Views
6 years ago

2016-11

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Marine
  • Twee
  • Gaat
  • Schepen
  • Meter

1 De Binnenvaartkrant 2

1 De Binnenvaartkrant 2 24 mei 2016 Hoogtebeperking brug Uitwellingerga Prinses Margrietkanaal Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits 2 IJlst SNEEK 2 Houkesloot Leeuwarden Snitsermar Goiingarypsterpoelen Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur 2 Uitwellingerga Brug Uitwellingerga Wide Wymerts 2 Prinses Margrietkanaal Johan Frisokanaal (Jeltesleat) Heeg 2 1 A7 Langwarderwielen Langweer De Kûfurd Noarder Alde Wei Joustersluis Max. doorvaarthoogte 11,5m 1 1 Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu Sollicitaties eenvoudig via onze website! www.fluvia.eu/jobs tanker shipping | tank storage | tanker brokers IJselmeer = einde omleidingsroute = omleidingsroute = afsluiting = sluis = werkzaamheden Herstelwerkzaamheden Van maandag 13 juni tot en met vrijdag 29 juli 2016 Van maandag 13 juni tot en met vrijdag 29 juli 2016 is er een hoogte - beperking op het Prinses Margrietkanaal bij de brug Uitwellingerga. In verband met herstelwerkzaam heden kan de brug in deze periode niet worden geopend. Schepen hoger dan 7.10 m moeten vanaf 13 juni omvaren. Voor de scheepvaart zijn 3 verschillende omvaarroutes beschik baar, afhankelijk van de scheepsafmetingen. Ook is de brug op 13 juni, 21 juli en 22 juli, tussen 9.00 en 15.00 uur gestremd voor autoverkeer. Omvaarroutes voor scheepvaart: 1. Schepen hoger dan 7.10 meter, maar lager dan 11.50 meter, met de maximale afmeting van 40 x 6 x 1,9 m, kunnen gebruik maken van de omvaarroute via de Langwarder Wielen en de Noarder Alde Wei. 2. Zeiljachten hoger dan 11.50 meter en met een maximale afmeting van 40 x 6 x 1,9 m kunnen als alternatieve route hun reis via Sneek vervolgen. 3. Grotere schepen moeten omvaren via het Van Harinxmakanaal en Kornwerderzand. Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. Kijk op www.rijkswaterstaat.nl/water of bel 0800-8002. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be

De Binnenvaartkrant 3 24 mei 2016 Meer lading voor binnenvaart De komende jaren zien er goed uit voor de Nederlandse binnenvaart. Dat schrijft Panteia in de jongste middellange termijnprognose. Volgens het rapport Versterking Marktobservatie Binnenvaart groeien de volumes in droge lading en tankvaart tot 2020. De duwvaart daarentegen moet rekening houden met een beperkte daling. Het onderzoeksbureau verwacht een stijging van 38 miljoen ton in het vervoersvolume voor drogeladingschepen tot 2020. Uit de schattingen komt naar voren dat de tankvaart ruim 6,5 miljoen ton extra lading zal gaan vervoeren in 2020. Voor de duwvaart is een daling voorzien van 2,3 miljoen ton. Nieuwe Zeesluis De binnenvaart profiteert de komende jaren bijvoorbeeld van de Aanvraag IDB-subsidie moet vóór 1 juni De Subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart is terug. Minister Schultz van Haegen heeft twee extra rondes toegevoegd aan de regeling die liep van 2010 tot 2015. Nu stelt het ministerie van Infrastructuur & Milieu twee maal 200.000 euro beschikbaar (voor 2016 en 2017). Geïnteresseerden moeten wel Nieuwe Zeesluis bij IJmuiden, voorspelt Panteia. Om deze sluis mogelijk te maken, moet tussen 2016 en 2018 4,5 miljoen kuub (vervuilde) grond worden afgevoerd. Dit komt overeen met ongeveer 8 miljoen ton, en dat zorgt voor een sterke stijging in vervoersvolume voor de droge ladingvaart vanuit Noord-Holland richting depots. Ook dragen nieuw te openen containerterminals in Almelo, Doesburg, Lelystad en Weert volgens Panteia bij aan een sterke groei van het aantal te vervoeren containers. snel zijn, want voor dit jaar sluit de inschrijvingstermijn op 1 juni. ADVERTENTIE AANLEGGEN WORDT INLOGGEN En laat de schipper maar surfen Onbeperkt Breedband Internet via WiFi op uw ligplaats www.binnenvaartnet.nl In het internationale vervoer zorgen nieuw te openen kolencentrales in Frankfurt am Main en Datteln voor een toename van steenkolen, ondanks de sluiting van oudere centrales langs de Franse Moezel en bij Hamm. Zonovergoten eerste Wandelgang in Kralingse Bos Het vervoer van kolen zal de komende jaren stijgen. Zoals aangekondigd in de vorige Binnenvaartkrant viel de eerste bijeenkomst van de binnenvaartsociëteit Wandelgang op de nieuwe locatie in het Kralingse Bos samen met Skûtsjesilen Holland op de Kralingse Plas. Het werd een zonovergoten, drukke bijeenkomst, maar voor de zeilrace zelf was er niet zo heel veel belangstelling. Het is dan natuurlijk ook op de eerste (en eigenlijk enige) plaats de maandelijkse netwerkbijeenkomst voor alle betrokkenen in de binnenvaart. Vanaf volgende maand – de haringparty uiteraard – zal elke bijeenkomst van De Wandelgang zich afspelen in The Boathouse op een steenworp van het ponton waarop nu van het zeilen kon worden genoten (of van de borrel natuurlijk). (foto’s Johan de Witte) De subsidie is bestemd voor haalbaarheids- en onderzoeksprojecten die bijdragen aan de duurzaamheid van de sector door de reductie van CO 2 -, NOx-, PMemissies en/of methaanslib. Projecten die in aanmerking komen, zijn bijvoorbeeld gericht op het gebruik van alternatieve brandstoffen, alternatief motorgebruik, voor- of nabehandelingstechnieken of motormanagement. Algemeen toepasbaar Het EICB voert de subsidieregeling uit. Daar kunnen bedrijven ook terecht met vragen. De beoordeling Koppelverbanden De duwvaart moet een stap terug doen. Het nationale kolenvervoer kent sinds 2014 nog een opleving doordat de transporten voor de nieuwe Eemshavencentrale op gang kwamen. Dit compenseert het wegvallen van transport richting gesloten centrales in Nijmegen en Geertruidenberg. Maar het gaat om een tijdelijke stroom: vanaf 2017 is de vaargeul richting de Eemshaven gereed en zal het kolentransport tussen Amsterdam en de Eemshavencentrale halveren. Ook voor internationaal transport met duwbakken wordt een daling verwacht. Dit is het gevolg van de verschuiving van kolen- en ertstransport van duwstellen naar koppelverbanden. Lees meer op www.binnenvaartkrant.nl. van ingediende projecten vindt plaats door een onafhankelijke Innovatieraad. Aanvragen worden onder meer getoetst op de algemene toepasbaarheid van de innovatie, de mate waarin de innovatie de uitstoot vermindert en het terugverdieneffect voor de scheepseigenaar die in de nieuwe techniek investeert. De voorstellen met de hoogste score krijgen subsidie. Het aanvraagformulier is te downloaden op www.eicb.nl/idb. Neem voor meer informatie contact op met Bas Kelderman: (010) 798 98 30, b.kelderman@eicb.nl. Autonoom Je moet wel heel diep gaan om te snappen dat het milieu profiteert van zelfvarende schepen. De redenering is dat je minder (of geen) personeel nodig hebt als een schip autonoom vaart, dat daardoor het vervoer over water (nog) goedkoper wordt en aantrekkelijker voor de verlader, er meer vervoer van de weg wordt gehaald en over water gaat, waarbij het milieu gebaat is. Dat zijn vijf aannames op een rij, een overrompelend staccato van vanzelfsprekende gevolgen, waarbij de waarschijnlijkheid van de aannames op z’n zachts gezegd wisselend is. En als je onzekerheden op elkaar stapelt, wordt de constructie er niet steviger op. We beginnen met de eindconclusie. Als vervoer verschuift van weg naar water, komt dat ten goede van het milieu door minder uitstoot van enge gassen en omdat het veiliger is en minder irritant, is dit maatschappelijk wenselijk. Geen twijfel aan; dat was niet voor niets het doel waar naartoe werd geredeneerd. Wat je ook uitspookt, als je modal shift voor elkaar krijgt, dan kun je een potje breken bij de overheid. De verlader schuift vervoer naar het water als dat aantrekkelijker is dan het wegvervoer. Dat kan, maar zoals we allemaal weten, komt er veel meer bij kijken om die verlader te overtuigen. Een producent moet namelijk zijn (interne) logistiek aanpassen om aan te sluiten op de binnenvaart en laat de beslissing over hoe zijn spullen vervoerd worden bovendien vaak aan logistieke dienstverleners die niet zelden belangen hebben in dat wegvervoer. Meestal is het niet zichtbaar waar de verlader zijn keuze eigenlijk op baseert. Dat goedkoper vervoer aantrekkelijker vervoer is, is inderdaad zeer waarschijnlijk, maar om dat te presenteren als een 100 procent zekerheid, doet weinig recht aan de intelligentie van de verlader. Die kijkt naar meer factoren, zoals vervoerszekerheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van de dienstverlening. Dan komen we aan het hart van de hele redenering en dat zijn eigenlijk twee aannames op rij: autonoom varende schepen hebben geen personeel nodig en zo wordt de binnenvaart goedkoper. Als het echt lukt om schepen zonder personeel te laten varen – dus ook aan- en afmeren, schutten et cetera – is dat knap en als iets of iemand de ontwikkelingskosten kan afdekken, dan zal dit leiden tot lagere kosten. De koppeling van deze twee en de overige aannames is gebaseerd op een principe waar een deel van de binnenvaart een broertje aan dood heeft: namelijk dat elk klein beetje extra marge zonder pardon wordt doorgeschoven naar de opdrachtgever. Dan gaat het straks goed met de binnenvaart maar de schipper verdient er niks aan en voor hem is aan boord geen plek meer. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant