Views
1 year ago

2016-07-Cruise

  • Text
  • Schepen
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Marine
  • Boord
  • Schip
  • Eigen

De Binnenvaartkrant 43

De Binnenvaartkrant 43 Cruise 6 30 maart 2016 A lpha design projects DIBA GROEP VAVIER MARINE INDUSTRIAL KUNSTSTOFVLOEREN VLOEREN MET EEN MISSIE SCHEEPSVLOEREN VOOR ELK PROJECT 0413 - 27 41 05 WWW.DIBAGROEP.NL

De Binnenvaartkrant 42Cruise 7 30 maart 2016 All that jazz!!! Met slechts twee quotes, ‘Jazz’ en ‘New Orleans’, werd Alpha Design Projects in 2014 gevraagd het interieurontwerp te maken voor het nieuw te bouwen rijncruiseschip River Voyager. Wat een geweldige uitdaging! Al bij de eerste presentatie van kleur- en materiaalgebruik voor de pax cabines en de lounge bleek dat de specialisten van Alpha Design de juiste insteek hadden gekozen; ze kregen het volledige vertrouwen van de klant, Vantage Deluxe World Travel, om de ingeslagen weg te volgen voor het gehele schip. Een half jaar later werd een volledige presentatie inclusief visuals en materialen naar de opdrachtgever in Boston gestuurd en na goedkeuring van de designs kreeg Alpha Design Projects van TeamCo ook opdracht voor de levering van alle stoffering, los meubilair, kunst en decoratie. Uniek fotobehang 12 suites kregen elk de naam van een jazzlegende en uniek fotobehang met quote van de zanger(es) boven de bedwand. De extra luxueuze owner’s suite (31 m 2 ) kreeg het thema Louis Armstrong. De 13 suites zijn voorzien van alle denkbare luxe, zoals elektrisch bedienbare gordijnen en bedden, whirlpool, massagedouche en butlerservice. In de ‘Blue Note Lounge’ werd het thema vertaald in warme kleuren als rood en goud. De fotowanden aan weerszijden van de entree zijn samengesteld uit oude platenhoezen en er staan lampen met als voet een echte trompet! One-stop-concept Het team van Alpha Design Projects is heel gelukkig met het resultaat. Nóg belangrijker: de opdrachtgever is meer dan tevreden! Ook de gasten aan boord tijdens de maiden trip waren zeer te spreken over de nieuwe aanwinst van Vantage: de ambiance in de lounge, de kastruimte in de cabins en de luxe uitgevoerde badkamers worden vaak geprezen. Gebleken is dat dit one-stopconcept veel voordelen biedt: Alpha Design Projects is van begin tot eind hét aanspreekpunt en verantwoordelijk voor het gehele interieur voor alle betrokken partijen. www.alphadesign.nl Minimax Brandbeveiliging bewijst zich in riviercruisevaart Minimax Brandbeveiliging is in korte tijd een bekende speler geworden in de riviercruisevaart. Het bedrijf levert en installeert vaste brandblussysteem aan boord van hotelschepen. Zowel voor de accommodaties en verblijfsruimten als de machinekamers. (foto’s Jaro van Meerten) Het bedrijf is onderdeel van een Duitse fabrikant: Minimax maakt al meer dan 100 jaar brandbeveiligingsproducten en verkoopt die wereldwijd, met ruim 30 eigen vestigingen. De Nederlandse bevindt zich aan de Van Maasdijkweg in Rotterdam (Waalhaven). Van hieruit worden door heel het land klanten bediend. Van winkels tot kantoren, van parkeergarages tot boorplatforms. Tot voor kort was er ook een vestiging in Almere, maar de collega’s daar zijn in maart naar Rotterdam verhuisd. “Nu zitten we allemaal bij elkaar en dat en werkt prettiger en sneller”, zegt Jeffrey Bijl. Hij is projectmanager en onder andere verantwoordelijk voor nieuwbouwprojecten van riviercruiseschepen. Scheepvaart is een specialisme dat de laatste jaren steeds verder is uitgebouwd. “Zeevaart, offshore, binnenvaart én cruisevaart”, vertelt hij. “Vooral in de cruisevaart doen we steeds meer.” Middendruksprinkler Dat is te danken aan een eigen uitvinding van de Minimax-fabriek in Duitsland. “Het gaat om een middendruksprinkler die speciaal ontworpen is voor accommodaties van cruiseschepen. Door meer druk te gebruiken vernevelt het water. Daardoor is minder water nodig. Dat scheelt in de pompcapaciteit en de watertank die nodig zijn.” De Nederlandse Minimaxvestiging heeft dat systeem verder ontwikkeld en aangepast voor riviercruiseschepen. Dit FireKillsysteem bleek een gouden greep. Het eerst schip dat ermee werd uitgerust, was de ss Catherine die in 2014 bij De Gerlien van Tiem van de werf kwam. “Sindsdien zijn er al 5 gevolgd. Er wordt inmiddels min of meer standaard voor dit systeem gekozen. Dit jaar hebben we het op de River Voyager geleverd bij Team- Co. En binnenkort haken we bij De Gerlien aan op de bouw van de Joie de Vivre, die volgend jaar in de vaart komt.” Een conventioneel sprinklersysteem verbruikt per minuut 5 liter water per vierkante meter. Bij FireKill is slechts 2,1 liter nodig. “Daardoor krijg je een watermist in plaats van een plons. De nevenschade van een brand is daardoor een stuk minder.” De kleinere bluswatertank en de kleinere pompkamer sparen voor de rederij ruimte en daarmee geld. Van a tot z Voor de machinekamer is een sprinklersysteem niet praktisch. Er zouden te veel sprinklerkoppen nodig zijn en te veel extra leidingen. Er zijn heel goede andere oplossingen voorhanden, aldus Bijl. “Men heeft keuze uit Novec 1230 en FM200. Dat zijn vaste brandblusinstallaties. “We doen het complete pakket van engineering, productie, installatie, testen en ingebruikstelling. Maar ook service en onderhoud”, zegt Bij. Als projectleider is hij intensief betrokken bij de werkzaamheden. Nieuwbouwprojecten in de riviercruisevaart spreken hem extra aan. “Je houdt de vinger strak aan de pols en bent van a tot z betrokken. De communicatie en samenwerking gaan goed. Met de werf, met de andere onderaannemers en leveranciers. Iedereen houdt rekening met elkaar.” www.minimax.nl

De Binnenvaartkrant