Views
3 years ago

2016-20

  • Text
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Twee
  • Meter
  • Bouw
  • Nieuwe
  • Telstar

De Binnenvaartkrant 8 27

De Binnenvaartkrant 8 27 september 2016 Wij feliciteren Imperial Group/Wijgula van harte met tanker Margot la Fileuse info@foresta-trading.nl www.foresta-trading.nl Tel. 0032 3 231 41 21 · www.ass-steel.be DE BINNEN VAART KRANT mts Margot la Fileuse Hét adres voor elke schipper Wij verzorgden de complete bouw van de tanker Margot La Fileuse en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart.

De Binnenvaartkrant 9 27 september 2016 Margot la Fileuse is bijzondere verschijning op Noord-Franse kanalen plaats bij De Gerlien van Tiem. De werf in Druten, gevestigd naast het kantoor van Wijgula, verzorgde de afbouw. De doop werd verricht door Fransiska Clarysse. Links haar echtgenoot Luc Tack, CEO van Tessenderlo Group. Rechts Wijgula-directeur Norbert Meixner. De lengte van de chemicaliëntanker Margot la Fileuse is met 86 meter niet bijzonder. De breedte is dat des te meer: 5,70 meter. De afmetingen zijn helemaal afgestemd op de Noord-Franse kanalen (met name het Canal du Nord). Het schip vaart namelijk voor Produits Chimiques de Loos, onderdeel van de Belgische Tessenderlo Group. In overleg met dat bedrijf is de Margot la Fileuse ook ontworpen. De tanker vervoert ijzertrichloride vanaf de Franse productieplaats Loos (vlakbij Lille) naar Parijs. Daar wordt het product gebruikt voor de zuivering van afvalwater. De dubbelwandige tanker is eigendom van Wijgula (Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen). De Nederlandse rederij, verantwoordelijk voor het vlootmanagement van de 63 eigen en gecharterde binnenvaarttankers van Imperial Logistics International, verhuurt de Margot la Fileuse aan Imperial Logistics SARL. Dat Franse zusterbedrijf verzorgt het vervoer. Ook de – eveneens Franse – bemanning is daar in dienst. De doop was 9 september en vond Nederlands product Hoewel het vaargebied en de naam anders doen vermoeden, is de Margot la Fileuse een op-entop Nederlands product, zoals aalmoezenier Bernhard van Welzenes aanstipte. Zo is het casco gebouwd door Scheepswerf Tinnemans uit Maasbracht. Dat de afbouw naast de deur gebeurde, was handig voor de technische dienst van Wijgula, vertelt directeur Thijs Aarten. “Ook onze vorige nieuwbouw, de Synthese- 16, is er gedoopt. Dat was in 2011. Verder maken we gebruik van de diensten van De Gerlien van Tiem voor onderhoud en reparaties aan onze vloot.” De relatie tussen bieden bedrijven gaat al heel lang terug. Dat de werf in Druten gevestigd is, is zelfs te danken aan Wijgula, vertelt Aarten. “Frans van Tiem was begonnen in Beneden-Leeuwen. Toen de ruimte daar te klein werd, bood ons bedrijf aan te verhuizen naar de loodsen die wij hier aan de Waal hadden staan.” Aarten roemt De Gerlien van Tiem: “Ze leveren goed werk voor een goede prijs. Hun mentaliteit sluit ook aan bij die van ons. Ze werken hard, communiceren open en duidelijk en zijn nooit te beroerd om een stap extra te doen.” Cabotage Hoe bijzonder het ontwerp en de uitrusting van de Margot la Fileuse ook mogen zijn, volgens Aartens collega-directeur bij Wijgula, Norbert Meixner, was een ander obstakel lastiger te overwinnen. “Als Nederlands bedrijf mag je niet zomaar binnen Frankrijk vervoeren. Ondanks de Europese Unie geldt daar nog steeds cabotagewetgeving.” Lees verder op pagina 10 >> PETER TINNEMANS SCHEEPSWERF Wij leverden het complete casco. Aan Margot la Fileuse leverden onder andere: Tinnemans B.V. Het complete casco. Van Tiem Elektro B.V. Complete elektrische installatie, airco installatie, nautische pakket, tankmeet Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien – Van Tiem B.V. Complete bouw. systeem en data besturing systeem. Antwerpse Staal Services N.V. Staal. De Waal Machinefabriek B.V. Dijvler Materiaal B.V. Stuwa Schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa Ankerlieren, ankers, ankerdraden. Schroefasseals, EasyFlow roersysteem en leidingwerk Foresta Trading B.V. aangelegd. F.T. VICTOR lens-, ballast- en brandblus-dekwaspompen; Dolpower Voortstuwingsmotor F.T. Feka units met RVS tank, pomp en regeling. Merk motor: Caterpillar Type: C18, vermogen 608 pk Minimax Brandbeveiliging B.V. Generatorset t.b.v.: Boordnet, vermogen 155 kVA Vaste brandblusinstallatie Merk motor: John Deere Type: 6068HF Willems RVS Aluminium B.V. Merk generator: Stamford Type: UCM274 Het complete dek leiding systeem als de installatie van Generatorset t.b.v.: Boordnet, vermogen 24 kVA de machinekamers mogen realiseren. Merk motor: Hatz Type: 3L41C Alubouw de Mooy B.V. Merk generator: Stamford, PI 144 Overzakbare bovenbouw en een voormast geleverd. Generator: Hydraulisch gedreven schroefas generator RAFA Scheepsramen B.V. Ramen. Merk generator: Stamford Type: PI 144 DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL Peter Tinnemans S. Houbenweg 2 • 6051 DX MAASBRACHT • 0475-461833 info@tinnemans-scheepswerf.nl • www.tinnemans-scheepswerf.nl NOORDEINDE 3, 3341 LW H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL WIJ WENSEN TANKER MARGOT LA FILEUSE EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART

Binnenvaartkrant