Views
4 years ago

2016-13

  • Text
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juni
  • Onze
  • Jaar
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 8 21

De Binnenvaartkrant 8 21 juni 2016 Wij feliciteren Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw BV van harte met partyschip Z8 DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 9 21 juni 2016 De Z8: het nieuwe schip van rederij Zilvermeeuw Een zaaltje op het water De schepen van rederij Zilvermeeuw zijn zeer geschikt om een feestje op te geven. Met de nieuwe Z8 is aan die kwaliteit weer veel toegevoegd. Met de dieselelektrische aandrijving is het schip schoner en stiller geworden. En het heeft de uitstraling van een jacht. Samen met zijn broer Leon leidt Adriaan Schuller de rondvaartrederij in Drimmelen. “Het zijn schepen waarop je een feestje geeft. Niet altijd met een dj aan boord, maar het is zeker een geschikte locatie om iets te vieren te hebben. Het is ook een formele trouwlocatie, dus je mag aan boord trouwen.” Bedrijven organiseren aan boord evenementen, workshops en presentaties. “Soms wordt het door bedrijven gebruikt als een alternatief voor het hutje op de hei. Alles kan op deze schepen. Het is een zaaltje op het water.” Het vaargebied van de schepen beperkt zich niet tot de omgeving Stil en schoon Adriaan Schuller op het nieuwe schip. “Een geschikte locatie om iets te vieren.” van de Biesbosch. “Bij bijvoorbeeld bedrijfspresentaties kun je ook afspreken dat je in Dordrecht of Rotterdam aan wal gaat. Waar het veel voor wordt gebruikt zijn workshops of presentaties.” Vrachtvaart Het familiebedrijf van de broers Het 38 meter lange mps Z8 van rederij Zilvermeeuw uit Drimmelen werd afgebouwd bij Asto BV in Raamsdonksveer en het casco kwam van Scheepswerf Made. Het door Gaastmeer Design ontworpen schip is stil en schoon, uitgerust met een dieselelektrische aandrijving. Het diesel-deel is voorzien van een nageschakelde techniek, waardoor zo min mogelijk schadelijke stoffen uit de uitlaat komen. Elektrisch varend is de Z8 letterlijk een fluisterschip. De generatorsets aan boord zijn ten behoeve van die geluidsbeperking ook dubbel elastisch opgesteld. De salon wordt verwarmd met de restwarmte van de voortstuwingsmotoren. De toiletten worden doorgespoeld met water van buiten. Uiteraard is het schip voorzien van LED-verlichting. Leon (37) en Adriaan (35) Schuller bestaat al 110 jaar. Tot in de 1960’s was het een binnenvaartonderneming voor het vervoer van onder andere griend en riet vanuit de Biesbosch. “Mijn vader heeft dat als jongen nog wel meegemaakt.” In diezelfde zestiger jaren kwamen de eerste passagiers aan boord voor rondvaarten door de Biesbosch. Aanvankelijk waren de schepen van Zilvermeeuw een mengvorm tussen vrachtschepen en passagiersschepen, maar er kwam allengs meer de nadruk op passagiers te liggen, al bleef het lange tijd in de winter een vrachtschip. “En die winter begon al in september. Dat is niet meer te vergelijken met hoe het tegenwoordig is, nu het toerisme het hele jaar door gaat.” Leon volgde de binnenvaartschool en werd schipper. Adriaan koos voor een hbo marketing en management-opleiding. “Ik heb later ook mijn schipperspapieren gehaald. Eerst was ik niet van plan in het bedrijf van mijn vader, moeder en tante te gaan werken.” Sinds Adriaan en Leon de Zilvermeeuw overnamen, is de vloot uitgebreid van vier naar zeven schepen. “We hebben niet de ambitie om zo groot mogelijk te worden, wel om een zo hoog mogelijke kwaliteit te kunnen bieden.” Er wordt tegenwoordig ook wel een en ander gevraagd van een partyschip als de Z8. “Het is niet zoals vroeger bij de rondvaarten, als mensen een paar uur aan boord waren en er weer af stapten. We verzorgen de catering en ondersteunen de presentatie aan boord.” De schepen zijn veel beter toegerust voor het varen in de wintermaanden. “November en december zijn drukke maanden. Je moet het product aanpassen aan de wensen van de klanten. Als ze de diesel horen ronken, denken ze dat er iets mis is. Mensen zijn vandaag de dag veel meer kwaliteit gewend.” Duurzaamheid Adriaan Schuller vindt de oudere schepen net zo mooi als de nieuwe Z8, al heeft de Z8 weer veel nieuws aan boord. “De ontwerper kon helemaal los gaan. Het schip is getekend met een jachtpotlood. Maar ook de duurzaamheid is belangrijk voor de gasten. Voor de passagiers is een verschil met alle eerdere schepen dat de bar in het midden van de zaal is geplaatst, wat het voor kleinere gezelschappen aantrekkelijker maakt.” In totaal mogen met de Z8 200 mensen mee. Bij een feestje kunnen dat er 175 zijn en het maximum dat aan tafels kan eten is ongeveer 140 passagiers. VOORTVAREND VERZEKERD Voor partyschip Z8 leverden en installeerden wij de volledige elektrische installatie incl. de elektrische voorstuwing Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 Telefax (0162) 51 76 25 24/7 BEREIK- BAAR EOC zeker op het water! OOK DE ZILVERMEEUW GAAT VAREN ONDER DE EOC VLAG! Net als 3.000 andere ondernemers kiest de eigenaar van de Zilvermeeuw ervoor om voortvarend verzekerd te zijn bij EOC. Wij wensen de Zilvermeeuw een GOEDE VAART! 088 6699500 | eoc.nl | @EOCverzekering /EOCverzekering Aan partyschip Z8 leverden onder andere: Asto B.V. Afbouw. Mk indeling en Mk vloer. Inbouwen van: boegschroef, stuurwerk, uitlaatbehandelingssysteem en generatoren. Scheepswerf Made B.V. Bouw casco. A. Rullens Installatiebedrijf B.V. Complete elektrische installatie incl. nautische installatie en elektrische voortstuwing. Alphatron Marine B.V. 1 x JMA 610 River radar MFM line Alphatriopilot MF JLR 21 compass. Verhaar Omega B.V. Compleet Powermanagement systeem, VHPM Generatorsets, 2x Volvo D9 225kWe, 1x D7 127kWe Frequentieregelaars, 2x 520A watergekoeld t.b.v. elektrische voortstuwing en Verhaar Omega boegschroef, type stuurrooster VBS600sr 120kw verticaal incl. frequentieregelaar. Koedood 2x Baumuller, type DST2- 260LB54W-060-5, 210Kw. Volvo Penta Europe Office Benelux / Haisma Scheeps- en Industriemotoren 2x D9 MG en 1x D7 MG. De Ruyter Dieseltechniek BV 2x het samenbouwen van generatorset t.b.v. elektrische voortstuwing, bestaande uit: 2x Volvo D9 + HCM434E, 1x generatorset en 1x Volvo D7 + UCM274G in geluidgedempte omkasting. EOC Schepenverzekering Verzekering. Blommaert BVBA Dakradarmast, type Nikki. Ament RVS RVS-werk en het stuurhuis. ClimaLogic B.V. Airconditioning, ventilatiesysteem en CV-installatie. De Waal Machinefabriek B.V. Schroefasinstallatie, stuurwerkinstallatie, schroefasafdichtingen en easy flow roersysteem. Gaastmeer Yacht Design Naval Architecture & Engineering Compleet ontwerp, detailontwerp, stabiliteit en constructie. Glass ’n Fit Glas geleverd en gemonteerd. Shipcoat B.V. - Protective Coatings Epoxy Universal primer, Epoxy TR tar replacement, Epoxy Miox, Epoxy ZFC coating en Polycoat HS. Solfic E&E BV MPAT systeem (SCR-katalysator + roetfiltersysteem). Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Isolatie en betimmeringen. All Pumps Holland Victor pompen en appendages. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Binnenvaartkrant