Views
3 years ago

2016-12-Drechtsteden

  • Text
  • Drechtsteden
  • Boord
  • Maritieme
  • Nieuwe
  • Bedrijf
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Juni
  • Zwijndrecht
  • Onze

De Binnenvaartkrant 25

De Binnenvaartkrant 25 Drechtsteden 8 7 juni 2016 THIS IS PARKER Wereldwijd marktleider [Op het gebied van aandrijving, besturing en procesbeheersing Parker Hannifin is wereldwijd marktleider in de ontwikkeling, productie en verkoop van technologieën, systemen en componenten op het gebied van aandrijving, besturing en procesbeheersing. Parker levert producten in negen technologieën: hydrauliek, pneumatiek, slangen&koppelingen, afdichtingen, procesbeheersing, filtratie, klimaatbeheersing, electromechanica en luchtvaart. Naast producten levert Parker ook complete systemen, aggregaten en power-units. www.parker.nl

De Binnenvaartkrant 24Drechtsteden 9 7 juni 2016 De stille kracht van Parker Hannifin Het Amerikaanse bedrijf de Parker Hannifin Corporation – kortweg ‘Parker’ – levert vitale onderdelen voor luchtvaart, klimaatbeheersing, filtratie, hydrauliek, pneumatiek, elektromechanica, slangen en leidingwerk en afdichtingen. Het bedrijf werd in 1918 opgericht door Arthur Parker in de Verenigde Staten. Parker Hannifin lijkt niet zo nadrukkelijk aanwezig in de binnenvaart. Dat Parker Hannifin niet aanwezig zou zijn in de sector is maar schijn. In menig kwaliteitsproduct is het raffinement van de producent herkenbaar aanwezig in de vitale onderdelen van besturingssystemen, van filters en heel vaak ook van de meer robuuste hydrauliek. Van die hydraulische systemen is Patrick van de Pavoordt sales manager voor Parker Nederland. Hij legt uit waarom Parker niet altijd zichtbaar is in producten die in binnenschepen worden ingebouwd en genoegen lijkt te nemen met een bescheiden rol achter de coulissen. “Parker maakt maatwerk. In de zeevaart wordt ons vaak gevraagd of we een complete unit willen verzorgen, volledig volgens de geldende eisen en dus volledig gecertificeerd. In de binnenvaart gaat dat anders. Daar wordt bij de bouw toch wel vaak naar de kostenkant gekeken. Niet dat de kwaliteit van een binnenschip niet in orde zou zijn, de eisen liggen gewoon anders en dan wordt meestal de voorkeur gegeven aan producten die op industriele schaal worden geproduceerd.” Geen maatwerk dus. Een unit wordt tijdens de bouw van een schip door een leverancier geassembleerd en bepaalde onderdelen komen dan wel degelijk van Parker Hannifin. Patrick van de Pavoordt. “Parker maakt maatwerk.” “Natuurlijk kunnen wij een compleet power pack maken, maar de OEM’s (original equipment manufacturers – leveranciers die merkproducten inbouwen in eigen producten – red.) kunnen dat ook. Er is in de binnenvaart ook minder stringent een certificering nodig voor bepaalde producten en units aan boord.” “Iets wat in de zeevaart volledig vanzelfsprekend is. Elk onderdeel moet worden gecertificeerd door de classificatiebureaus als Germanischer Lloyd of Bureau Veritas. Dat zijn keurmerken voor die schepen. Als bijvoorbeeld een werkschip of een shoalbuster niet van elk onderdeel van zijn werktuigen het certificaat kan produceren, verliest hij werk.” “In de binnenvaart zit dat anders. Een binnenschipper zal geen opdracht mislopen omdat een bepaald onderdeel aan boord niet gecertificeerd is – al weet ik natuurlijk ook wel dat er tegenwoordig strenge eisen zijn waaraan onder andere scheepsdiesels moeten voldoen en zeker in het geval van bijvoorbeeld chemicaliëntankers ook alle laad- en lossystemen.” “In de zeevaart is het de omvang van de schepen, die het noodzakelijk maakt dat vaak maatwerk moet worden geleverd, ook in de besturingssystemen. Het is de omvang, of de complexiteit – zoals bij de werkschepen – dat Parker wordt gevraagd te leveren.” Geen twijfel mogelijk: Parker Hannifin zit in het topsegment van de markt. Een flink topsegment, wereldwijd, want het bedrijf telt ruim 50.000 medewerkers en kent een jaaromzet van meer dan 13 miljard dollar. Kwaliteitsproduct Patrick van de Pavoordt heeft een technische achtergrond en opleiding en na elders in de hydrauliek te hebben gewerkt, kwam hij zestien jaar geleden bij Parker Hannifin. Hij zag toen samen met collega Feije de Groot grote kansen voor Parker in de scheepvaart inclusief de binnenvaart. “Met een duidelijke boodschap: we leveren een kwaliteitsproduct maar dat kost wel geld. Ik houd van techniek, maar geef de voorkeur aan de verkoop ervan.” Hij voegt daar lachend aan toe: “Vandaar de stropdas.” Parker Hannifin levert ook vitale onderdelen van de filtratie voor het merk Racor (wereldwijd marktleider in brandstoffiltratie) waarbij bijvoorbeeld vuile deeltjes uit de brandstof worden gefilterd maar ook water. Zodat de brandstof schoon de motor in gaat, met als gevolg minder slijtage van de motor, minder kans op uitval en uiteraard een langere levensduur. “Nieuwe technieken, uiteraard ook ontwikkelingen in de scheepvaart, maken dit werk zo aantrekkelijk, vooral als je ziet hoe steeds meer elektrische aandrijving wordt toegepast in de binnenvaart. Wij leveren inverters – de frequentieregelaars (omvormers of wisselrichters – red.) – voor de diesel elektrische aandrijving. Maar bijvoorbeeld ook de membranen voor stikstofgeneratoren, waarmee schepen een stikstofdeken over gevaarlijke lading kunnen leggen en er geen zuurstof bij kan komen.” Ook de filterinstallatie waar motorolie wordt schoongemaakt en geconditioneerd, wordt geleverd door Parker. “Als een plug-andplay-installatie aan boord. Ook dat bevordert de levensduur van de motor en levert minder uitval op. Het geeft het eigendom van een schip meer perspectief.” Dus hoewel bescheiden, doet Parker heel veel voor de binnenvaart, maar vaak onzichtbaar. Op zee maar zeker in de offshore is Parker juist een heel bekende leverancier van hoogwaardige producten, waaronder complete power packs voor thrusters, lieren, kranen, etc. “In de offshore is het nu wat minder, maar die markt komt wel weer een keer terug.” De terugval in de offshore is een gevolg van de lage olieprijs, die het minder aantrekkelijk maakt om olie onder de zeebodem vandaan te halen met dure equipment. “In de verre toekomst zal de behoefte aan fossiele brandstoffen wel afnemen”, beseft Van de Pavoordt. Parker is daar al klaar voor, want juist ook de alternatieve technieken om energie te winnen – getijden, zon, wind – vereisen vaak hoogwaardige producten. Veel grote windmolens werken al met complete Parker-installaties. “En voor de windparken op zee zijn toch ook werkschepen nodig voor het onderhoud. Genoeg werk voor ons. Op het land zijn er kranen en trailers nodig om die enorme windmolens neer te zetten.” Allemaal werktuigen waarvoor Parker de vitale onderdelen levert. Heel veel technische processen op de wereld zijn mogelijk omdat een bedrijf als Parker de juiste onderdelen op maat maakt en levert. Dat geldt voor de productielijnen in fabrieken, voor vliegtuig(motor) en en voor de stuurmachine van een binnenschip. “De mensen die innovatieve ontwerpen maken, weten ons ook altijd wel te vinden. Het valt misschien niet op, maar zo onzichtbaar zijn we ook weer niet. En innovatie spreekt ons altijd aan.” In de loop van bijna honderd jaar – Arthur Parker begon in 1918 in Mayfield Heights, Ohio – zijn talrijke bedrijven over de hele wereld overgenomen. Veelal productiebedrijven, waarvan de onderzoeks- en ontwikkelafdelingen telkens een waardevolle toevoeging waren aan het arsenaal dat Parker al in huis had. “We lopen voorop bij elke technische ontwikkeling.”

Binnenvaartkrant