Views
3 years ago

2016-14

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Bedrijf
  • Waar
  • Twee
  • Marine

De Binnenvaartkrant 20 5

De Binnenvaartkrant 20 5 juli 2016 Wij wensen Intership AG veel succes en de bemanning van mts RP Amsterdam een behouden vaart. COMPLETE AFBOUW, LEVERING EN INSTALLATIE Bunkerstation Heijmen B.V. Loswal 5 . 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN Telefoon +31 481 438310 . Fax +31 481 438315 E-mail info@bunkerstationheijmen.nl Website www.bunkerstationheijmen.nl DE BINNENVAARTKRANT Wij wensen Intership AG SBH R O T T E R D A M veel succes met het mts RP Amsterdam Hoofdmotor: Caterpillar, type 3512C Generatorsets: Caterpillar, type C18 SWAC voor aandrijving boegschroef en ladingpompen. 2 John Deere generatorsets voor boordnet, inclusief Stamford generatoren mts RP Amsterdam succes en veel probleemloze draaiuren dolderman.nl postbus 266, NL-3300 AG dordrecht | binnenkalkhaven 17, NL-3311 JC dordrecht tel. +31(0)78-6138277 | fax +31(0)78-6144887 | info@dolderman.nl Rensen-Driessen Shipbuilding Een behouden vaart Wij wensen het mts RP Amsterdam een behouden vaart, en…. gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering van het complete schip mogen verzorgen voor Intership AG Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. SAA OVERVLIET ASSURANTIEMAKELAARS +31 (0)10-411 95 95 - WWW.OVERVLIET.NL www.rensen-driessen.com Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl

De Binnenvaartkrant 21 5 juli 2016 RP Amsterdam is nieuwste aanwinst voor Intership en Plouvier Transport Eind juni heeft Rensen-Driessen Shipbuilding de RP Amsterdam opgeleverd. De tanker is een zusterschip van de RP Rheinfelden, die ruim een half jaar geleden in de vaart kwam. De dubbelwandige tanker is gebouwd voor Intership uit Zwitserland en gaat varen voor het Belgische zusterbedrijf Plouvier Transport. Het casco werd gebouwd in het Roemeense Orsova. De RP Amsterdam is van het type Moneymaker, een succesvol ontwerp van Rensen-Driessen Shipbuilding. De Zwijndrechtse onderneming verzorgde ook de bouw en de levering. De RP Amsterdam is 110 meter lang en 11,45 meter breed. Het schip heeft acht tanks en gaat met minerale oliën varen. Dolderman De afbouw vond, net als bij de RP Rheinfelden plaats bij Dolderman in Dordrecht. Dat bedrijf leverde de voortstuwingsmotor (een Cater pillar 3512 C), de boegschroefmotor (een Caterpillar C18, die ook de ladingpompen aandrijft) en de twee Stamfordgeneratoren, die zijn uitgerust met John Deere-motoren. Werkina Werkendam verzorgde de complete elektrische installatie. Het leverde onder andere ook het tankmeetsysteem, monitoringsysteem met touchscreenbediening, het complete nautische pakket, het camerasysteem, de Ecdis Inland Viewer en de AIS-installatie. Van EPS komen de twee Bornemann-ladingpompen (type HC232) met een capaciteit van 500 kuub per uur en één Bornemann-strippomp (type W3.1zk met een capaciteit van 20 kuub per uur). Econosto Nederland tekent voor de afsluiters, appendages en bijbehorende instrumentatie. VE-Screen Net als bij eerdere schepen voor Intership en Plouvier arrangeerde VE-woning en scheepsstoffering de complete stoffering van de woning en het stuurhuis. “Van de vloeren tot de gordijnen, de dekbedden en de matrassen”, zegt directeur-eigenaar Marcel Verschoor. “Het is een eer om weer voor zo’n mooi schip gevraagd te worden. De samenwerking, ook met Dolderman en Verveer Scheepsbetimmering, was weer uitstekend.” Tot het pakket behoorde ook de VE-Screen zonwering. Een succesvol product voor het bedrijf uit Krimpen aan de Lek. “Razenddruk hebben we het met de screens. Zeker sinds we vorig jaar de productie helemaal in eigen hand hebben genomen. Daarmee zijn de levertijden verbeterd en kunnen we ook optimale service bieden.” Er zijn diverse uitvoeringen en extra mogelijkheden. “Zoals een uitvoering op batterijen, mét afstandsbediening”, geeft Verschoor als voorbeeld. “Van de folie is er maar één kleur: de gecertificeerde.” Aan mts RP Amsterdam leverden onder andere: Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering compleet schip. ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W7200 4,925:1. Centa elastische koppeling. 24V solenoid t.b.v. elektrische bediening. Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Installatie tankinhoudsmeting en tankalarmeringen. Geleverd doorvaarthoogtemeting en gasdetectie systemen voor stuurhuis en woning. Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers. Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Verzekering. Blommaert BVBA Stuurhuistrap, dakradarmast type Nikki, voormast type Improval, heklichtbeugel type Isis, boordlichtbak type Isis, RVS roeftrap en Davit met handlier. Bunkerstation Heijmen B.V. Gasolie en BP smeermiddelen. Damen Marine Components 1 straalbuis type Optima, diameter 1762 mm. Lloyd’s Register EMEA Klasse/certificeringen Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie. Dijvler Materiaal B.V. Boeg- en achterankerlier, ankers, ankerkettingen en ankerdraad. Dolderman B.V. Caterpillar, type 3512C, Caterpillar, type C18 SWAC voor aandrijving boegschroef en ladingpompen. 2 John Deere generatorsets voor boordnet, inclusief Stamford generatoren. Econosto Nederland B.V. Afsluiters, appendages en instrumentatie. All Pumps Holland B.V. Victor pompen en appendages. Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis en hefgeleide koker. Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Autokraan 17 mtr. 2000 kg. Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 2x 4 bladsschroeven, diameter 1750mm, skew design RAFA Scheepsramen B.V. Ramen. RH Marine Group B.V. Compleet nautisch pakket. Navigatie / communicatie. Minimax Brandbeveiliging B.V. Vaste brandblusinstallatie. VE- Woning en Scheepsstoffering Complete stoffering woning en stuurhuis incl. Ve-screen zonwering. Verhaar Omega B.V. Omega boegschroefinstallatie type 41120-4k BsGen Horizontaal 393kW bij 1780 omw/min. GEMA Services Conservering van compleet schip bovendeks en machinekamers, incl. levering verfpakket. Werkina Werkendam B.V. De complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, tankmeetsysteem, camerasysteem, complete airco installatie, satellietsysteem, Ecdis Inland Viewer en AIS installatie. PSI Piping Leidingsysteem. WindeX Engineering B.V. Airconditioning en overdrukinstallatie DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL Geld, dus groen licht voor CLINSH De Europese Commissie heeft de subsidieaanvraag voor het project CLean INland SHipping (CLINSH) gehonoreerd. Dat werd vorige week bekend. De Provincie Zuid-Holland trekt als ‘lead partner’ van het internationale binnenvaartproject de kar. Het doel is te werken aan een schonere binnenvaart. De subsidie komt uit het Europese LIFE-fonds. Het project kost in totaal 8 miljoen euro. De partners (overheden, havens, universiteiten en brancheorganisaties uit Nederland, België, Duitsland en Engeland) dragen zelf ook geld bij. Eigenlijk hadden zij al een jaar geleden groen licht en geld verwacht. Nu gaat het project van start op 1 september 2016. Het heeft een looptijd van vier jaar. Achtergebleven “Ten opzichte van andere vervoersmodaliteiten is de binnenvaartsector achtergebleven bij het reduceren van uitstoot en de ontwikkeling van schone technologie”, stelt de Provincie Zuid- Holland in een toelichting op de eigen website. “Dit komt mede doordat schepen en motoren lang mee gaan. Voor investeringen in nieuw materiaal of aanpassingen ontbreekt vaak financiële draagkracht.” In CLINSH wordt gekeken naar de milieutechnische en de sociaal-economische aspecten van de binnenvaart. Om de uitstoot van NOx (stikstofoxide) te verminderen worden alternatieve brandstoffen gebruikt of nageschakelde technieken om uitlaatgassen te reinigen toegepast, zoals selectieve katalytische reductie via een SCRkatalysator. Het CLINSH consortium wil door toepassing van dit soort methoden in de praktijk demonstreren dat schadelijke uitstoot kan worden teruggedrongen. Het effect wordt vervolgens gemonitord op dertig schepen. De data die dat oplevert kunnen input zijn voor beleid van lokale, regionale, nationale en internationale overheden en instanties. Daarnaast brengt CLINSH de businesscases van de verschillende maatregelen voor scheepseigenaren in kaart, om hen zo te informeren en te stimuleren om de vloot verder te verduurzamen. Stroomversnelling Op 22 juni organiseerde Zuid- Holland de bestuurlijke bijeenkomst ‘Goederenvervoer over Water in een stroomversnelling’ georganiseerd. Met partners en vervoerders, verladers en ondernemers is gesproken over de mogelijkheden voor een slimmere logistiek, een schonere binnenvaart en een sterkere economie. Tijdens die bijeenkomst bleek dat men op verschillende niveaus – Europees, landelijk, regionaal en lokaal – op zoek is naar vernieuwing en versterking van het goederenvervoer over water. Er zijn ook al initiatieven ontplooid. Samen met de partners wil gedeputeerde Rik Janssen (met onder meer Milieu en Vervoer over water in zijn portefeuille) lopende projecten met elkaar verbinden en nieuwe projecten starten, zo gaf hij aan. Zo denkt hij de projecten voor goederenvervoer over water in een stroomversnelling te brengen. CLINSH is één van de stappen hierbij.

Binnenvaartkrant