Views
3 years ago

2016-09

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • April
  • Schepen
  • Grote
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Unibarge
  • Boord

De Binnenvaartkrant 2 26

De Binnenvaartkrant 2 26 april 2016 Für unsere erfolgreich wachsende Reederei suchen wir Schiffsführer u. Steuerleute (m/w) für den Neubau des Containerschiffes „MONIKA DEYMANN“ Fahrtgebiet: ARA - Mainz Schichtsystem: 1:1 Sozialleistungen: Luxemburger Konditionen Gerne erwarten wir Ihre Bewerbung an: Reederei Deymann Management GmbH & Co. KG Papenwiese 5 • D- 49733 Haren (Ems) info@reederei-deymann.de / info@navitrans.lu Tel.: 0049(0)172 2889169 Ralph van Beek KAPITÁNkormidelník! SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL BAS SHIPPING Sàrl LUXEMBOURG GEVRAAGD voor diverse tankers, KAPITEINS EN 2DE KAPITEINS i.b.v. van de benodigde papieren Voor info bel naar: 0035-2661280243 of mail naar: leon@basshipping.eu Gevraagd : kapitein voor tankschip In bezit van : vaarbewijs/rijnpatent Radarpatent / ADN certificaat Vrijetijdsregeling : 2w op/2w af Zwitserse condities Contact : birgit.dekoning@dk-shipping.ch Tel : +41 41 723 22 57 MATROSE, VOLLMATROSE UND STEUERMANN BINNENSCHIFFFAHRT Sind Sie ein Experte in der Binnenschifffahrt? Sind Sie ein selbstständiger Matrose, bereit, sich einer Herausforderung zu stellen und sich mit Begeisterung an die Arbeit zu machen? Suchen Sie Sicherheit und wollen Sie in einem festgelegten Dienstturnus arbeiten, dann suchen wir Sie! Profil Matrose Binnenschifffahrt: Besitz eines Schifferdienstbuchs mit zumindest dem Funktionseintrag Matrose auf dem Rhein Fahr- und Urlaubsschema ist 3/3 oder 4/4 Wochen an und von TOS ist ein innovatives, starkes und stabiles Familienunternehmen mit Büros in unter anderem: Rotterdam, Niederlande +31 10 436 62 93 Gdynia, Polen +48 58 783 03 80 Děčín, Tschechien +420 412 51 01 81 GO TOS, GO PROFESSIONAL WWW.TOS.NL In opdracht van Advocatenkantoor Bruneel-Vermeulen, Curator Gregory Bruneel, te Antwerpen, verkopen wij het motorvrachtschip “SOBEK” Afmetingen: L:80,92 m – Br: 8,20 m – H: 3,10 m Laadvermogen: 1499,847 ton – Kruiplijn: ca.5,00 m zonder ballast. Bouwjaar: 1960 (België). Hoofdmotor: Cummins: KW 783,Type:KTA38-M2, rpm: 1600, bouwj.: onbek. Keerkoppeling: Reintjes, type: WAV541, bwj 1995. Ruim: 2 ruimen, geen ruimvloer aanwezig, trimvullingen, alum.schuifluiken. Boegschroef: type: stuurrooster 360°, Motor: GM, pk:ca. 240. Generatoren: HATZ, type: 3M41, 30 KVA, John Deere,3 cyl., KVA onbek. Stuurwerk: elektrisch, twee roeren. Elektriciteit: 24 V/220 V/380 V. Autokraan: L: ca. 9,5 m – SWL onbek. Woning: AS: living-keuken-2 slaapkamers-badkamer. VS: niet ingericht. Stuurhut: stalen kuip met kunststof bovenbouw, niet beweegbaar. Navigatieapp.: Radar en aanwezige navigatieapparatuur ingebouwd in houten lessenaar. Ankerlier: oliebadankerlier op het voor- en achterschip. Certificaten: geldigheid verlopen. Diktemeting: vlakrapport 2011 aanwezig. Ligplaats: Hasselt (NL), Scheepswerf Bodewes Adres: Van Nahuysweg 8, 8061 EZ Hasselt (Overijssel), bereikbaar via Jachthaven Molenwaard. Bezichtiging: vrijdag 29/04-zaterdag 30/04-zondag 01/05 van 12:00 h tot 16:00 h. Biedingen aan: Theo Moons: via e-mail : theomoons49@gmail.com of fax: +32 11 422152 Afsluitdatum: 13/05/2016 om 18:00 h. De omschrijving wordt gegeven zonder verantwoordelijkheid voor eventuele vergissingen of onvolledigheden en zonder verantwoordelijkheid voor de feitelijke staat waarin het schip zich bevindt. De verkoop geschiedt onder de volgende voorwaarden: met goedkeuring van de Curator en de rechter-commissaris, eventuele tussentijdse verkoop is mogelijk en levering voor vrij en onbelast. Het vaartuig wordt verkocht in de staat waarin het zich bevindt, goed gekend door de Koper, met alle zichtbare en verborgen gebreken, zonder enige garantie door de Verkoper. Info: Theo Moons, mob. +32 475 499448- +31 611 370447

De Binnenvaartkrant 3 26 april 2016 Binnenvaart kweekt groene goodwill Wielen Als de politiek de Nederlandse transportsector serieus wil vergroenen, moet het de binnenvaart steunen. Die boodschap gaf de sector woensdag 20 april aan de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur & Milieu. Een delegatie, met daarin onder meer vier Tweede Kamerleden, was op bezoek bij het EICB in Rotterdam en kreeg uitleg over technologische oplossingen waarmee de binnenvaart de uitstoot van CO 2 , fijnstof en NOx drastisch kan verminderen. Nu al zou meer gebruik van vervoer over water goed zijn voor de milieuprestaties van de Nederlandse transportsector, betoogde voorzitter Roland Kortenhorst van Koninklijke BLN-Schuttevaer. “De CO 2 -uitstoot per tonkilometer is over de weg 65 gram en over het water 25 gram.” Maar als inmiddels bewezen schone technieken breed ingevoerd worden, is daar bovenop nog een afname van maar liefst 40 tot 45 procent CO 2 haalbaar, rekende Kortenhorst de politici, hun beleidsmedewerkers en de meegereisde ambtenaren voor. “Voor heel ‘Nederland Vervoersland’ betekent dat een daling van minimaal 12 tot 15 procent.” Technologische oplossingen De vier politici waren Lutz Jacobi (PvdA), Betty de Boer (VVD), Remco Dijkstra (VVD) en Martijn van Helvert (CDA). Ze werd ontvangen op het demokavel van het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart op RDM Rotterdam. Daar staan motoren, katalysatoren en systemen opgesteld die de uitstoot in de binnenvaart verminderen. De politici kregen uitleg van de verantwoordelijke leveranciers en Lutz Jacobi maakt een foto van de Nadorias. inbouwers. De demodag (die als titel ‘Met sprongen naar een fijn klimaat’ had) was door het EICB georganiseerd in samenwerking met Koninklijke BLN-Schuttevaer, Netherlands Maritime Technology en Koninklijke Metaalunie. Kortenhorst liet in een kort tijdsbestek en in begrijpelijke taal zeven technologische oplossingen de revue passeren. Zoals dieselelektrische en hybride voorstuwing, LNG als brandstof, de FLEXtunnel en luchtsmering van het onderwaterschip. Van allemaal zijn de praktische haalbaarheid en het effect bewezen. Maar ze worden nog slechts op beperkte schaal toegepast. De grootschalige uitrol in de binnenvaart wil nog niet loskomen – vooral door het probleem dat scheepseigenaren ondervinden om de investeringen gefinancierd te krijgen. AANLEGGEN WORDT INLOGGEN En update uw elektronische kaart Kortenhorst riep de politici op om bij investeringen in infrastructuur voortaan integraal te kijken naar de verschillende vervoersvormen en niet in aparte deelvergaderingen voor spoor, weg en water. Dat viel in goede aarde. Zo kan overheidsgeld doeltreffend besteed worden, ook rekening houdend met de mate van milieuvervuiling door de modaliteiten. Risicofonds “Herken en erken dan de rol die de Nederlandse maritieme industrie kan vervullen om de nationale vergroeningsagenda waar te maken”, aldus Kortenhorst. “Zet daar ook op in en put your money where your mouth is: steun de sector ook financieel. Dat hoeft niet per se in de vorm subsidie te zijn, een oplossing voor het financieringsprobleem zou ook heel mooi zijn.” Lutz Jacobi zei desgevraagd over een risicofonds te willen nadenken. “Daaruit kunnen binnenvaartondernemers dan geld lenen om groene investeringen te financieren. Dat zou een revolving fund moeten worden. Het geld moet terugbetaald worden en dan kunnen andere ondernemers daarmee hun schip ook vergroenen.” Hybride Aan het slot van het bezoek ging de delegatie aan boord van het ms Nadorias zien hoe zo’n groene oplossing er werkend uitziet. Dat schip meerde speciaal af bij RDM Rotterdam. Het is het eerste binnenschip dat naar hybride voortstuwing is omgebouwd. Aan boord komen was vervolgens nog een hele toer voor de politici, maar dat vonden ze uiteindelijk de moeite meer dan waard. Minister Ben Weyts: “Watertruck+ moet extra lading opleveren” Watertruck+ is bedoeld om extra lading naar het water te halen. Dat schrijft de Vlaamse minister van Mobilitiet Ben Weyts is een mail aan binnenvaartorganisaties. Met het project “wordt gefocust op het inzetten van de vaartuigen voor het transport van goederen die momenteel hun weg naar de binnenvaart nog niet gevonden hebben. Dit moet toelaten aan de ‘klassieke’ binnenvaart om de bestaande markt verder te blijven bedienen.” Vlaanderen kondigde eerder aan dat het in project Watertruck+ een rederij opricht. Die laat 3 duwboten en 28 kleine duwbakken bouwen om over kleinere vaarwegen lading te vervoeren. Het zou in eerste instantie gaan om 3 miljoen ton per jaar. ASV en Koninklijke BLN-Schuttevaer hadden daar tegen geprotesteerd omdat ze oneerlijke concurrentie verwachten voor kleine schepen en meer dan de helft van de benodigde 23 miljoen euro van de overheid moet komen (11,5 miljoen van de Europese Commissie en 2 miljoen van Vlaanderen). Volgens Weyts is die angst onnodig. “Concreet is het dus niet de bedoeling om de taart anders te gaan verdelen en stukken af te nemen van bestaande binnenschippers. We willen de taart groter maken voor iedereen.” Kleine binnenvaart Want de binnenvaart moet helpen de fileproblematiek tegen te gaan, stelt Weyts. “Het planbureau voorspelt een stijging van 44% van het vrachtvervoer tegen 2020. Het verder intensifiëren van het goederenvervoer via de binnenvaart door onder meer het aantrekken van nieuwe trafieken moet aldus belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de mobiliteit.” “De kleine binnenvaart (…) zit te springen om ‘nieuw’ of ‘extra’ werk”, schrijft ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma in een reactie aan de minister, “dus waarom zouden die het niet kunnen vervoeren? En waarom zet u dan niet in om dat werk te genereren in plaats van de schepenvoorraad (waar al een overcapaciteit in is) nog eens uit te breiden?” Ook Koninklijke BLN-Schuttevaer wijst nieuwbouw en exploitatie met overheidssteun af. Dat “is per definitie ingrijpen in de markt. Op geen enkele wijze kunnen wij in de plannen van Weyts lezen dat er gekeken is naar de gevolgen voor de andere binnenvaartondernemers en dat is natuurlijk wel een absolute voorwaarde. Als men echt 3 miljoen ton lading ‘op de plank’ heeft liggen, ga dan met de organisaties en ondernemers in gesprek.” Wielen hebben me altijd gefascineerd. In overdrachtelijke zin zie je veel mensen dagelijks het wiel uitvinden. Dat is echt heel knap want je moet daar behoorlijk inventief voor zijn en tegelijkertijd in staat zijn om volkomen te negeren wat mensen in Europa, Afrika en Azië al zeker 6.000 jaar toepassen. In Amerika niet, het waren de Spanjaarden die in de zestiende eeuw het wiel introduceerden op dat continent. Er wordt wel gezegd dat de Inca’s speelgoed hadden met wieltjes, maar dat ze niet doorhadden dat het wiel kon worden aangewend om spullen te verplaatsen. Sommige fabels zijn te leuk om te ontzenuwen. Alle vervoer draait om het wiel, ook per schip. Alleen zeilschepen en roeiboten verplaatsen zich zonder mechanische, draaiende bewegingen. Dankzij het wiel is de mens in staat om zich sneller voort te bewegen dan enig ander dier ooit heeft gedaan. Het moet dus een aantrekkelijke uitvinding zijn, maar ondanks alle inventiviteit in de natuur heeft de evolutie nooit het wiel uitgevonden (afgezien van sommige bacteriën die zich voortbewegen met een microscopisch klein propellertje). Waarom kan de mens het wel? Even los van de voortbeweging in het water heb je in de natuur aan alleen een wiel niet zo gek veel. Om het wiel nuttig aan te wenden, heb je namelijk een (verharde) weg nodig. En een weg aanleggen is niet zo simpel als het klinkt, al stelt het als uitvinding niet zoveel voor. Het is nogal arbeidsintensief en je hebt niet meteen meer te eten als je een weg aanlegt. Je moet dus durven investeren, een stukje in de toekomst kijken en dan komt het belangrijkste: je moet toestaan dat ook anderen er gebruik van maken, kunnen samenwerken en het elkaar gunnen als die ander er meer van profiteert dan jij, omdat je weet dat je uiteindelijk allebei beter af bent. Je zou het af en toe niet geloven, maar de mens is daartoe in staat. Net als het wiel kennelijk dagelijks opnieuw moet worden uitgevonden, is ook die samenwerking nooit vanzelfsprekend. Als er 10 miljard beschikbaar is, vragen veel mensen zich af waarom dat dan wel aan infrastructuur (zoals een verharde weg) kan worden uitgegeven maar innovatieve projecten (bijvoorbeeld het wiel) met moeite een paar stuivers krijgen toegeschoven (waarmee innovatie een lange weg blijft). Infrastructuur is altijd een goede belegging, daar kan de overheid zich nauwelijks een buil aan vallen. Voor investeren in innovatie moet je je nek uit durven steken. Geld moet rollen en dat alleen al zou je op een idee kunnen brengen. Zo is het cirkeltje weer mooi rond. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant