Views
3 years ago

2016-13

  • Text
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juni
  • Onze
  • Jaar
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 21 juni 2016 Staking Centraal gelegen in het prachtige Delft. Een mooi en ruim appartement aan de rand van het centrum en parkeren voor de deur is nog gratis ook. De heer Roodt begroet me hartelijk en nodigt me uit aan tafel. We kennen elkaar nu wat beter en dat geeft ruimte om wat langer stil te staan bij zijn pensionering. Glimmend van trots laat hij foto’s zien van zijn kleinkinderen; ze wonen twee straten verder. Oppas en schoolafhaler, dat wordt hij. En omdat hij nu meer tijd heeft, wil hij wat terug doen voor de kerk. Hij kan nu meer geven dan vroeger mogelijk was. En het varen dan? “Tja, dat gaan we toch wel missen. Maar voor deze leegte komen er heel veel mooie dingen terug, zolang we gezond blijven.” PENSIOENPRAAT Stefan Lans is als pensioenspecialist verbonden aan Koninklijke BLN-Schuttevaer. Hij schrijft deze rubriek op persoonlijke titel en behandelt in Pensioenpraat onderwerpen en voorvallen uit de praktijk waarmee ondernemers, werkgevers en werknemers hun voordeel mee kunnen doen. De voorbeelden behelzen geen adviezen, maar zijn illustratief. Voor informatie in specifieke situaties kan men het beste een persoonlijk gesprek aangaan met een pensioenadviseur. Mevrouw Roodt schenkt nog een beetje thee bij, met twee soorten koekjes, natuurlijk. Ze is niet heel spraakzaam, knikt af en toe en vraagt niets. We spreken verder over het beëindigen van de onderneming, een staking van de man/vrouw-firma. Er is een aantal onderwerpen, waaronder het afstorten van de FOR, het stakingsstamrecht en een tweetal oude, mooie lijfrentepolissen. Het schip is inmiddels verkocht en er is nu een forse bankrekening. “Ja”, zegt mijnheer Roodt, “we hebben het goed voor elkaar.” Na enige uitleg en discussie vinden we een passende oplossing door een combinatie te maken tussen een directe uitkering en een uitgestelde uitkering, zoeken daarbij de beste rentes en staan op het punt de papieren verder in orde maken. Nog een laatste controlevraag: is het allemaal duidelijk? De heer Roodt knikt ter bevestiging, maar mevrouw schraapt haar keel en steekt van wal. Een volle anderhalf uur word ik doorgezaagd over kosten, fiscale alternatieven, bankgarantiesystemen, belastingtarieven en de FOR. Halverwege haar vragen begrijp ik dat mevrouw Roodt een goed stel hersenen heeft, uitstekend op de hoogte is van de laatste wetten en financieel van de hoed en de rand weet. Eigenlijk controleert ze of ik ook een beetje op de hoogte ben. Ik doorsta de test en de heer Roodt glimt van trots. Fluistert aan de deur: “Wat een vrouw, he?” Inderdaad, wat een vrouw. Twee weken later bel ik, ter afsluiting van het rapport en krijg ik haar direct aan de lijn. We nemen de gemaakte keuzes nog door en het geeft mij gelegenheid haar complimenten te geven over haar vragen en wijsheid. Ze lacht het weg … dochter van een boekhouder, en het interesseert haar nog steeds, begrijpt u wel? Ik betaal de parkeerboete – het was toch niet zo gratis daar – en sluit het dossier. “Verladers willen hun vervoer zo groen mogelijk” >>Vervolg van pagina 15 De keuze voor de hybride aandrijving is ingegeven door de wens om schoner te varen. “In de containers die we vervoeren zitten goederen van grote verladers. Bedrijven als Nike en Ikea zijn druk bezig met hun CO 2 -footprint en ze willen ook hun vervoer zo groen mogelijk laten uitvoeren. Daar spelen we op in.” Bovenop de hybride voortstuwing zijn ook al voorbereidingen getroffen voor aanvullende groene maatregelen. Onder meer voor een katalysator; die kan in de toekomst vrij eenvoudig worden ingebouwd. Zuiniger De vrachtprijs gaat door de vergroening niet omhoog, ook al maken ze het schip duurder. Dat wist Gasten op voorhand. “Dus dan zoek je naar een oplossing waarmee de extra investeringen voor een deel zijn terug te verdienen. In ons geval door de brandstofkosten te verlagen.” In de eerste maand dat de Linjad vaart, blijkt het brandstofverbruik inderdaad gunstig. “Het is misschien nog te vroeg om conclusies te trekken, maar tot nu toe is het verbruik circa 20 procent lager dan zonder elektromotor en batterijen.” Hybride voortstuwing claimt toekomst Aan ms Linjad leverden onder andere: Wij wensen ms Linjad en haar bemanning een behouden vaart. Efficiency makes the difference Hybrid Ship Propulsion is officieel dealer van Baumüller motoren Waalhaven Z.z. 42 3088 HJ Rotterdam T +31 10 4865066 M +31 646 066398 E henri@hybridshippropulsion.com W www.hybridshippropulsion.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering compleet schip. Dolderman B.V. Hybride voortstuwingsinstallatie, bestaande uit: Voortstuwing 1x Cat C32 hoofdmotor + Baumuller elektromotor. Generatorsets boegschroef en / of voorstuwing, 2x Cat C18. Generatorset boordnet 1x John Deere 4045T. 2 generatorsets Caterpillar C18 met Stamford generatoren HCM634. Generatorset 3 t.b.v. boordnet 62, 5kVA Motor John Deere, type 4045 en generator Stamford UCM224. Algemeen Installatieburo M.J. Poley V.O.F. Vloerverwarming, sanitair, drinkwater, afvoerinstallaties, boilers, hydrofoors en UV-zuiveringssystemen. ClimaLogic B.V. Machinekamerventilatie, RVS afsluitbare roosters, duimventilatoren en koelsysteem frequentieregelaars. Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie. Dijvler Materiaal B.V. Boeg- en achterankerlier, koppellieren, ankers, kettingen en ankerdraad. Hybrid Ship Propulsion 1x Baumüller / type DST2- 400XY / 500 kW en 1x aansturing hybride voortstuwing. Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis en hefkolom. Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 1x 5-bladsschroef, diameter 1800mm, high skew design. RuGotech Pijpleidingen B.V. Complete leidingwerk machinekamer voor en achterschip. Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: SP 2700, hydraulisch aggregaat: HPP 2700- 280/ 1-1-1/7,5 kW, roeraandrijving: 2 DWK 6080/60, hydrodynamische profielroeren: 2 stuks HD 200 met hennekokers in SF-uitvoering. Veth Propulsion B.V. 1 Veth Jet, type 4-K-1300 (478kW / 1800 rpm) Blommaert BVBA Dakradarmast type Futura, voormast type Improval, heklichtbeugel type Isis, RVS roeftrap, boordlichtvleugels type Portello en stuurhuistrap. WindeX Engineering B.V. Airconditioning en overdrukinstallatie. Werkina Werkendam B.V. Hybride voorstuwingsinstallatie incl. power management, engineering en besturingskasten inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, lading- en hoogtemeter, camerasysteem, complete airco installatie, satellietsysteem, Ecdis Inland Viewer en AIS installatie. Blokland Non-Ferro B.V. Warmtewisselaars en u-bundelkoelers. Tresco Engineering bvba Tresco Navigis River navigatie programma. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

De Binnenvaartkrant 17 21 juni 2016 Grondstof voor tandpasta en zonnepanelen Steenkool en Limburg: nog steeds verbonden DOOR NOUD VAN DER ZEE Kolenveredelaar en koolstofproducent Enerco uit Buchten (gemeente Sittard-Geleen) haalt de steenkool naar Limburg. Nog steeds zijn steenkool en Limburg met elkaar verbonden, meer dan een halve eeuw nadat de laatste mijnen werden gesloten. Enerco importeert het zwarte goud uit Columbia. Speciaal geselecteerde steenkool uit bepaalde lagen in de mijnen van het Zuid- Amerikaanse land. Als grondstof voor vele duizenden producten uit het dagelijkse leven: tandpasta, lippenstift, computerchips en zonnepanelen. Enerco chartert grote zeeschepen en importeert per schip 155.000 ton steenkool in de havens van Rotterdam, Amsterdam en Vlissingen. In die havens zijn Enercolocaties gevestigd. Daar worden de kolen gebroken, gewassen en veredeld. Vervolgens worden ze als onder de merknamen Silero (voor de productie van siliciummetaal), Fesilero (productie van ferrosilicium), Cadilo (verwarming van woningen) over de hele wereld geexporteerd. De lading die bestemd is voor Duitsland en Frankrijk komt per binnenschip of in duwbakken naar Buchten. De kolen ondergaan dezelfde bewerking als op de andere Enerco-locaties. Binnenschepen zetten de eindproducten af in Duitsland en treinen doen dat in Frankrijk. Slechte naam Ton Richelle (54) is sinds 1997 directeur van Enerco. Hij ergert zich aan de slechte naam die steenkool heeft bij het grote publiek. Ten onrechte wordt het alleen geassocieerd met vervuiling en CO 2 -uitstoot. De kracht van de delfstof wordt door de mensen zwaar onderschat en door de media onderbelicht, vindt hij. “Als Enerco maken wij van steenkool een groen product en daar zijn we trots op.” Het eindproduct wordt in de siliciumindustrie als grondstof gebruikt om er siliciummetaal van te maken. Het wordt in de chemische industrie bewerkt en gebruikt om er computerchips van te maken. Een deel van de koolstof wordt gebruikt in de auto-industrie als lichtgewicht vervanger van het staal. “Met slimme scheidingstechnieken wordt de koolstof echt puur gemaakt. Het kan dan rechtstreeks gebruikt worden bij het maken van zonnepanelen”, zegt Richelle. Het grove deel van de steenkool wordt nog traditioneel gebruikt voor kolenkachels in woningen. De resten van de kolen en het gruis dat overblijft na het zeven en wassen, vinden hun weg naar energiecentrales om er elektriciteit mee op te wekken. Mijnen Het hoofdkantoor is in Buchten- Born. In deze havenplaats werden vroeger de producten uit de Limburgse mijnen vanuit wagons overgeslagen in binnenschepen. De steenkool werd dan vervoerd naar het westen en noorden van Nederland en daar gebruikt als Koning opent Kieldrechtsluis Koning Filip, minister Ben Weyts, de voorzitter van de Europese Investeringsbank Werner Hoyer en Antwerpens havenschepen Marc Van Peel hebben de Kieldrechtsluis ingehuldigd. De grootste sluis ter wereld vormt de verbeterde toegang tot de Antwerpse Waaslandhaven. De bouw duurde bijna vijf jaar en kostte 382 miljoen euro. De Grande Lagos van rederij Grimaldi voer vrijdag 10 juni als allereerste schip de gloednieuwe sluis in. Met een lengte van 500 meter, een breedte van 68 meter en een diepte van 17,80 meter kan de grootste sluis ter wereld ook de allergrootste zeeschepen schutten. De Kieldrechtsluis moet zorgen voor een vlottere toegang tot de Waaslandhaven. Tot nu toe waren schepen aangewezen op de kleinere Kallosluis. De wachttijden konden oplopen tot meer dan drie uur en bij een storing van de Kallosluis kwam de hele Waaslandhaven lam te liggen. Met de Kieldrechtsluis komt er nu een tweede, grotere, meer stroomopwaarts gelegen toegang tot de dokken op de Linkerscheldeoever. Concurrentiepositie De Vlaamse overheid en het Havenbedrijf Antwerpen hebben samen 382 miljoen euro geïnvesteerd om de Kieldrechtsluis te realiseren. Vlaanderen nam 75 procent van de kosten op zich. Met een druk op vier knoppen zetten havenschepen Marc van Peel, Koning Filip, minister Ben Weyts en EIB-voorzitter Werner Hoyer (vlnr) de sluis voor de eerste officiële schutting in werking. De Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts spreekt over een hefboominvestering waar heel Vlaanderen van profiteert: “De Kieldrechtsluis geeft reders nog een extra reden om voor Vlaanderen te kiezen. We vrijwaren de internationale concurrentiepositie van de haven van Antwerpen en we lokken nieuwe economische activiteit naar onze regio. Onze Vlaamse havens kunnen in de hele wereld uitpakken met snelle, stipte en slimme dienstverlening.” Ook de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel (die tevens voorzitter van het Havenbedrijf is) is tevreden. “De Kieldrechtsluis vormt een noodzakelijke sleutel voor de verdere uitbouw van de haven op de Linkerscheldeoever. Onze De steenkool die bestemd is voor Duitsland en Frankrijk komt per binnenschip of in duwbakken naar Buchten. (foto Noud van der Zee) haven heeft de jongste jaren een sterk parcours afgelegd waardoor ze met vlag en wimpel de nummer 2 van Europa is geworden. Om die toppositie te behouden, moet Antwerpen beschikken over broodnodige basisinfrastructuur, zoals goed werkende sluizen die afgestemd zijn op de schaalvergroting in het internationale scheepvaartverkeer.” Saeftinghedok Hij vervolgt: “Antwerpen heeft echter ook nood aan ruimte om te groeien, vandaar dat de aanleg van de eerste fase van het Saeftinghedok – een nieuw getijdendok op de Linkerscheldeoever – het volgende infrastructuurproject is dat hoog op onze agenda staat.” brandstof. Na sluiting van de mijnen begon hier kolenhandel Van Ingen. In 1976 kwam de wasserij erbij. De steenbergen bij de mijnen bevatten koolstof, die gefilterd werd en naar DSM ging. In 1982 nam BP het bedrijf over. Enerco kocht het bedrijf vervolgens in 1988 van BP. Van 1993 tot 2007 was Ruhrkohle AG eigenaar van Enerco. In dat jaar kwam Enerco in handen van het Amerikaanse AMCI, wereldwijd actief op het gebied van energieproducten en met strategische investeringen in steenkool, mineralen, metalen en scheepvaart. Nedersaksen wil grotere sluizen op Stichkanaal Het parlement van de Duitse deelstaat Nedersaksen heeft voor vernieuwing van het Stichkanaal Osnabrück gestemd, dat de haven van Osnabrück verbindt met het Mittellandkanaal. Het ruim 14 kilometer lange Stich kanaal is een paar jaar geleden verruimd en verdiept. De sluizen Hollage en Haste vormen echter nog een bottleneck voor de binnenvaart. Ze zijn ruim honderd jaar oud en te klein (85 meter) voor grotere binnenschepen. Te weing kleine schepen Vorig jaar is in de haven 600.000 ton overgeslagen. De in de haven gevestigde bedrijven kunnen hun grondstoffen alleen laten aanleveren met kleine binnenschepen, die Zo puur mogelijk Enerco heeft ongeveer honderd medewerkers in dienst en een omzet die schommelt tussen 200 en 250 miljoen euro per jaar. Het bedrijf heeft een eigen afdeling voor onderzoek en productontwikkeling, samen met TU Delft. Richelle: “Wij proberen de koolstof zo puur mogelijk te maken om de nieuwste producten te kunnen maken en zo de concurrentie voor te blijven.” In de toekomst zal de vraag naar koolstof toenemen, verwacht hij. Met name uit China en India. Met de groeiende bevolking zal de vraag naar siliciumproducten daar groot zijn. Zorgen maakt Richelle zich over het beleid van de Nederlandse overheid als het gaat om het opwekken van elektriciteit. “Enerco veredelt steenkool en zet die over de hele wereld af. Wat overblijft gaat tegenwoordig naar de cementindustrie en de kolencentrales. Maar de regering wil de centrales sluiten. Waar kunnen we dan het restproduct afzetten?” In Europa zit alle kennis en de markt voor siliciummetaal. Richelle: “Als Enerco moeten we in Europa top blijven, weliswaar met hoge loonkosten. Dan moeten wij steeds betere producten maken en een oplossing vinden voor het restproduct.” Steenkool heeft nog een goede toekomst voor zich, maar niet als brandstof. volgens de bedrijven steeds moeilijker te vinden zijn. De stemming was een initiatief van parlementariër Burkhard Jasper (CDU). Alle andere partijen schaarden zich achter hem. Geen prioriteit In het concept-Bundesverkehrswegeplan van de Duitse bondsregering zijn de sluizen weliswaar opgenomen, maar krijgen ze geen prioriteit. De logistieke sector in Osnabrück vindt dit onverantwoord: “We moeten uit milieuoverwegingen meer goederen van de weg naar het water verschuiven.” Het parlement heeft de regering van Nedersaksen gevraagd om zich bij de bondsregering in te zetten voor het project.

Binnenvaartkrant