Views
3 years ago

2016-14

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Bedrijf
  • Waar
  • Twee
  • Marine

De Binnenvaartkrant 4 5

De Binnenvaartkrant 4 5 juli 2016 RsR Nemo Ltd. ist der Anbieter von nautische Management für Flusskreuz–fahrtunternehmen. Zu diesem Zeitpunkt führt RsR Nemo Ltd. mehr als 26 Flusskreuzfahrtschiffe und ist mit einer Anzahl von mehr als 220 Mitarbeitern eine der größten Managementgesellschaften für die Flusskreuzfahrt. Wir suchen: Steuermann Fikkers.nl • i.b.v. Rhein- und/oder Donaupatent ist ein Vorteil • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Matrose • i.b.v. ein Dienstbuch mit der Rhein und Donau Qualifikation Matrose • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung ref.2512 makelaars in schepen ca. 17 x 4 x 1m. geheel aluminium 2 x Mercedes 257 KW ref.2288 Matrose/Motorwart • i.b.v. ein Dienstbuch mit der Rhein und Donau Qualifikation Matrose und Motorwart • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Sind Sie die richtige Person für eine der oben genannten Positionen dann senden Sie bitte Ihre Bewerbung an: RsR Nemo Ltd. Atlantis Building, Office 302, 3rd floor 2 Makariou Avenue CY-4000 Limassol Per E-Mail an: pz@rsrnemo.com Für weitere Informationen wenden Sie sich bitte an uns unter Telefonnummer: +31 68331541 ex -douane (scheepswerf Niestern Delfzijl 1964) Keine Akquisition über diese Anzeige durch Personalvermittlungen erwünscht! ca. 25.60 x 5.36 x 1.35m. 2 x GM 125 KW HOOGE DER A 36/37 GRONINGEN TEL 050-3111404 Neem contact op met Daniel Wanders +316 5138 9978 Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be

De Binnenvaartkrant 5 5 juli 2016 Wachttijden bij Antwerpse terminals kosten binnenvaartoperators miljoenen Klachten over vertragingen bij de Antwerpse containerterminals nemen toe. De binnenvaartcontaineroperators schakelen nu een onafhankelijke deskundige in om de problemen bij de afhandeling van binnenschepen te analyseren en verbeteringen voor te stellen. De containeroverslag in de Antwerpse haven zit al jaren in de lift. Zowel op linker- als op rechteroever worden de kaaien maximaal benut aan de zeezijde. De wachttijden voor binnenschepen lopen op. Het probleem speelt al langer en het Havenbedrijf lanceerde al een reeks initiatieven om de congestie te verminderen. “Helaas met onvoldoende resultaat”, stelt de ICBO, de vereniging Binnenvaart wil meebeslissen >> Vervolg van de voorpagina De raad adviseerde het ministerie van Infrastructuur en Milieu om in overleg met de branche, keuringsinstanties en verzekeraars aan een betere veiligheid te werken. Koninklijke BLN-Schuttevaer nam de handschoen op en organiseerde zaterdag 2 juli een bijeenkomst over het onderwerp: een eerste aanzet om vast te stellen wat er moet gebeuren en hoe dat het beste kan. Zodoende gingen bijna zestig ondernemers uit de beunvaart in Zwijndrecht in discussie met de opstellers van het rapport. Vakmanschap De meesten vonden dat het met de stabiliteit van beunschepen wel goed zit – ook al wordt die doorgaans niet berekend (aangezien dat niet wettelijk verplicht is). De twee onderzochte ongelukken tijdens belading op open water waren volgens veel schippers niet aan de stabiliteit te wijten, maar aan een opeenstapeling van factoren. Zo ging bij de Rick tijdens het manoeuvreren een touw niet los en de van binnenvaartcontaineroperators in Antwerpen. Zij zeggen dit jaar al 3 miljoen euro extra kosten es te hebben gemaakt als gevolg van de vertragingen. Als het zo doorgaat, kan dit bedrag verder oplopen tot 7 miljoen euro. “Wij kunnen deze verliezen niet doorberekenen naar onze klanten. Maar nog erger is dat de betrouwbaarheid van de binnenvaart hierdoor dramatisch afneemt. Klanten worden ontevreden en beginnen uit te kijken naar alternatieven.” Lichterplanning Filip Verbeke, de afgelopen tien jaar actief als onafhankelijk transportdeskundig voor NV De Scheepvaart, gaat de situatie op verzoek van de ICBO in kaart brengen. Het streven is met alle betrokken partijen tot een oplossing te komen. Behalve de binnenvaartoperators gaat het om terminals, rederijen, verladers, het Havenbedrijf en de politiek. Volgens de ICBO is de enige uitweg het implementeren van een havenbrede lichterplanning. Om die goed te laten functioneren, moeten de betrokkenen meer informatie uitwisselen. Massaal verzet tegen nieuwe vergunningen rondvaart DOOR EVERT BRUINEKOOL Amsterdamse rondvaartbedrijven zien het nieuwe vergunningsstelsel in de hoofdstad niet zitten. Ondernemers vrezen voor het voortbestaan van hun rederij; de duizend werknemers denken hun baan te verliezen. Daarom verzetten ze zich massaal tegen de plannen. Vergeefs. Op maandag 20 juni verschenen 120 rondvaart- en salonboten bij het Amsterdamse stadhuis. De ADVERTENTIE vooruitgang door dbhdiesel.com T. 088 0040484 Tijdens de koffiepauze gingen de discussies door. schippers boden de gemeenteraad een petitie aan tegen het nieuwe vergunningenbeleid. Dat zou ertoe kunnen leiden dat alle 135 boten langer dan 14 meter van de grachten verdwijnen. Sloop Verantwoordelijk wethouder Udo Kock kreeg de petitie overhandigd. Felix Guttmann van Canal Company zei daarbij: “Wij hebben geen bezwaar tegen nieuwe instroom, maar dat mag niet ten koste gaan van de al varende schepen.” “Goede en klassieke schepen naar de sloop sturen mag niet. Zeker niet door nieuwe bouwregels te maken waar zij niet aan kunnen voldoen.” Kock sprak de honderden schippers en reders kort toe: “De gemeente voert de wet uit, wij moesten van de rechter het vergunningstelsel openbreken omdat het niet conform de wet is.” “Een gesloten vergunningstelsel is verboden. De nieuwe regels bieden iedereen gelijke kansen, ook Willem had lekkage. Maar ook het weer, de golfslag, het schuiven van de lading hadden invloed – en zo’n noodlottige combinatie van factoren kan zich altijd voordoen. “Er zijn zo veel beladingen per dag en er gebeuren zo weinig ongelukken”, zei iemand uit de zaal. “Schepen zijn superveilig.” Volgens Lianne van der Veen van de Onderzoeksraad is het mede aan het vakmanschap van de mensen aan boord te danken dat het aantal ongevallen relatief laag is. “Maar elk slachtoffer is er voor mij één te veel.” Bij het kapseizen van de Rick verdronk de schippereigenaar. Zij pleitte niet voor nieuwe of strengere wetgeving. Ze vindt het wel verkeerd dat de huidige Binnenvaartwet een vage omschrijving hanteert: een schip moet voldoende stabiel zijn voor de doeleinden jullie.” De reders hoopten dat de gemeenteraad het besluit uitstelde voor (foto E.J. Bruinekool Fotografie) waarvoor het bestemd is. “Waar moet je dan naar kijken, hoe kun je dat toetsen en wat is ‘voldoende’.” Aan tafel Juist om te voorkomen dat onnodige en belemmerende regelgeving wordt ingevoerd, moet de binnenvaart zelf aan tafel zitten en meepraten over de oplossing. Dat standpunt vertegenwoordigde Leny van Toorenburg van Koninklijke BLN-Schuttevaer. Ze kreeg bijval van Lijdia Pater van het CBRB en de Verenigde Zand- en Grindschippers. “Laten we samen een commissie vormen met daarin ook de Vereniging van Waterbouwers.” De aanwezige van de Inspectie Leefomgeving en Transport zegde toe dat ook die instantie daaraan mee zal doen. Verder worden de verzekeraars en classificatiebureaus uitgenodigd. Tijdens de bijeenkomst werd ook het Panteia-rapport over de marktsituatie in de zand- en grindvaart besproken. Lees daarover in De Binnenvaartkrant van 19 juli. Controle in Limburg: 20 overtredingen DOOR NOUD VAN DER ZEE Op dinsdag 21 juni zijn de handhavers van Rijkswaterstaat, Waterschappen, de Groene Brigade van Provincie Limburg, de waterpolitie en het Openbaar Ministerie op pad gegaan om de veiligheid op en rond de Maas en andere rivieren, kanalen en beken te controleren. Bij ruim zestig controles constateerden ze twintig overtredingen. In vier gevallen zijn boetes uitgedeeld. Er is gekeken of schippers voldeden aan de wet- en regelgeving. Het ging onder meer om inspecties bij laad- en losactiviteiten en of men de instructies bij een sluis goed opvolgde. Ook transporten met grond en bagger zijn gecontroleerd. Bij recreanten is onder andere gecontroleerd op visvergunningen, vaarbewijzen en vaargedrag. Ook de kwaliteit van het water, de waterbodem en de veiligheid van dijken werd onderzocht. nader overleg. Dat is er niet gekomen. De raad is inmiddels akkoord gegaan. De nieuwe exploitatievergunningen worden vanaf 2020 uitgegeven.

Binnenvaartkrant