Views
3 years ago

2016-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Haven
  • Volgens
  • Schepen
  • Maart
  • Aantal
  • Nieuwe
  • Onze
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 2 30

De Binnenvaartkrant 2 30 maart 2016 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: NAVMATE ontwikkelt, installeert en onderhoudt: > nautische apparatuur > elektrische installaties > stuurmachines > besturingsapparatuur voor o.a.: dieselmotoren boegschroeven generatorsets ladingpompen stuurmachines Wij zijn op zoek naar nieuwe collega’s: elektricien / service-onderhoudsmonteur DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Indien u geïnteresseerd bent, kunt u een solicitatiebrief met CV sturen naar info@navmate.eu NAVMATE marine innovations | lr. Blankenstraat 1d 4251-NR, Werkendam | I : www.navmate.eu T : +31 183 501795 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Elcee is officieel distributeur van Wärtsilä’s afdichtingen en lagers. Deze hoogkwalitatieve producten zijn een mooie aanvulling op ons productassortiment van schroef- en roeraslagers. Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Elcee Holland B.V. Kamerlingh Onnesweg 28 3316 GL Dordrecht Tel: +31 (0)78-6544777 www.elcee.nl *STER AANBIEDING* Te koop: Ponton. Afm. 50 x 11 x 3mtr. Bouwjaar: 1975 (NL). Dek belasting: 10 ton/m2 Met geldige papieren. Interessante prijs! Tel: 0622988822 / 0102847848 Tel: 0622988822 / 0102847848 I N S O L V E N Z V E R K A U F FGS Peissnitz Bj. 1979 28,47m/ 5m/ 0,90 m Max. 124 Pers. Preis: € 85.000,-- FGS als Restaurant (nicht fahrfähig) Rheinpfalz Bj. 1909. Preis: € 25.000,-- Info: www.ht-kg.de AP: Tom Thomsen Tel. 0049-40-5256050 www.autena.nl AIS –transponder kapot of nieuwe nodig? Wij repareren of regelen snel een vervangende transponder zodat u snel weer door kunt. Autena is door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) erkend voor het leveren, installeren en keuren van uw AIS -transponder". St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be

De Binnenvaartkrant 3 30 maart 2016 Duitsland wil betere vaarwegen, maar het budget is beperkt De binnenvaartsector is tevreden met het door de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt gepresenteerde Bundesverkehrswegeplan 2030 (BVWP). Er zitten veel vaarwegprojecten in, maar de vraag is of er voldoende budget is om ze te realiseren. Het BVWP 2030 is de leidraad voor investeringen in de Duitse verkeersinfrastructuur gedurende de komende 15 jaar. Het omvat zo’n 1.000 projecten, waarvoor de overheid 264,5 miljard euro uittrekt. Bijna de helft van het geld is gereserveerd voor wegeninfrastructuur, 41% voor spoorinfrastructuur en 9,3% (24,5 miljard euro) voor de vaarwegen. 70% van het budget wordt besteed aan het onderhoud van en de optimalisatie van bestaande infrastructuur. Opgelucht Duitse binnenvaartvertegenwoordigers reageren opgelucht, nu blijkt dat een groot aantal vaarwegenprojecten is opgenomen in het BVWP. Het hadden er meer kunnen zijn; zo kwam de verhoging van bruggen over de West-Duitse kanalen niet door de selectie van het verkeersministerie. Maar de verdieping van Rijn en Main, de uitbouw van verschillende kanalen, de nieuwe sluis bij Scharnebeck, het ontdubbelen van de Moezelsluizen en de verlenging van de Neckarsluizen tussen Mannheim en Plochingen staan wel in het plan. Ze zijn opgenomen in de categorie ‘Vordringlicher Bedarf’, projecten die volgens het verkeersministerie vóór 2030 gerealiseerd kunnen worden. BDB-voorzitter Jens ADVERTENTIE (foto Crothincho/Fotolia) Schwanen beschouwt dit als een kans om de binnenvaart te versterken. Belangrijke knelpunten kunnen nu worden aangepakt. Ook binnenhavenbond BöB is tevreden dat de beleidsmakers in Berlijn het belang van de vaarwegen hebben herkend. BöB-directeur Boris Kluge pleit voor een snelle realisatie van de projecten uit de categorie ‘Vordinglicher Bedarf’. Voor projecten met een minder hoge prioriteit moet naar perspectieven worden gezocht om ze eveneens om te zetten. AANLEGGEN WORDT INLOGGEN En onbeperkt Skypen Onbeperkt Breedband Internet via WiFi op uw ligplaats www.binnenvaartnet.nl Financieel haalbaar? Het plan zegt niets over de daadwerkelijke realisatie van projecten. Het moet nog door het Duitse parlement worden goedgekeurd en ook burgers kunnen de komende weken reageren. De Duitse Groenen vinden dat de regering te weinig tijd inruimt voor burgerinspraak. Ook waarschuwen ze voor al te hoge verwachtingen. Volgens verkeersexpert Valerie Wilms van de Groenen is het BVWP een “onrealistisch lange projectlijst” waarvoor nooit genoeg geld zal zijn om te realiseren. Ook de BDB plaatst vraagtekens bij de financiële haalbaarheid. Het onderhoud van de talrijke oude sluizen en kunstwerken gaat de komende jaren veel kosten. Het ministerie wil hier 1 miljard euro voor uittrekken. Voor nieuwbouw blijft dan niet veel meer over. Al vóór de presentatie van het BVWP hadden de BDB en de Duitse vaarwegen- en scheepvaartvereniging DWSV erop gewezen dat er meer geld moet worden gereserveerd voor de vaarwegen. “Het is nu aan de politiek om de komende maanden te beoordelen of de focus niet sterker moet liggen op de milieuvriendelijke binnenvaart”, aldus Schwanen. De Donauverruiming tussen Straubing en Vilshofen staat hoog op de lijst, maar wordt zonder stuwen uitgevoerd. Over de Elbe rept het plan met geen woord. Dit tot onvrede van Dagmar Ziegler, woordvoerder van de Elbe-commissie in de SPD-fractie van het parlement. Volgens Ziegler dreigt Duitsland Europese subsidies mis te lopen voor onderhoud aan de Elbe, die een onderdeel is van het transeuropese transportnet (TEN-T). Voor projecten in Noordrijn-Westfalen (NRW) is 12,95 miljard euro voorzien. NRW pakt hiermee van alle deelstaten het grootste deel van de koek. Het gaat met name om weginfrastructuur, en ook het derde spoor op de Betuweroute staat in het plan. De 3 voorgestelde varianten voor de IJzeren Rijn hebben het niet gehaald. Naar verwachting wordt eind dit jaar het definitieve BVWP afgerond. “Het kritisch minimum aan kleinere schepen is al bereikt” >> Vervolg van de voorpagina De aanleiding voor de oproep van de ASV was een onderzoek van Panteia. In 10 jaar is de vloot beunschepen gekrompen met 100 schepen. En nog eens 50 tot 100 schepen zouden de komende 10 jaar vervangen moeten worden. “Zonder deze nieuwbouw kan in de toekomst niet aan de benodigde hoogwaardige scheepscapaciteit worden voldaan en zal op termijn vervoer van bouwmaterialen deels naar het wegvervoer verschuiven”, waarschuwt Panteia. De onderzoekers pleiten vooral voor meer nieuwe, kleinere schepen. De eisen uit de overgangsbepalingen van het ROSR en problemen met bedrijfsopvolging zullen veel binnenvaartondernemers ertoe brengen hun schip naar de sloop te brengen. “Als bedrijven aan klein vaarwater merken dat er een tekort aan kleine schepen ontstaat, zullen ze bij het maken van lange termijn visies eerder geneigd zijn andere locaties te kiezen. De sector is gebaat bij een gedifferentieerde vloot.” In de oproep aan de Tweede Kamerleden vraagt ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma ervoor te zorgen dat minister Schultz zich bij de CCR hard maakt om de kleine schepen te beschermen. “De minister heeft in eerdere debatten gezegd: ‘Het kan niet de bedoeling zijn dat bepaalde segmenten van de vloot extra getroffen worden.’” Volgens de ASV is dat precies wel aan de gang. “Het kritisch minimum aan kleinere schepen is al bereikt, er ontstaat een sneeuwbaleffect. Kleine vaarwegen worden steeds slechter bediend omdat er minder vervoer over water gaat vanwege de gesloopte schepen, daardoor kunnen wij onze klanten weer slechter bedienen waardoor Krachtenbundeling in feederverkeer Danser Benelux, Van Uden Container Barging en Transbox (Contargo) star ten een operationele samenwerking voor containershuttles op de corri dor Rotterdam-Antwerpen. Onder de naam Rijn-Schelde zij overstappen naar andere vervoersmodaliteiten.” De ASV is er klaar mee: “Wij horen keer op keer hoe de politiek de binnenvaart een warm hart toedraagt. Maar die woorden helpen ons niet en u ook niet.” Alliantie zetten de 3 containeroperators vanaf 4 april meerdere schepen in voor gezamenlijke shuttlediensten tussen de 2 zeehavens. Samen gaan ze dagelijkse diensten in beide zeehavens aanbieden, volumes bundelen en de beschikbare capaciteit optimaliseren. Zo willen ze onder meer de afhandeling op de zeehaventerminals verbeteren, zodat de schepen minder vertraging oplopen. Commercieel blijven de 3 containeroperators gescheiden werken. Cruijffs vrije markt Johan Cruijff is weer herenigd met Rinus Michels. Waar ze ook mogen zijn, daar wordt nu goed gevoetbald. Ik heb nooit geweten dat Johan een notoir autoliefhebber was en dat zijn schoonvader voor hem het leasen van auto’s heeft uitgevonden, zodat ‘De Verlosser’ in een Citroën kon rijden voor 100 gulden per maand. Als je ziet wat aanmerkelijk minder getalenteerde voetballers nu verdienen, zou je denken dat onze Cruijff te vroeg heeft gepiekt. Maar dat is nonsens. Cruijff heeft hoogstpersoonlijk de bakens verzet, zowel in het spelletje voetbal als in de beloning van spelers die miljoenen mensen vermaken. Die miljoenen mensen waren er vóór die tijd helemaal niet. Er waren sowieso minder mensen (ongeveer de helft van nu), maar degenen die er waren, konden ook niet allemaal tegelijk een voetbalwedstrijd zien voordat elk huis houden was voorzien van een televisiescherm. En nog steeds stuwt een voetbaltoernooi zelfs zonder Oranje de tv-verkopen geweldig op. Lionel Messi en Christiano Ronaldo verdienden in 2015 respectievelijk 65 en 54 miljoen euro. Daar kun je een sluis van bouwen, al zal dat niet het eerste zijn waar deze topvoetballers aan denken. Allebei meer dan een miljoen per week. Die zullen best in leuke auto’s rijden. Mercedessen bijvoorbeeld, die door Europa worden vervoerd op trucks met chauffeurs die 200 euro per maand verdienen. Hun Roemeense, louche uitzendbureau houdt op hun salaris ook nog geld in voor een fonds voor als de lading schade oploopt tijdens de rit. Messi en die chauffeur leven beiden in de EU. De EU heeft een vrije markt. Als je geen stuw of sluis bouwt, stroomt water altijd naar het laagste punt. Hoe toepasselijk voor de binnenvaart, waar de beloning nauwelijks opweegt tegen de investeringen en de geleverde inspanning. Maar iedereen voelt aan z’n water aan dat je beter kan varen zonder sluis of stuw. Zolang het blijft regenen, loopt de rivier niet leeg. De vraag is of dat altijd opgaat. Inmiddels hebben de voetbalclubs in Engeland zo’n mooie deal met de tv-stations gesloten dat ze heel voetballend Europa leeg kunnen kopen. Zal je zien dat als alle echt belangrijke voetballers naar Engeland zijn vertrokken, eindelijk het kwartje valt in de EU dat soms een sluis of stuw echt nodig is in de vrije markt. Helaas maakt Engeland tegen die tijd geen deel meer uit van de EU en moeten wij het doen met de herinnering aan de gouden tijden van Johan Cruijff. “Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd”, aldus de onnavolgbare meester. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant