Views
2 years ago

2016-13

  • Text
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juni
  • Onze
  • Jaar
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 4 21

De Binnenvaartkrant 4 21 juni 2016 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. PHOENIX FLANDERS SHIPYARD & STEEL CONSTRUCTIONS 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 • Algemene scheepsreparaties • Klasse-werkzaamheden • Nieuwbouw en ombouw • Reiniging en conservering Onze partner in engineering en cascobouw Hellingscapaciteit tot 6 schepen breed (max. 135 m L x 22 m B) Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Herbekestraat 71 2620 Hemiksem (Antwerpen) 03/877 55 28, 0486/38 33 44 of 0472/29 44 09 info@phoenix-shipyard.be FACEBOOK.COM/PHOENIXSHIPYARD www.phoenix-shipyard.be Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Rivertours uit Vlaanderen / België zoekt voor snelle indiensttreding: ervaren SCHIPPERSECHTPAAR voor passagiersvaart U houdt van het schippersleven en van contacten met publiek. De Vlaamse / Belgische waterlopen trekken u aan, weekendwerk schrikt u niet af, u bent een uitstekende en veilige schipper en beschikt over een aantal technische vaardigheden. U en uw partner beschikken beiden over de nodige vaarbewijzen. Woongelegenheid op het schip is aanwezig, maar we hebben voor u ook een gratis ligplaats indien u uw eigen schip of woonboot afmeert nabij onze aanlegplaats Wij bieden: Aangename werksfeer samen met een aangename ploeg gidsen. Goede verdienste. RsR Nemo Ltd. ist der Anbieter von nautische Management für Flusskreuz–fahrtunternehmen. Zu diesem Zeitpunkt führt RsR Nemo Ltd. mehr als 26 Flusskreuzfahrtschiffe und ist mit einer Anzahl von mehr als 220 Mitarbeitern eine der größten Managementgesellschaften für die Flusskreuzfahrt. Wir suchen: Steuermann • i.b.v. Rhein- und/oder Donaupatent ist ein Vorteil • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Matrose • i.b.v. ein Dienstbuch mit der Rhein und Donau Qualifikation Matrose • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Matrose/Motorwart • i.b.v. ein Dienstbuch mit der Rhein und Donau Qualifikation Matrose und Motorwart • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Sind Sie die richtige Person für eine der oben genannten Positionen dann senden Sie bitte Ihre Bewerbung an: RsR Nemo Ltd. Atlantis Building, Office 302, 3rd floor 2 Makariou Avenue CY-4000 Limassol Per E-Mail an: pz@rsrnemo.com Für weitere Informationen wenden Sie sich bitte an uns unter Telefonnummer: +31 68331541 Keine Akquisition über diese Anzeige durch Personalvermittlungen erwünscht! Kandidaturen: Guido Moens . GSM: 0032 (0)475 25 24 65 . E-mail: moens@scaldisnet.be

De Binnenvaartkrant 5 21 juni 2016 Michael Zevenbergen is de nieuwe CBRB-secretaris Gevaarlijke Stoffen en Veiligheid Praktijkman aan tafel bij ADN Safety Committee “Of je nu in Genève bent bij de UNECE ADN Safety Committee of in Rotterdam bij het CBRB, het is altijd belangrijk dat ook de stem uit de praktijk wordt gehoord.” Aldus Michael Zevenbergen, sinds kort secretaris voor Gevaarlijke Stoffen en Veiligheid bij het CBRB. Michael is zelf een man uit de praktijk. Hij heeft jarenlang gevaren op verschillende tankers. “Ik heb alle schipperspapieren, Rijnpatent tot aan Mannheim, radarpatent en uiteraard alle papieren voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.” De nieuwe secretaris vertegenwoordigt het CBRB en de Europese organisatie EBU (European Barge Union) in de werkgroep die veranderingen in de ADN-wetgeving voorbereidt voor het ADN Safety Committee van de UNECE (United Nations Economic Commission for Europe). Hij werkt daarin nauw samen met onder andere René Overveld van Interstream Barging, die Koninklijke BLN-Schuttevaer en de ESO (Europese Schippersorganisatie) vertegenwoordigt. “Ik begon in 1994 als matroos op de tankers van Van Ommeren na het afronden van de Binnenvaartschool”, vertelt Zevenbergen. “In 1998 ging ik aan wal werken en werd ik assistent walkapitein. Het heet tegenwoordig superintendent, maar het werk is nog hetzelfde, namelijk de inspectie van de schepen. Van Ommeren en Pakhoed fuseerden en bij Vopak werd ik veiligheidsadviseur ADN.” Het varen verloor niet zijn aantrekkingskracht en in 2008 ging Michael terug naar boord en hij voer anderhalf jaar lang weer op een tanker in de vloot van Interstream Barging, de fusie van Vopak Barging en Vander Sluijs Tankrederij. “Ik vind varen nog steeds leuk, maar met vrouw en drie kinderen thuis is het natuurlijk leuker regelmatig thuis te zijn. Na die anderhalf jaar ging ik aan wal bij Transafe werken, toen een startend bedrijf. Ik was daar de derde of vierde werknemer. Ook daar hield ik me bezig met inspectie van schepen.” In de loop der tijd had hij naast zijn werk voldoende opleidingen gevolgd om zelf trainingen te kunnen verzorgen en volgde ook de opleiding tot Hoger Veiligheidskundige. 6,5 jaar werkte hij bij Transafe, dat inmiddels negentien medewerkers telt. “Ik deed inspectie van ADN-schepen maar ook inspecties van terminals en onderzoek voor de overheid in samenwerking met CBRB.” De laatste maanden was hij door Transafe al anderhalve dag per week gedetacheerd bij het CBRB, tot begin dit jaar de plannen ontstonden om secretaris Gevaarlijke Stoffen en Veiligheid te worden. De samenwerking met Transafe gaat gewoon door. Veranderingen ADN 2017 Het ADN wachten ingrijpende aanpassingen, vertelt hij over het werk in de werkgroepen ADN Michael Zevenbergen voor Het Nieuwe Kantoor, de logistieke hotspot met CBRB, EICB, BVB en BTB. waarin stukken worden voorbereid voor de zitting in Genève. “Het gaat om ventilatievoorschriften, ook op containerschepen, en stuwagevoorschriften voor reefercontainers. Er is een versoepeling gekomen in de mogelijkheid om reefercontainers tegelijk met containers met gevaarlijke stoffen te vervoeren. Dat mag met bepaalde gevaarlijke stoffen mits er voldoende afstand is tussen deze containers en de reefercontainers. Dit is opgenomen in een tijdelijke afspraak tussen ADN-landen en zal worden opgenomen in het ADN 2017.” Een voorstel voor wijziging in de wetgeving voor de explosieveiligheid zou als het zo wordt aangenomen ingrijpende gevolgen hebben voor de bouwvoorschriften, de uitrusting van het schip, het laden en lossen en voor de stoffenlijsten. Private investeerders staan nog niet in de rij >> Vervolg van de voorpagina Door het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie – dat een half jaar duurt en op 30 juni afloopt – vinden de TEN-T Dagen dit jaar in Rotterdam plaats. Ministers uit 22 EU-landen en meer dan 2.800 transportdeskundigen en CEO’s bespreken deze dagen hoe het vervoer beter en schoner kan – en hoe de infrastructuur daarvoor aangepast moet worden. TEN-T TEN-T staat voor Trans-Europees Transport Netwerk, het gehele infrastructuurstelsel van havens, luchtvaart, weg-, spoor- en binnenvaartvervoer. Door goede verbindingen moet het vervoer – van goederen én personen – zo vlot, veilig, duurzaam en efficiënt mogelijk verlopen. Daar investeert de Europese Commissie in; afgelopen vrijdag werd bekend dat 6,7 miljard euro uit het infrastructuurfonds Connecting Europe Facility is toegekend aan de belangrijkste projecten. Het grootste deel (5,6 miljard) gaat naar de zogeheten ‘Cohesielanden’, de EU-landen met een laag bruto nationaal inkomen per inwoner. “Om die landen goed te verbinden binnen de EU”, aldus Transportcommissaris Violeta Bulc. Europees Transportcommissaris Violeta Bulc bij de TEN-T in Rotterdam, maandag 20 juni. “Er zou voor alle infrastructurele projecten bij elkaar 700 miljard euro nodig zijn. Daarom zoeken we ook private investeerders.” Miljarden Ze voegde eraan toe dat er lang niet genoeg geld is voor alle gewenste infrastructuurprojecten. 700 miljard zou daarvoor nodig zijn. Daarom zoekt de Europese Commissie naar manieren om private financiering aan te trekken; onder meer met het Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI) dat in het leven is geroepen door Commissievoorzitter Juncker. Vandaag (dinsdag 21 juni) zijn vertegenwoordigers van ruim twintig grote investeerders uitgenodigd in de Van Nelle Fabriek. Zij worden met speeddates en discussies uit hun tent gelokt; eventueel zouden ze wellicht interesse hebben om in infrastructuur te investeren. Maar de animo is niet zo groot als Juncker had gehoopt. En in de praktijk blijken commerciële partijen vooral in wegen te willen investeren. Terwijl de overheid juist meer behoefte heeft aan fondsen voor rail- en waterprojecten – om zo de gewenste verschuiving van lading naar de duurzamere vervoersvormen te vergemakkelijken. Want terugdringing van CO 2 -uitstoot is noodzakelijk. Maar investeerders hebben nu eenmaal meer ervaring met weginfrastructuur (tunnels en bruggen) en kijken dus ook eerst daarnaar, erkende Bulc. EFSI is echter ook bedoeld voor havens, sluizen en verkeersmanagementsystemen. En ook het vergroenen van zee- en binnenvaart staat op de verlanglijst: niet alleen voor infrastructuur, maar ook voor de vloot. LNG en andere alternatieve brandstoffen Het voorstel is niet onomstreden. “Daar zie je ook hoe belangrijk het is dat iemand die recentelijk nog een schip heeft gezien aan de ‘voorkant van de wetgeving’ vertelt hoe het in de praktijk werkt.” Het gaat om regelgeving die nu al van kracht is voor de installaties op de wal, die ook van toepassing wordt verklaard voor de scheepvaart. “Bijvoorbeeld een wijziging van de zonering aan boord en de eisen aan vlamkerende roosters worden strenger. Je hebt bij de vervoerde producten verschillende explosiegroepen en subgroepen. Maar van sommige producten, die in grote hoeveelheden door de binnenvaart worden vervoerd, is de samenstelling onbekend. Daaronder producten als nafta.” Er zijn schattingen dat van meer dan 30 procent van de vervoerde lading de samenstelling niet precies bekend is. Als voor al die lading de vlamkerende roosters moeten worden vervangen door fijnmaziger roosters, betekent dat een flinke investering voor de meeste schepen en het heeft gevolgen voor de laad- en lossnelheid en dus ook voor de omloopsnelheid van het schip. Bovendien zijn ook de laad- en losplaatsen er niet blij mee dat de belading of lossing langer duurt. Omdat niet eens zeker is of dit absoluut noodzakelijk is, lijkt dit regelgeving die haar doel voorbij schiet. “Alsof je nergens meer harder dan 30 mag rijden, want dan gebeuren er minder ongelukken. Dat lijkt acceptabel als je het zegt, maar het gaat niet overal werken. De oplossing is dat de sector zelf met initiatief tot een gedegen onderzoek is gekomen waarbij de samenstelling van de belangrijkste producten wordt onderzocht en aangetoond, zodat de vlamkerende roosters daaraan kunnen worden aangepast. Dat kun je niet zomaar zelf doen, dat moet je samen met de industrie oppakken.” Vertegenwoordigers van negentien landen komen voor het ADN Safety Committee twee keer per jaar bij elkaar. Met de overgang van ADNR naar ADN is het epicentrum van het overleg over voorschriften voor de Rijn- en binnenvaart verschoven van de CCR in Straatsburg naar de UNECE in Geneve. En daar zit Michael Zevenbergen aan tafel namens EBU/ CBRB, als praktijkman. “Ik heb er zin in.” worden concreet als voorbeelden genoemd. Erkenning beroepskwalificaties Volgens de Nederlandse minister van IenM Melanie Schultz is er met innovatie op het vlak van data ook veel verbetering te bereiken. Ze noemde River Information Services als voorbeeld. Er wordt aan gewerkt dat heel Europa hetzelfde verkeersmanagementsysteem hanteert en vaarwegbeheerders gegevens over schepen en hun lading uitwisselen. Daar kan dan de totale logistieke keten van profiteren, is de gedachte, wat vervoer over water vlotter laat verlopen. Gevraagd naar een belangrijke doelstelling die tijdens het Nederlands EU-voorzitterschap is bereikt, noemde de minister de erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart. Dat voorstel is na jaren van onderhandelen begin deze maand aangenomen. Er komt definitief een gemeenschappelijk stelsel van bekwaamheidscertificaten voor de volledige bemanning. Met een certificaat mag een matroos of schipper zijn beroep straks op alle binnenwateren van de Unie uitoefenen.

Binnenvaartkrant