Views
2 years ago

2016-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Nieuwe
  • Bunker
  • Eigen

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 11 oktober 2016 Aansprakelijk gesteld Een brief van een advocatenkantoor valt op de mat. Meestal geen goed nieuws, en ook in dit geval betekent het veel werk en soms een slapeloze nacht. Het komt erop neer dat dankzij mijn werk van een aantal jaren geleden zijn cliënt forse schade heeft geleden. Ik word aansprakelijk gesteld wegens onjuiste advisering en nalatigheid. Te betalen zijn de premies van een aantal jaren en alle bijkomende kosten… een enorm bedrag. Wat is er aan de hand? Deze werkgever had de pensioen regeling destijds ondergebracht bij een verzekeraar, naar aanleiding van mijn advies. Toen was dat de enige optie. Gezien de situatie van dit bedrijf was er geen CAO en geen verplicht pensioenfonds. Een kleine zeven jaar later krijgt deze werkgever een aanschrijving dat hij wel degelijk bij een pensioenfonds hoort te zijn aangesloten en dat hij de premies van de afgelopen vijf jaar onmiddellijk moet betalen. De volgende dag, en na een woelige nacht, besluit ik de documenten van destijds op te zoeken. Deze blijken niet meer te bestaan en internet levert mij weinig informatie over deze klant. Ik bel met de advocaat, wat een heel vervelend gesprek wordt; arrogantie in overvloed en hij blijkt ook niet goed op de hoogte van de materie. Ik mag geen contact opnemen met zijn cliënt maar ik doe het toch. Twee dagen later drink ik koffie met ondernemer Vaanman. We hebben het over zijn bedrijf, over zijn producten, het personeel en natuurlijk over de pensioenregeling. Ik raak steeds meer van mening dat dit bedrijf nog steeds niet in het pensioenfonds thuis hoort en dat de aanschrijving grote onzin is. De heer Vaanman zucht, ontdooit zichtbaar en vraagt na enig nadenken hoe we dit makkelijk kunnen oplossen. Ik stel voor dat we een briefje maken met vermelding van de feitelijke werkzaamheden, wat samen met een verklaring van de accountant voldoende moet zijn voor het pensioenfonds. En dat meneer de advocaat zijn keutel per direct moet intrekken. Heer Vaanman grinnikt: “We doen het zo.” Vier weken later krijgen we een keurig bericht van het pensioenfonds: de verplichtstelling is teruggetrokken en de heer Vaanman PENSIOENPRAAT Stefan Lans is als pensioenspecialist verbonden aan Koninklijke BLN-Schuttevaer. Hij schrijft deze rubriek op persoonlijke titel en behandelt in Pensioenpraat onderwerpen en voorvallen uit de praktijk waarmee ondernemers, werkgevers en werknemers hun voordeel mee kunnen doen. De voorbeelden behelzen geen adviezen, maar zijn illustratief. Voor informatie in specifieke situaties kan men het beste een persoonlijk gesprek aangaan met een pensioenadviseur. blijkt zeer opgelucht. “Hebben we goed gedaan, vriend”, roept ie uitgelaten. Ik ga niets rekenen voor de extra uren, wat hem nog blijer maakt. Ik stel ook voor dat Vaanman niets betaalt aan de advocaat. “Gaan we zo doen, vriend.” Nog eens drie maanden later lees ik dat het bedrijf failliet is verklaard. Kapotte Kruispoortbrug I legt scheepvaart plat De Kruispoortbrug I in Brugge hield er donderdagavond 6 oktober plotseling mee op. Vaarwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV stelde ernstige schade vast aan de staalconstructie. Het scheepvaartverkeer van en naar de zeehavens van Brugge en Oostende kwam volledig stil te liggen. De vaarwegbeheerder haalde de 60 ton wegende brug zondagochtend weg, zodat schepen het obstakel weer konden passeren. Tijdens een brugopening op donderdagavond scheurde een van de hoofdliggers. De Kruispoortbrug kon vervolgens niet meer op of neer. Daardoor kwam het scheepvaarverkeer op het Kanaal Gent- Oostende ter hoogte van de brug volledig stil te liggen. In eerste instantie was het nog de bedoeling om de brug met behulp van een kraan open te krijgen zodat het scheepvaartverkeer kon passeren. Na uitvoeriger inspectie bleek het om veiligheidsredenen noodzakelijk om de brug volledig te verwijderen. Wachtende schepen Dat lukte, met twee kranen, op zondagochtend. In de omgeving van de brug lagen inmiddels ruim twintig schepen te wachten. Door het gebrek aan ligplaatsen in de onmiddellijke omgeving verzocht WenZ schippers om tussen Beernem en Gent te wachten. Zondagochtend kwam het scheepvaartverkeer weer op gang . De komende tijdhebben vooral auto’s, fietsers en voetgangers last. Het duurt nog weken voordat de Kruispoortbrug weer terug komt. Als die al te repareren valt. Eerst wordt de brug de komende weken onderzocht. Op basis van de uitkomsten beslist vaarwegbeheerder WenZ wat de beste oplossing is: herstel of vervanging van de brug. Tweede kolk Lehmen De Moezelsluis Lehmen krijgt een tweede kolk. Op 7 oktober gaven de vaarwegbeheerder en het Duitse verkeersministerie het officiële startschot voor de voorbereidingen. De nieuwe kolk komt parallel aan de bestaande kolk te liggen. De kosten zijn geraamd op 60 miljoen euro. Eind 2017 moeten de voorhavens klaar zijn. In die periode wordt veel grond verzet en afgevoerd met binnenschepen. Tegen die tijd wordt de opdracht voor de feitelijke bouw verleend. Wij feliciteren BAS Shipping S.a.r.l. van harte met mts Olga Caroline Shipyard DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 21 11 oktober 2016 ‘China Combinatie’ maakt met (chemietanker) Olga Caroline het elftal compleet DOOR JAN HOEK De zogenoemde ‘China Combinatie’, een groep van veertien investeerders, heeft met de overdracht van de Olga Caroline in iets meer dan zes jaar een compleet elftal tankers gebouwd. Alle schepen, met een totale tonnage van ruim 30.000, zijn afgebouwd bij VEKA Werkendam. Met de bouw van de Olga Caroline is het elftal compleet en stopt de China Combinatie met de bouw van tankers. Dit schip is gebaseerd op een model dat dankzij het innovatieve karakter de afgelopen jaren zeer succesvol is geweest voor VEKA. Deze drang naar innovatie gecombineerd met de verzamelde ideeën en informatie van de afgelopen decennia stopte het bedrijf in weer een nieuw, innovatief model tanker. Het is met een kleiner achterschip en een andere boeg een verfijnd ontwerp geworden dat resulteert in een forse brandstofbesparing. Met de bouw van vijftien dual fuel Shell-tankers voor Plouvier Transport in Antwerpen als eerste resultaat. Rederij Toen Werkendammer Bas van der Straaten zich eind 2009 namens Ship Investment Werkendam bij de Brabantse Kamer van Koophandel meldde met de opmerking dat hij een rederij kwam inschrijven, keek de KvK-medewerker alsof er iemand van de VOC voor de balie stond. Het was misschien wel een eeuw geleden dat een rederij was ingeschreven in het handelsregister. Het was echter wel degelijk een serieuze zaak, want veertien ondernemers die zichzelf de ‘Chinese Combinatie’ noemden, hadden in China casco’s gekocht voor de handel. Door de crisis stortte de handel echter in en werden de ondernemers min of meer door de omstandigheden gedwongen zelf reder te worden. Na ruim zes jaar heeft de China Combinatie bewezen dat het starten van een rederij, vele eeuwen na de VOC-periode, ook in deze tijd kansrijk is. De tankers die sindsdien in de vaart zijn gekomen, zijn daar elf varende visitekaartjes van. Het eerste schip van de serie was in 2010 de tanker Damiano, later volgden de Mariska en de Stolt Filia, eveneens in 2010, de Marjon, Stolt Florence en de Hanneke in 2011, de Reinie in 2012, de Eveline en de Alaska in 2013, de Milly in 2015 tot besluit dit jaar de Olga Caroline. BAS Shipping “Ondanks de hevige crisis hebben we al onze financiële verplichtingen na kunnen komen, de schepen in de vaart kunnen brengen én houden, en zijn de financiers – banken en investeerders – tevreden. We zijn een solide club gebleken”, concludeert Bas van der Straaten na de overdracht van de Olga Caroline aan eigenaar Olga Caroline Management, gevestigd in het Duitse Wesel. Van der Straaten is met zijn assurantiekantoor niet alleen de verzekeringsadviseur van de schepen, maar hij ondersteunt Ad van Berchum ook bij de contacten met banken, financiers en bevrachters. Van Berchum had als aandachtsgebied met name de voorbereiding van de projecten en is voorzitter van de China Combinatie. De taken van bestuurslid Leon van Oosterhout zijn zeer divers; hij stond garant voor onder meer de afbouwbegeleiding en staat 24/7 klaar voor de complete exploitatie van de schepen, terwijl Peter Versluis verantwoordelijk was voor een goede oplevering van de vloot. Het management wordt verzorgd door het in Grevenmacher (Luxemburg) gevestigde BAS Shipping Sàrl. Van der Straaten vervolgt: “De naam ‘China Combinatie’ dekt niet helemaal de lading. De naam was ontstaan door de koop van tien Chinese casco’s. Daaronder ook casco’s van 125 x 11,45 meter en daar zaten de bevrachters niet echt op te wachten. Uiteindelijk kwamen voor ons ‘elftal’ zes casco’s uit China, twee uit Tsjechië, één uit Roemenië en twee uit Polen. De schepen hebben afmetingen van 85 x 9,60 (1), 86 x 11,45 meter (1), 86 x 9,60 meter (2) en 110 x 11,45 meter (7).” (foto Maurits Bot) Trots Het casco van de Olga Caroline is gebouwd bij VEKA Shipyard Centromost in het Poolse Plock. De chemietanker is 110 x 11,45 meter en beschikt over tien tanks van 380 kuub elk. Het schip gaat varen voor Jaegers Shipping uit Rotterdam. Voor de hoofdmotor hebben de eigenaren met een mediumspeed ABC van 1.800 pk bij 1.000 toeren (type 6DZC-1000-166-A) bewust gekozen voor kwaliteit. Over de afbouw van het elftal schepen zegt Van der Straaten tot besluit: “We zijn tevreden over VEKA Werkendam; zowel over de samenwerking, de relatief snelle afbouwperiodes als de geleverde kwaliteit. Als er discussies waren over meer- of minderwerk, waren we er altijd zeer snel uit. Met elkaar hebben we gezorgd voor een prima elftal tankers, waar we als China Combinatie heel trots op zijn.” Aan mts Olga Caroline leverden onder andere: ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. 1x 6DZX – 1000 tpm – 1325 kWm. All Pumps Holland B.V. Victor pompen en appendages. Blommaert BVBA Voormast type: Arizona en Aluminium bootsteun. Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie. Dolpower BV 1 Dolpower Generatorset 525kVA met Caterpillar motor, type C18 met Stamford generator, type HCM534. 1 Dolpower generatorset 62,5kVA met John Deere motor, type 4045 met Stamford generator, type UC224. 1 Dolpower generatorset 107kVA met John Deere motor, type 4045 met een Stamford generator, type UC274. Lloyd’s Register EMEA Classificatie. Marflex B.V. 10 MarFlex elektrisch aangedreven ladingpompen van het type MDPD-80 en 10 MarFlex nazuigpompen. RAFA Scheepsramen B.V. Ramen. Verhaar Omega B.V. Eén Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type Kanalen 31130-4k horizontaal 393 kW bij 1780 omw/min incl. boegschroef/generatorbediening. Werkina Werkendam B.V. De complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, complete airco installatie, satellietsysteem,tankm eetsysteem, Ecdis Inland Viewer, en AIS installatie. Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis met hefgeleidekoker. Kampers Pompservice B.V. Sloppomp type Kampers 2M98/33LHE. Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Betimmering van achterroef en stuurhuis. Van der Straaten’s Assurantiekantoor B.V. Verzorging van het complete verzekeringspakket. Casco en P&I verzekering etc. Minimax Brandbeveiliging B.V. Vaste brandblusinstallatie. Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH Main propeller, diameter 1750mm, 5 blades, skew design. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

De Binnenvaartkrant