Views
3 years ago

2016-14

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Bedrijf
  • Waar
  • Twee
  • Marine

De Binnenvaartkrant 26 5

De Binnenvaartkrant 26 5 juli 2016 SHIPPING-TECHNICS-LOGISTICS DE ENIGE VAKBEURS VOOR DE BINNENVAART IN DUITSLAND! Op 27 en 28 september 2016 organiseert Messe Kalkar opnieuw de Nederlands-Duitse vakbeurs SHIPPING-TECHNICS-LOGISTICS. Hier presenteren ca. 200 exposanten uit heel Europa hun nieuwste producten, trends, innovaties en diensten aan geïnteresseerde vakbezoekers. Twee dagen lang is Messe Kalkar dé ontmoetingsplek voor professionals in de maritieme branche. SHIPPING-TECHNICS-LOGISTICS brengt vraag en aanbod in een aangename, gastvrije ambiance bijeen en biedt volop kansen waardevolle contacten te leggen en onderhouden. Is uw interesse gewekt? Wij informeren u graag nader! Party ”Dock & Rock“ met live muziek Dinsdag 27 september - vanaf 21.00 uur in de Scheepsbar Uw contactpersoon: Leon Westerhof E-mail: leon. westerhof@messekalkar.de Tel: 0049-(0)2824-910 149 Mob: 0049-(0)15-526 631 29 27 EN 28 SEPTEMBER 2016 www.messekalkar.de

De Binnenvaartkrant 27 5 juli 2016 Metamorfose in de stuurhut Het ms Glissando (2.968 ton) van Lenie en Marinus Hoogendoorn heeft een nieuwe stuurhut. Door roestproblemen en een gedateerd interieur bedachten zij dat het tijd was voor een make-over. Uiteindelijk leidde het tot een serieus project en kreeg familie Hoogendoorn een design stuurhut die niet zou misstaan op een eersteklas nieuwbouwschip. “Het idee om de stuurhut aan te passen stamt al van 2014. We zaten eerst in de ontkenningsfase en hebben het steeds uitgesteld.” In het najaar van 2015 ging het sein op groen. Projectleider Wim Blonk (voorheen van het ms Oostenwind) die namens het bedrijf Navis Aquilo werkt, selecteerde de leveranciers voor de stuurhut uit zijn netwerk. Marinus Hoogendoorn: “Ik vroeg Wim dat te doen omdat hij zo’n breed netwerk heeft. We hebben hem gevraagd ons te helpen, van het maken van een bestek tot en met de uitvoering.” Het is geen sinecure om een bestaande stuurhut zo grondig aan te passen aan de eisen van deze tijd. De oorspronkelijke Van Ommeren-sleeptanker is in 1981 omgebouwd tot motorvrachtschip door de firma Boele. “Dat was recht toe recht aan.” Het ziet er nu op z’n zachtst gezegd anders uit. Futuristisch Ontwerper is Arie Hakkers, van huis uit (scheeps)interieurbouwer en al vijf jaar zelfstandig actief als ontwerper. “Ik was uitvoerder; voor de recessie had ik een groep van negen mensen voor me werken, maar die markt stortte in. Toen heb ik gekeken wat ik wilde en kon doen. Normaal komt het ontwerp van een architect, maar ik had al zoveel praktijkervaring dat ik een praktisch design kon bieden. Niet per se in de scheepvaart. Veel in horeca, winkelinrichtingen en woningen. Het maakt niet zo uit; ik praat met de klant tot ik aanvoel wat hij wil. Je moet mensen kunnen overtuigen dat details geld kosten. Nu ben ik ook weer in de scheepvaart bezig en na deze stuurhut heb ik alweer twee vervolgopdrachten, onder andere de indeling van een complete woning aan boord. Mijn kracht ligt in het gebruik van natuurlijke materialen.” De lessenaar voor de Glissando is wit gelakt hout. Het lijkt een unieke lessenaar. “Er zijn zat ronde, witte lessenaars”, aldus de bescheiden ontwerper. Hier hebben we gekozen voor zwarte panelen.” Het geheel heeft door de ronde vormen iets sterk futuristisch. De schipper zit daadwerkelijk ‘in’ deze console op zijn nieuwe Hoenderop-stuurstoel. De ronde tafel waarbij de zitbank aansluit aan de lessenaar, waardoor er maar één uitgang is voor wie aan tafel zit, is een bewuste De fiets achter het roer om te oefenen voor de volgende Alpe d’Huzes. keuze geweest. Het heeft de instemming van het schippersechtpaar. Marinus Hoogendoorn: “Je kan het wel losmaken van elkaar maar dan worden het in de stuurhut losse eilandjes. Zo hou je de eenheid. We vinden dit veel fraaier, en de ruimte wordt beter benut.” Verder is de opstelling van de lessenaar zo gemaakt dat Marinus tijdens het varen net als voorheen op zijn racefiets kan trainen. Intussen schuift ook Tom aan, de werkplaatschef van IJtama Stellendam van Mark IJzelenberg. Een scheepstimmerbedrijf waar het schip wekenlang voor de deur heeft gelegen. Hoogendoorn: “Dat kan ik iedereen aanraden. Je ligt daar in de Rijkshaven in Stellendam echt fantastisch. Een heerlijke omgeving met gemoedelijke mensen. We kregen bijna wekelijks een zak met schoongemaakte sliptong van een Goereese kotterbemanning. Er komen maar weinig binnenschepen.” Marinus Hoogendoorn is helemaal ‘om’. “Daar wil ik oud worden.” Alpe d’Huzes Ook het eigen netwerk van Marinus speelde een rol in de keuze voor leveranciers. Alphatron kwam binnen via Peter van Veen, die samen met Marinus aan Alpe d’HuZes meewerkte (de beroemde, jaarlijkse inzamelingsactie voor de strijd tegen kanker, waaraan Marinus Hoogendoorn en een groot aantal anderen in de binnenvaart meedoen). Alphatron Marine leverde behalve nautische apparatuur vier camera’s, twee domes voor en achter en zoomcamera’s aan bak- en stuurboord. Oechies verzorgde de complete elektriciteit in de nieuwe stuurhut, Observator leverde de zonneschermen. IJtama Stellendam heeft de betimmering verzorgd. OmRu leverde de technisch onderbroken (condensvrije) ramen. De vloerverwarming via koelwater Tel. 010 - 297 39 99 UIT VOORRAAD LEVERBAAR: • (Navigatie) verlichting • Acculaders en omvormers • Voedingen en converters • Antennes De nieuwe stuurhut van de Glissando. (foto’s Marinus Hoogendoorn) werd geleverd door Havikhorst. Stoffering hebben Dego-Nieuwendijk en Vogel uit Slie drecht verzorgd. Metaalwerkzaamheden zijn gedaan door vriend Ben van der Meijden en Groeneboom Scheepsreparatie. Lenie en Marinus Hoogendoorn: “Het geheel is bijzonder naar onze wens geworden. We willen graag iedereen die hieraan meegewerkt heeft hartelijk bedanken!” Verkoop- installatie en reparatie centrum • Schotel antennes • Schakelmateriaal • Kachels • Dompelpompen › Complete 2-draadsystemen › Engineeren elektrische installaties › Afbouw elektrische installaties Vaar blind op onze kwaliteit Lancering nieuw ontwikkeld scheepsraam • Zeer hoge isolatiewaarden • Fraai Design, sterke constructie en corrosie werend • Gunstige inbouwdiepte Wij feliciteren Marinus Hoogendoorn met zijn nieuwe stuurhuis OMRU Scheepsramen Kelvinweg 12a 6101 WT Echt T +31(0) 475 55 10 23 E info@omruscheepsramen.com I www.omruscheepsramen.com › Nautische pakketten › Airco-installaties › Diepgang meting › Tankmeetsystemen › Overdruksystemen › Aansturing laad- en lospompen › Gasdetectiesystemen › Bedrading motoren T.I.B. Oechies B.V. - Waalhaven z.z. 42 3088 HJ Rotterdam - Tel. 010 - 297 39 99 - Email info@oechies.nl www.oechies.nl

Binnenvaartkrant