Views
2 years ago

2016-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Haven
  • Volgens
  • Schepen
  • Maart
  • Aantal
  • Nieuwe
  • Onze
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 1 30 maart 2016 VAKBLAD VOOR RIJN- & BINNENVAART www.binnenvaartkrant.nl · www.vlootschouw.nl · tel. 010 414 00 60 · Oplage: 23.000 · Verspreidpunten: 650 30 maart - 12 april 2016 Editie 7 Is Duitse ambitie voor vaarwegen betaalbaar? 5 Scheepvaartweg 9 3356 LL Papendrecht T +31 (0)78 641 68 68 E info@breko.com www.breko.com BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONZE DUURZAME INNOVATIES? “Red het kleine schip!” De ASV roept de fracties van de Tweede Kamer op om “datgene wat nog rest aan de kleine binnenvaart te redden”. Het gaat vooral om de dreiging van de overgangsbepalingen in het ROSR, het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn. Veel van de technische voorschriften die eigenlijk voor nieuwbouw gelden en zijn opgenomen in het ROSR, zijn niet uitvoerbaar en/of onbetaalbaar voor eigenaren van kleine schepen. Niettemin zijn of worden deze regels binnenkort van kracht Bridgescout kan levens redden 9 voor alle bestaande schepen. Het is een al jaren slepende kwestie. De ASV vraagt de politici om de eerder ingediende moties die tot doel hadden deze CCR-regelgeving af te zwakken “uit de lades te trekken en er iets mee te gaan doen”. Kamerlid Betty de Boer van de VVD zal bij het volgende Algemeen Overleg met minister Schultz op 21 april erover beginnen. Zij heeft 2 jaar terug al moties ingediend om iets te doen aan de knellende technische eisen. “Er zijn toen onderzoeken uitgevoerd naar de noodzaak en de haalbaarheid van Amsterdam: ICT benutten voor binnenvaart de voorschriften. Lastig is dat voor aanpassing wel unanimiteit nodig is – niet alle landen denken er hetzelfde over. Als het probleem zich nog steeds voordoet, wil ik ernaar kijken. Dan moeten we bij Europa aan de rem trekken.” Ze voegt er wel aan toe dat de politiek niet gaat over het aantal kleine schepen. “Dat is iets wat de markt bepaalt.” Schippers zouden volgens De Boer sterker staan als verladers melden dat ze niet genoeg schepen kunnen vinden. Lees verder op pagina 3 >> 10 REINTJES - De beste keuze voor uw schip! REINTJES Benelux BVBA | www.reintjes-gears.com Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 www.koedood.nl Wachttijden zeehaventerminals zwakken groei multimodaal vervoer af THE LEAN AND GREEN SOLUTION VOORTVAREND VERZEKERD 24/7 BEREIK- BAAR pay it forward on www.tenyearsteamco.com EOC zeker op het water! T. 088 6699500 | eoc.nl Uw motoren specialist! +31 (0)167 523721 technischburohu.nl (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL Overzicht van de ontwikkeling van multimodaal transport in Brabant sinds 1997. (afbeelding door TopArt) In Noord-Brabant werden in 2015 3% meer containers multimodaal overgeslagen dan in 2014. Die groei had volgens de exploitanten van de Brabantse terminals aanzienlijk groter moeten zijn, maar werd afgezwakt door de wachttijden voor binnenschepen in de zeehavens, aldus een bericht van het MCA Brabant. Een gevolg van wachttijden en vertragingen in de zeehavens is veel onnodig vervoer over de weg. Het aantal TEU’s over de weg onder de regie van de inland terminals was in 2015 ruim 300.000, wat meer dan een kwart van het totale volume is. Vooral tussen Moerdijk en Rotterdam werden relatief veel containers over de weg vervoerd. De vertragingen in de zeehavens werden in 2015 volgens de terminalexploitanten in Brabant deels veroorzaakt door de inzet van steeds grotere zeeschepen. Ook was de ingebruikname van de nieuwe terminals op Maasvlakte 2 van invloed. De exploitanten verwachten meer modal shift ten gunste van de binnenvaart in 2016. In totaal – inclu sief de binnenlandse containeroverslag in Moerdijk – werd in vorig jaar 852.000 TEU overgeslagen, waarvan 86.000 via spoor en 766.000 TEU met de binnenvaart werd vervoerd. Ook het niet kunnen uitbreiden van de Markiezaat-terminal in Bergen op Zoom beperkte de groeimogelijkheden van het multimodaal transport. Het hergebruik van containers nam af in 2015. Ook dat hangt samen met de vertragingen in de zeehavens, doordat de containers te lang onderweg waren en de operators daardoor het risico liepen van een toeslag (de zogenaamde detention- en demurrage-kosten), waardoor ze sneller dan noodzakelijk terug moesten naar de zeehavens. KEERKOPPELING DEFECT? SCHAKEL DIRECT Dolderman keerkoppeling service www.keerkoppeling.com Bel 078-6138277 24 UURS STORINGSDIENST MASSON | REINTJES | TWIN DISC | ZF | LOHMANN Holland Diesel Maassluis Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl Officieel dealer van: power passion partnership Levering en installatie alle merken motoren Servicepunt Iveco en All Pumps Holland Tel. +31 (0) Tel. 184411922 +31 (0) 85-4861340 Fax. +31 (0) 184419565 Op zoek naar Bel 085 4840200 Voor de juiste match, www.swetsgroup.nl Rensen-Driessen Shipbuilding www.rensen-driessen.com Service In binnen- en buitenland Officieel Cummins-dealer +31 (0) 85-4861360 info@marinepowerdrechtsteden.nl Airconditioning Overdrukinstallaties Mechanische ventilatie Koel/vries installaties

De Binnenvaartkrant