Views
4 years ago

2016-18

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Marine
  • Meter
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 30 augustus 2016 WindeX Engineering B.V. verzorgt uw complete scheepsventilatie en airconditioning TOMAS DE SMIDT DIRECTEUR VAN REDERIJ ‘T SMIDTJE Houtschelf 5 • 3371 KB Hardinxveld-Giessendam The Netherlands • T: +31 (0)184 611322 F: +31 (0)184 611403 • E: info@windex.net www.WindeX.net MET TVM ACHTER MIJ BLÍJ´FT HET LEUK. For all your fixed fire fighting systems Hij noemt het zelf een uit de hand gelopen hobby, de Amsterdamse rederij ‘t Smidtje die toeristische trips aanbiedt aan zowel grote als kleine gezelschappen met achttien veelal klassieke schepen. Mensen enthousiasmeren, dat was zijn drive om met zijn eerste schip uitjes te organiseren. En zijn ondernemersgeest deed de rest. Tomas de Smidt: “Ik sta op goede voet met Hendrik de Jonge van Noord Nederland. Hij heeft me een keer letterlijk uit de brand geholpen, de afhandeling van die schade verliep naar volle tevredenheid. Mijn werk is leuk, met TVM achter mij blí ft dat zo.” Wilt u meer weten? Neem dan contact op met de scheepvaartspecialisten. Noord Nederland schepenverzekering via (0528) 29 27 50 of www.noordnederland.com, SON scheepsverzekeringen via (0528) 29 27 80 of www.son.nl, TVM verzekeringen via (0528) 29 29 99 of www.tvm.nl Minimax Brandbeveiliging BV · Van Maasdijkweg 67 · 3088 ED Rotterdam www.minimax.nl · tel: (0)10 24 60 106 · mail: MDR@minimax.nl SCHROEFASSEN TOT 12 METER Het vervaardigen en monteren van complete schroefasleidingen is al jaren één van onze specialismen. Assen worden in opdracht gefabriceerd op draaibanken van respectievelijk 8 en 12 meter lengte. Vakmanschap zorgt er voor dat dit tot op 1/100 millimeter nauwkeurig gebeurt. Montage kan plaatsvinden op locatie of in één van onze dokken. Eerste klas kwaliteit is verzekerd. Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140. www.breejen-shipyard.nl

De Binnenvaartkrant 17 30 augustus 2016 Zelflosinstallatie bestaat 100 jaar DOOR EVERT BRUINEKOOL Honderd jaar geleden werd de zelflosinstallatie met losbak en pal uitgevonden door schipper Arie Kreuk uit Nieuwerkerk aan de IJssel. Museumwerf Vreeswijk richtte vanwege het jubileum een expositie in, tot midden volgend jaar te zien. Sinds de uitvinding zijn honderden zand- en grindschepen uitgerust met zo’n installatie waardoor op iedere willekeurige plek zand en grind konden worden gelost. Voor die tijd werd er gelost met kruiwagens of manden, een zware klus. Soms had men de beschikking over een stoomkraan om te lossen. Het laden van de schepen op de rivieren met zand of grind gebeurde nog door beugelen, een stok met een stalen beugel en zak er omheen. In 1915 begon schipper Kreuk te experimenteren met het lossen van zand en grind met behulp van de mast en giek. Hij gebruikte daarvoor kruiwagens en manden die hij door middel van de giek overzette van het schip naar de wal. Er wordt gezegd dat hij in die tijd bij de Beendermeelfabriek in Delft de oplossing zag. De walkraan die daar stond, had een bak die in het ruim van de schepen neergelaten werd. Deze werd met de hand vol geschept. Bakloper Deze kraan was voorzien van een losbak met pal. De bak werd omhoog gehesen naar de losplek. Boven de losplek werd de pal omgetrokken door een lijn en de bak kiepte leeg. Dit en zijn eigen ervaringen combineerde hij tot de zelflosinstallatie. Twee mensen konden hierdoor in korte tijd een schip lossen. Eén aan de lier en een bakloper. De bakloper vangt de bak in het laadruim op en houdt hem op de plaats waar het zand geschept moet worden. De lier doet het werk samen met de zwaartekracht. Door de toenemende vraag naar Er worden geregeld demonstraties verzorgd. (foto’s Evert Bruinekool) zand was het een uitkomst dat schepen sneller gelost konden worden. In de dertiger jaren waren er in Vreeswijk 161 schepen met een zelflosinstallatie die beugelde op de rivieren. Na de oorlog ontstond de Nederlandse Vereniging van Beugelschippers, inmiddels (in 2001) opgeheven. Door deze samenwerking verschenen na de oorlog ook de zandzuigers op het toneel voor het laden van de schepen. Naast het met knijpers laden van zand maakte dat het werk een stuk lichter voor de schippers. Inmiddels zijn de beugelschipper en de zandlosinstallatie volledig van het toneel verdwenen. Tot ver in de tachtiger jaren werd er echter nog gelost met de zelflosinstallatie. Vertrouwen De IJsselaak Vertrouwen (83 ton) is het enige schip dat altijd origineel is gebleven met losinstallatie. Andere schepen zijn verbouwd en verder gegaan in de vrachtvaart of gesloopt. In 1900 werd het schip gebouwd voor de grootvader van Huib Moret. “De losinstallatie werd in 1936 gekocht voor 523 gulden”, vertelt Huib Moret, de derde generatie en eigenaar van het schip. Dat was ook het jaar dat de vader van Huib het schip overnam van zijn vader. Vóór die tijd was het kruien of met een kraan op de wal. Moret is 66 jaar, heeft als jongetje gewerkt op het schip. Hij kreeg het schip in 1987 door erfopvolging van zijn vader. “Ik ben er met mijn zussen opgegroeid, evenals mijn vader. Corné, mijn zoon van 29 jaar, is eveneens met het schip opgegroeid. Die zal de volgende eigenaar van het schip worden, de vierde generatie.” Huib Moret startte op zijn twaalfde jaar achter de lier op het schip bij zijn vader. Later ging hij ook het zware werk achter de bak doen. Op zijn achttiende kocht hij een Groninger steilsteven en was hij vaak samen met zijn vader en de IJsselaak op pad. Ze losten samen. Tot zijn 31e stond hij achter de loslier en de bak om ook zijn eigen schip te lossen. Dat had geen eigen losinstallatie. 240 ton, die toevallig ook Vertrouwen heet). De Nederlands Kampioen Baklopen – een wedstrijd ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan – is Ab Rijnbeek geworden, 69 jaar en oud-zandschipper. Tot 1988 gebruikte hij de bak nog. Demonstratie Mensen die interesse hebben in een demonstratie zelflossen kunnen het de komende maanden zien bij: de Wereldhavendagen 3 en 4 september lossen in de Leuvehaven, 10 september lossen in Lieshout wegens 100 jaar Wilhelminakanaal, 17 september in Oudewater tijdens de havendagen en 24 en 25 september op de Lekodagen in Wijk bij Duurstede. Mensen die informatie of spullen hebben over de zelflosinstallatie, mogen mailen naar Ko Blok ko.blok@xs4all.nl. De zandaak Vertrouwen met Huib en zoon Corne Moret. Nederlands Kampioen “We hebben tenminste 500 keer samen gelost in die laatste dertien jaar. De Vertrouwen heeft meer dan 5.000 reizen gemaakt”, vertelt Moret. Naast het schip van Moret zijn er inmiddels nu weer twee schepen bijgekomen met zelflossers. De Door Gunst Verkregen is een 40-tonner van Ko Blok, die medeinitiatiefnemer van de Arie Kreukstichting is en voorzitter van de Museumwerf in Vreeswijk. De tweede is een luxe motorboot van ADVERTENTIE SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

Binnenvaartkrant