Views
4 years ago

2016-10

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Onze
  • Gaat
  • Waar
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 4

De Binnenvaartkrant 4 10 mei 2016 Meer dan 35 jaar uw duwbakkenspecialist. Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be DUWBAKKEN met luiken 1 stks 110,00 x 11,40 x 4,30 mtr. – 4650 ton, bj. 1992 1 stks 130,50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 3850 ton, bj. 1973 1 stks 76.50 x 11,40 x 4,30 mtr. – 3550 ton, bj. 2003 5 stks 76.50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2780 ton, bj. 1973/’80 2 stks 76.50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2750 ton, bj. 1971 2 stks 70,00 x 10,50 x 2,50 mtr. – 1250 ton, bj. 1973 5 stks 76,50 x 11,40 x 3,50 mtr. – 2500 ton, bj. 1978 4 stks 76,50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2750 ton, bj. 1982 TE HUUR Standaard duwbak + container duwbakken. Nieuwbouw 88 mtr. duwbak, 88 x 11,45 x 4,3 mtr., 3500 ton, in Polen gebouwd. INTERESSANTE AANBIEDING: Nieuwbouw duwbak: 110 x 11,40 x 4,30 mtr., met verf en certificaat; geleverd te NL. OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN Tevens te koop GEVRAAGD: Duwbakken 76.50/90/110 mtr. alle leeftijden. T: 010-2847848 / F: 010-2847839 . sales@kamar.nl . www.kamar.nl Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling crewing (tel.nr. +352 2786 1335). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 5 10 mei 2016 Ongewild en onbedoeld aan de schandpaal DOOR EVERT BRUINEKOOL De politie gebruikt sociale media om te laten zien wat zij dagelijks tegenkomt. Daarbij gaat weleens iets fout en prompt gaan de identiteit van de overtreder of slachtoffer en het strafbare feit ‘viraal’, zoals dat heet. Dat merkte onlangs een kapitein van een passagiersschip. De niet bij naam genoemde schipper ondervond dat door een bericht op Facebook. De Landelijke Eenheid Noordwest plaatste op 21 april het volgende: “Vanmiddag zagen we in Volendam een passagiersschip varen waar het wel heel erg gezellig was. De kapitein van het pas verbouwde schip had 293 passagiers aan boord. Dit waren er sowieso veel meer dan de 215 welke op het getoonde geldige certificaat van onderzoek stonden. De rederij gaf echter aan dat het schip na een werfbeurt een CVO zou hebben ontvangen waarop het maximum aantal passagiers zou zijn uitgebreid naar 250. Deze kon echter niet direct getoond worden. De rederij mag binnen tien dagen aantonen dat hij een geldig uitgebreid CVO heeft waarna deze toegevoegd zal worden aan de opgemaakte stukken waarna deze worden doorgestuurd naar Justitie voor verdere afdoening.” Internetadres zichtbaar Op zich is er niets mis met het bericht; er was geen naam geplaatst, al kon iedere schipper wel bedenken om wie het ging. Maar de foto die erbij stond, toonde het schip en achterop de huik stond het internetadres van het bedrijf. De reacties op Facebook waren niet misselijk: “Vluchtelingenboot vanuit Marken.” “Wat een sukkels.” “Maar, hij was niet dronken.” Vrijwel direct verschenen er op nieuwswebsites ook verhalen naar aanleiding van dit bericht, met de foto. Als de feiten kloppen, is het vergrijp moeilijk goed te praten. Maar moet een bedrijf, dat vast ook goede schippers heeft, publiekelijk aan de schandpaal? Zolang de rechter geen uitspraak heeft gedaan, ben je in Nederland een verdachte en geen dader. Dus nog niet schuldig. Geblurd De eerste reactie van een woordvoerder van Landelijke Eenheid Noordwest is desgevraagd: “De namen op de foto waren geblurd. Ik ga het even nakijken.” Blurren (het onherkenbaar maken van een deel van een foto) was wel gebeurd, maar niet volledig. De internetnaam was gewoon leesbaar. De woordvoerder van de politie stelt even later: “Het is een foutje, dat hoort niet zo. Heel vervelend, de jongens die dit bericht geplaatst hebben, hadden alles geblurd maar de huik vergeten. We moeten hier nog scherper op zijn. Wij gaan de fout op de sociale media corrigeren.” Kort tijd later heeft de politie het bericht inderdaad van de Facebook-pagina van de De Landelijke Eenheid Noordwestverwijderd. “Combinatie van idealisme en realiteitszin” >> Vervolg van de voorpagina Volgens Huitema heeft het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie er mede voor gezorgd “dat deze realistische optie door het Europees Parlement werd overgenomen. De Amerikaanse standaarden zijn een flink stuk strenger dan de Europese. Het Europees Parlement wilde in eerste instantie veel verder gaan. Hierdoor zouden er twee verschillende markten ontstaan, een Europese en een Amerikaanse. We zouden een kleine Europese nichemarkt van motorbouwers in gevaar brengen voor minimale milieuwinst.” Bovenop de EPA Tier 4 komt er een PN-norm voor nieuwe motoren met een vermogen van meer dan 300 kW. Die moeten straks worden uitgerusten met nabehandelingstechniek. Bijvoorbeeld een SCR-katalysator of een roetfilter. Volgens Koninklijke BLN-Schuttevaer kunnen de EPA Tier 4-motoren door de wereldwijde afzetmarkt in grotere aantallen worden geproduceerd en dat houdt ze betaalbaar. De brancheorganisatie noemt de keuze van het Europees Parlement “een combinatie van idealisme en realiteitszin” . “Deze argumentatielijn is heel lang afgehouden door de Commissie. Doordat de binnenvaart in Europa door dichtbevolkte gebieden vaart, in tegenstelling tot de VS, moest en zou de Europese normering scherper zijn dat de Amerikaanse. Dat hierover toch overeenstemming is gekomen, namelijk dat men bereid is om als grondslag de Amerikaanse EPA Tier 4 te hanteren, kan als overwinning worden beschouwd.” De extra eis aan de roetuitstoot in de vorm van een PN-norm bovenop de EPA-Tier 4 leidt tot extra kosten voor scheepseigenaren, aldus Koninklijke BLN-Schuttevaer. “Naast een EPA-Tier 4-motor zal er een nabehandelingstechniek moeten worden toegepast. Maar ook hier is bereikt dat de PN-norm alleen voor grote motoren wordt voorgeschreven (> 300 KW). Grote motoren worden als de grootste vervuilers beschouwd.” Lintjes voor Ton Kooren en Leo van Laak Er waren dit jaar rond Koningsdag lintjes voor tankvaartonder nemer Ton Kooren en bestuurder Leo van Laak. Beiden werden in hun woonplaats door de burgemeester van respectievelijk Rotterdam en Gorinchem verheven tot Lid in de orde van Oranje-Nassau, beiden vanwege hun betrokkenheid bij en inzet voor de samenleving. Ton Kooren kreeg door burgemeester Aboutaleb van Rotterdam een lintje opgespeld om zijn verdiensten voor de cultuur. Hij werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau, onder andere wegens zijn werk voor en met het Randstedelijk Mannenkoor, als oprichter, penningmeester en voorzitter. Tevens heeft Ton Kooren (75) zich geruime tijd ingezet voor de belangen van de binnenvaart in onder meer de Werkgroep Binnenvaartbelangen en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart. Nog steeds is hij zeer actief betrokken bij de tankvaartonderneming Vinotra, bekend om de grote tankers Vinotra 10, Jade en Amulet Burgemeester Govert Veldhuijzen van Gorinchem speldde het lintje op de borst van Leo van Laak. met baanbrekend vernieuwende technieken (plus nog vijftien andere tankers). “Als de schepen klasse moeten maken, ben ik er altijd bij op de werf.” Zijn benoeming kwam voor hem als een complete verrassing. “Havenmeester René de Vries en anderen van het Havenbedrijf hadden gezegd dat we bij het OBR moesten gaan praten over de problemen in de Merwehaven. Er zou iets zijn met het terrein en de kade. Toen we daar aankwamen, zag ik mijn broers. Toen begon er iets te dagen, ook al zeiden ze iets over problemen met een jachthaven, waarover ze kwamen praten.” Ton Kooren vindt het een eer dat hij het lintje kreeg opgespeld. “Wat een goeie burgemeester hebben we. Hij vertelde dat ik ook iets met Marokkanen had, omdat je net als aan boord van onze schepen bij Marokkanen thuis je schoenen uit moest trekken.” Aangename waardering Leo van Laak kreeg het lintje van burgemeester Govert Veldhuijzen van Gorinchem opgespeld omdat hij werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Hij werd diezelfde dag 62 jaar. De waardering van de koning voor de inzet van Leo van Laak betreft vooral zijn maatschappelijke en sociale activiteiten in en om Gorinchem. Hij was gemeenteraadslid, bestuurslid van een aanzienlijk aantal organisaties en heeft zich, ruim dertig jaar, als bestuurder van de Oranjevereniging Gorcum beziggehouden met de festiviteiten op Koninginnedag en Koningsdag. Mede om gezondheidsredenen heeft Leo van Laak veel van zijn functies neergelegd. Hij laat weten de onderscheiding als een aangename waardering voor zijn bezigheden te zien, maar tekent daarbij aan dat hij dat altijd met vele andere mensen heeft mogen doen, die ook moeten meedelen in zijn onderscheiding. Schipperszoon Van Laak heeft uiteraard ook een lange lijst van activiteiten in de binnenvaart achter zijn naam staan, van zijn jeugdige leiding aan de vermaarde acties van 1975 tot en met veel recenter zijn voorzitterschap van de vereniging van tankvaartbevrachters. Ton Kooren kreeg het lintje van burgemeester Aboutaleb van Rotterdam. (foto Tamara Rijnders)

Binnenvaartkrant