Views
2 years ago

2016-07-Cruise

  • Text
  • Schepen
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Marine
  • Boord
  • Schip
  • Eigen

De Binnenvaartkrant 41

De Binnenvaartkrant 41 Cruise 8 30 maart 2016 Geniet van de lente en boek zo’n aantrekkelijke riviercruise van Feenstra! Kijk voor meer informatie op www.feenstrarijnlijn.nl en like ons op Facebook! Met Feenstra Rijn Lijn heeft u keuze uit prachtige cruises over de Rijn, Moezel, Saar, Neckar, Main en Donau. Daarnaast heeft Feenstra meerdere rondreizen over de Nederlandse en Belgische wateren in haar programma. Een riviercruise van Feenstra staat garant voor comfort, gezelligheid en een uitstekende verzorging. Zonder uw koffers in of uit te pakken, reist u van de ene naar de andere prachtige locatie. Onderweg geniet u van het schitterende panorama. Een riviercruise is een belevenis op zich, want onze luxe schepen brengen u op een comfortabele wijze naar de mooiste plaatsen van Europa. Kies voor kwaliteit en betrouwbaarheid en boek nu zo’n schitterende riviercruise van Feenstra. Onze bestemmingen • Nederland & België • Luxemburg & Duitsland • Zwitserland & Oostenrijk • Hongarije & Slowakije Meer informatie Ga voor meer informatie en de reisgids Riviercruises 2016 van Feenstra Rijn Lijn naar het dichtstbijzijnde ANVR Reisbureau of bel met Feenstra Rijn Lijn (026) 445 28 05. Op onze website bekijkt u de beschikbaarheid en vindt u de volledige beschrijving van de reizen en onze schepen. Wij hopen u binnenkort bij ons aan boord te begroeten. Tel. (026) 445 28 05 www.feenstrarijnlijn.nl

De Binnenvaartkrant 40Cruise 9 30 maart 2016 Viking doopt 6 schepen in één keer DOOR EVERT BRUINEKOOL Voor de vierde keer doopte Viking River Cruises nieuwe schepen bij de Passenger Terminal Amsterdam. Dit jaar wa ren het er 6. Met de nieuwe aanwinsten bestaat de Vikingvloot nu uit 60 schepen. Volgend jaar wil de marktleider opnieuw 2 schepen toevoegen aan de vloot. De longships zijn bestemd voor de Europese vaarwegen. Voor elk van de schepen werden op 1 maart een doopmoeder en de kapitein van het schip uitgenodigd voor de doop. De doopmoeders waren afkomstig van belangrijke Amerikaanse reisbureaus. Door het slechte weer – harde regen – werden de schepen in sneltempo gedoopt. Walhalla De schepen zijn vernoemd naar goden uit het Walhalla: Viking Alruna, Viking Egil, Viking Kadlin, Viking Rolf, Viking Tialfi en Viking Vihjalm. Het dooprecord van 16 schepen in één keer, waar Viking in 2014 het Guinness Book of Records mee haalde, is deze keer niet overtroffen. De schepen zullen de oudere schepen in de vloot vervangen. De Viking Kadlin en de Viking Rolf zullen op de Seine in Frankrijk gaan varen. De overige vier op de Rijn, Main en Donau. De 6-voudige doop vond plaats in de stromende regen. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) De doop was koud en nat; het regende aan één stuk door. Vikingdirecteur Torstein Hagen grapte erover tijdens de plechtigheid: “Ik heb in het afgelopen seizoen gebeden om regen, om de lage waterstanden te corrigeren. Maar zoals nu was echt niet de bedoeling.” Bouwtempo Hagen vertelde op de persconferentie dat Viking een verdere groei verwacht. Er staan twee 2 riviercruiseschepen voor volgend jaar gepland. Het bouwtempo van de schepen is naar beneden bijgesteld. Daarnaast had Viking het afgelopen jaar veel last van lage waterstanden, vooral in Oost-Europa. Ook ondervond de rederij negatieve gevolgen van de aanslag in Parijs. Amerikanen boekten beduidend minder vakanties naar Europa. Het jaar daarvóór was de onrust in Tunesië al reden voor de Amerikanen om minder te boeken. Begin dit jaar herstelde het aantal boekingen weer. De schepen zijn gebouwd door de Neptun Werft. Directeur Manfred Müller-Fahrenholz vertelt hoe het begon: “In 2011 begonnen we met de bouw van het eerste longship. Dat was een herhaling van een oud ontwerp.” “Tijdens de bouw hebben we eigenlijk een ander schip ontworpen. Aan dit schip, hoewel het eerste nog steeds uiterlijk identiek is aan het laatste, is in de loop van de serie veel ontwikkeld en verbeterd.” “Gedurende de bouw van de 49 schepen werd bij elk vierde schip het ontwerp volledig doorgelicht en waar nodig aangepast.” “Voor de passagiers is het beeld van de buitenkant steeds hetzelfde gebleven, het moet herkenbaar blijven als een Viking-schip.” De afmetingen van de longships zijn: 134,90 meter lang en 11,45 breed. Ze zijn geschikt voor 190 passagiers. Dieselelektrisch Zowel Müller-Fahrenholz als Hagen vertellen over de hutten. “Luxe voor de passagiers is het belangrijkste aan boord; de hutten zijn in de afgelopen jaren aangepast. Daar ligt de prioriteit. Er zijn 8 verschillende categorieën passagiers met bijpassende cabines. In het ontwerp is veel aandacht besteed aan de motoren (dieselelektrisch). Voor de passagiers zijn ze nauwelijks te horen als de schepen varen.” “Bij Neptune werken 500 mensen. Afhankelijk van het seizoen zijn er soms wel 1.200 mensen van onderaannemers aan het werk. Het bouwen van Viking-schepen is nu een normaal ritueel geworden”, vertelt Müller-Fahrenholz. “We hebben op onze werf in Rostock capaciteit om 12 schepen per jaar te bouwen. Als de vraag stijgt, kan dit vergroot worden naar 14. Op de Meyer Werf kunnen we in piektijden ook nog eens 5 schepen bouwen. In Papenburg gaat het vooral om zeegaande schepen.” Perfectie waarop u kunt vertrouwen Innovatief design met een perfecte afwerking tot in de kleinste details. Volledig afgestemd op uw persoonlijke wensen. Wij geven uw schip uw handtekening. Begonialaan 1 6851 TE Huissen +31 (0)26 325 03 36 info@willemsen-interieurbouw.nl www.willemsen-interieurbouw.nl

Binnenvaartkrant