Views
2 years ago

2016-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Nieuwe
  • Bunker
  • Eigen

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 11 oktober 2016 DE BINNENVAARTKRANT Wij wensen NWB Nord- und Westdeutsche Bunker GmbH veel succes met Bunker Service 15 De zekerheid van continuïteit Gefeliciteerd! BUNKER SERVICE 15 Veel succes en een behouden vaart WIJ WENSEN TANKER BUNKER SERVICE 15 NOORDEINDE 3, 3341 LW H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART T +31 (0)78 641 68 68 E info@breko.com I www.breko.com T +31 (0)78 641 68 88 E info@psipiping.com I www.psipiping.com Wij staan 24/7 voor u klaar Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering van het complete schip mogen verzorgen voor NWB Nord- und Westdeutsche Bunker GmbH. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensen-driessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: info@rensenbv.nl

De Binnenvaartkrant 11 11 oktober 2016 NWB bedient Rijnvaart vanuit Keulen met nieuwe bunkertanker Bunker Service 15: aantrekkelijke werkplek NWB-directeur Andreas Biniasch verwacht niet dat alternatieve brandstoffen als LNG en GTL al snel op grote schaal gasolie zullen verdringen. DOOR SARAH DE PRETER Met de Bunker Service 15 heeft de Nord- und Westdeutsche Bunker GmbH und Co. KG (NWB) een tweede nieuwe bunkertanker in gebruik genomen. Vorig jaar kwam de Bunker Service 14 in de vaart. De Bunker Service 14 was voor NWB de eerste dubbelwandige tanker in de vloot en voor het bedrijf ook de eerste nieuwbouw sinds jaren. Net als toen is ook de Bunker Service 15 compleet geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding. De Bunker Service 14, eveneens ontworpen door Rensen-Driessen, voldoet volgens NWB-directeur Andreas Biniasch aan de wensen. “We zijn zeer tevreden met deze nieuwbouw, die moderner en veiliger is dan onze andere bunkertankers. We zetten hem in voor de levering van brandstof en smeerolie aan zeeschepen in de haven van Hamburg.” Eigentijds en duurzaam De Bunker Service 15 is een nieuw ontwerp. Het schip is een slag kleiner. Het casco liet Rensen-Driessen bouwen op de Orsova-werf in Roemenië. Voor de afbouw werd Breko in Papendrecht gekozen. Alles bij elkaar duurde het project elf maanden, exact conform de afspraak. De bemanning was bij de afbouw en de proefvaarten betrokken om ervaring op te doen. Eind september voer het schip naar Keulen, de standplaats waarvandaan het de Rijnvaart gaat bedienen. Hij kan in totaal 320 kuub aan gasolie en smeerolie meenemen. De Bunker Service 15 heeft een groter bereik dan de oude Köln Bunker I, die slechts over een beperkt attest beschikt. Biniasch: “In theorie kunnen we met deze bunkertanker nu de hele Rijn verzorgen. Hij is duurzaam, veilig en beschikt over de nieuwste technologie. Dat maakt hem ook aantrekkelijk voor jonge mensen die bij ons in dienst willen komen. Jongeren werken nu eenmaal liever op eigentijdse schepen.” Parallelle markt NWB exploiteert bunkerstations en -boten in Noord-Duitsland en Brunsbüttel, op de Rijn, Elbe, Weser, Donau en het Mittellandkanaal. De meeste schepen zijn ruim vijftig jaar oud. Daarom wordt de vloot stapsgewijs vernieuwd. Hoewel moderne scheepsmotoren zuiniger omspringen met brandstof is de levering van fossiele brandstof aan de binnenvaart voor NWB nog steeds een aantrekkelijke markt. Uiteraard volgt Biniasch ook de ontwikkelingen in de ‘parallelle brandstofmarkt’. Hij verwacht niet dat LNG en GTL op korte termijn op grote schaal gasolie zullen verdringen. In Duitsland ontbreekt het aan infrastructuur voor LNG, en het is de vraag wie hierin zal en kan investeren. “GTL is wellicht wat eenvoudiger, maar motorfabrikanten zijn het nog aan het testen. Of het echt een alternatief is, moet blijken. Het staat nu al vast dat ook GTLmotoren nabehandelingstechniek nodig zullen hebben om te voldoen aan de nieuwe Motorenrichtlijn die in 2019 in werking treedt.” Aan tanker Bunker Service 15 leverden onder andere: S.C. Santierul Naval Orsova S.A. en achterschip. Van der Velden Marine Systems Minimax Brandbeveiliging B.V. Van Tiem Elektro B.V. Cascobouw. Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie. Stuurpaneel: SP 2700. Hydraulisch ag- Vaste brandblusinstallatie. Complete elektrische installatie, airco Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Pon Power B.V. 1x1 Caterpillar marine gregaat: type HPP2700-180/ 1-1-1/4,0 kW. Franssen Groep installatie, nautische pakket, tankmeet Ontwerp, bouw en levering compleet schip. propulsion engine , Model C18SCAC ACERT Roeraandrijving: 2 DWK 6080/35. Hydrody- Isolatie voor de accommodatie. systeem, data besturing systeem. Schiffstechnik Buchloh GmbH & Co. KG 357 kW (479 bhp) @ 1800 rpm. 1x1 Cater- namische profielroeren: 2 stuks HD 160. Promarin Propeller- und Marinetechnik W & O Europe Afsluiters en appendages. Bouwtoezicht: casco en afbouw. pillar marine generator set, consisting of: Dacom Werkendam B.V. Travelvision Q7. GmbH Main propeller, diameter 1400mm, 4 Willemsen interieurbouw & scheepsbe- Breko Shipbuilding & Repair 1 - Caterpillar marine diesel engine, model Foresta Trading B.V. F.T. VICTOR brand- blades, skew design. timmering B.V. Isolatie en betimmering Complete afbouw. C7.1 ACERT DI-TA. 1 - Leroy Somer marine blus/dekwaspomp; F.T. VICTOR lens/ballast- Verhaar Omega Air & Nitrogen B.V. van achterwoning en stuurhut. PSI Piping Complete leidingsystemen aan generator, model LSAM 46.2 M5. Prime pomp ATEX gecertificeerd; F.T. lensejector; 2x Atlas Copco Automan zuigercompressor. WindeX Engineering B.V. Airconditio- dek en de machinekamers. power rating: 187.5 kVa / 150 ekW (50hz). F.T. hydrofoor frequentiegeregeld; F.T. 1x Atlas Copco koeldroger. ning, ventilatoren en RVS Klaproosters. Alubouw de Mooy B.V. Lloyd’s Register EMEA Classificatie. lens-dompelpompen; F.T. drinkwater bun- Verhaar Omega B.V. 1x Verhaar Omega GEMA Services Stalen onderbouw, overzakbare boven- Reintjes Benelux bvba 1 x Reintjes keer- kerpomp, ATEX gecertificeerd. Boegschroefinstallatie type Stuurrooster Complete conservering en verfpakket. bouw, aluminium voormast, aluminium koppeling, type WAF 164 L / 4,56:1. Machinefabriek en Scheepsreparatiebe- VBS600sr Verticaal 100kW bij 1000 Wittig GmbH Das gesamte Schiffszubehör. heklicht, aluminium boordlichtbakken, Rafa Scheepsramen B.V. Ramen. drijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers en omw/min. Fiwado Bunkerstations aluminium boordavid en RVS uitlaten voor Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers. kettingen en hydraulische kraan. Thermatras B.V. Isolatie voor de uitlaat. Brandstof en Mobil smeermiddelen. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

De Binnenvaartkrant