Views
2 years ago

2016-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Teamco
  • Jaar
  • Shipyard
  • Nieuwe
  • Maritime

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 12 april 2016 Wij feliciteren Chemgas Shipping B.V. met de nieuwe gastanker Sundowner Non Ferro bv RISK SOLUTIONS . foto copyri: Ankerbeer

De Binnenvaartkrant 13 12 april 2016 “Chemgas verstaat de wensen van de klant” Vervolg van pag 11>> Na de doop voer de Sundowner uit richting Vlissingen om er maandag LNG te bunkeren. Daarna vertrok het strak vormgegeven schip naar Tees in Engeland. “Het inzetgebied is Noordwest- Europa”, zegt Jaegers over de Sundowner, die vernoemd is naar een gelijknamige aflandige wind in Santa Barbara, Californië. “De naam is bedacht door een team binnen Chemgas. Al onze schepen zijn vernoemd naar een wind. Zo is Sefarina een Mediterrane wind die vanuit de Sahara komt.” Momenteel is het overigens nog niet op veel plaatsen mogelijk om LNG in te nemen. De bunkering in Vlissingen op maandag 11 april betrof een pilot. Shell leverde de brandstof. Omdat LNG nog niet overal in Europa beschikbaar is, hebben beide zeeschepen over een dual fuel-systeem. Daarmee kan zowel op een mengsel van LNG en diesel – die nodig is voor de ontbranding – als volledig op diesel worden gevaren. Chemgas koos voor LNG, omdat het partner is in het Europese LNG Masterplan. Dat wordt mede gefinancierd door de Europese Commissie. Tweede thuis Het schip oogstte niet alleen bij de aanwezigen veel bewondering. Ook eerste stuurman Rob Olyerhoek is in zijn nopjes met de Sundowner. “Het ziet er uit als een luxe jacht. Het voelt echt als een tweede thuis, waar je samen met je familie op aanwezig bent. En hoewel wij voor de scheepvaart een relatief klein schip hebben, kunnen wij ons wel richten op een specifieke markt. Als de hoeveelheden die vervoerd moeten worden te klein zijn voor een pijpleiding, huren ze een schip bij Chemgas. Dan komen wij dus in beeld.” Doopster Elke Huising is na afloop zwaar onder de indruk. “Het was mijn eerste doop. Het ging gelukkig goed. En dan ineens de toeter en ook alles er omheen. Het is toch een emotioneel moment.” Huising was voor de doop gevraagd vanwege de contacten die haar man namens Shell heeft met Chemgas. “Wij werken al jaren samen met Chemgas. Zij zijn in staat om wensen van klanten te verstaan en deze uit te werken. Ook zijn zij innovatief”, zegt Okke Huisinga, die de komst van de Sundowner toejuicht. “Wat Chemgas doet is belangrijk voor de toekomst. Als Shell geloven wij dat LNG een goede oplossing is voor schonere tussentijdse energie. Chemgas is daar een voorloper in. Onze relatie is op alle vlakken goed. Dat mijn vrouw is gevraagd voor de doop, vind ik een grote eer.” Eerste stuurman Rob Olyerhoek Verzet tegen Vlaamse overheidsrederij De Vlaamse overheid stapt in de binnenvaart met het doel files te bestrijden. Op initiatief van minister Ben Weyts komt er een zogeheten Special Purpose Vehicle (SPV) dat 3 duwboten en 28 kleine duwbakken laat bouwen om over kleinere vaarwegen lading te gaan vervoeren. In eerste instantie gaat het om 3 miljoen ton per jaar. Vanuit de binnenvaart wordt kritisch gereageerd: met name de ASV vreest dat het initiatief geen extra lading naar het water haalt, maar dat het ten koste gaat van kleine schepen die nu dat vervoer uitvoeren. Subsidie Het project heet Watertruck+ en is het vervolg op het eerdere subsidieprojct Interreg IVB Noordwest- Europa Watertruck, dat van 2010 tot 2014 liep. Het totale budget voor het project bedraagt 23 miljoen euro. Het grootste deel is bestemd voor de bouw van de vaartuigen. De helft (11,5 miljoen euro) wordt gefinancierd met CEF-geld van de Europese Commissie. Van private partijen wordt een gezamenlijke investering van 9,5 miljoen euro verlangd. Of zich al bedrijven hebben aangemeld, is niet bekend. De Vlaamse overheid betaalt de resterende 2 miljoen euro Onbenutte capaciteit Dat geld is te verantwoorden, vindt Weyts: “Dit is een investering die hoop en perspectief geeft. We investeren in een toekomst met minder vrachtwagens op de weg en vlotter verkeer via de waterweg.” “Elke vracht die over het water gaat, moet niet over de weg”, vindt Weyts. Terwijl de autowegen dichtslibben, is er op de vaarwegen nog veel onbenutte capaciteit, zo redeneert hij. “Bedrijven staren zich blind op de file aan de voordeur, zonder oog te hebben voor de boulevard aan ruimte die openligt aan de achterdeur”, zegt Weyts. Nieuw concept Watertruck+ is een nieuw concept met duwboten en duwbakken waarvan de afmetingen zijn afgestemd op kleinere rivieren en kanalen. In de nieuwe op te richten rederij participeren de Vlaamse waterwegbeheerders WenZ en NV De Scheepvaart en het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM). De schepen zullen in eerste instantie in Vlaanderen varen, maar kunnen later in heel Europa ingezet worden, denkt Weyts: “Op termijn kan dit een nieuw Vlaams exportproduct worden.” Concurrentievervalsing ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma is niet blij met het initiatief. Het zal volgens haar geen extra werk naar het water brengen maar ten koste gaan van kleine schepen die nu de lading vervoeren. “Dit vervoer wordt overgenomen van bestaand vervoer over water, niet van transport over de weg. Europa werkt daarbij mee aan concurrentievervalsing binnen de vervoerstak die zij zegt te willen stimuleren.” “Ik zou Minister Weyts willen oproepen zijn verantwoordelijkheid te nemen en zich in te zetten voor behoud van de diversiteit van de sector die al zovele decennia voor veilig vervoer zorgt, door de CCR aan te spreken op het moedwillig kapot maken van een essentieel deel van de binnenvaart, in plaats van haar met overheidssteun nog eens extra te beconcurreren.” Aan mts Sundowner leverden onder andere: Shipyard Construction Hoogezand Nieuwbouw Levering van het compleet staalpakket, gebouwd van sectie tot klein ijzerwerk. Bij de afbouw verschillende componenten geplaatst i.o.m. met Chemgas. Ankerbeer B.V. Ontwerp inclusief stabilteitsberekeningen, constructie en tekeningen kleinijzerwerk. AON Risk Solutions Verzekering Reintjes Benelux bvba Reintjes reductiekast type LAF 873 / 7,526:1 Wärtsilä Netherlands B.V. 1x Wärtsilä 8L20DF hoofdmotor 1408kW@1200rpm, 1x 4-blads CPP (Controllable Pitch Propeller System) ø 3000mm, 1x HR Straalbuis, 1x Schroefas L=5500mm. Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: NFU – Control System, hydraulisch aggregaat: BST 075-45 Roeraandrijving: 1 DW 45/50, Roeren: 1 Barke High Lift Flap BRA 20-32-13-CC-BV. Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Alphatron Marine B.V. X-band radar: JRC JMA-5312,S-band radar: JRC JMA-5332, Meteo system: AlphaMeteo MFC TS, Echo sounder: Elac LAZ5100, Speed Log: JRC JLN-205mk3,Sea pilot: Alphatron MFA, River pilot: Alphatron MF, DGPS: JRC JLR-7800, AIS: JRC JHS-183, VDR: JRC JCY-1900, Magnetic compass: Alphatron Alphabinnacle H, Gyrocompass: Alphaminicourse, VHF: Sailor RT6222, MF/HF: Sailor 6110, Inmarsat-C: Sailor 6000, NAVTEX: JRC NCR- 333 Weatherfax: JRC JAX-9B, Fleet Broadband: Sailor FBB 250, PABX/ PA: Alphatron Alphaconnect 48, Intercom: Alphatron MF, Sound Signal Reception System: Jotron SR-8200, ECDIS: Alphatron Alphachart T en BNWAS: Alphatron AlphaBNWAS. ClimaLogic B.V. Complete HVAC- Installatie, sprinkler installatie, brandkleppen, koel/vries installatie, machinekamer ventilatie en sanitair systeem. Hoogendijk Scheepselectro B.V. Electrische installatie Reikon B.V. Levering Azcue pompen, Gefico Watermaker en Ervor startlucht compressor. Lans Instruments B.V. Tankdrukmeters, temperatuur- en drukalarmen. Hempel (The Netherlands ) B.V. Complete verfsysteem Intersona B.V. Geluids- en trillingsberekeningen inclusief adviezen gemaakt en diverse proefvaartmetingen (geluidsmetingen, trillingsmetingen, vermogensmetingen en torsietrillingsmetingen) Leegwater Scheepsbevoorading - Amsterdam Zonwering Bezemer Engineering B.V. Tekeningen leidingwerk. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Binnenvaartkrant