Views
3 years ago

2016-20

  • Text
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Twee
  • Meter
  • Bouw
  • Nieuwe
  • Telstar

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 27 september 2016 Hybride voortstuwing claimt toekomst Wij feliciteren de firma Iskes Tugs Towage & Salvage met de Telstar en wensen haar bemanning een behouden vaart. Efficiency makes the difference Waalhaven Z.z. 42 3088 HJ Rotterdam T +31 10 4865066 M +31 646 066398 E henri@hybridshippropulsion.com W www.hybridshippropulsion.com Contact: Dave Wouters Accountmanager Binnenvaart & Visserij +31 (0)6 51 48 57 54 dave.wouters@total.com Hybrid Ship Propulsion is officieel dealer van Baumüller motoren Any challenge, any time! We are an inventive, dynamic and passionate group of companies that take pride in facing challenges with you, and solving them. With all-round in-house capabilities and close cooperation with trusted subcontractors, we deal with a wide variety of challenging projects. Still we maintain extremely short leadtimes, high quality levels and competitive prices. With these qualities and continuous focus on our QHSE systems, Holland Shipyards Group gives you the possibilities to act within a time frame that is not possible otherwise. www.holland-shipyards.com

De Binnenvaartkrant 13 27 september 2016 Holland Shipyards bouwde het vlaggenschip voor Iskes Towage & Salvage De revolutionaire sleepboot EDDY-tug Telstar In 2014 heeft Iskes Towage & Salvage enkele maanden lang de eerste, revolutionaire EDDY-tug gehuurd van Holland Shipyards dat de boot zelf ontwikkelde. Jim Iskes besloot onmiddellijk dat hij zelf ook een vergelijkbare boot wilde hebben als waardevolle aanvulling voor de Iskes-vloot die hij onder andere in IJmuiden en op het Noordzeekanaal inzet bij de begeleiding van zeeschepen in havens en sluizen. De wendbaarheid van de EDDY-tug is dan ook ongekend in combinatie met de kracht van deze hybride havensleepboot. De Telstar ligt voor de kant bij het Rotterdams Haven Bedrijf (RHB) in de Waalhaven. De EDDY-tug is een uniek ontwerp. De letters EDDY staan voor ‘Efficiency Double-ended DYnamic’ en het schip kan dan ook net zo gemakkelijk vooruit als achteruit varen – ook de stuurhut is daartoe ingericht. Een ideale eigenschap voor een sleepboot en voor de ontwikkeling van sleepboten in het algemeen in meer dan één opzicht revolutionair. Het ontwerp van de nieuwe EDDYtug Telstar is een samenwerking van Holland Shipyards en Iskes Towage & Salvage. Het is een stevige boot geworden. Hoewel 6 meter korter dan de EDDY-tug 1 is de Telstar net zo zwaar en zelfs nog flink sterker. De kracht van de boot was bedoeld voor 75 ton, en hij ging daar bij de bollard pull zelfs nog overheen. Klaar voor de grotere schepen die naar de haven van Amsterdam zullen varen door de in aanbouw zijnde, grotere sluizen in IJmuiden. Showcase “In de sluis kunnen de schepen dankzij de twee schroeven van de EDDY-tug beter worden gemanoeuvreerd”, vertelt Wesley Schneider, projectmanager bij Holland Shipyards, “Voor ons is dit schip een showcase van wat wij kunnen.” De Telstar werd volledig bij Holland Shipyards gebouwd. Het contract voor de bouw van de boot werd getekend op de Europort vorig jaar november en in december werd de kiel al gelegd. “We hebben bij de ontwikkeling gebruik gemaakt van de expertise die we al hadden, in combinatie met de kennis van de klant als operator en eigenaar. Het hart van de sleepboot is uiteraard de machinekamer, of liever gezegd: de machinekamers, waarin de hoofdmotoren staan die twee afzonderlijke Veth-thrusters aandrijven. Doordat de thrusters voor en achter op hart schip zijn gepositioneerd, presteert de sleepboot over de gehele operationele range extreem goed, en is het schip zowel economisch als optimaal manoeuvreerbaar. >> Lees verder op pagina 15 Schepen en accommodatie De historie van Holland Shipyards begon in Werkendam, in 1981. Cor Hoogendoorn startte met Instalho Scheepsbouw als eenmanszaak voor reparatie van binnenschepen. Hij was één van de pioniers met het in Roemenië en later in China laten bouwen van casco’s. Hij breidde de werkzaamheden uit met een werfterrein in Hardinxveld-Giessendam waar Holland Shipyards werd gevestigd. Het bedrijf telt nu 40 werknemers in Werkendam, 75 in Hardinxveld-Giessendam en op de reparatiewerf in het Afrikaanse Sierra Leone werken ook nog eens 50 mensen. Inmiddels is ook de tweede generatie toegetreden binnen het bedrijf. Naast nieuwbouw, ombouw en reparatie van schepen is er ook nog Holland Accommodation Rentals dat voor de offshore drijvende of mobiele accommodaties ontwerpt, vervaardigt en verhuurt of verkoopt. Units met indien gewenst restaurants, kantoren of een fitnessruimte, die volledig stand alone kunnen functioneren, zodat ze niet afhankelijk zijn van systemen die op het betreffende booreiland of groot baggerschip aanwezig zijn. Wij feliciteren Iskes Towage and Salvage van harte met EDDY Tug Telstar Maritieme betimmeringen en interieurbouw JP Isolatie B.V. www.cornetgroep.nl DE BINNEN VAART KRANT

Binnenvaartkrant