Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2016-11

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Marine
  • Twee
  • Gaat
  • Schepen
  • Meter

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 24 mei 2016 Wij leverden het stuurhuis met hefkolom, autokraan, ankerlieren, koppelieren, draden en ankers. GEFELICITEERD.. met mdb Quattro Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl Wij bedanken Parabel SA voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mdb Quattro een goede vaart. Complete elektrische installatie. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam WWW.ELECTRICMARINESUPPORT.NL | INFO@ELECTRICMARINESUPPORT.NL BUYCK TECHNIEK B.V. WIJ FELICITEREN DE QUATTRO EN WENSEN SCHIP EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART Hydraulische systemen voor scheepvaart en industrie Ontwerp, installatie, reparatie, stuurwerken 0167 - 52 45 65 Heijningen info@buycktechniek.nl www.buycktechniek.nl Reparatie en fabricage van: • Schroefassen (tot 8500mm) en roerinstallaties • Alle soorten anker- en hellinglieren • Scheepswerktuigbouwkundige installaties • Aluminium zuigers vanaf 240mm Tevens beschikken wij over diversen draai-, frees- en kotterbanken voor al uw verspanende werkzaamheden Ophemertstraat 45, Hal 2 Havennummer 2510 3089 JD Rotterdam t: +31 (0) 10 - 429 90 35 f: +31 (0) 10 - 495 56 25 @: post@machinefabriek-rotterdam.nl i: www.machinefabriek-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant 33 24 mei 2016 Duwboot Quattro heeft primeur met vier schroeven In de naam zit het bijzondere van de Quattro verscholen. De 29,90 x 11,20 meter grote duwboot is uitgerust met vier schroeven. Voor zover bekend is de nieuwste aanwinst van Parabel SA uit Luxemburg het eerste vaartuig met zo veel schroeven. De afbouw vond plaats bij Dolderman in Dordrecht. De – geslaagde – proefvaart was woensdag 18 mei. De Quattro gaat met tankduwbakken varen voor Chemgas. De boot beschikt over ADN en mag vier bakken tegelijk meenemen. Het casco is vervaardigd door Pattje Waterhuizen. Half januari arriveerde het in de Binnenkalkhaven bij Dolderman. Daar zijn niet vaak nieuwe duwboten te bewonderen, al heeft de Dordtse afbouwer en Caterpillar-specialist wel eerder zulke jongens afgebouwd. “Zoals de Riga, die ook nog eens zeeklasse heeft”, zegt Dirk Jan Bezemer. Hij is bij Dolderman verantwoordelijk voor de verkoop en daarnaast voor marketing en PR. Bezemer was nauw betrokken bij de ontwikkeling en bouw van de Quattro. “Dat begon al een paar jaar geleden. Ik kende de eigenaar, Willy Sep, al goed. Voor een vorige boot van Parabel hebben we de motoren geleverd. Die zijn hier ook in onderhoud; dus we zijn sindsdien contact blijven houden.” Vandaar dat Sep al vroeg bij Bezemer aanklopte om mee te denken over een nieuwe investering. “Het traject begon met een serie afspraken waarop we samen hebben zitten brainstormen over de voorstuwing. Dat leverde de oplossing met de vier schroeven op.” Kleiner, dus meer Dat was nodig omdat de rederij een zo gering mogelijke diepgang wenste. Die komt uit op 1,40 meter. “De gewenste diepgang was alleen te realiseren met een kleinere schroefdiameter”, legt Bezemer uit. “Maar het mocht niet ten koste gaan van het uiteindelijke vermogen. Om dan toch voldoende bladoppervlakte te halen, heb je meer schroeven nodig.” Waar normaal gesproken twee Vier schroeven; dus ook vier motoren op een rij. schroeven met een diameter van 1,60 meter toegepast zouden worden, werden het nu vier schroeven van 1,30 meter. De onvermijdelijke consequentie was dat er ook vier motoren, vier schroefassen, vier maal twee koelsystemen nodig waren. Meer stuwkracht “Het is een grote boot. Gelukkig was er voldoende ruimte in de machinekamer.” Gekozen is voor Caterpillars C18, die per stuk 680 pk kunnen leveren. Volgens berekeningen zorgt de configuratie met de vier C18’s en de vier schroeven voor minstens 7,5 procent meer stuwkracht. De besparing op brandstof kan ook zo veel zijn. “Daar komt bij dat deze manier van voorstuwen erg bedrijfszeker is”, merkt Bezemer op. “Valt er onverhoopt een motor uit, kan de Quattro met de overige drie nog steeds goed uit de voeten.” Om de diepgang nog verder te verkleinen is scherp gelet op het gewicht van de Quattro. De – flexibel gemonteerde – opbouw is bijvoorbeeld van aluminium. “Ook met de cascoconstructie is men erin geslaagd zo veel mogelijk gewicht te besparen. Waar geen ijzer nodig is, zit het ook niet.” “Maar het is zó gedaan dat het niet ten koste van de sterkte is gegaan. De boot is ijzersterk. Dat moet ook wel, want zo’n duwboot krijgt Een week voor de proefvaart werd nog hard gewerkt aan de Quattro. natuurlijk enorme krachten te verwerken.” Verfijning Dolderman nam de machinekamer voor zijn rekening. De verdere afbouw regelde Parabel in eigen beheer. “Verfijning ten top”, zegt Bezemer bewonderend over de keuzes van Willy Sep. “Geen standaard, maar slimme, handige oplossingen, die in het dagelijkse werk zo hun voordelen opleveren.” “Zoals het dubbele dek, waarin de koppellieren zijn weggewerkt. En de AlphaFuelControl van Alphatron, een tempomaat waarmee de toeren te regelen zijn en het brandstofverbruik vermindert. De motoren worden ermee aangestuurd en leveren het optimale vermogen, rekening houdend met de stroming en de diepgang.” Aan mdb Quattro leverden onder andere: Dolderman B.V. Generatorset 1 t.b.v. boordnet 62, 5kVA, motor John Deere type 4045 generator Stamford UCM224, generatorset 2 t.b.v. boordnet 30kVA Motor John Deere type 3029, generator Stamford UCM224, hoofdmotoren 4x Cat C18 SCAC, Boegschroefmotor 1x John Deere 6135AFM, generatorsets 1x John Deere 4045TFU72 en 1x John Deere 3029TFU72. Van der Plas Shipbuilding B.V. Levering casco Alphatron Marine B.V. 2 X JMA 610 Rivierradar MF line AlphaFuelControl. Noord Nederland Schepenvereniging Verzekering Veth Propulsion B.V. 1 Veth Stuurrooster type VSG-1200 (404 kW / 2000 rpm). One Site Alignment Schroefaskokers, uithouders en straalbuizen begeleid, kotteren van de 4 schroefaslijnen en de 4 henegatskokers. Machinefabriek Rotterdam Aandrijving en roerwerk. ClimaLogic B.V. Airco installatie, overdrukinstallatie, machinekamerventilatoren, gekoelde kast en RVS afsluitbare roosters. Algemeen Installatieburo M.J. Poley V.O.F. Warmwater vloerverwarming, sanitair, waterleidingen, rvs afvoeren, drukverhoging, boiler. Electric Marine Support Binnenvaart B.V. (EMS) Complete elektrische installatie. Buyck Techniek B.V. Hydrauliek unit tbv. Stuurwerk, hydrauliek unit tbv. Ankerlieren en koppellieren. Emigreen B.V. Uitlaatgeluiddemper voorbereid voor nabehandeling, type EmiGreen SiGAS. EBR Marine Constructions Stuurhuis met hefkolom, autokraan, ankerlieren, koppellieren, draden en ankers. Polson Technische Rubbertoepassingen B.V. Rubber profielen, afdichtingen en alle Duwboot-fenders 900x300x60 mm. PS Marine Coatings B.V. Coating merk Sigma. Esco Aandrijvingen B.V. 4 stuks keerkoppelingen Twin Disc MGX 5170-DC met Quickshift, reduktie 4,06:1, hoog elastische flexibele koppelingen, trailing pompen, live PTO`s en doorstroomkoelers. Poseidon Propulsion B.V. Straalbuizen, schroefas afdichtingen en lagers. Provaart Logistics B.V. Duwbakken. Rietveld Hydraulics B.V. Leveren en installeren hydrauliekleidingwerk t.b.v. stuurwerk, ankerlieren, koppellieren en diversen. Stam Constructie RVS hoogglans uitlaatsets, alu heklichtvleugel, RVS petranden rondom schoorstenen, hijsmechanisme koppeldraden in duwpalen en luiken voorzien van hang en sluitwerk. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Copied successfully!

Binnenvaartkrant