Views
2 years ago

2016-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Teamco
  • Jaar
  • Shipyard
  • Nieuwe
  • Maritime

De Binnenvaartkrant 2 12

De Binnenvaartkrant 2 12 april 2016 Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN Nastupte na palubu otily rejdaství Somtrans jako KAPITÁN nebo ! Rejdaství Somtrans je : Flotila 30 moderních, dobe udržovaných, výhradn mega-tankových lodí s oddleným bydlením a vším požadovaným komfortem. Na evropských vnitrozemských vodních cestách pepravujeme minerální olejové a chemické produkty. Nabízíme jistotu zamstnání, 100% sociální pojištní, vzdlávací kurzy (anglitina, C – certi kát, ... ) a možnost služebního postupu pro motivované spolupracovníky. Hledáme motivované kapitány a kormidelníky s rýnským patentem do Mannheimu, radarovým patentem a ADN - certi kátem. C – certi kát nabízí výhodu. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Meer dan 35 jaar uw duwbakkenspecialist. Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN met luiken 1 stks 110,00 x 11,40 x 4,30 mtr. – 4650 ton, bj. 1992 1 stks 130,50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 3850 ton, bj. 1973 1 stks 76.50 x 11,40 x 4,30 mtr. – 3550 ton, bj. 2003 5 stks 76.50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2780 ton, bj. 1973/’80 2 stks 76.50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2750 ton, bj. 1971 2 stks 70,00 x 10,50 x 2,50 mtr. – 1250 ton, bj. 1973 5 stks 76,50 x 11,40 x 3,50 mtr. – 2500 ton, bj. 1978 4 stks 76,50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2750 ton, bj. 1982 auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu I N S O L V E N Z V E R K A U F FGS Peissnitz Bj. 1979 28,47m/ 5m/ 0,90 m Max. 124 Pers. Preis: € 85.000,-- FGS als Restaurant (nicht fahrfähig) Rheinpfalz Bj. 1909. Preis: € 25.000,-- www.fluvia.eu/jobs Info: www.ht-kg.de AP: Tom Thomsen Tel. 0049-40-5256050 Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Gevraagd Kapitein op Duwboot Patent minimaal tot Mannheim voorkeur Iffezheim ADN minimaal basis voorkeur G Week op/ Week af of 2 weken op / 2 weken af Voor inlichtingen: parabelbarging@vo.lu of +352 26705264 of +31 653145095 TE HUUR Standaard duwbak + container duwbakken. Nieuwbouw 88 mtr. duwbak, 88 x 11,45 x 4,3 mtr., 3500 ton, in Polen gebouwd. INTERESSANTE AANBIEDING: Nieuwbouw duwbak: 110 x 11,40 x 4,30 mtr., met verf en certificaat; geleverd te NL. OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN Tevens te koop GEVRAAGD: Duwbakken 76.50/90/110 mtr. alle leeftijden. T: 010-2847848 / F: 010-2847839 . sales@kamar.nl . www.kamar.nl

De Binnenvaartkrant 3 12 april 2016 Van Binnenvaarthuis naar Binnenvaart Hotspot 8 binnenvaartorganisatie zijn met 30 medewerkers neergestreken in Het Nieuwe Kantoor (HNK) aan het Rotterdamse Vaste land. Voorheen zaten ze een paar deuren verder in wat het Binnenvaarthuis genoemd werd. Dat onderkomen was echter verouderd en de organisaties wilden huisvesting met meer uitstraling. KSCC Rotterdam sluit de poorten Het RK Sociaal Cultureel Centrum (KSCC) in Rotterdam sluit op zondag 31 juli de poorten met een laatste bijeenkomst aan de Mauritsweg 50 in Rotterdam. Hiertoe heeft het bestuur van KSCC Rotterdam in februari het besluit genomen. Tot die dag zullen alle activiteiten doorgang vinden. Op 10 juli is er een ‘uitzwaaimiddag’ voor de 3 nonnen die al zo lang bij het schipperswerk betrokken zijn: Zuster Adriënne, Zuster Laetitia en Zuster Mathea. ADVERTENTIE vooruitgang door dbhdiesel.com T. 088 0040484 Nu zetelen CBRB, NBKB, IVR, EBU, EICB, BTB, BND en BVB op de tweede en derde etage van het moderne bedrijfsverzamelgebouw HNK. Daar hebben ze niet alleen moderne en lichte kantoren, maar kunnen ze ook gebruikmaken van allerlei voorzieningen, zoals vergaderfaciliteiten, flexplekken en lunchroom New Fork op de begane grond. In HNK wordt de naam Binnenvaarthuis niet meer gebruikt. Het heet nu de Binnenvaart Hotspot Rotterdam. Op 4 april vond de drukbezochte housewarming plaats. Havenwethouder Adriaan Visser verrichtte de opening samen met BVB-voorzitter Annette Augustijn. Visser liet merken te weten hoe belangrijk de binnenvaart is voor Rotterdam. Hij zei blij te zijn dat de branche prominent in de stad aanwezig blijft. De ontvangt en receptie waren in de afgeladen ruimte van New Fork: iedereen die meetelt in de binnenvaart, was erbij. Bijzonder was de belangstelling uit de wereld van politiek en bestuur. Zo waren de Tweede Kamer-leden Betty de Boer (VVD) en Salima Belhaj (D66) en de Zwijndrechtse burgemeester Dominic Schrijer aanwezig. De laatste had enkele weken terug in zijn eigen gemeente nog de opening verricht van het nieuwe kantoor van Koninklijke BLN- Schuttevaer. Die vereniging was tot begin dit jaar ook in het Binnenvaarthuis aan het Vasteland gevestigd, maar koos voor een eigen kantoor in Zwijndrecht. Eind vorig jaar vertrok ook de stichting SAB al naar een andere locatie: in PortCity 2 aan de Waalhaven Zuidzijde in Rotterdam. “Meer geld nodig voor betere vaarwegen” DOOR SARAH DE PRETER Innovatie, samenwerking maar vooral goede infrastructuur zijn belangrijk om de slagkracht van de binnenvaart te verhogen. Dat was de belangrijkste boodschap tijdens de jaarlijkse EBU-bijeenkomst vorige week in Brussel. Annette Augustijn en Adriaan Visser openden de Binnenvaart Hotspot Rotterdam met een toost. Utrecht verbiedt ontgassen DOOR EVERT BRUINEKOOL De Provincie Utrecht voert een totaalverbod in op ontgassen door de binnenvaart. Daarvoor gaat zij de Provinciale Milieuverordening aanpassen. Gunther Jaegers, vorige week verkozen tot voorzitter van de EBU, pleitte nadrukkelijk voor betere infrastructuur. Dit is volgens de Duitse reder een absolute voorwaarde om de binnenvaart verder te ontwikkelen. “Als onze infrastructuur overal op het niveau van de Rijn zou zijn, zouden we een heel andere performance hebben”, zei Jaegers. Momenteel wordt slechts 10% van de capaciteit van de Donau benut, terwijl de rivier bijna net zo groot is als de Rijn. Ook andere vaarwegen leiden volgens Jaegers onder achterstallig onderhoud en een tekort aan investeringen. Dit verzwakt de slagkracht van de Europese binnenvaart en de industrie. In Duitsland is 85% van de sluizen in slechte tot zeer slechte staat. Iedere dag kan er één uitvallen, en het herstel duurt vele maanden. De binnenvaart heeft in zo’n situatie vaak geen omleidingsroute. De sociaal-democratische Europarlementariër Gabrielle Preuss noemde het absurd dat op Europees vlak eensgezindheid heerst over het belang van de vaarwegen, maar dat subsidies maar al te vaak naar andere transportmodi gaan. De binnenvaart moet haar vergroening zelfs grotendeels zelf financieren. Preuss pleitte voor meer middelen voor de infrastructuur en vindt dat de zichtbaarheid van de sector beter moet. Internationale samenwerking Nederland wil als EU-voorzitter het gebruik van de vaarwegen sterker onder de aandacht brengen, zei Mark Frequin (DG Mobiliteit en Transport). Hij noemde binnenvaart een “internationale business”. Een goed voorbeeld van “Met dit verbod voorkomen we dat schepen in onze provincie bepaalde schadelijke restladingdampen uitstoten en deze in onze lucht vrijkomen”, zegt Gedeputeerde Pennarts. “En dat verbetert onze leefomgeving.” De aanpassingen in de Milieuverordening moeten zorgen voor een verminderde uitstoot van de kankerverwekkende benzeen en benzeenhoudende verbindingen. “We verwachten dat er dit jaar 190 tot 650 ontgassingen plaatsvinden”, vertelt Patricia Schalkwijk, woordvoerster van de provincie. Die cijfers zijn gebaseerd op de leeg vertrekkende tankers uit Amsterdam richting Rotterdam. Erwin Tijssen, woordvoerder van de ledengroep Tankvaart bij Koninklijke BLN-Schuttevaer, vindt het jammer dat het ontgassen nog niet landelijk geregeld is. “Voor ons is het niets nieuws. Een landelijk verbod is beter omdat er dan ook andere zaken geregeld worden. Er wordt nu een verordening ingesteld en alles eromheen wordt niet geregeld. Zoals ontgassingsinstallaties en kegelligplaatsen. Daarom kan het beter landelijk geregeld worden.” “Het is goed dat het verboden wordt. Wij gaan geen bezwaar indienen, want het is gebeurd in overleg met ons en het landelijk verbod komt er aan. Waarschijnlijk dit jaar nog.” De Milieuverordening ligt tussen 19 april en 3 juni ter inzage bij de Provincie Utrecht. Vermoedelijk zal het verbod na de zomer van kracht worden. Europese samenwerking op infrastructureel vlak is volgens Frequin de vierde sluis in Ternaaien. De binnenvaart moet volgens hem inzetten op samenwerking met andere vervoersmodi. “Je komt niet tot oplossingen door de vaarwegen te beschouwen als een apart systeem.” Ook moet de sector vergroenen om haar concurrentiepositie te behouden. “Het wegvervoer beseft heel goed dat het schoner moet worden en zet op dit gebied snel stappen.” Henrik Hololei, directeur-generaal van DG MOVE, noemde het hoog tijd om de regelgeving in de binnenvaart te vereenvoudigen. Hij riep de sector op de krachten te bundelen met overheden. Zo kunnen publiek-private constructies volgens Hololei bijdragen aan de broodnodige vernieuwing en vervanging van sluizen. Associatie Niet iedereen die tegen de samenwerking met de Oekraïne stemde, is een vriend van Poetin. De meesten willen gewoon tegen Europa stemmen. Het zou me niet verbazen als er zelfs bij zijn die denken dat de gulden terugkomt door nee te zeggen bij het referendum. Hoge verwachtingen leiden tot diepe teleurstellingen. Voor je het weet, kost een biertje 15 gulden. Ik krijg geen warme gevoelens bij een referendum. Op het gevaar af te worden vergeleken met onze beschadigde minister van Veiligheid, haal ik graag Winston Churchill aan: het beste argument tegen democratie is 5 minuten praten met een gemiddelde stemgerechtigde. Veel doet het er niet toe. Na wat te verwaarlozen aanpassingen wordt het verdrag gewoon geratificeerd, dat kun je rustig aan dit kabinet overlaten. Als het zin zou hebben, hadden we allang een volksraadpleging gehouden over de binnenvaart, toch? Zeg ja tegen de binnenvaart. Nou daar krijg je heus wel 300.000 handtekeningen voor. Vooral van mensen die een idyllisch bootje over een kabbelende rivier zien voortpruttelen. Daar kun je toch niet tegen zijn? De binnenvaart heeft veel natuurlijke vrienden. Anders gezegd: met de binnenvaart word je graag geassocieerd. Het is wellicht wat absurd dat ongeveer een bedrag gelijk aan het Reservefonds moet worden besteed aan de organisatie van een referen dum over een associatieverdrag met de binnenvaart. Maar dat komt uit een andere pot, dat kan ons niks schelen. Er is trouwens toch weer geld zat. De huizenmarkt is oververhit aan het raken en er is 10 miljard extra beschikbaar voor infrastructuur. Voor vaarwegen? Nee, voor asfalt, want deze generatie bestuurders en politici beschouwt de binnenvaart als vanzelfsprekend. Van enige maatschappelijke druk om vervoer over water te bevorderen is geen sprake meer. Als de bomen tot in de hemel groeien, waarom ons dan druk maken over files? Files zijn een luxeprobleem geworden. Misschien toch maar een keer dat referendum. Op de dag zelf haal je die 30 procent altijd, want een derde van de stemgerechtigden denkt dat stemmen verplicht is. En er zijn veel voorstanders. Zolang de SP denkt dat de binnenvaart niet Europees is, heb je daar de volle steun van. Dat geldt ook voor de ChristenUnie, maar dan omdat het wel Europees is. En zolang het personeel aan boord niet genetisch gemanipuleerd is, staat de Partij voor de Dieren achter je. De coaltitie maakt het niet uit, want die gaan na een refe ren dum sowieso verder met waar ze mee bezig waren. Goed plan, Er zijn minder effectieve manieren om jezelf in de kijker te spelen. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant