Views
3 years ago

2016-18

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Marine
  • Meter
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 6 30

De Binnenvaartkrant 6 30 augustus 2016 FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl Met verslagenheid geven wij kennis van het plotseling overlijden van onze gewaardeerde collega en vriend Richard Pols Gedurende 30 jaar was je een pilaar van ons bedrijf. Je inzet zal gemist worden. Wij wensen de familie veel sterkte toe in deze moeilijke tijden Je collega’s van Kamar Shipping Group Kerklaan 6 2903 BE Capelle a/d IJssel AANKOMENDE EDITIES EDITIE 19 STL Kalkar Special EDITIE 20 Binnenhavens / Inlandterminals EDITIE 21 Geld en Verzekeringen Dringend gezocht Kapitein met Rijnpatent Voor containervaart Tel. +32 484 1639 Tel. +31 611 921 901 VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl GEZOCHT: Kapitein voor Tanker Patent tot Mannheim, Radar-patent, ADN-C patent. Voorkeur niet-roker Contact: 0032/ 475 94 54 34 Edmond Van den Abbeele Gemotiveerde Filipijnse bemanning KICKERS In Nederland afdragen. Vanaf Euro 116 per dag, Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? lange periode. Barko UG Duisburg Tel. +49-3222-1096-896 Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website Of: +31-1025-799-22 (tijdverschil + 7 uur) email: sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu TK Radiografische Jachthaven zoekt bedieningen Havenmeester BEMANNING NODIG? voor o.a. Autolaadkranen, Welk echtpaar heeft interesse Gerwil Crewing Letland SIA NU voor à € 425,00 om op vrijwillige basis als biedt u per direct aan : (licht) www.botermantechniek.nl havenmeester te functioneren matroos/ goede condities. tel: 06 54 28 73 73 bij onze watersportvereniging? Email: office.nl@gerwil.com Woning is beschikbaar op T. 0527-690032 TK TELESCOPISCHE clubschip. SPUDPALEN voor grote en Interesse? Nader overleg Upstream Crew B.V. kleine schepen ! Beste prijs mogelijk via Uw betrouwbare bemiddeling kwaliteit verhouding ! Meestal info@wsvboxmeer.nl of voor Poolse bemanning. op voorraad/snelle levering ! telefonisch 06-534 199 31. e: info@upstreamcrew.com www.botermantechniek.nl Bestuurslid. t: 085-877 2324 Tel. 06 54 28 7373 Gezocht 2de Kapitein Mantelzorgwoning/ Gevr. ll./lm. matroos 7/7 MDS Indus Containerdienst Zorgaanbouw Een leeftijd 16/18 jr. M/S Atalanta Meerhout-Rotterdam zorgaanbouw in 1 per 1-9-2016. Weekend vrij Tel. 0032 473 201 536 dag geplaatst en een Tel. 0031-653983442 mantelzorgwoning binnen een TE KOOP Teakhouten week. HOLLAND SHIP CLEANING Stuurhut 3,60 X 3,00 hydr Kijk op Scheepsruimen 500BAR + voorover klappend, combipilot www.dezorgaanbouw.com verven Hydrojetten 2500BAR RZ9500, clinometer, david, of www.risseeuwbv.nl Tel. 0617324458 2 marifoons Tel. 06-53261696 Te Koop gevraagd: Gezocht Kapitein op MTS Aggregaten, Loon en vrije tijd overeen te LICHTMATROOS/MATROOS of Scheepsmotoren etc. komen, LU-condities, ADN VOLMATROOS Contante betaling en snelle patent en Rijnpatent tot gezocht voor de dsb Gemma. afwikkeling. Mannheim. Zeer afwisselend werk. Kost/ E: vemodieselmotoren@live.nl Tel. 0032-473 75 6551 inwo/reis vrij. T: 0031-6551 868 23 Info: R. Arends 06-51322330 TK: Autolaadkraan (misty) 11,5m naar 16 m www.botermantechniek.nl Tel. 06 54 28 7373 Roemeens én Filipijns dekspersoneel vanaf 100 Euro per dag. Johnny Saija - 06-52 68 82 52 www.alfuru.com GEVRAAGD voor diverse tankers, KAPITEINS EN 2DE KAPITEINS i.b.v. van de benodigde papieren. Voor info bel naar Leon van Oosterhout 0035-2661280243 of mail naar: leon@basshipping.eu Adverteren in een thema of special? Neem contact op met 010-414 00 60 of sales@binnenvaartkrant.nl VOOR DE ONDER ONZE REGIE VARENDE MOTORTANKSCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR : Stuurmannen met patent, Stuurmannen en Matrozen Vaargebied: het ARA en de Rijn Kandidaten Stuurmannen met patent dienen in het bezit te zijn van : • een Rijnpatent • een ADN certificaat • beheersing Nederlandse & Duitse taal • ervaring in de tankvaart Stuurmannen en Matrozen zijn in bezit van een geldig dienstboekje Wij bieden: • een goed salaris • goede Zwitserse arbeidsvoorwaarden • goede Zwitserse pensioenopbouw • menage en reisgeld (door ons vergoed) • vakgerichte opleidingen (door ons vergoed) Voor verdere informatie kunt U contact opnemen met Dhr. A. Fontijne 0041/61/4879070 en/of dispo@intertrans.ch

De Binnenvaartkrant 7 30 augustus 2016 Vanaf januari containeroverslag in Emmelsum Begin volgend jaar starten de overslagactiviteiten op de trimodale terminal in Emmelsum, die containerbedrijf Contargo momen teel aan het uitbreiden is. Ook op andere locaties investeert het bedrijf in het vergroten van de capaciteiten. Contargo is sinds 2012 eigenaar van de terminal in Emmelsum, aan de ingang van het Wesel- Datteln-kanaal. Eind vorig jaar ging de uitbreiding van start. Door de sterke regenval in februari en maart en noodzakelijk geworden extra maatregelen aan het kraanfundament heeft het werk vertraging opgelopen. Konrad Fischer, co-manager van Contargo, gaat ervan uit dat de eerste containers uiterlijk in januari 2017 worden overgeslagen. Capaciteit: 85.000 TEU Op de terminal ontstaat ruimte voor 1.400 TEU. Er worden nieuwe wegen, vrachtwagenplekken en parkeerplaatsen voor personenwagens aangelegd. Contargo breidt de bestaande spoorinfrastructuur uit en bouwt een hal voor reparatie en onderhoud van containers. Konrad Fischer: “Wij zien kansen om nog veel meer containers van de weg naar het spoor en het water te halen.” Eind vorig jaar ging de uitbreiding in Emmelsum van start. (foto’s Contargo) De nieuwe kantoorgebouwen zijn zo goed als klaar: in september kan het administratief personeel zijn intrek nemen. De bestaande containerkraan is gerenoveerd. De spanwijdte is zowel aan de water- als de landzijde vergroot. Daarnaast komt er een reach stacker met hybride aandrijving bij – duurzaamheid krijgt veel aandacht binnen het concern. Op het 46.000 m² grote terrein staan vanaf volgend jaar 300 meter kade en twee 135 meter lange sporen ter beschikking. De jaarlijkse overslagcapaciteit bedraagt dan 85.000 TEU. Het aan- en afmelden van treinen en vrachtwagens wordt grotendeels geautomatiseerd. Voor de ombouw ontvangt Contargo subsidies van de Duitse overheid. Net als de Rhein-Waal-terminal in Emmerich, waarvan Contargo aandeelhouder is, is de terminal in Emmelsum trimodaal. De groep gaat er binnenvaart- en spoordiensten aanbieden, en desgewenst ook direct vrachtwagenvervoer vanaf de Noordzeehavens. Fischer: “Hierdoor zijn we flexibel en kunnen we ook bij lage waterstanden of andere belemmeringen betrouwbare vervoersoplossingen bieden. Just-in-time is belangrijk in de containerlogistiek. Om dit te realiseren heb je een goed functionerend, trimodaal systeem nodig en efficiënte overslaginfrastructuur.” Samenwerking met Emmerich De terminals in Emmerich en Emmelsum gaan nauw samenwerken. Ze worden ondergebracht in één beheerorganisatie: Contargo Rhein Waal. Hiermee versterkt de groep zijn positie aan de Nederrijn. “De terminal van Emmerich heeft de grenzen van zijn capaciteit bereikt en wij zien synergiemogelijkheden met Emmelsum. Tegen de achtergrond van de groeiende containervolumes kunnen we op beide locaties nog uitbreiden.” Neuss en Mannheim Ook elders in Duitsland investeert Contargo in zijn terminalinfrastructuur. Het concern heeft subsidie aangevraagd voor de uitbreiding van de terminal in Neuss naar 90.000 m 2 , met drie kranen, drie sporen voor bloktreinen en een kade van 600 meter. De terminal in Mannheim wordt eveneens vergroot. De voltooiing van die operatie is in het eerste kwartaal van 2017. Contargo reageert hiermee op de toenemende containervolumes en anticipeert op de toekomst. “Wij zien kansen om nog veel meer containers van de weg naar het spoor en de waterweg te halen”, aldus Fischer. “Het wegvervoer heeft nog steeds een groot aandeel in het trans-Europese containervervoer. Bijvoorbeeld bij transporten van Frankrijk naar Polen.” Tegen die achtergrond zette Contargo onlangs een aparte organisatie voor rail-logistiek op – naar het voorbeeld van Contargo Waterway Logistics. Ze gaat in samenwerking met de terminals de complete spooractiviteiten van de groep aansturen. “Kijk of de prijs van het abonnement omlaag kan” >> Vervolg van de voorpagina Volgens de vereniging is er nu geen draagvlak voor het systeem doordat het onterecht en slecht is. Dat draagvlak komt er dan ook niet als de suggesties van Rebel worden ingevoerd, meent de ASV. “Bovendien wil Nederland dit systeem het liefst internationaal maken. Ergo: ADVERTENTIE vooruitgang door dbhdiesel.com T. 088 0040484 dat de ons omringende landen dit ook op deze wijze gaan toepassen. Dat maakt de zaak niet beter.” Vanwege het afhaken van de ASV vragen Jacobi en De Boer aan Schultz van Haegen wat haar plannen zijn voor het vedervolgproces, “nu een belangrijke vertegenwoordiger van de binnenvaartondernemers (…) niet meer wenst mee te werken”. Meer afvalcontainers De Kamerleden van de regeringspartijen willen dat er meer containers (“of op betere locaties”) komen waar schippers hun afval kunnen afgeven En dat “in ieder geval bij de Volkeraksluizen en de Oranjesluizen”. Daarom vragen ze Schultz van Haegen of ze bereid is daar bij de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) aan te dringen. SAB is belast met de uitvoering van het systeem. Verder willen Jacobi en De Boer weten wat de minister vindt van de suggestie van Rebel om “eventuele (tijdelijke) meerkosten” niet op de binnenvaartondernemers te verhalen? “Bent u bereid serieus te kijken naar mogelijkheden om de abonnementsprijs te drukken, om zo meer schippers op het systeem aangesloten te krijgen? Zo nee, waarom niet?” Gescheiden inzamelen Ze vragen ook of Schultz van Haegen ervoor open staat om het inzamelsysteem zodanig aan te passen dat meer mogelijkheden ontstaan om afval te scheiden. Los van het milieuvoordeel vermoeden de Kamerleden dat het inzamelsysteem daardoor goedkoper kan worden, en de abonnementen voor scheepseigenaren dus ook. “Pak door met de verruiming van de Weser” Klaus Wedemeier, voorzitter van het economisch verbond Weser en voormalig burgemeester van Bremen, is blij met de oproep van alle fracties in het parlement van Nedersaksen om de Weser tussen Bremen en Minden verder te verruimen. SPD, CDU, Groenen en FDP vinden dat het Duitse verkeersministerie en de deelstaat Bremen de rivier moeten verruimen zoals oorspronkelijk gepland. Ook moeten de huidige knelpunten voor schepen van 110 meter worden weggewerkt. Klaus Wedemeier roept Bremen op om hierin mee te gaan. Eerder had ook de deelstaat NRW al gepleit voor het volledig verruimen van de Midden-Weser. “Een sterke achterlandverbinding is van levensbelang voor onze havens in Nedersaksen en Bremen”, aldus Wedemeier. Duitsland heeft al 250 miljoen euro in het project geïnvesteerd maar komt terug op eerdere plannen om nog verder te verruimen. De investeringen die tot dusver zijn gedaan, sorteren weinig effect, aangezien 110 meter-schepen op zo’n 40 procent van het traject slechts in één richting kunnen varen. Voor verladers is het daardoor niet interessant om deze schepen in te zetten. Stremming Maas Om de hinder voor de scheepvaart zo veel mogelijk te beperken combineert Rijkswaterstaat op de Maas en het Julianakanaal een aantal werkzaamheden van 23 tot 26 september. De vaarweg is dat weekend diverse keren gestremd, onder meer voor tests en onderhoud aan de bediencentrale in Maasbracht, aan de Sint Servaasbrug en diverse sluizen.

Binnenvaartkrant