Views
2 years ago

2016-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Teamco
  • Jaar
  • Shipyard
  • Nieuwe
  • Maritime

De Binnenvaartkrant 8 12

De Binnenvaartkrant 8 12 april 2016 THE CONNECTING SPECIALIST Scheepsbouw vergt het uiterste. Opdrachtgevers willen het beste van het beste. Daar kunnen we ons bij TeamCo Shipyard helemaal in vinden. Want dat is nu juist waar wij ook naar streven. In de afgelopen jaren hebben we dat bewezen. In nieuwbouw en reparatie. Voor binnenvaartschepen, passagiersschepen en estuaire schepen. We noemen onszelf ‘Connecting Specialist’: specialist in het koppelen van uw wensen en doelstellingen aan slimme technische oplossingen. Op basis daarvan realiseren we hoogwaardige, veilige en rendabele schepen. Voor u, maar vooral samen mét u! TeamCo Shipyard BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665500 info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl

De Binnenvaartkrant 9 12 april 2016 TeamCo Shipyard biedt kwaliteit aan de cruisevaart Het voordek van de zojuist opgeleverde River Voyager. (foto’s TeamCo Shipyard) In de eerste maanden van het jaar ligt de werf van TeamCo Shipyard vol met passagiersschepen. Er is sprake van topdrukte om de nieuwbouwschepen voor komend seizoen tijdig in de vaart te brengen. Bestaande passagiersschepen worden aangepast om aan de steeds hogere (milieu)eisen te kunnen voldoen die in de markt actueel zijn. Er lagen op een gegeven moment 7 schepen aan de kade in Heusden. Dat roept beelden op van enkele jaren geleden toen er maar liefst 8 binnenvaarttankers tegelijkertijd werden afgebouwd op deze locatie. De River Voyager en Monarch Empress zijn klaar voor hun maidentrip. Aan de Excellence Princess, Olympia Allemania en de Switserland zijn de nodige reparaties en vernieuwingen doorgevoerd. Zo is op de Excellence Queen een nieuwe sewage-installatie ingebouwd. Deze innovatieve installatie zorgt voor optimale zuivering van het afvalwater. TeamCo Shipyard heeft in de afgelopen wintermaanden diverse reparatie en aanpassingen doorgevoerd aan schepen. In Frankrijk werden er bijvoorbeeld op locatie aanpassingen gedaan aan casco’s van meerdere bestaande passagiersschepen. Dit alles volgens een zeer strakke planning, zoals men van het bedrijf gewend is. Een strakke planning is voor TeamCo een uitdaging maar geen onmogelijke opgave. Expertise door ervaring ‘Connecting Specialist’ is de slogan die TeamCo Shipyard ook echt uitdraagt in de dagelijkse gang van zaken. De hoog gewaardeerde onderleveranciers worden samen met het TeamCo-team volgens een strakke planning aangestuurd. “Alleen zo komen we tot een hoogwaardig product”, stellen directeuren Gerrie van Tiem en Marcel Zweers. “Dagelijks zijn honderden medewerkers bezig om de schepen tijdig in de vaart te brengen. Hierbij spelen de zeer goed uitgeruste afbouwlocatie, een juiste planning en de handhaving van logistieke uitdagingen een grote rol om de gestelde doelen te verwezenlijken.” TeamCo Shipyard heeft de afgelopen jaren een betrouwbare naam opgebouwd als afbouwlocatie in Nederland. De afgelopen 10 jaar gingen er meer dan 90 schepen de vaart in, met succes. Diverse chemicaliëntankers, bunkertankers, gastankers, beunschepen, containerschepen en passagiersschepen werden binnen korte tijd gerealiseerd. Zo werd in 2007 bij TeamCo Shipyard in een tijdsbestek van 9 maanden de Serenade 2 gebouwd en compleet opgeleverd. Een lange periode hierna werd door TeamCo hard gewerkt aan de bouw van diverse tankers en vrachtschepen. In 2014 is de Excellence Princess opgeleverd, een 135 meter lange twee-en-een-half-dekker, een passagiersschip voor Zwitserse rekening. Hierna volgden, in opdracht van scheepswerf Den Breejen, de Emerald Dawn en de Emerald Sun. Ook de afwerking van de machinekamer is van hoge kwaliteit. Passagiersschepen hebben toekomst Sinds 2012 heeft TeamCo Shipyard zijn vleugels uitgeslagen om een groot aandeel in de markt van de passagiersvaart te krijgen. Met een duidelijke visie is er een eigen lijn uitgezet. TeamCo levert sinds 2014 casco’s van eigen tekening. “Zo kunnen wij aan de specifieke wensen van onze klanten voldoen. Schepen van 135 en 110 meter, twee-en-een-half- en driedekkers… elke combinatie behoort tot de mogelijkheden.” “Door te luisteren naar onze klanten komen we samen tot efficiënte en innovatieve schepen. TeamCo is een transparante organisatie, waarbij de communicatie met de werkvloer optimaal is. Vooraf wordt het algemeen plan tot in de detail uitgewerkt, waarin de wensen van de klant direct verwerkt worden. Dit vaak in nauwe samenwerking met een designer voor het interieur. Door een optimale planning en een goede samenwerking met onze vaste ploeg onderleveranciers worden de plannen al snel realiteit.” Vooral in het voortraject wordt erg veel zorg besteed aan de projectengineering van alle casco’s. “Op deze manier zorgen we ervoor dat als het casco in Heusden voor de wal komt er minimale ijzerwerken nodig zijn. Hierdoor kan er al snel in volle vaart met de afbouw worden gestart. Door onze samenwerking met eersteklaswerven in het buitenland kan TeamCo een strak casco leveren.” Het casco van mps Exellence Princess werd met succes gebouwd in Servië. Het casco van de River Voyager en dat van de Monarch Empress werd binnen 3 maanden gebouwd in Roemenië. “Dit alles onder toezicht van een surveyor die ons dagelijks rapporteerde. Onze vaste ploeg Nederlandse onderleveranciers was hierbij aanwezig om de nodige voorbereidingen te treffen. Met de River Voyager en de Monarch Empress heeft TeamCo Shipyard opnieuw een hogere standaard afgeleverd in de cruisevaart.” Plannen TeamCo Shipyard gaat in 2016 uitbreiden. Het kantoor en een van de loodsen worden vergroot. Ook komen er een nieuwe kleedruimte, sanitaire ruimtes en een nieuwe kantine. “Het bouwen van passagiersschepen vraagt om meer overleg, meer engineering en meer ruimte om innovaties te presenteren dan andere segmenten binnen de maritieme sector. Wij zien het als een goede investering voor de toekomst om ons kantoor aan te passen zodat wij onze klanten optimaal kunnen bedienen. Ook de oprit naar ons kantoor en diverse secundaire faciliteiten zullen een upgrade krijgen. Ons streven is om onze nieuwe en innovatieve locatie in het najaar van 2016 feestelijk te openen.” TeamCo Shipyard heeft zijn plaats binnen de cruisevaart in korte tijd veroverd en kan worden bijgeschreven in het rijtje van betrouwbare en hooggewaarde afbouwwerven voor passagiersschepen. De klant is koning, en die klanten hebben TeamCo in de afgelopen jaren zeer hoog gewaardeerd. Voor 2017 en 2018 lopen er diverse aanvragen en projecten. 2016 is een druk jaar. Vóór december staan er 1 drogeladingschip en 5 tankschepen op de planning om gerealiseerd te worden. In Heusden ziet TeamCo Shipyard de toekomst met vertrouwen tegenmoet.

Binnenvaartkrant