Views
3 years ago

2016-19-STL Kalkar

  • Text
  • Marine
  • Kalkar
  • Jaar
  • Imperial
  • September
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Bedrijf

De Binnenvaartkrant 25

De Binnenvaartkrant 25 Shipping-Technics-Logistics Kalkar 18 13 september 2016 Hybrid Ship Propulsion slaat de vleugels uit STAND 119 De intentieverklaring die het Duitse concern Baumüller en Hybrid Ship Propulsion tekenden op de beurs Electric & Hybrid Marine World Expo, kan voor het Rotterdamse Hybrid Ship Propulsion veel kansen bieden. Baumüller heeft de intentie om een minderheidsaandeel in Hybrid Ship Propulsion te nemen, waardoor die laatste via de 40 vestigingen die Baumüller wereldwijd heeft, het bereik aanzienlijk vergroot. Daarmee zullen ook meer klanten uit de zeevaart komen voor Hybrid Ship Propulsion. Dat is niet nieuw voor het bedrijf, dat ook al twee zeeslepers van dieselelektrische aandrijving voorzag. “Er zijn al aanvragen uit Australië, de Verenigde Staten en Italië”, vertelt Henri Kruisinga. “Maar op dit moment is dat nog niet praktisch. We hebben echter een goed product, dat zich intussen in de binnenvaart al heeft bewezen.” Henri Kruisinga is commercieel directeur van Hybrid Ship Propulsion, het jonge bedrijf dat zich marktleider kan noemen in het leveren van dieselelektrische aandrijving op binnenschepen. Een boeiende markt waar veel in gebeurt en waar veel over wordt geschreven, en waar veel van wordt verwacht. Hybrid Ship Propulsion is al geruime tijd officieel dealer van Baumüller, maar levert ook andere merken elektromotoren, zoals het merk Oswald Elektromotoren voor de sleepboot Telstar van rederij Iskes Towage & Henri Kruisinga, zoon van de bekende binnenvaartondernemer wijlen Jan Kruisinga, zette aanvankelijk het bedrijf van zijn vader voort, maar gaf later een baan aan de wal de voorkeur. Salvage, die bij Holland Shipyards in Hardinxveld wordt gebouwd. De start Het eerste schip dat werd voorzien van een dieselelektrische voortstuwing was de Goblin in 2013. Dat vormde de aanleiding voor de leveranciers daarvan om Hybrid Ship Propulsion op te richten in maart 2014. In september stapte Henri Kruisinga over van Trico Shipyard naar Hybrid Ship Propulsion. Het tweede schip – het mts Martinique – werd afgebouwd bij Trico. Inmiddels varen er 15 schepen met dieselelektrische aandrijving van het bedrijf uit Rotterdam-Zuid. Ook de Gouwenaar2, het nieuwe schip van Nedcargo, speciaal ontworpen voor de vaste lijndienst tussen het Alpherium in Alphen aan de Rijn en de zeehavens Rotterdam/ Antwerpen, krijgt een elektrische aandrijving van Hybrid Ship Propulsion. En voor het IJ-veer van het Gemeentelijk Vervoers Bedrijf in Amsterdam levert Hybrid Ship Propulsion eveneens de aandrijving. Dieselelektrische aandrijving is gemiddeld duurder dan alleen een dieselmotor. “Het heeft het prijsniveau van de duurdere merken dieselmotoren.” En omdat er zeker 15 tot 20 % brandstof kan worden bespaard, is de terugverdientijd makkelijk uit te rekenen (uiteraard afhankelijk van de olieprijs). Bovendien zijn er potjes subsidie voor de inzet van brandstofbesparende technieken aan boord. Meer informatie hierover bij het EICB (Expertise en Innovatie Centrum Binnenvaart). Comfort Brandstofbesparing is heel belangrijk en meestal doorslaggevend voor het ‘terugverdienmodel’ van hybride of elektrische aandrijving, maar het is zeker niet het enige voordeel van deze toepassing. Zo dient deze aandrijving het comfort van varen. “De generatorsets zijn kleinere motoren en vaak staat een ervan voorop. Als voor de voortstuwing kan worden volstaan met de set voorop laten draaien, dan hoor je op het achterschip geen motor meer draaien tijdens de vaart. Bij metingen in de woningen van een schip na een refit bleek het geluidsniveau gedaald te zijn van 60 decibel bij gewone motoren naar 47 decibel, ook als de generatorset achterop stond te draaien.” Bits and Bytes >> Vervolg van pagina 17 Een schipper die zijn reizen via de IFMS-marktplaats boekt heeft meer toepassingen. Hij kan bijvoorbeeld zijn eerdere reizen bekijken of documenten via zijn smartphone eenvoudig overdragen.” In het kort: de administratieve processen worden meer gestroomlijnd en eenvoudiger, zowel voor Imperial als voor de schippers. Met acties bij sluizen en bunkerstations wil Kleine de schippers overhalen om mee te doen. Daarvoor heeft hij een projectteam samengesteld, dat bestaat uit vertegenwoordigers van de afdelingen marketing, schippersmanagement en operationele collega’s. Het is de bedoeling dat klanten van Imperial vanaf volgende zomer hun lading rechtstreeks in het IFMS kunnen invoeren. De module voor de klanten zal op de beurs Transport Logistic (juni 2017) worden gepresenteerd. Maar eerder, in januari 2017, kan de IFMS-app via Google Play Store en de Apple Store door schippers worden gedownload. Quantensprung >> Fortsetzung von Seite 17 Er kann zum Beispiel seine vergangenen Reiseverläufe einsehen oder Dokumente über sein Smartphone unkompliziert übertragen.“ Resümee: Die Verwaltungsabläufe werden schlanker und einfacher, für Imperial, aber auch für die Schiffer. Mit Werbeaktionen an Schleusen und Bunkerstationen will Kleiner die Schiffer zum Mitmachen gewinnen. Eigens dafür hat er ein Projektteam aus den Bereichen Marketing, Partikulierbetreuung und operativen Kollegen zusammengestellt. Kunden von Imperial sollen vom Sommer kommenden Jahres an ihre Ladungen direkt ins IFMS einspeisen können. Das Modul für die Kundeneinbindung wird auf der Fachmesse Transport Logistic (Juni 2017) vorgestellt. Schon früher, im Januar 2017, steht die IFMS-App im Google Play Store und Apple Store für die Schiffer zum Download bereit. Stand 119 Efficiency makes the difference Waalhaven Z.z. 42 3088 HJ Rotterdam T +31 10 4865066 M +31 646 066398 E henri@hybridshippropulsion.com W www.hybridshippropulsion.com Besparing op brandstof en CO2! Stap over op hybride of elektrische voortstuwing. Hybrid Ship Propulsion is officieel dealer van Baumüller motoren Alle angekündigten Lehrgänge finden immer statt. Versprochen! Atlas Trainingscenter Königstr. 59 47198 Duisburg (Homberg) Tel. +49-160/94844138 direkt gegenüber dem WSA Duisburg-Rhein Intensivlehrgänge für alle Patente Radarpatentlehrgänge ADN-Lehrgänge FGS-Sachkunde Lehrgänge vor Ort buchbar www.atlas-schiffahrt.de Wir würden uns freuen, Sie auf unserem Stand 115 begrüßen zu dürfen.

De Binnenvaartkrant 24Shipping-Technics-Logistics Kalkar 19 13 september 2016 Scheepvaartwinkel Marine, méér dan verkoop! Stand 185 waar Scheepvaartwinkel Marine dependances heeft. Het team van Scheepvaartwinkel Marine telt dertien man onder wie twee dames voor de administratie en marketing, maar werkt als een elftal en het bedrijf is zes dagen per week geopend. Aan een mail wordt direct gewerkt. We proberen bestellingen van verschillende opdrachtgevers natuurlijk bij elkaar te voegen. Ook al vaart tegenwoordig ieder schip op schema, onverwachts oponthoud, reparatie of een lege voorraad hoort ook bij scheepvaart. Scheepvaartwinkel Marine speelt daar op in, de zorg ligt dan even bij ons. De transporten gaan door heel Europa. Denk hierbij aan Frankrijk, Duitsland, Italië en Oostenrijk Transport Scheepvaartwinkel Marine beschikt over drie bussen en één vrachtwagen waarmee de materialen door vier chauffeurs zes dagen per week door heel Europa vervoerd worden. Alle wagens zijn voorzien van pompsystemen waarmee smeerolie direct op de gewenste locatie in het schip gepompt kan worden. Scheepvaartwinkel Marine beschikt over een ruim opgezette werkplaats waar gekwalificeerde monteurs reparaties uitvoeren aan alle merken buitenboordmotoren, pompen, Festool, Bosch en Kärcher gereedschappen en machines. Deze werkplaats is voorzien van de modernste gereedschappen en apparatuur om reparaties uit te voeren, desnoods op locatie. Ook verzorgt Scheepvaartwinkel Marine het persen van relingdraad en verstagingen voor zonnetenten en de watersport. Gecertificeerd Scheepvaartwinkel Marine is een gecertificeerd keuringsstation van (automatische) reddingsvesten. Alle bekende merken kunt u laten keuren. Deze keuring beslaat een aantal dagen; elk reddingsvest ondergaat een grondige keuring volgens een vaste procedure. Elk goedgekeurd of gerepareerd reddingsvest krijgt een certificering. Afhankelijk van het seizoen bent u bij keuring het reddingsvest twee dagen tot een week kwijt. Wanneer nodig haalt Scheepvaartwinkel Marine de vesten bij u van boord en wanneer deze klaar zijn brengen we de vesten weer retour. Ook voor nieuwe vesten bent u bij Scheepvaartwinkel Marine aan het juiste adres. Wij hebben merken als Marine pool, Secumar en Besto gewoon op voorraad. Daarnaast verzorgen wij ook de keuring van brandblussers en brandslangen bij u aan boord. Vertrouwen Bij Scheepvaartwinkel Marine draait veel om vertrouwen en wij werken niet met contracten en afnameverplichtingen omdat wij denken dat wanneer wij ons best niet doen voor de klant, deze niet tevreden is en het contract toch nutteloos is. Bijvoorbeeld: een klant heeft een grote brand aan boord, dan cancelen wij uit onszelf de order en verplichten de klant niet om de order af te nemen omdat de klant wel iets anders aan zijn hoofd heeft dan de zorg om onze materialen. Scheepvaartwinkel Marine heeft een grote oppervlakte aan magazijn (1500 m 2 ) dat helemaal gevuld staat met alle materialen die je nodig hebt aan boord van een schip. En het mooie is dat je er van de vloer kan eten. Alles hangt, staat of ligt recht. Behoudens materiaal ligt ‘enthousiasme’ eveneens in het schap. Spullen zoals schuurpapier, verdunningen, schoonmaakmiddelen, Dyneema touwen hebben een private label. www.scheepvaartwinkel.com Sinds meer dan 100 jaar zijn we in dienst van de binnenscheepvaart. Onze HA-DU Service: • Twee moderne doks voor alle scheepsmaten • De mogelijkheid te dokken bij elke waterstand • Reparatie in elke vorm, draaierij met groot vermogen en prestatie • Reparatie en nieuwbouw van roer- en schroefassystemen • Productie van HA-DU scheepskoppeling en HA-DU ankers (Spezial- en PowerAnker) Bezoek ons op stand 111 HEINRICH HARBISCH Schiffswerft GmbH • 47053 Duisburg • Außenhafen • Marientor • Werftstraße 47 • Telefon: +49 (0) 203 61024 • Telefax: +49 (0) 203 61846 • E-Mail: harbisch@ha-du.de • www.ha-du.de

Binnenvaartkrant