Views
3 years ago

2016-20

  • Text
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Twee
  • Meter
  • Bouw
  • Nieuwe
  • Telstar

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 27 september 2016 Wij feliciteren Meriaura Group van harte met EcoCoaster Eeva VG DE BINNEN VAART KRANT Aan Eeva VG leverden onder andere: ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. 2x 8DZC motoren - 900 tpm Bureau Veritas Tekeningkeur, inspecties en afgave Class Certificates en Statutory Certificates. C-Nautical C-Nautical BV Anchor mooring winch, chainstoppers, mooring winch. Seaparts BV Anchors, anchorchain and end-connections. Econosto Nederland B.V. Afsluiters en Instrumentatie. Groot Ship Design B.V. Basic engineering constructie en detail engineering constructie. Koedood Dieselservice B.V. 2x Mitsubishi S6R2- T2MPTK en generatorset 608 kWe @1500 rpm Minimax Brandbeveiliging B.V. Vaste brandblusinstallatie. Reikon B.V. Oceanguard BWMS en Azcue Pumps geleverd. Subsea Industries Levering Ecospeed coating voor het onderwater- (rood) en bovenwatergedeelte (blauw), en Ecoshield voor het roer, thruster en thruster tunnel. Van der Velden Marine Systems NFU bedieningssysteem en alarmpaneel incl. roerstandaanwijzers, Commander ram-type stuurmachine plugand-play met hydraulic powerpack HPU 500/ 0-2-0} 15 kW LS en stuurmachine-aandrijving 1DW45. Verhaar Omega B.V. Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type Tunnelthruster OFP1250 500kW bij 1800 omw/min. Veth Propulsion B.V. Noodgeneratorset. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL Nieuwe sluisdeur Limmel onderweg beschadigd De plaatsing van de hefdeur in de hoogwaterkering bij Limmel ging zondag 25 september niet door. De nieuwe hefdeur was onderweg namelijk beschadigd geraakt: het transportschip voer donderdag 23 september tegen de Scharbergbrug bij Elsloo. De hefdeur was bestemd voor de nieuwe hoogwaterkering bij Limmel, die het achterland in Zuid-Limburg beschermt tegen hoogwater in de Maas. De stalen hefdeur werd per binnenschip vervoerd van het Belgische Genk naar de Beatrixhaven in Maastricht. Bij Born en Berg aan de Maas passeerde het schip nog succesvol twee bruggen maar bij de Scharbergbrug in Elsloo ging het door onbekende oorzaak mis. Het schip raakte de brug en de hefdeur bechadigde daarbij. Volgens Rijkswaterstaat was het transport goed voorbereid. De doorvaarhoogte van de brug zou voldoende zijn. Gewond Bij het ongeval viel een bemanningslid in het water. Hij kon op eigen kracht de oever van het Julianakanaal bereiken maar was wel gewond. Hij is naar het ziekenhuis in Geleen gebracht. De oorzaak van de aanvaring wordt onderzocht. Een nieuwe datum voor de plaatsing van de hefdeur is nog niet bekend. De schade en de benodigde tijd voor de reparatie moeten eerst worden bestudeerd.

De Binnenvaartkrant 17 27 september 2016 Royal Bodewes trots op bouw unieke EcoCoaster Eeva VG DOOR JITZE HOOGHIEMSTRA Voor het eerst is er met de Eco- Coaster Eeva VG een zeeschip ontworpen dat naast gasolie (DMA/DMX) en elektriciteit ook op visolie kan varen. Het schip is gebouwd door Royal Bodewes in opdracht van het Finse VG-Shipping en is eind september opgeleverd. De visolie wordt geperst uit visafval en wordt opgeslagen bij een raffinaderij van de rederij. Om er op te kunnen varen zijn er allerlei technische snufjes aangebracht. Wel is het verbruik bij varen op visolie iets hoger, doordat de calorische waarde lager is en daarmee ook de energieopbrengst. De wens vo or de visolie komt bij het moederbedrijf vandaan. Dat is op allerlei gebieden wereldwijd bezig met hergebruik van energie uit afval. Terwijl naast het dual fuel varen met gasolie als een soort hybride schip ook meerdere dagen gevaren kan worden op elektriciteit. Ook kan het hybride systeem als booster worden gebruikt als er extra vermogen nodig is voor het schip, dat van de Baltische staten tot aan de Middellandse Zee zal gaan varen. Bij Royal Bodewes zijn ze trots op de bouw van het schip. Voor het bedrijf betekent het een uitbreiding van de portfolio. Dat geeft richting nieuwe opdrachtgevers een impuls, omdat aangetoond kan worden waartoe het bedrijf in staat. Dat geldt onder andere ook voor de bouw van de beide cementtankers en een LNG-schip waar momenteel nog aan wordt Ecospeed gebouwd. De opdracht tot de bouw van de 103 meter lange, 13,60 meter brede Eeva VG met een diepgang van 6,13 meter noemt projectleider Robbert-Jan Steenbergen van Royal Bodewes een unieke kans. Diverse bedrijven werden benaderd om het honderd procent milieuvriendelijke schip te bouwen. De zoektocht eindigde via via uiteindelijk bij het bedrijf in Hoogezand. VG-Shipping heeft gekozen voor het niet-giftige Ecospeed ter bescherming van de scheepsromp. De oplossing van Subsea Industries uit Antwerpen draagt bij aan het streven van het bedrijf om de Eeva VG zo groen mogelijk uit te voeren. Dankzij deze speciale coating is geen antifouling nodig. De harde coating betekent ook dat de scheepsromp onderwater in havens gewoon gereinigd mag worden. Dat brengt namelijk geen schade aan het milieu toe. Aan de andere kant is Ecospeed bestand tegen het vaargebied van de Eeva VG: de Baltische ijswateren. (foto HoogMedia) ABC De voor visolie geschikte motor is geleverd door Anglo Belgian Corporation (ABC) uit Gent. Nadat het contract werd getekend in december 2014, begon de bouw van het schip in februari 2015 op de werf in Papenburg. Waarbij overigens het casco uit het Poolse Stettin komt. De kennis voor de bouw van de Eeva VG haalde Royal Bodewes in huis door heel nauw samen te werken met toeleveranciers. Steenbergen noemt dat ook de enige manier waarop de bouw van A tot Z gedaan kon worden. “Aan ons als werf was het zaak om alles te regisseren en te zorgen dat toeleveranciers de kennis met elkaar wilden delen.” “De bouw zelf was een enorme eer, enorm spannend en zeer inspannend vanwege meerdere compleet nieuwe dingen. Zo was een van de kernwaarden om te kunnen varen op een nieuwe brandstof voor ons honderd procent nieuw. Dat maakt het tegelijkertijd zeer leerzaam. Met de toeleveranciers samen is er bijzonder veel tijd ingestoken. Dat was het alles meer dan waard. Makkelijk was het echter zeker niet.” Warmteterugwinsysteem Het basisontwerp voor de Eeva VG is gemaakt door een Fins bedrijf. Royal Bodewes ging met het design verder aan de slag, samen met Groot Ship Design. Met als toverwoord milieuvriendelijkheid. Alles moest er van VG-Shipping op gericht zijn dat het milieu niet of nauwelijks wordt belast. Zo wordt op alle vlakken hergebruik gemaakt van energie, zoals via een warmteterugwinsysteem. Ook zijn er heaters die kunnen worden neergezet in het laadruim om dat te verwarmen. Dat is nodig omdat het schip met de beoogde droge lading bedoeld is om bij temperaturen tot ongeveer min 30 graden Celsius te varen. Via speciale slangen wordt die warmte vervolgens weer teruggewonnen en hergebruikt. Daarnaast zit er bijvoorbeeld een katalysator op de hoofdmotor om uitlaatgassen te reinigen. Er zijn nog tal van andere bijzonderheden aangebracht. Zoals een driepuntsunit om schadelijke bacteriën uit het ballastwater te halen en er is een Inventory of Hazardous Materials (IHM) aan boord. Dat is een boekwerk met daarin gevaarlijke stoffen die aan boord zijn. Daarmee wordt vooruit gelopen op eventuele recycling van het schip in de toekomst. Dat boekwerk kan dan aan de betreffende werf worden voorgelegd. Clean Ship Verder is er onder andere een watergesmeerde as, is er een watergesmeerde schroef, ledverlichting (met uitzondering van de navigatie en schijnwerpers) en zit er geen anti-fauling op de scheepshuid, maar Ecospeed (zie kader). Dat is een speciale, keiharde coating bedoeld om mee door ijsgebieden te kunnen varen. Steenbergen: “Het is het eerste schip van Royal Bodewes met een Clean Ship-notering. Dat keurmerk laat voor de buitenwereld zien dat het een milieuvriendelijk schip is.” Een andere bijzonderheid zijn twee graanschotten die elk uit twee panelen bestaan. Die kunnen op willekeurige plaatsen in het laadruim worden geplaatst. Daarnaast zijn er vier panelen die als tussendeel kunnen worden gebruikt. “Die flexibiliteit was een wens van de rederij”, zegt Steenbergen, die niet uitgepraat raakt over het milieuvriendelijke technische hoogstandje. “Voor onze uitstraling en ervaring is dit een enorme boost. We hebben enorm veel kennis vergaard. De Eeva VG is namelijk het paradepaardje van wat mogelijk is op het gebied van een conventioneel drogeladingschip. Tegenwoordig is bovendien een trackrecord steeds belangrijker. Dit soort opdrachten maakt ons voor de markt nog aantrekkelijker.” Wij leverden de afsluiters en Instrumentatie voor ms Eeva VG (VG Ecocoaster I) en wensen schip en bemanning een behouden vaart!

Binnenvaartkrant