart is altijd gebleven. Matroos, bootsman/motordrijver bij de Vulcaan, stuurman bij Total, vier jaar bij de genie (vaar- en duikerschool) van soldaat tot korporaal, schipper en instructeur, en waarom daarna niet een sprong naar het maritieme onderwijs… Al snel was hij jeugdleider bij vakantiekampen. Schouder aan schouder werkte hij daar met Jannie en jawel: ‘de chemie deed zijn werk.’ Meneer en mevrouw Van Eijmeren kregen een jongen en een meisje. Chris leerde intussen volop voor zijn akte. “Kan het nou nooit eens even stil zijn, zo kan ik mij niet concentreren”, klonk het niet zelden vanaf zijn studieplek. Hoewel Jannie vierkant achter hem stond – en nog steeds staat – kreeg ze er zo nu en dan wel eens ‘de zenuwen’ van. Studeren in een jong gezin is niet makkelijk, maar de drive om scholieren het maritieme vak bij te brengen, bracht hem definitief aan boord van de Rijn- en binnenvaart-educatie. Voor- en achteruit Chris is een meester in spelend lesgeven. Collega’s noemen hem waarderend een ‘pedagoochelaar’ (een informele benaming voor een pedagoog die onderzoek doet naar leervaardigheid en het normale leerproces doorbreekt met goocheltrucs en andere praktische afleidingsmanoeuvres). “Spreek vanuit de praktijk en geef jouw ervaring niet alleen beeldend maar ook boeiend weer. Dan blijft het hangen bij leerlingen”, vindt Chris. “Je moet met jongelui voor- en achteruit kunnen.” Chris heeft boeken samengesteld met zijn kennis van het vak. De enorme ontwikkeling in zijn carrière, de techniek en de schaalvergroting komen hierin aan de orde. Ook is hij een inspiratie voor jonge docenten; hij hoort na vijftig jaar in het rijtje van grote STC’ers thuis. De school is zijn leven. Hij is ook zeer betrokken bij en hartstikke trots op oud-leerlingen die geslaagd zijn in de maatschappij. Als ‘pedagoochelaar’ heeft hij bijgedragen aan het bestaan van velen. Een halve eeuw lang: heel bijzonder! Plezier “Ik geniet van kleine dingen, nóg meer dan vroeger. Heel goed herinner ik me de emotie bij terugkeer voor de klas, na het herstel van een tia in 2008. Niet makkelijk, maar wanneer je beseft dat het weer lukt, dat is geweldig. Sindsdien is mijn lijfspreuk: Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag. Precies deze filosofie probeer ik op mijn omgeving over te brengen.” “In 2009 diende de VUT zich aan. Maar ik heb er plezier in, het is mijn passie; dus waarom zou ik stoppen? Ik mag jonge docenten assisteren bij hun studie, elk jaar een zomercursus mee organiseren voor de Chris van Eijmeren: “Waarom zou ik stoppen? Ik heb er plezier in! (foto’s Johan de Witte) docenten en daarnaast nog zoveel andere dingen doen.” Maritieme studiereizen Jos Hubens, ambassadeur voor Vereniging de Binnenvaart, bepaalt al vijftien jaar de koers voor maritieme studiereizen. Chris van Eijmeren is een van zijn trouwe ‘stuurlieden’. Hij schrijft het programma (de reisgids) en als het moet – via zijn kleindochter op Tenerife – ook een Spaanse brief naar een ambassade. Met trouwe liefhebbers reisde de vereniging wereldwijd naar fascinerende landen, over stromen en zeeën. De organisatie vergt veel onderzoek en overleg. Het motief van Chris en Jos is bevlogenheid. Jos is altijd op zoek naar agenten, ambassades, overheden en het soms ondefinieerbare equivalent van Hollandse vaarwegbeheerders. Eenmaal op reis is er soms iemand kwijt, dan gaat de radar op ‘zoek en gij zult vinden’ – net zo lang tot het schaap weer bij de kudde is. Een verloren portefeuille met paspoort tijdens een cruise op de Ganges in het mystieke India vraagt de vaardigheid van een Hercule Poirot om de spullen weer aan de rechtmatige eigenaar te doen toekomen. Soms vallen stevige afspraken in Verweggistan in het water, zijn kunstwerken niet toegankelijk of wordt het moeilijk en duur. Improviseren of de koers verleggen is dan het enige. De ‘brandstof’ voor de organisatie is hobby! Blijf gezond, Chris, en ga als een midden in het leven staande 70’er rustig door op school, aan boord en op reis. Dankjewel. Prijsvraag multi- en synchromodale projecten Topsector Logistiek VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Tijdens het Binnenvaartcafé is op 21 september de samenwerking tussen Lean & Green Synchromodal (L&GS) en Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) bekend gemaakt. L&GS maakt deel uit van Topsector Logistiek. Doel is een toename van het multimodaal en/of synchromodaal vervoer te realiseren en dat biedt kansen voor de binnenvaart. Reden voor het BVB om de samenwerking met Lean & Green Synchromodaal te zoeken. De inzet van het BVB in deze samenwerking zal met name bestaan uit het adviseren van verladers over de mogelijkheden van vervoer over water. Een van de acties die uit deze samenwerking voortvloeit, is een prijsvraag voor logistieke partijen die meer gebruik willen maken van multimodaal en synchromodaal transport. Gezocht wordt naar voorstellen om barrières te slechten, de risico’s in de praktijk te ervaren en weg te nemen en om te leren wat nodig is om daadwerkelijk meer lading multimodaal en/of synchromodaal te vervoeren. De prijsvraag is verdeeld in twee categorieën: multimodale en synchromodale projecten. Kijk voor meer informatie en om in te schrijven op www.dinalog. nl/prijsvraag-multi-en-synchromodale-projecten/ Maatwerk op beurs Transport & Logistics Op 29 en 30 november en 1 december vindt de beurs Transport & Logistics plaats in Ahoy Rotterdam. Net als in de voorgaande editie zal het BVB daar een seminar verzorgen. Dat vindt plaats op donderdag 1 december van 14.15 tot 14.45 uur en heeft als titel: The Blue Road houdt het achterland bereikbaar. Vervoeren met de binnenvaart werkt net even iets anders dan over de weg. De weg naar het water is maatwerk en lang niet altijd even eenvoudig. Miranda Volker, logistiek adviseur van het Bureau Voorlichting Binnenvaart, zal verladers tijdens het seminar wegwijs maken in de wereld van de binnenvaart. Ze behandelt aansprekende praktijkvoorbeelden over containers, maar ook over minder voor de hand liggende goederenstromen, en geeft uitleg over het inpassen van de binnenvaart in een logistieke keten. Presentatie op STC Vandaag (11 oktober) geeft Wilco Volker – net als ieder jaar – een presentatie aan de vierdejaarsleerlingen van de mbo-opleiding Kapitein-Manager Binnenvaart van het STC. Zijn presentatie spitst zich toe op het belang van goede PR en marketing voor de branche. Zodat de leerlingen, als ze instromen in het bedrijfsleven, zich ervan bewust zijn dat ze actief kunnen bijdragen aan een positief imago van de binnenvaart als veilige, duurzame en innovatieve bedrijfstak.

De Binnenvaartkrant