Views
1 year ago

2016-10

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Onze
  • Gaat
  • Waar
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 10 mei 2016 Waterstand Albertkanaal steeds beter regelbaar DOOR NOUD VAN DER ZEE Er worden nog drie gecombineerde waterkrachtcentrales en pompinstallaties gebouwd op sluizen op het Albertkanaal. Eind 2016 in Hasselt de eerste, midden 2017 volgt die in Diepenbeek en in 2018 is Genk aan de beurt. De combinaties moeten ervoor zorgen dat het kanaal ook bij een langere droogteperiode bevaarbaar blijft. Door de klimaatverandering worden langere periodes van droogte steeds waarschijnlijker, met mogelijk grote gevolgen voor de scheepvaart. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van nv De Scheepvaart, vertelt: “Aanleiding om dit project te starten is het Albertkanaal bedrijfsklaar maken en te houden, omdat deze waterweg economisch Chris Danckaerts. gezien de belangrijkste in Vlaanderen is.” Drie grote waterschroeven van 28 meter lang, met een diameter van 4,50 meter en 85 ton elk vormen het hart van de waterkrachtcentrales. De schroeven werken in twee richtingen. De installaties werken als pompen om schutwater terug te pompen naar het hogere kanaaldeel. Op deze wijze stroomt het water niet weg en is er dus ook minder water nodig om het Albertkanaal op peil te houden. Bedrijfszekerheid Dankzij de speciale pompen in de reeds aangepaste sluizen van Ham en Olen, kon in de zomer van 2015 een diepgangsbeperking voor de scheepvaart vermeden worden. Als er een waterbeperkende maatregel wordt opgelegd bij lage waterstanden betekent dat concreet dat binnenschippers alleen maar het Albertkanaal op mogen met flink minder lading. Dat betekent economisch verlies en het beschadigt de betrouwbaarheid van de binnenvaart. De nieuwe pompinstallatie aan de sluis in Ham. (foto’s nv De Scheepvaart) Danckaerts: “Bij droge periodes moeten we het oponthoud voor de scheepvaart beperken, in de toekomst wellicht uitsluiten. Onze doelstelling is dat wij voor bedrijfszekerheid zorgen met onze nieuwe sluizencomplexen en ervoor zorgen dat er voor de scheepvaart geen nadelige gevolgen optreden.” De watervraag van het Albertkanaal richt zich naar de regenrivier de Maas. Bij Maastricht en Luik wordt het Maaswater op het Albertkanaal ingelaten. Stroom opwekken In de maanden dat er wél voldoende water in het kanaal staat, werken de installaties als waterkrachtcentrales, waarbij het waterpeil en het verval gebruikt worden om groene stroom op te wekken. Eerst wordt de stroom gebruikt om de sluizen te bedienen. Wat overblijft, zal aan het elektriciteitsnet worden geleverd als duurzame stroom. Dat restant wordt geschat op 3 miljoen kWh. Dat is goed voor de elektriciteitsvoorziening van 1.000 gezinnen. Het project in Hasselt is door vaarwegbeheerder nv De Scheepvaart gegund aan de aannemerscombinatie Fabricom en Heyen. Deze combinatie is nu bezig met de voorbereidingen in de hoofdstad van Belgisch Limburg. Voor de opdrachtgever gaat het om een grote investering. Danckaerts: “Het gaat om een bedrag van 27 miljoen voor de drie nog te bouwen installaties. In de toekomst volgt dan nog de zesde en laatste sluis op het Albertkanaal in Wijnegem bij Antwerpen.” Tinnemans levert casco Canal du Nord-schip DOOR NOUD VAN DER ZEE Op donderdag 29 april is bij scheepswerf Tinnemans in Maasbracht een casco te water gelaten voor een tanker. Bijzonder is dat het om een schip gaat dat de breedte heeft van een Canal du Nord-schip. Een dag later werd het naar Druten vervoerd. Daar wordt het casco door De Gerlien van Tiem afgebouwd. Van die werf was ook de opdracht afkomstig. Het casco is 85 meter lang en 5,70 meter breed. Het laadvermogen bedraagt circa 750 ton. De eigenaar van deze ‘Canal du Nord’-tanker wordt rederij Wijgula. De thuishaven is Druten. Het is de bedoeling dat het schip zoutzuur gaat vervoeren in Frankrijk. “We hebben dit casco volledig in eigen beheer en overdekt gebouwd, onder toezicht van Lloyds Register”, zegt Tinnemans’ bedrijfsleider Fabian Fijneman. “We zijn in oktober 2015 begonnen met plasma snijden van het platenpakket. Aansluitend hebben we het gevormd, samengesteld en volledig afgelast. We hebben het keurig op tijd afgeleverd. De leverancier van het staal was ASS Antwerps Staalservices en Verbunt heeft het casco volledig geconserveerd.” Ondertussen is Tinnemans bezig met de bouw van een zeewaardig ponton van 55 bij 11,45 meter en een passagiersschip van 36 meter, dat bestemd is voor Londen. (foto Scheepswerf Tinnemans) DE BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag VERSPREIDPUNTEN U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl ADRES REDACTIE EN ACQUISITIE ‘s-Gravenweg 37A 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl REDACTIE Martin Dekker (Hoofdredacteur) M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michel Gonlag (Eindredacteur) M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Sarah De Preter M +31(0)6-22701893 redactie@binnenvaartkrant.nl ACQUISITIE Eline Geneugelijk Ken Rijkers Vanessa Lingsveld SECRETARIAAT Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) LAYOUT Steven Chiang San Lin AAN DIT BLAD WERKTEN MEE Evert Bruinekool Frank Antonie van Alphen Jan Hoek Jan Johan ten Have Jitze Hooghiemstra Johan de Witte Menno Bonnema Noud van der Zee DRUK Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten.

De Binnenvaartkrant