Views
3 years ago

2016-18

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Marine
  • Meter
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 8 30

De Binnenvaartkrant 8 30 augustus 2016 Wij feliciteren Frank Tullemans van harte met mts Bellator Shipyard maritiem werkendam DE BINNEN VAART KRANT info@foresta-trading.nl www.foresta-trading.nl “Wij hebben de complete afbouw van het mts Bellator mogen verzorgen” THE CONNECTING SPECIALIST TeamCo Shipyard BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden ‘ Wij wensen Marine Fuel Trading AG een behouden vaart. ’ T. +31 (0)416 665500 www.teamcoshipyard.nl info@teamcoshipyard.nl

De Binnenvaartkrant 9 30 augustus 2016 Nieuwe tanker voor jubilerende Tullemans BV In mei vierde Tullemans BV zijn 60-jarig bestaan en begin augustus nam het bedrijf een nieuwe tanker in de vaart. De Bellator kan naast brandstoftransport ook aan bunkering doen en is een lichte, zuinige tanker met een hoog draagvermogen. Tullemans BV is sinds de oprichting door Gérard en Tiny Tullemans in 1956 ‘groot geworden door klein te blijven’. Alles begon met een emmer, een handveger en een bezem. Gérard Tullemans was aan het venten toen plots de trechter buitenboord viel. Hij dook het water in om hem te redden en werd daarbij opgemerkt door de bemanning van een bunkerboot van Shell. Weinig later was Tullemans zelf eigenaar van een bunkerboot. Rensen-Driessen Shipbuilding Een behouden vaart Snel gegroeid Zoon Frank nam het bedrijf in 1982 van zijn vader over. De activiteiten groeiden snel: in zestig jaar tijd is Tullemans uitgegroeid tot een multidisciplinair bedrijf met klanten in heel Europa. De onderneming heeft een eigen tankwagenpark, een eigen expeditie en twee eigen tankers. Ze heeft vier vestigingen: een oliehandel in Maasbracht, een milieu- en calamiteitenservice (Labee en Vrolijk) in Maasbracht, Tullemans Hijsmaterialen in Ittervoort en TwinOil in Best. Onafhankelijker De tanker Bellator wordt door Tullemans ingezet voor de aanvoer van eigen producten. De exploitatie van het schip is in handen van Roald Verstraeten (Naja Shipping). De Bellator laadt diesel bij diverse raffinaderijen in onder meer Pernis, Vlissingen en Antwerpen en brengt die naar Tullemans Oliehandel in Maasbracht. “We zijn nu niet meer afhankelijk van derde partijen voor het vervoer”, vertelt Frank Tullemans. “Dat was onze wens, want we hadden vaak te maken met enorme wachttijden en het was soms erg lastig om een tanker te krijgen.” Energiezuinig De Bellator heeft een bunkergiek aan boord en kan dus naast transport ook aan bunkering doen. Het casco komt uit Roemenië en werd geleverd door Rensen-Driessen. “Frank Tullemans en Roald Verstraeten wilden een tanker van 85 bij 9,60 meter met een optimaal draagvermogen”, aldus Wim Driessen. “Door het toepassen van een speciale staalsoort met een hoge sterktefactor hebben we gewicht kunnen besparen en het draagvermogen verhoogd. We zitten nu tegen de 1.175 ton op 2,50 meter.” Het is een ongeschreven wet dat schepen een vollere vorm krijgen naarmate hun draagvermogen toeneemt. Daardoor neemt de snelheid af en het brandstofverbruik toe. Bij de Bellator is dit echter niet het geval. Driessen: “We hebben dezelfde lijnen kunnen aanhouden en toch een energiezuinig schip met hoog draagvermogen kunnen bouwen.” Teamco Shipyard Het casco is afgebouwd door Teamco Shipyard, dat de klus volgens Tullemans perfect heeft geklaard. De Bellator is sinds 1 augustus in de vaart en doet het uitstekend. Of Tullemans nog verdere nieuwbouwplannen heeft? “We gaan nu eerst aankijken hoe het met de Bellator gaat. Maar met het oog op de uitfasering van enkelwandige tankers in 2018 sluiten wij een verdere nieuwbouw niet uit. Als de markt het toelaat, zullen wij daar zeker op inspelen.” Aan mts Bellator leverden onder andere: Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering van het casco mogen verzorgen voor Frank Tullemans. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensen-driessen.com Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl TeamCo Shipyard B.V. Levering compleet schip, boordlichtbakken, lensballast systemen en uitlaten aan dek. Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering casco. All Pumps Holland B.V. Victor pompen pakket en appendages. Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie. Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Isoleren en betimmeren van de achterwoning en stuurhut. Dik den Hollander Maritiem B.V. Complete stoffering woning en stuurhuis, inclusief pvc vloeren, meubels, matrassen, bedtextiel en huishoudpakket. RAFA Scheepsramen B.V. Ramen. Foresta Trading B.V. F.T. Ballast/stripping ejectors 200 m³/u. Pon Power B.V. 1 Caterpillar scheepsmotor voor voortstuwing, model 3508c, Heavy Duty Rating 783 bkW (1050 bhp) bij 1600 rpm. Verhaar Omega B.V. Boegschroefinstallatie type Stuurrooster VBS1000sr 300kW verticaal bij 1800 omw/min. Werkina Werkendam B.V. De complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, complete airco installatie, satellietsysteem, tankmeetsysteem, Ecdis Inland Viewer en AIS installatie. WindeX Engineering B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie, RVS Klaproosters en ventilatoren. RuGotech Pijpleidingen B.V. Dek leidingwerk ontworpen, gemaakt en gemonteerd. Het complete systeem aan dek. Minimax Brandbeveiliging B.V. Vaste brandblusinstallatie. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL Informatiebijeenkomst ITB over wetgeving arbeid Het Instituut voor Transport langs de Binnenwateren (ITB) houdt op zaterdag 15 oktober een informatiesessie over de arbeidsreglementering in de Belgische binnenvaart. De bijeenkomst vindt plaats in het Schipperswelzijn in Antwerpen en duurt van 10.00 tot 12.00 uur. Deskundigen lichten de reglementering toe en de toepassing daarvan in de praktijk. Systeemvaart Aan bod komen onder meer de volgende onderwerpen: ·De wet van 1 april 1936 op de arbeidsovereenkomst wegens dienst op binnenschepen en de arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978 ·De collectieve arbeidsovereenkomst van 3 oktober 2012 inzake invoeringsmogelijkheid van een regime van systeemvaart ·Rijksdienst voor Sociale Zekerheid – bepalingen van toepassing voor binnenscheepvaart ·tax shift: wat zijn de gevolgen van het regeringsbeleid en wat betekenen de veranderingen voor binnenvaartondernemers en hun werknemers Deelname is gratis Iedereen is welkom en deelname is gratis. Men dient zich wel vooraf in te schrijven: itb-info@itb-info.be. Of bel naar 0032 (0) 2 217 09 67. De uiterste inschrijvingsdatum is 12 oktober. Ouderwets vissen met de galg Afgelopen weekend werden in Woudrichem voor de dertiende keer de Visserijdagen gehouden. Ze stonden in het teken van ‘zalm vernomen’. Deze uitdrukking betekende dat zalm gesignaleerds was op de rivier en de vissers konden uitvaren. De visserijdagen worden eens in de drie jaar gehouden. Op de Ingedamde Maas werd op zaterdag voor de stadsmuren een demonstratie gegeven met de galg, ook wel klepvisserij genoemd. Honderden mensen keken vanaf de wal toe hoe een tiental vissers het zware werk op het vlot uitvoerden. Terwijl in de ochtend met fuiken nog enkele tientallen vissen waren gevangen, viel de vangst met de galg tegen. De opbrengst was niet meer dan enkele witvissen. De 125 meter lange zegen werd roeiend uitgezet door een zalmschouw. Op de galg lieten de vissers de klepconstructie zakken. Door de goot en de galg wordt een bed gecreëerd om op eenvoudige manier met de hand de zegen aan boord van het vlot te kunnen trekken. Het is als het ware een goot die schuin naar de bodem loopt. (tekst en foto Evert Bruinekool)

Binnenvaartkrant