Views
3 years ago

2016-14

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Bedrijf
  • Waar
  • Twee
  • Marine

De Binnenvaartkrant 12 5

De Binnenvaartkrant 12 5 juli 2016 VOOR DE ONDER ONZE REGIE VARENDE MOTORTANKSCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR : Stuurmannen met patent, Stuurmannen en Matrozen Vaargebied: het ARA en de Rijn Kandidaten Stuurmannen met patent dienen in het bezit te zijn van : • een Rijnpatent • een ADN certificaat • beheersing Nederlandse & Duitse taal • ervaring in de tankvaart Wij bieden: • een goed salaris • goede Zwitserse arbeidsvoorwaarden • goede Zwitserse pensioenopbouw • menage en reisgeld (door ons vergoed) • vakgerichte opleidingen (door ons vergoed) Stuurmannen en Matrozen zijn in bezit van een geldig dienstboekje Voor verdere informatie kunt U contact opnemen met Dhr. A. Fontijne 0041/61/4879070 en/of dispo@intertrans.ch Recycling drijvend materieel +31 (0)38 477 29 35 Oslokade 1 8326 CH Kampen In- en verkoop van: • Schroot en metalen • Drijvende objecten • Bruikbare onderdelen Vergunt voor verwerking van ongereinigde tankers Hijsen en slopen van grote constructies met eigen drijvende bok www.hoebenrdm.nl MARCO VAN THULL SCHIPPER VAN HET MTS KARBOUW MIJN KEUZE VOOR TVM IS GENETISCH BEPAALD. Marco van Thull vaart met het mts Karbouw in het ARAgebied en op de Rijn. De schipper: “Zowel de keuze voor de verzekeraar als mijn vak is me met de paplepel ingegeven; ik ben al de vijfde generatie die vaart. Dat doe ik als zelfstandige, waarvoor ik bewust gekozen heb. Ik draag dus ook de ondernemersrisico’s, en dek daarvan een deel af via de nodige verzekeringen. Belangrijk daarbij vind ik dat de afhandeling snel en betrouwbaar gebeurt en dat het contact goed is. Dat SON scheepsverzekeringen een gedegen partij is, zorgt ervoor dat ik mijn vak met gerust hart kan uitoefenen.” Wilt u meer weten? Neem dan contact op met de scheepvaartspecialisten SON via (0528) 29 27 80 of www.son.nl, Noord Nederland via (0528) 29 27 50 of www.noordnederland.com, TVM via (0528) 29 29 99 of www.tvm.nl

De Binnenvaartkrant 13 5 juli 2016 Texels eigen veerboot vaart op aardgas Texel is het grootste Waddeneiland. De belangrijkste en voor mensen zonder eigen boot (of vliegtuigje) ook enige toegang tot Texel is de veerboot tussen Den Helder en de veerhaven in het zuiden van het eiland, genaamd ’t Horntje. De vloot van de typische ietwat gedrongen, massieve veerboten heeft nu een rank, langer en breder vlaggenschip gekregen in de nieuwe Texelstroom. Een schip dat een hybride voortstuwing heeft met als brandstof CNG (aardgas) en diesel. De Texelstroom volgt in zekere zin alle drie de voorgaande schepen op. Het nieuwe schip vervangt in de dienstregeling de Schulpengat, die aan vervanging toe was. Het vervangt de Dokter Wagemaker als vlaggenschip en het heeft de naam van de eerste Texelstroom, die van 1966 tot 1992 op het Marsdiep dienst deed. Dat laatste schip is inmiddels gesloopt, maar het is opvallend dat de nieuwe Texelstroom een milieuvriendelijke, hybride aandrijving heeft waar de oude Texelstroom dieselelektrisch werd voortgestuwd, terwijl de Schulpengat en de dokter Wagemaker beide louter door diesels worden voortbewogen. Het lijnenpatroon van het zijaanzicht van de nieuwe Texelstroom is geïnspireerd op de hoofdlijnen van de Dwergstern. De schubben van een dennenappel dienden als inspiratiebron voor de grote raampartijen in het hart van de salon en de kleuren komen overeen met die van wad en duin. Groter De nieuwe Texelstroom is groter dan zijn oude naamgenoot. Daarop was plek voor 70 auto’s en 750 passagiers, waar de veel modernere Texelstroom ruimte biedt aan 1.750 passagiers en 350 voertuigen. Het schip is 5 meter langer en 5 meter breder dan zijn directe voorgangers. Het ontwerp was dan ook een hele uitdaging voor de betrokkenen: de rederij Koninklijke NV Texelse Eigen Stoomboot Onderneming (TESO) met naval architect en projectbureau C-Job uit Hoofddorp en ontwerpstudio Vripack uit Sneek. De boot moest immers blijven passen in de twee veerhavens. Uiteraard zijn ze daarin geslaagd. Een flink grotere veerboot dus, gebaseerd op optimistische verwachtingen voor het toerisme op het unieke Waddeneiland. Hoewel louter varend op het Marsdiep tussen Texel en de Kop van Noord- Holland heeft TESO heel bewust gekozen voor een zuinig, schoon en duurzaam vaartuig in verband met de werelderfgoed-status van de aangrenzende Waddenzee. CNG De nieuwe Texelstroom is 135 meter lang en 28 meter breed. Het CNG (aardgas onder druk) wordt geleverd door Pit Point clean fuels. De motoren op aardgas of diesel voeden een elektromotor die op zijn beurt de roerpropellers van vermogen voorziet. Aan boord bevinden zich tevens 462 zonnepanelen en grote batterijpakketten naast dieselgeneratoren. Aan veerboot Texelstroom leverden onder andere: ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. Hoofdmotoren (2x 12VDZC en 2x 12VDZD) Lloyd’s Register EMEA Classificatie. Wigo (H.K. van Wingerden & Zn b.v.) Ramen geleverd en gemonteerd. InnoVfoam B.V. Schuimblussystemen en branddetectie. De combinatie van varen op aardgas met het gebruik van batterijen is innovatief en nooit eerder vertoond op deze schaal. De CO 2 -uitstoot daalt hierdoor met 20 procent en de roetuitstoot met 100 procent. De veerboot zal elk uur tussen 06.00 uur en 22.00 uur hoofdzakelijk op de dual fuel-motoren varen. Die zijn erop voorzien om in deze getijdenregio over voldoende vermogen te beschikken voor de ongeveer 20 minuten durende oversteek. Bij normaal weer zal het schip gedurende het merendeel van de oversteek slechts op één dual fuelgeneratorset hoeven varen, waarbij de motor samenwerkt met de batterijpakketten aan boord. De dieselgeneratorsets zijn vooral nodig als het schip een snelle oversteek moet maken in geval van nood. “Met de Texelstroom heeft TESO haar ambitie willen verwezenlijken waarin milieuwinst, kostenbeheersing en kwaliteitsverbetering samengaan”, aldus TESO’s directeur Cees de Waal. C-Nautical Ankerlieren, kettingrollers, verhaalkaapstanders, remote anchordropsysteem, ankerkettingen en ankers. ADDA Van Dullemen BV Rolluiken voor de brandslangkasten over het hele schip en rolluiken voor de MESS evacuatiesystemen. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL Wij feliciteren TESO van harte met veerboot Texelstroom ® enterprise in foam firefighting innovations DE BINNEN VAART KRANT

Binnenvaartkrant