Views
3 years ago

2016-17-Duurzaamheid

  • Text
  • Motor
  • Binnenvaart
  • Triple
  • Olie
  • Motoren
  • Schip
  • Schepen
  • Minder
  • Marine
  • Diesel

De Binnenvaartkrant 27

De Binnenvaartkrant 27 Duurzaamheid 4 16 augustus 2016 WhisperPower introduceert: Nieuw slim stroomsysteem voor binnenvaart Onder de naam ‘Nieuwe School’ stroomsystemen introduceert WhisperPower een plug-andplay-oplossing voor emissiearme en superstille stroom aan boord. Met deze ‘Nieuwe School’ systemen, die in eigen huis door WhisperPower zijn ontwikkeld, kan alle aan boord aanwezige 230 of 380 Volt-apparatuur zonder lopende diesel gebruikt worden. Het systeem bestaat uit een sinus omvormer (AC PowerCube) die de stille stroom levert, een acculader voor de wal/schip-koppeling (DC PowerCube) en een dieselgenerator (2 of 3 cil Genverter) die via de DC PowerCube de hoofdaccu laadt. Roel ter Heide van WhisperPower. Elektrisch koken, wassen, drogen en verwarmen kan nu zonder gebruik van de generator, doordat de krachtige sinus omvormer zorgt voor voldoende stille stroom vanuit de accu. Wanneer de accu-inhoud onder een bepaalde waarde komt, zorgt de kleine compacte WhisperPower Genverter dieselgenerator voor het bijvullen van de energie. Het is nu niet meer nodig om voor de kleinere verbruikers een grote generatorset te installeren. Voordeel: brandstofbesparing, minder uitstoot en minder geluid. Een belangrijke eigenschap van dit systeem is dat bij beperkte of lage walspanning de accu geladen wordt, terwijl de omvormer het maximale vermogen kan leveren. WhisperPower levert speciale DC Belt Power dynamosystemen die tijdens het varen de accu op peil houden om het systeem nog efficiënter te maken. Bovendien kunnen er ook zonnepanelen, die ook bij WhisperPower verkrijgbaar zijn, op het systeem aangesloten worden. Modulaire opbouw Het systeem is verkrijgbaar in twee basisuitvoeringen: - Een 7 kVA versie met een 2-cilinder Genverter compacte generator, een DC PowerCube laadmodule, een 7kVA (230 V) ACPoweCube omvormer en een fraai touchscreen bedieningspaneel. - Het tweede basissysteem heeft een vermogen van 14 kVA (230 V) en bestaat uit een 14 kVA AC PowerCube omvormer, een 3-cilinder Genverter fluistergenerator, twee DC PowerCube laadstations en een touchscreen bedieningspaneel. Dit systeem is ook leverbaar met een 10 of 20 kVA 3-fase omvormer. Op de verschillende scheepvaart Superstil Hybride stroomsysteem beurzen (Kalkar, SMM, METS) wordt dit systeem gedemonstreerd. Hier wordt ook het overige programma met een ruime keus uit acculaders, omvormers, onderhoudsvrije accu’s etc. getoond Wereldwijd WhisperPower heeft zich in een korte tijd ontwikkeld tot een leidende onderneming met een imposante lijst van gebruikers. In Het nieuwe stroomsysteem. scheepvaart en off-shore (Damen, Van Oord, Shell-Nam, Politie te water) of in de jachtbouw Wajer & Wajer, Neptune Marine Shipbuilding (Elling), Van der Valk, Bas van der Hoven met daarbij veel buitenlandse afnemers zoals Hanse Yachts, Hallberg Rassy, Baltic Yachts en vele anderen zijn afnemers van de “New School” systemen. · Stille stroom uit de accu tot 20 kVA (enkel- of driefase) Hal A5 Stand 606 · Automatisch snelladen met de Genverter fluistergenerator · Maximale laadstroom ook bij slechte kwaliteit walaansluiting · Compleet plug-and-play pakket, ev. met accu’s te leveren At WhisperPower we are driven by a distinctive challenge: our systems are only seen as perfect when you can neither see nor hear them. All our innovation efforts are geared towards creating silent and low emission electrical power systems ensuring optimal freedom and comfort. Voor meer informatie: whisperpower.com

De Binnenvaartkrant 26Duurzaamheid 5 16 augustus 2016 Een heel schip voortstuwen met één vrachtautomotor Een truckchauffeur merkte bij presentatie van het hybride aangedreven ms Nadorias op de vorige Wereldhavendagen op dat je een heel schip kan voortstuwen met de kracht van één vrachtautomotor. En dat is precies de kracht van hybride of dieselelektrische voortstuwing. De statistiek van de brandstofbesparing bij de inzet van elektromotoren in binnenschepen schommelt tussen de 15 en 20 %, met uitschieters naar 25 %. “Dat is mede afhankelijk van het vaargedrag”, vertelt Henri Kruisinga, commercieel directeur bij Hybrid Ship Propulsion, het jonge bedrijf in Rotterdam- Zuid dat marktleider is in de toepassing van elektromotoren als voortstuwing van binnenschepen. Hybrid Ship Propulsion heeft inmiddels 15 schepen voorzien van hybride of dieselelektrische voortstuwing. Dat er een groot voordeel te halen valt uit het toepassen van elektromotoren in de voortstuwing, lijkt inmiddels een gegeven. Voor Henri Kruisinga staat zelfs vast dat onvermijdelijk in de toekomst alle schepen elektrisch worden aangedreven. “Het is alleen de vraag welke krachtbron of welke brandstof zal worden gebruikt voor die elektrische aandrijving.” Nu zijn dat vaak dieselgeneratorsets en bij sommige schepen LNG-motoren. Die keuze voor een alternatieve aandrijving hangt ook samen met een mentaliteitsverandering die zich in de binnenvaart voltrekt, constateert Henri Kruisinga. “Jarenlang groeide het aantal PK’s dat in binnenschepen voor de voortstuwing werd ingebouwd. Hoe hoger het aantal PK’s, hoe sneller het schip op volle kracht naar de eindbestemming kan varen. Dat is aan het veranderen. In de binnenvaart beseffen steeds meer mensen dat het beter is precies op tijd – just in time – te varen dan te vroeg aan te komen en een dag te moeten wachten op lossing.” Veel scheepseigenaren kiezen voor een lager vermogen. “Je hoeft niet het hele jaar te varen met voldoende vermogen voor die ene keer dat het hoogwater is. Misschien moeten we terug naar een voorspan in het gebergte bij hoogwater, zoals vroeger heel normaal was.” Halve kracht De generatorsets die elektromotoren voeden, kunnen permanent optimaal draaien, dus niet soms op volle en soms op halve kracht. Een optimaal draaiende motor maakt het meest efficiënt gebruik van de brandstof. “Bovendien: een motor die op halve kracht draait, vervuilt zichzelf. De generatorsets hebben ook een veel kleinere uitlaat dan een hoofdmotor. Dat betekent dat je kan volstaan met een kleinere katalysator.” De katalysator is noodzakelijk om – zeker in de nabije toekomst – te kunnen voldoen aan de strenge normen voor emissie van NOx en fijnstof. Dan de elektromotor zelf. De ‘permanent magneet motor’ (pm-motor) stelt altijd het volle vermogen ter beschikking. “Bij een dieselmotor hoor je dat hij het soms zwaarder heeft. Dat verschil zal je bij een pm-motor niet horen. Die is ideaal voor de voortstuwing.” Als een schip bijvoorbeeld door het gebergte vaart en het is hoogwater, moeten soms wel extra krachtbronnen worden aangesproken. Dan is de tweede generatorset voor handen om parallel te schakelen. “Of zelfs een derde krachtbron, bijvoorbeeld een accupakket dat gevoed wordt door de generatorsets.” Grafische voorstelling van de werking van een hybride, dieselelektrische aandrijving Diesel-modus – alleen de diesels drijven de schroefas aan. Diesel + E-modus – de diesel- en elektromotor zijn synchroon gekoppeld, waarmee vol vermogen beschikbaar is. Weena 745 / Rotterdam / 5 min. lopen vanaf Rotterdam CS www.miniworldrotterdam.com 30% Lezersaanbieding (op vertoon van deze advertentie) E-modus – degeneratorsets voeden de elektromotoren die de schroefas aandrijven. Efficiency makes the difference Waalhaven Z.z. 42 3088 HJ Rotterdam T +31 10 4865066 M +31 646 066398 E henri@hybridshippropulsion.com W www.hybridshippropulsion.com Bespaar tot 25% op brandstof? Stap over op hybride of elektrische voortstuwing Hybrid Ship Propulsion is officieel dealer van Baumüller motoren

Binnenvaartkrant