Views
3 years ago

2016-20

  • Text
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Twee
  • Meter
  • Bouw
  • Nieuwe
  • Telstar

De Binnenvaartkrant 2 27

De Binnenvaartkrant 2 27 september 2016 RsR Nemo Ltd. ist der Anbieter von nautische Management für Flusskreuz–fahrtunternehmen. Zu diesem Zeitpunkt führt RsR Nemo Ltd. mehr als 26 Flusskreuzfahrtschiffe und ist mit einer Anzahl von mehr als 220 Mitarbeitern eine der größten Managementgesellschaften für die Flusskreuzfahrt. Wir suchen: Steuermann KAPITÁNkormidelník! SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be • i.b.v. Rhein- und/oder Donaupatent ist ein Vorteil • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Matrose • i.b.v. ein Dienstbuch mit der Rhein und Donau Qualifikation Matrose • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Matrose/Motorwart • i.b.v. ein Dienstbuch mit der Rhein und Donau Qualifikation Matrose und Motorwart • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Sind Sie die richtige Person für eine der oben genannten Positionen dann senden Sie bitte Ihre Bewerbung an: RsR Nemo Ltd. Atlantis Building, Office 302, 3rd floor 2 Makariou Avenue CY-4000 Limassol Per E-Mail an: pz@rsrnemo.com Für weitere Informationen wenden Sie sich bitte an uns unter Telefonnummer: +31 68331541 683331541 Keine Akquisition über diese Anzeige durch Personalvermittlungen erwünscht! Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling crewing (tel.nr. +352 2786 1335). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 3 27 september 2016 Vlaanderen subsidieert schone motoren en technieken Vlaanderen geeft binnenvaartondernemers subsidie voor het vergroenen van hun schip. Minister Ben Weyts van Mobiliteit presenteert twee steunmaatregelen: ‘hermotorisatie kleine schepen’ en ‘nabehandelingstechnieken aan boord van middelgrote en grote schepen’. Aanvragen kan vanaf 1 oktober. De subsidieregeling loopt tot 30 september 2017. De steunmaatregelen zijn erop gericht om de Vlaamse vloot te vooruitgang door moderniseren en tegelijkertijd de luchtkwaliteit te verbeteren, zo licht het ministerie toe. Ook de concurrentiepositie van de binnenvaart zou er in Vlaanderen door versterkt worden. Innovatie “De binnenvaart bruist van innovatie”, zegt Weyts. “We investeren gericht om de dynamiek in de sector te ondersteunen. Zo wordt de binnenvaart nog verleidelijker voor ondernemers die de file op ADVERTENTIE de weg beu zijn. Op de waterweg wacht een ijzersterk alternatief, duurzamer dan ooit.” Hermotorisering Een van de regelingen is bedoeld voor de hermotorisering van schepen kleiner dan CEMT-klasse IV (tot 80 meter/1.000 ton). De andere stimuleert de investering in nabehandelingstechnieken, zoals een roetfilter of katalysator, aan boord van schepen van CEMTklasse IV of groter (langer dan 80 meter en meer dan 1.000 ton). De financiële tegemoetkoming kan slechts één keer worden verkregen. De overheidsbijdrage is 50 procent van de investeringskosten, met een maximum van 50.000 euro per schip. Aanvragen kan bij Waterwegen en Zeekanaal NV of bij nv De Scheepvaart. Op de website van de vaarwegbeheerders staat vanaf 1 oktober alle benodigde informatie: www.descheepvaart.be. Goud voor pedagoochelaar Chris van Eijmeren DOOR JOHAN DE WITTE Met een slim voorwendsel naar de Schiezaal van het STC gelokt werd Chris van Eijmeren woensdag 21 april door collega’s en echtgenote verrast. Vijftig jaar verbondenheid aan de Rijn- en binnenvaart; eerst op de Noorderhelling en daarna op het Scheepvaart & Transport College. Een halve eeuw collegialiteit en inzet om de jeugd voor de maritieme sector te motiveren. Er is veel bewondering voor Chris – als mens en medewerker – en respect voor zijn relatie als docent met zijn leerlingen. Uit waardering ontving hij een gouden STCspeld. Chris is een meester in spelend lesgeven. Collega’s noemen hem waarderend een ‘pedagoochelaar’ (informele benaming voor een pedagoog die onderzoek doet naar leervaardigheid en het normale leerproces doorbreekt met goocheltrucs en andere praktische afleidingsmanoeuvres). Lees in de volgende editie een uitgebreid interview met Chris van Eijmeren. Lapresta: uitzonderlijke dimensies Aan de Rotterdamse Wilhelminakade klinkt woensdag 21 september een donderend applaus als Anne Valentine Bellevitch de bitumentanker Lapresta ‘goede vaart voor bemanning en schip’ wenst en de representant van Total Brussel de champagnefles tegen de scheepshuid aan scherven zwiert. De Lapresta heeft uitzonderlijke dimensies: 135 x 17,50 meter en 7.000 ton. Het schip onderscheidt zich met zijn bulbsteven, grote holte en 2-deksinrichting, alsook allround dubbele equipment voor veiligheid om de lading middels twee ketels en 37.000 liter thermische olie verwarmd te vervoeren. Het vloeibare asfalt dient tussen de 160 en 200 graden Celcius te worden gehouden. Deze technische uitdaging voor cascobouwer Gebr. De Jonge in Kladovo, Shipyard Trico als afbouwer en de onderaannemers – gesteund door de grote inzet van de bemanning – wordt door Total van lading voorzien. Het schip gaat varen tussen Total Vlissingen en Total Antwerpen. Als eigenaar tekent Asphatrans Sarl, een combinatie van Jaegers Shipping en de Franse Compagnie Fluviale de Transport. (tekst en foto Johan de Witte) “Gemiste kans van kabinet” >> Vervolg van de voorpagina Al eerder hebben wij te maken gehad met achterstallig onderhoud en uit cijfers van de Algemene Rekenkamer blijkt dat er tot 2020 een tekort van 400 miljoen voor onderhoud aan het hoofdvaarwegennet ontstaat.” Het Infrastructuurfonds wordt voortaan ieder jaar automatisch verlengd. Er komt zelfs 100 miljoen euro bij. Onvoldoende, vindt het COV: ook al gaat het vaarwegbudget met 22 miljoen omhoog. “Met deze 20 miljoen extra worden de bezuinigingen van het kabinet in de afgelopen jaren niet goedgemaakt en dat is een gemiste kans”. MaasstadLab: uw partner voor drugstesten op schepen! Overmorgen Waar komt het idee voor zelfvarende schepen vandaan? Voor welk probleem is dat de oplossing? Het idee komt van de slimme jongens van Google en Tesla. Die bouwen zelfrijdende auto’s en snuggere mensen in de scheepvaart bedachten dat wat voor auto’s kan, ook voor schepen mogelijk moet zijn. Een oplossing voor het personeelstekort in de scheepvaart. Wie wil er nou nog zo lang van huis? Jongetjes van nu blijven liever in hun comfort zone. Deze huismussen geven de voorkeur aan een baan met vaste grond onder de voeten. Straks kunnen ze fijn vanaf kantoor het schip besturen, is de overgang van de spelletjes op de iPad thuis naar het scherm op werk niet meer zo groot. Het schip besturen doe je eigenlijk niet meer als dat zelf vaart. Er moet alleen iemand waken over de beslissingen die de computer aan boord neemt. De man of vrouw die op afstand het schip bewaakt, moet wel weten wat een schip doet, hoe een schip zich gedraagt en wat voor consequenties bijvoorbeeld een koerswijziging heeft. Dus af en toe meevaren met een ouderwets schip met stuurhut zal toch moeten. Fysiek valt er niks meer te kapen, dus piraten die met hun tijd meegaan, zitten ergens op een kantoortje (een straat verderop) met een beeldscherm voor zich en hacken de bediening van het schip. Hoe lang zal het duren voor de eerste onbemande olietanker ‘verdwijnt’. Ik zie het zomaar gebeuren dat een binnenvaarttanker met 7.000 ton benzine geladen vertrekt en leeg op de losplaats aankomt. Volgens een artikel in Intermediair zijn er twee elkaar tegensprekende voordelen van zelfvarende schepen: omdat de dure bemanning niet meer aan boord zit, heeft het schip geen haast meer en kan het langzamer en dus milieuvriendelijker varen. De lading had dus nooit haast. Of toch? Het andere voordeel is namelijk de snellere doorstroming op de vaarwegen. Dat eerste is natuurlijk lariekoek, maar dat laatste kan best zo zijn. Het hogere doel van de overheid is al jaren de snellere afhandeling bij sluizen. En omdat er maar weinig schippers echt commitment tonen om alle geboden elektronische voorzieningen toe te passen, kan de overheid nu haar slag slaan. Haal die schipper van boord, dan heb je de perfecte sluisbediening op maat met gehoorzame schepen. Je kan wel raden hoe dit nu nog geheime project bij de overheid heet: de Verkeer Centrale van Overmorgen. Dat kun je wel zeggen, want de eerste zelfvarende schepen worden in 2035 opgeleverd. Waarom is het toch aantrekkelijk om hierin te investeren? Omdat Onderweg naar Overmorgen allemaal dingetjes worden uitgevonden die de scheepvaart steeds leuker maken. En in 2035? Ach, wie dan leeft… Uw medewerkers snel en eenvoudig aan boord laten testen op drugs en/of alcoholgebruik? Het MaasstadLab van het Maasstad Ziekenhuis is: • Deskundig: expertise om diverse drugsscreeningen uit te voeren én te interpreteren. • Betrouwbaar: werken volgens de richtlijnen van EWDTS. • Gastgericht: controle via urine op eenvoudige wijze. EÉN POT NAT door Michel Gonlag dbhdiesel.com T. 088 0040484 Meer informatie: dhr. L. Karreman, accountmanager MaasstadLab, tel: (010) 291 14 75, e-mail: KarremanL@maasstadziekenhuis.nl

Binnenvaartkrant