Views
3 years ago

2016-14

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Bedrijf
  • Waar
  • Twee
  • Marine

De Binnenvaartkrant 24 5

De Binnenvaartkrant 24 5 juli 2016 PHOENIX FLANDERS SHIPYARD & STEEL CONSTRUCTIONS • Algemene scheepsreparaties • Klasse-werkzaamheden • Nieuwbouw en ombouw • Reiniging en conservering Onze partner in engineering en cascobouw Hellingscapaciteit tot 6 schepen breed (max. 135 m L x 22 m B) Herbekestraat 71 2620 Hemiksem (Antwerpen) 03/877 55 28, 0486/38 33 44 of 0472/29 44 09 info@phoenix-shipyard.be FACEBOOK.COM/PHOENIXSHIPYARD www.phoenix-shipyard.be EVEN SCHROEF WISSELEN Continuïteit is van groot belang voor uw onderneming. Daarom bieden wij naast onze nieuwbouw een uitgebreide reparatie- en onderhoudsservice. We beschikken over een eigen haven met 2 stevendokken en een deskundig team van enthousiaste medewerkers. Of het nu gaat om schadeherstel, klasse maken of schroef wisselen, u rekent op snelle service en vakmanschap. Wij bieden dat. Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140. www.breejen-shipyard.nl

De Binnenvaartkrant 25 5 juli 2016 De Gerlien van Tiem: Al bijna 50 jaar aanpakken en doorgaan Velen in de binnenvaart kennen de werf maar dat De Gerlien van Tiem volgend jaar al een halve eeuw bestaat, is minder bekend. In 1967 startte Frans van Tiem zijn kleine werf in Beneden Leeuwen. Die bestond uit niet meer dan één werkponton in de kleine haven van Lauwe, zoals Beneden Leeuwen in de volksmond genoemd wordt. Er werden lange dagen gemaakt om reparaties en onderhoud uit te voeren aan binnenvaartschepen. Dit gebeurde niet alleen op de werf maar ook op locatie en buiten de landsgrenzen. Al spoedig bleek het vakmanschap en werd de vraag groter. Frans nam enkele medewerkers in dienst die met een even groot enthousiasme aan de slag gingen. Als je de verhalen beluistert, werden flink wat capriolen uitgehaald die nu niet meer door de beugel van de ‘Arbeidsinspectie’ zouden kunnen. Gelukkig is het altijd goed gegaan en bleef het werk toenemen. Droom in vervulling In 1997 kon Frans zijn grote droom in vervulling laten gaan. Hij opende een grote nieuwe werf op een prachtlocatie bij kilometerpaal 903 in Druten. Ook deze locatie ligt aan de Waal, in het land van Maas en Waal, aan een van de drukst bevaren routes in Europa. De werf heeft verschillende werkpontons, zeven kranen en een grote loods waar de productie van de in eigen beheer ontwikkelde Gerlien van Tiem-boegschroef op volle kracht kon draaien. Weer een aantal jaren verder werd het bedrijf uitgebreid door een extra haven aan de benedenkant erbij te maken met een 155 meter lange afbouwkade. Hierdoor kwamen de stevendokken ook beter tot hun recht. In het bijzonder het Maxidok dat uit de oude haven naar de nieuwe is verhuisd waardoor gemakkelijk 135 meter schepen gedokt kunnen worden. Begin 2011 werd de vierkante spudpaal ontwikkeld, die vele voordelen biedt boven de bekende ronde palen. In augustus van dat jaar werd ook de eerste spudpaal geplaatst. Nog een jaar later investeerde Frans van Tiem in een groot droogdok dat een plek kreeg in de oude haven waardoor ook het Jimmydok is verhuisd naar de nieuwe haven. 2017 jubileumjaar 2017 zal een jubileumjaar worden: de werf bestaat dan vijftig jaar. Frans van Tiem is nog steeds eigenaar en directeur maar heeft wel een stapje terug gedaan. De dagelijkse leiding over de verschillende afdelingen is uit handen gegeven maar Frans geeft nog steeds sturing aan het grote geheel. Zijn grote kennis van het vak en zijn waakzaam oog zorgen er mede voor dat het reilen en zeilen op de werf loopt als een goed geoliede machine. Voor degenen die zich afvragen waar de bijzondere naam De Gerlien van Tiem vandaan komt: Ger was Frans’ vader die hem het startkapitaal leende om de werf in Beneden Leeuwen te starten, Lien is zijn vrouw die hem in die lange loopbaan altijd heeft gesteund. Waar Van Tiem vandaan komt spreekt voor zich. Stijgende lijn De laatste jaren zijn niet altijd zorgeloos geweest; er zullen maar weinig bedrijven zijn geweest die niet in enige mate last hebben gehad van de crisis. Gelukkig is de stijgende lijn weer ingezet en dat is goed te merken in de haven. Drukte alom. Schippers durven weer te investeren in hun schip, wat blijkt uit de vele aanvragen voor nieuwe vloeren, buikdenningen, beunwanden, hermotorisering, woningaanpassingen, nieuwe boegschroeven en spudpalen. Het droogdok staat nooit leeg. De aanvragen voor het klasse maken, schoonmaken, spuiten en teren overstijgen de capaciteit. Het was een gouden zet om het droogdok te kopen, mede doordat daarmee het gehele plaatje compleet werd. De Gerlien van Tiem staat voor totaaloplossingen! Rode draad De reparatieafdeling heeft altijd als rode draad door het bestaan van de werf gelopen. Hoe de economische omstandigheden ook zijn, gerepareerd worden moet er altijd. Deze afdeling zorgt voor stabiliteit in het bedrijf. De andere afdelingen zorgen voor de spreekwoordelijke kers op de taart. Een ijzersterk punt, waar Frans van Tiem ook om bekend staat, is dat afspraak ook echt afspraak is. Dit is dan ook tevens de motivatie voor veel klanten om al jarenlang van de diensten van De Gerlien van Tiem gebruik te maken. Nieuwbouw Eind jaren 90 en begin jaren 2000 was de nieuwbouw booming. Aan de lopende band werden allerlei type schepen afgebouwd. Drogeladingschepen, tankers, passa giersschepen tot brandblusboten aan toe. In die markt is aan het eind van vorig decennium de klad gekomen. Dat was ook korte tijd merkbaar in Druten. Daarna lag de nadruk in de nieuwbouw enige tijd op de passagiersvaart. Maar nu ligt er in de haven zowel een tanker als een drogeladingschip die nog voor de vakantie opgeleverd worden. En binnen afzienbare tijd wordt het derde casco de haven binnengesleept dat De Gerlien van Tiem in opdracht van Uniworld voor het vaarseizoen 2017 zal opleveren. De SS Catherine en SS Maria Theresa zijn de meesterwerken die hieraan zijn voorafgegaan. Uiterst luxueuze schepen, van alle gemakken voorzien waardoor het de gasten aan boord aan niets zal ontbreken. Het derde schip zal Joie de Vivre gaan heten: ‘Levensvreugde’. De naam zegt genoeg over de klasse die ook dit schip zal krijgen. Winteronderhoud passagiersschepen De Gerlien van Tiem biedt aan alle passagiersschepen de mogelijkheid voor winteronderhoud. Afgelopen winter lagen er zes voor enige maanden in onze haven. Op deze passagiersschepen werden onderhoudsklussen verricht, zoals het zetten van geheel nieuwe puien, maar er werden ook nieuwe boegschroef- en sewage-installaties ingebouwd. Kan een schip niet komen in de haven te Druten? Geen nood, dan voert het team het werk op locatie uit. Nieuw: keuring stuurwerken Sinds januari van dit jaar bestaat ook de mogelijkheid om in haven te Druten de jaarlijkse of 3-jaarlijkse keuring aan stuurwerken uit te laten voeren. De Gerlien van Tiem is IVR-gecertificeerd en voldoet aan alle eisen. Nog eens vijftig jaar erbij Het mag duidelijk zijn: voor al uw nieuwbouw schepen, reparaties en onderhoud, boegschroeven en vierkante spudpalen bent u bij De Gerlien van Tiem aan het juiste adres. In het bijna 50-jarig bestaan heeft Frans van Tiem een team van vakmensen om zich heen verzameld. Zowel de medewerkers op de werkvloer als het verkoopteam en de mensen op kantoor zullen de volle 100 procent geven om ook de komende vijftig jaar als klassewerf door te kunnen gaan. Waarbij de wensen van de klanten altijd voorop zullen staan. De Gerlien van Tiem Waalbandijk 129 6651 KB Druten (0487) 515 544 info@gerlienvantiem.com www.gerlienvantien.com ADVERTORIAL

Binnenvaartkrant