Views
2 years ago

2016-07-Cruise

  • Text
  • Schepen
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Marine
  • Boord
  • Schip
  • Eigen

De Binnenvaartkrant 19

De Binnenvaartkrant 19 Cruise 30 30 maart 2016 Dijvler Materiaal b.v. Lieren en kettingen Staalkabels Verhuur Ankers Aannemersmaterialen Dijvler Materiaal b.v. is gespecialiseerd in het vervaardigen van ankerlieren en tevens het adres voor de complete dekuitrusting. oliekoelers vlakkoelers beunkoelers luchtkoelers warmtewisselaars expansietanken uitlaatgeluiddempers schroef- en roerasinstallaties draaiwerk kathodische bescherming Non Ferro bv ‘Ontwikkeling, productie en levering voor scheepvaart en industrie’ Nijverheidsstraat 30 · 3371 XE Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-615425 · Fax. 0184-611141 · info@dijvler.nl · www.dijvler.nl Lelystraat 106 3364 AJ Sliedrecht, Holland T +31 (0) 184 413 789 T +31 (0) 184 420 015 (verkoop) F +31 (0) 184 419 379 info@bloklandnonferro.nl www.bloklandnonferro.nl Woninginrichting | Scheepsinrichting Projectinrichting Specialist in het stofferen en inrichten van cruiseschepen. Leeghwaterstraat 11 4251LM Werkendam | T. 0183 66 31 59 | info@dikdenhollander.nl www.dikdenhollander.nl Uw pompenspecialist voor de scheepvaart Ballasten / ontballasten – Ejectors . Drinkwatervoorziening – Hydrofoors . Zwart- en grijswater pompen – Dompelpompen Brandbluswater – Zelfaanzuigende centrifugaalpompen . Dekwas – Luchtgedreven membraanpompen Brandstof en smering – Tandradpompen . Dek layout – Kleppen en afsluiters . Pomp-onderdelen Service & Onderhoud All Pumps Holland B.V. Buitendijks 11 Tel. +31 (0) 78 6414090 3356 LX Papendrecht Fax +31 (0) 78 6151057 info@allpumpsholland.nl www.allpumpsholland.nl

De Binnenvaartkrant 18Cruise 31 30 maart 2016 Cruise Terminal Roermond is in april klaar DOOR NOUD VAN DER ZEE In april wil de gemeente Roermond de nieuwe cruiseterminal openstellen voor riviercruiseschepen. De stad kan dan 2 schepen tegelijk ontvangen. De bouw heeft circa 1,4 miljoen euro gekost. Afgelopen november ging de spade de grond in. 2 steigers zijn aangelegd voor riviercruiseschepen en rondvaartboten. Er komt een aantrekkelijke voetgangersverbinding van de aanlegsteigers naar de binnenstad en het Designer Outlet Center. Ook wordt de nabijgelegen Maashaven uitgebaggerd. Deze haven is bedoeld voor de recreatievaart. Verder wordt er een parkeerplaats voor de touringcar aangelegd. Maasplassengebied De cruiseterminal is een van de grootste projecten uit het Nautisch Programma van Eisen voor de Maasplassen voor de periode 2013-2015. Dit is het plan waardoor het Maasplassengebied zou moeten uitgroeien tot hét watersportgebied van Nederland. De Provincie Limburg investeerde onder sterke impuls van Deputé Ger Beurskens 3 miljoen euro aan projecten. Doordat gemeenten en ondernemers ook mee betaalden, resulteerde dat in een totale investering van 11 miljoen euro. De cruiseterminal was een van de laatste projecten. Limburg legde 700.000 euro op tafel voor de bouw; Roermond droeg eenzelfde bedrag bij. Stad aan het water In de voorbereiding heeft de gemeente Roermond gesproken met betrokken partijen, waaronder omliggende bedrijven, rederijen, Rijkswaterstaat en een afvaardiging van bewoners: wat waren de wensen en eisen voor het gebied. Op basis hiervan is het project aanbesteed en kreeg Strabag de opdracht om het project uit te voeren. In het najaar van 2015 is Het Designer Outlet Center is een van de toeristische trekkers. De werkzaamheden aan de Cruise Terminal Roermond zijn in volle gang. (foto’s Noud van der Zee) het plan van het bedrijf tijdens een druk bezochte informatiebijeenkomst gepresenteerd. Snel daarna is het werk van start gegaan. Volgens Roermond is het maken van tochtjes met cruiseschepen steeds meer geliefd en zou een nieuwe terminal prima passen bij het imago van Roermond als stad aan het water. De cruiseterminal moet er voor zorgen dat de grote cruiseschepen hun weg naar de bisdomstad vinden. Op dit moment meren er in Roermond jaarlijks 20 schepen aan met gemiddeld 100 passagiers. Het gemeentebestuur rekent erop dat dit aantal in de nabije toekomst zal verdubbelen. Om de schepen goed te kunnen ontvangen moesten de faciliteiten worden uitgebreid en verbeterd. Populair Ook de provincie geeft aan dat de belangstelling voor riviercruisetoerisme jaarlijks stijgt: het aantal gasten groeit gemiddeld met 15%. Havens als Roermond, Maastricht en Venlo zijn populair. Binnen de Nederlandse en Belgische vaarroutes is Roermond een interessante optie. Ook vanwege het Designer Outlet Center en de aantrekkelijke binnenstad; die zijn jaarlijks goed voor miljoenen bezoekers. VVV-Midden Limburg moet de stad promoten. De organisatie is in gesprek met touroperators en rederijen. De VVV wil samen met die partners cruises gaan ontwikkelen. Ook wil de gemeente de combinatie tussen water- en kooptoerisme nieuw leven inblazen. Wethouder Angelie Waayen zegt dat de cruisevoorzieningen mogelijkheden schep pen om nog meer mensen naar Roermond te trekken. De vraag naar cruisetrips en vakanties neemt toe en rederijen zoeken naar nieuwe routes en bestemmingen. Roermond wil de juiste manier ontdekken en zo een plek veroveren in de bestaande cruiseroutes richting Maastricht, Hasselt en Antwerpen. Rubberscreed Tank Top-systeem van Vavier Marine Industrial Scheepsvloeren Superstil, isolerend en ontdreunend in één systeem Superstil, isolerend en ontdreunend in één systeem, dat biedt Vavier Marine Industrial. Het bedrijf is gespecialiseerd in scheepsvloeren. Vavier Marine Industrial is onderdeel van DIBA Groep BV uit Uden. Bijna alle motorpassagiersschepen die Vavier van vloeren voorziet, worden met het unieke Rubberscreed Tank Top-systeem uitgevoerd op het lower deck. Dit om condensvocht tegen te gaan, wat wordt veroorzaakt door de temperatuurverschillen tussen ondervloer en ruimtetemperatuur. Bijkomend profijt is dat het systeem word aangebracht onder de wandconstructie, zodat er ook ontkoppeling van het interieur ontstaat en zo direct ontdreuning plaats vindt. Contactgeluid wordt door de constructie doorgegeven. De geluidsbron maakt rechtstreeks contact met een vloer, wand, het casco, et cetera. Het is in het schip hoorbaar als de motoren of aggregaten staan te draaien. Stilste schepen van Europa Neem de William Shakespeare en de Charles Dickens. Die zijn ontworpen door 3D Ship Engineering uit Grave en door Willemsen Interieurbouw & Scheepsbetimmering voorzien van de scheepsbetimmering. Zij hebben de schepen geheel uitgerust met dit unieke Rubberscreed Tank Top-systeem. Die riviercruiseschepen zijn daarmee 2 van de stilste mps-schepen van de Europese wateren geworden. De proef op de som: Tijdens de proefvaart bleek de Charles Dikkens een superstil schip te zijn door dat de Rubberscreedondervloer ten opzichte van andere rivercruisers op alle 3 de passagiersdekken waren aangebracht. De Rubberscreed is samengesteld uit een rubbermix en minerale grondstoffen. Hij heeft een zeer positief resultaat en draagt ook bij aan een lager brandstofverbruik door de gewichtsbesparing van het Rubberscreed Tank Top-systeem. Comfort in geluid en trilling Het systeem zorgt niet alleen voor een enorme demping, maar ook voor veel comfort in geluid en trilling. Verder zijn er in de machinekamer ontdreuningsplaten geplaatst en is op het gebied van isolatie op de schepen gekozen voor de beste materialen die leverbaar zijn. Daardoor is een maximale absorptie van geluid gecreeerd. Zelfs de medewerkers van Bureau Veritas waren tijdens de proefvaart onder de indruk. Verder maakt Vavier Marine industrial kunststofvloeren op de riviercruiseschepen op alle dekken met normale minerale Marinescreed en/of een lichtgewicht variant A60 brandwerende vloeren. Voor de galley en laundry zijn er speciale polyurethane gietvloeren. Buitendekvloeren worden voorzien van een kunststof teak-look vloer. Deze laatste zijn te bezichtigen bij Willemsen Interieurbouw & Scheepsbetimmering in Huissen en onder andere op rivercruisers: Antonio Belluci, William Shakespeare et cetera. Voor verdere informatie kan men contact opnemen met Mike Pearson van Vavier Marine Industrial: (0413) 27 41 05 of 0615 07 26 01. Antwerpen: walstroom voor riviercruiseschepen Riviercruiseschepen kunnen voortaan aan het Kattendijkdok (Westkaai) in Antwerpen gebruik maken van walstroom. Verspreid over kaai 15 en 16 zijn 3 zitbankkasten met aansluitpunten gerealiseerd. Hierdoor hoeven cruiseschepen hun generatoren niet meer te laten draaien om boordstroom op te wekken. Naast het geluid reduceert de walstroomvoorziening de uitstoot van fijnstof en CO 2 . Binnenschepen in de Antwerpse haven kunnen al een paar jaar walstroom gebruiken. De Europese Unie verstrekt subsidie aan havenbesturen voor het installeren van walstroomvoorzieningen. In een aantal havens, waaronder die van Rotterdam, moeten riviercruiseschepen verplicht walstroom gebruiken. In Antwerpen wordt het beheer van de walstroominfrastructuur op termijn overgedragen aan de stad Antwerpen, die nauw betrokken was bij de uitrol van het project.

De Binnenvaartkrant