Views
3 years ago

2016-17-Duurzaamheid

  • Text
  • Motor
  • Binnenvaart
  • Triple
  • Olie
  • Motoren
  • Schip
  • Schepen
  • Minder
  • Marine
  • Diesel

De Binnenvaartkrant 29

De Binnenvaartkrant 29 Duurzaamheid 2 16 augustus 2016 Longlife Diesel pure laat motoren langer leven Metingen bevestigen dat Longlife Diesel de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen sterk vermindert. Bovendien leeft een motor langer zoals de naam van het product al aangeeft. Lifetime klanten weten: Longlife Diesel verzorgt en beschermt de motor. Ook servicepartners bevestigen dat motoren die Longlife Diesel gebruiken duidelijk minder slijtage vertonen. Nu heeft de firma Lifetime ook een breed aangelegd milieuproject gestart, waaraan al veel gerenommeerde bedrijven uit de binnenvaart deelnemen. Ze willen het bewijs aanleveren dat de emissies nu al zonder grote investeringen verminderd kunnen De meetapparatuur in de machinekamer. worden, vooral in de bestaande scheepvaart. De eerste metingen laten nu al uitstekende resultaten zien. Voorschriften Wettelijke voorschriften betreffende emissiereducties maken het reders in de binnenvaart steeds moeilijker om zonder ingrijpende en kostbare aanpassingen te voldoen aan de vereiste normen. En voor de aanschaf van nieuwe motoren op grond van de CCR-regels zijn hogere investeringen nodig dan tot nu toe. “En precies hier haken wij op in“, verklaart Andreas Löchter, technisch directeur bij Lifetime. “Aan de ene kant zorgt Longlife Diesel Andreas Löchter aan boord van het mts Merlin. “We zijn er zeker van dat we ook bij andere schepen goede resultaten zullen meten.” ervoor dat de motor optimaal beschermd wordt en zo lang mogelijk meegaat. Aan de andere kant hebben wij een project in het leven geroepen, dat de bestaande scheepvaart moet helpen om de eigen verbruiks- en emissiewaardes onder controle te krijgen, zonder dure aanpassingen.” Het idee is simpel: met gecertificeerde meetapparatuur worden binnenschepen door middel van voor-/nameting gecheckt. Daarbij gaat het voornamelijk om de uitgestoten emissiewaardes, maar ook het brandstofverbruik wordt gemeten. Het project is opgedeeld in twee fasen: in de eerste fase wordt de huidige stand bepaald, oftewel de waarden die het schip geeft zonder het speciale additief Longlife Diesel pure. Na 1.500-2.000 bedrijfsuren begint de tweede fase, met het regelmatig gebruik van Longlife Diesel pure. De voorwaarden voor de metingen moeten natuurlijk identiek zijn, teneinde de waarden te kunnen vergelijken. Zo werden dezelfde routes onder dezelfde omstandigheden gevaren. “Nu zijn de eerste resultaten binnen”, zegt Löchter blij. “Aan het voorbeeld van het mts Merlin kun je duidelijk zien dat we gelijk hebben met de milieuvriendelijke belofte.” Op meetpunt 1.482 (driekwart belasting) konden de NOX-waarden door Longlife Diesel pure met 48% worden verminderd en de CO-niveaus zijn verbeterd met een sensationele 94%. “Maar het is duidelijk dat dit het individuele resultaat van één schip is en dit natuurlijk geen garantie is dat we dezelfde uitstekende resultaten bij anderen bereiken,” verklaart Andreas Löchter. “Hoewel we er zeker van zijn dat we ook bij andere schepen zeer goede resultaten zullen meten, weten wij ook dat elke motor anders is en anders wordt belast. Daarom is het zo belangrijk dat we veel verschillende motoren meten om representatieve resultaten te krijgen.” De eigenaar van het mts Merlin is natuurlijk blij met deze goede resultaten en Lifetime wordt aangemoedigd om door te gaan met meten. Als u ook geïnteresseerd bent om gedetailleerde gegevens over de uitstoot en het verbruik van uw schip te verkrijgen, kunt u zich aanmelden voor het project. Het is genoeg om even te bellen op +49 89 897 467 40 of te e-mailen: info@lifetime24.com. LONGLIFE DIESEL LAAT MOTOREN WEER ADEMEN Hoe GROEN kan uw schip worden? Neem nu deel aan ons CO2-uitstootproject en laat de CO2-uitstoot van uw schip gratis testen. Wat we daarmee bedoelen? Lees het na op: Het bewezen geheime wapen tegen slijtage en CO2-uitstoot: • Verbeterde verbranding • Verhoogde druk op de zuiger • Verminderde blow-by • Minder roetontwikkeling • Het voorkomen van “bore polishing” • Hogere efficiëntie van de motor http://longlifediesel.com/emission Lifetime Technologies GmbH Tel: +49 89 897 467 40 · E-mail: info@lifetime24.com

De Binnenvaartkrant 28Duurzaamheid 3 16 augustus 2016 Innovatieprikkels zijn overal In de binnenvaart duiken altijd weer doortastende ondernemers op die met hun innovaties de sector nieuwe impulsen geven. Denk aan het varen met LNG als brandstof, de groei van het aantal hybride schepen met een slimme combinatie van elektromotoren en dieselgeneratoren of aan de succesvolle inzet van de binnenvaart in de containerlogistiek. Niet zelden komt de nodige inspiratie van de ‘buitenwereld’. Sectoren als de zeescheepvaart, wegtransport, defensie, lucht- en ruimtevaart zijn in menig opzicht veel groter dan de binnenvaart en dus valt er met innovatieve technieken in die sectoren veel meer te verdienen. De Europese binnenvaart is in dat licht een kleine speler. De radar is bijvoorbeeld al rond 1930 ontwikkeld om vijandelijke vliegtuigen op te sporen. Kort na de Tweede Wereldoorlog sprongen burgerluchtvaart en zeevaart er bovenop, maar pas in 1969 INNOVATIEVE BINNENVAART door Frans de Mol werd de eerste binnenvaart-radar geïnstalleerd in het Nederlandse MS Taimyr. De radar werd in 1995 verplicht op de Rijnvaart. AIS zag zijn eerste groeispurten eind jaren ’80 vooral met gangmakers uit de militaire wereld en de ruimtevaart. De zeescheepvaart pakte AIS vlot op en in 2002 kwam de IMO-AISplicht voor schepen groter dan 300 DWT. De binnenvaart had – mede door de zorg over privacy – wat meer tijd nodig. Zo stelde de CCR eerst in 2014 AIS verplicht op de Rijnvaart. Kijkje in toekomst Een kijkje bij de buren zegt iets over mogelijke toekomstige binnenvaartinnovaties. De commerciële inzet van hybride zeeschepen zet door. De veerbootvloot tussen Scandinavië en Duitsland schakelt met Siemens-technologie in rap tempo over naar hybride. In Zuid-Korea vaart sinds kort de hybride ijsbreker Shirase. Deze zomer heeft de TESO de Texelstroom in de vaart genomen tussen Den Helder en Texel met dieselhybride voortstuwing. Zeer recent nam Watertaxi Rotterdam zijn eerste plug-in hybride waterbootje in gebruik. De ambitie is om er in 2017 vijf in de vaart te hebben wanneer de Maastunnel gerenoveerd wordt en vele automobilisten een alternatief moeten vinden. Ook in de binnenvaart zien we steeds meer schepen in de vaart komen met dieselelektrische aandrijving. In de meeste gevallen zijn deze schepen uitgerust met meer dan één elektromotor. Wanneer het echt nodig is kunnen alle motoren tegelijk draaien, maar in rustige omstandigheden (bijvoorbeeld stroomafwaarts varend) volstaat de inzet van slechts één motor. In Noorwegen vaart tussen Lavik en Oppedal de Ampère, een veerboot van 80 bij 20 meter die volledig op batterijen koerst met 2 x 450 KW motoren en oplaadt bij elke stop. In Nederlandse steden zien we steeds meer fluisterrondvaartboten met 100% batterijpower. De gemeente Amsterdam wil in 2025 alle rondvaartboten in haar grachten elektrisch hebben. In de zeevaart heeft Rolls Royce praktijkproeven gedaan met autonome zeeschepen. Rolls-Roycedirecteur Oskar Levander: “We will see a remote-controlled ship in commercial use by the end of this decade. This is happening. It’s not if, it’s when.” In de Verenigde Staten doopte de marine in april 2016 de 45m onbemande onderzeebootjager Sea Hunter die ultra-stille onderzeeërs De gemeente Amsterdam wil in 2025 alle rondvaartboten in haar grachten elektrisch hebben kan opsporen en test een 1 meter lange onbemande mijnenveger voor ondiepe wateren en minibootjes die vijandelijke schepen tijdig opsporen met aan boord stereocamera’s waarmee NASA naar Mars vloog. De Europese Commissie stimuleert de ontwikkeling van autonoom varen via haar MUNIN-programma (Maritime Unmanned Navigation Through Intelligence Networks). Onder meer via bijdragen aan de jaarlijkse conferentie “Autonomous Ship Technology”. In 2017 is deze internationale conferentie in Amsterdam met als thema “The path to unmanned shipping”. Noorwegen, Australië en de VS hebben al onbemande onderzeeers die een gigantische waterdruk kunnen weerstaan. Offshore-ondernemingen lassen leidingen aan elkaar vast op een kilometer diepte. Op die diepte is de waterdruk zo heftig dat een duiker het daar niet overleeft. Kongsberg verkoopt op de maritieme markt al verschillende soorten onderwater-vaartuigen (met lithium-batterijen) waarmee tot 6 kilometer dieptekaarten gemaakt kunnen worden die tot de centimeter nauwkeurig zijn. Dit biedt ook aanknopingspunten voor zeer betrouwbare dieptemetingen van rivierbodems. In Nederland werken de stichting Nederland Maritiem Land en het Ministerie van Economische Zaken nauw samen via het MIIPprogramma (Maritieme Innovatie Impuls Projecten), waarbij TNO, IHC-Merwede en NIOZ met robots diepzee corrosie-onderzoek uitvoeren wordt met het oog op de winning van grondstoffen op de zeebodem. Succes van innovaties hangt – zeker in de binnenvaart – samen met bedrijfseconomische mogelijkheden, zoals lager brandstofgebruik, kortere wachttijden bij kades, bruggen en sluizen, hogere beladingsgraad en minder personele inzet. Meer indirect maar ook belangrijk zijn veiligheid en milieu (emissies, geluid) waarvoor vaak de overheid een duit in het zakje wil doen. SCHIPPER BOSMAN OVER SHELL GTL FUEL MARINE: “HET IS EIGENLIJK OVER DE HELE LINIE POSITIEF” Tom Bosman en zijn vrouw Els stammen beiden af van rasechte schippersfamilies en hebben een ‘groen hart’. Sinds een half jaar vaart hun Mon Desir op Shell GTL Fuel Marine (Gas-to-Liquids, vloeibare synthetische brandstof gemaakt van aardgas). Ze spreken met trots over hun keus en zijn bijzonder te spreken over de prestaties en de kwaliteit van de brandstof. Tegelijkertijd zien zij ook een belangrijke rol voor de overheid. “We kozen natuurlijk ook voor GTL vanwege het milieu”, vertelt Bosman. “Maar de eerste reden was dat mijn vrouw het met diesel verschrikkelijk vond stinken achterop. Ook was de boeiing nauwelijks schoon te houden.” Volgens de schipper en zijn echtgenote is dat verleden tijd. “Nu is het hartstikke schoon. Geen stank en vrijwel geen aanslag meer en wat er nog opkomt haal je zo weg. Voorheen zat de zwarte aanslag er gewoon ingebrand.“ De Mon Desir, hun 86 meter droge ladingschip met 1.800 ton laadvermogen, ziet er dan ook nagenoeg smetteloos uit. In de machinekamer prijkt een Caterpillar 3512 van 2002. Toen Bosman begin december 2015 overging op GTL, had die motor net een technische analyse achter de rug; alles bleek prima in orde. “Voor mij het juiste moment om over te stappen op GTL”, vertelt hij. “En ik heb er nog geen moment spijt van gehad, ondanks het prijsverschil met gasolie. Ik zei al dat het schoon is en vrijwel reukloos. Maar verder loopt de motor veel rustiger op GTL, ik verbruik niet meer brandstof en mijn toerental en vermogen zijn gelijk gebleven. Allemaal positief dus.” De schipper ziet ruimte voor verbetering aan de kant van de overheid. Een overheid gecertificeerde test bijvoorbeeld, om te bewijzen dat een schip voldoet aan CCR2, kost vijfduizend euro. “Bij goedkeuring krijg ik in sommige gebieden enkele tientjes korting op het havengeld, erg jammer. De overheid zou schippers meer tegemoet moeten komen als deze overgaan op GTL.” Bosman zou graag zien dat meer collega’s overgaan op GTL en niet naar ‘halve oplossingen’ grijpen. “Ik heb altijd gezegd ga niet extra filters in een motor bouwen en werken met allerlei toevoegingen. Zorg voor schonere brandstof in de motor, dan hoef je er niks meer uit te halen. Bij mij blijven de motor en de filters veel schoner, dat kan ik echt zien.“ OVER SHELL GTL FUEL MARINE Shell GTL Fuel Marine (Gas-to-Liquids) is de naam van de synthetische brandstof voor de scheepvaart die zonder aanpassingen aan de motor, geschikt is voor alle dieselmotoren. Wanneer GTL wordt toegepast, levert dit zichtbare resultaten op. GTL heeft de unieke eigenschappen dat het vrijwel geen zwavel of aromaten bevat, een cetaangetal van meer dan 74 heeft (i.p.v. 51-57 ) en het volledig voldoet aan de EN 590 norm, met uitzondering van dichtheid. Dit maakt deze brandstof direct toepasbaar in bestaande dieselmotoren. Verdere voordelen zijn het reduceren van het motorgeluid en een aanzienlijke emissiereductie (PM en NOx). Daarnaast gaan de leef- en werkomstandigheden aan boord er op vooruit omdat er bijna geen roet meer neerslaat, men minder last van stank of rook heeft wat ook geldt voor de gasoliekachel. Milieutechnisch gezien; Shell GTL Fuel Marine is vrijwel reukloos, goed biologisch afbreekbaar en niet-toxisch. Shell GTL Fuel Marine is nu beschikbaar bij bunkerstations in Nederland.

Binnenvaartkrant