Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2016-11

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Marine
  • Twee
  • Gaat
  • Schepen
  • Meter

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 24 mei 2016 Totaal oplossingen voor reinigings-, restauratie- en conserveringstechnieken in de maritieme en industriële sector, de bouw en particulieren. VOOR NA • Maritieme en Industriele straalen schilderwerken • Hydrojetten tot 3000 bar • Industriele reiniging • Scheepsbelettering on site Recoclean is een onderneming gevestigd te Antwerpen en gespecialiseerd in het bieden van totaal oplossingen aangaande reinigings-, restauratie- en conserveringstechnieken voor de particulier, bouw, industrie en maritieme sector. Schilderen, hogedruk wassen, gritstralen, hydrojetten, pistoolspuiten, droogijsstralen, torbo, decaperen, wervelstraaltechnieken en pealing. POWERED BY Recoclean heeft via zijn aandeelhouders en leidinggevenden reeds gedurende vele jaren zijn sporen verdiend in de dienstverlening naar de productie bouw, industrie, maritiem, off shore en aanverwante sectoren. Recoclean heeft de troef om binnen 24u grote ploegen van gespecialiseerde en gemotiveerde arbeiders te kunnen inzetten op uw werven. Wij beschikken over een eigen werkplaats en goed onderhouden materiaal en zijn VCA gecertifi ceerd. Epifanes Multicover Nieuwe breed inzetbare tweecomponent epoxy primer • universeel toepasbare reparatieprimer • overschilderbaar met alle Epifanes aflakken • sterke hechting • roestwerend • sneldrogend Zeevaartstraat 2 | 2000 Antwerpen | info@recoclean.be Tel +32 (0) 3 233 49 63 | Fax +32 (0) 3 233 81 39 www.recoclean.be www.epifanes.nl

De Binnenvaartkrant 17 24 mei 2016 Groen licht voor Maas Terminal Maastricht De toekomstige overslagterminal aan de Ankerkade in Maastricht. (foto Noud van der Zee) Ecoliner: innovatieve showcase Woensdag 18 mei heeft mevrouw Te Velde, adviseur voor infratructuur en milieu op de Nederlandse ambassade in China, een rondleiding gekregen op een van de meest innovatieve en duurzame schepen van het moment: de Ecoliner (foto). VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Dit lag afgemeerd bij Damen Shipyards in Hardinxveld-Giessendam, waar het nog voor laatste onderhoud ligt alvorens in de vaart te gaan. Het BVB heeft het werkbezoek georganiseerd en medewerkers van het Expertise en InnovatieCentrum Binnenvaart hebben Te Velde, samen met vertegenwoordigers van Damen Shipyards rondgeleid en meer verteld over de duurzame binnenvaart. Het schip is voorzien van de laatste innovaties en is zo een mooie showcase van technologische ontwikkelingen op het gebied van vergroening in de binnenvaart. Werkbezoekenseizoen van start Het voorjaar is voor het BVB altijd een drukke periode met de organisatie van diverse evenementen en havendagen, maar ook met de organisatie van de werkbezoeken. De werkbezoeken vinden vaak plaats bij de Verkeerspost in Dordrecht, waar de gasten een rondleiding krijgen. Daar stappen ze aan boord van een patrouillevaartuig en bezoeken in de buurt diverse varende schepen. Volgend jaar zijn er weer Kamerverkiezingen. Het ideale moment voor het BVB om de programmacommissies van de politieke partijen uit te nodigen om kennis te maken met de branche. Uiteraard in de hoop dat de binnenvaart hiermee aandacht krijgt in de ver- kiezingsprogramma’s. Het eerste werkbezoek van het jaar staat vast. Op 1 juni zal de Rotterdamse havenwethouder Visser een bezoek brengen aan de binnenvaart. Dit contact is gelegd tijdens de housewarming op BVB’s nieuwe locatie, waar hij de openingsspeech hield. Bent u die dag in de buurt van DOOR NOUD VAN DER ZEE De Provincie Limburg verstrekt een tijdelijke lening van 750.000 euro aan Schavemaker Logistics. Het geld is bestemd voor een openbare en overdekte railterminal in de Beatrixhaven van Maastricht. Het bedrijf kan daarmee een trimodale ontsluiting mogelijk maken: de terminal is straks bereikbaar over water, per spoor en via de weg. Schavemaker investeert zelf 1 miljoen euro. De Beatrixhaven is met 200 hectare verreweg het grootste bedrijventerrein in Maastricht. De meeste bedrijven bevinden zich in de nabijheid van het water. Er hebben zich de laatste jaren meerdere staalbedrijven gevestigd. De Beatrixhaven staat in verbinding met het Julianakanaal. Sinds 2014 is een omvangrijke herstructurering van dit industrieterrein aan de gang. Zo is de haven uitgediept, de laad-en loskade verstevigd en werd bij de Dordrecht? Wie weet stapt het gezelschap wel bij u aan boord. Beperkte bezetting kantoor In de week van de beurs Maritime Industry, van 24 tot en met 26 mei, zal het BVB beperkt bereikbaar zijn op kantoor. Als u ons wilt bereiken verzoeken Ankerkade een overslagcentrum gebouwd voor de scheepvaart en het wegvervoer. Staal Met de lening van de provincie kan de bestaande spoorlijn worden doorgetrokken tot het perceel van Schavemaker. Volgens Limburg zullen ook andere bedrijven in de Beatrixhaven daarvan profiteren. Daarnaast is het project gunstig voor de verkeersveiligheid. Over vijf jaar zullen circa 8.000 vrachtauto’s minder van snelweg A2 Maastricht in hoeven doordat dan meer vervoer over water en per spoor gaat. Er ontstaat een overdekte op- en overslagmogelijkheid. Met name voor staal is dat belangrijk, om roestvorming te voorkomen. Voor de exploitatie van de terminal is een nieuw bedrijf opgericht: Maas Terminal Maastricht, dat ook de overige staalbedrijven in de Beatrixhaven gaat bedienen. wij u een mail sturen aan info@ bureauvoorlichtingbinnenvaart. nl. Dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact op. Onze excuses voor het ongemak. Illegale schoonmakers op cruiseschip Door Evert Bruinekool Begin deze maand hield de Landelijke Politie Eenheid Noordwest in de haven van Amsterdam en Hoorn een controle op riviercruiseschepen. Daarbij werkte zij samen met de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW), het UWV en specialisten op het gebied van mensenhandel en mensensmokkel van de Landelijke Eenheid. In totaal werden vier schepen gecontroleerd en voor diverse overtredingen werd proces-verbaal opgemaakt. In Amsterdam lag een schip waar wel erg veel mis was. “Meer controles waren door deze grote overtreding niet mogelijk”, stelt politiewoordvoerder Ed Kraszewski. De Inspectie SZW vond op dat schip negen personen die illegaal aan het schoonmaken waren. Dit is een overtreding van de Wet Arbeid Vreemdelingen. De Inspectie SZW gaat daarnaast onderzoek doen naar overtredingen van de Wet Minimumloon en de Arbeidstijdenwet. Tegen de eigenaar van het schip en de uitzendorganisatie die het personeel leverde, is proces-verbaal opgemaakt. De boete voor de illegale arbeid alleen al is minimaal 72.000 euro. Smulvaartocht Panheel Maritiem Op zaterdag 21 juni organiseert Panheel Maritiem een Smulvaartocht over de Maasplassen rondom Panheel. Op vijf plekken moeten de bemanningen van de deelnemende boten een spel opdracht uitvoeren. Ze kunnen leuke culinaire prijzen winnen. De hoofdprijs is een wisselbeker, aangeboden door scheeps- en reparatiewerf Kleinstra uit Maasbracht. Deelname is gratis. De start is om 09.30 uur. De boten starten om de vijf minuten. Het startpunt is op het terrein van Panheel Maritiem aan de Antoniusplas (firma Bloem). Tot 16.00 uur kunnen de boten terugkeren op de Antoniusplas. Daarna is de prijsuitreiking. ‘s Avonds is er een barbecue. Belangstellenden kunnen zich opgeven bij: Renzo de Vries: 0653 383176 Ton de Waal: 0653 160838

Copied successfully!

Binnenvaartkrant