Views
2 years ago

2016-07-Cruise

  • Text
  • Schepen
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Marine
  • Boord
  • Schip
  • Eigen

De Binnenvaartkrant 47

De Binnenvaartkrant 47 Cruise 2 30 maart 2016 THE CONNECTING SPECIALIST Scheepsbouw vergt het uiterste. Opdrachtgevers willen het beste van het beste. Daar kunnen we ons bij TeamCo Shipyard helemaal in vinden. Want dat is nu juist waar wij ook naar streven. In de afgelopen jaren hebben we dat bewezen. In nieuwbouw en reparatie. Voor binnenvaartschepen, passagiersschepen en estuaire schepen. We noemen onszelf ‘Connecting Specialist’: specialist in het koppelen van uw wensen en doelstellingen aan slimme technische oplossingen. Op basis daarvan realiseren we hoogwaardige, veilige en rendabele schepen. Voor u, maar vooral samen mét u! TeamCo Shipyard BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665500 info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl

De Binnenvaartkrant 46Cruise 3 30 maart 2016 Europese riviercruisevaart weet groei - ondanks langdurig laagwater - vast te houden Meer dan 1,3 miljoen passagiers in 2015 In 2015 is de vraag naar riviercruises in Europa naar nieuwe recordhoogte gegroeid. 423.635 Duitsers maakten een cruise. Dat was 1,9% meer dan het jaar ervoor. Nog sterker was de groei vanuit Noord-Amerika, waardoor het totaalaantal passagiers in de Europese cruisevaart naar 1.330.000 groeide. Dat was ruim 20% meer dan in 2014. De cijfers komen uit een studie van IG RiverCruise (de vereniging van Europese riviercruiserederijen), en het Duitse Reisverbond DRV. Een riviercruise kostte vorig jaar gemiddeld 1.027 euro. De gemiddelde reisduur was 7,18 dagen. De groei had nog hoger kunnen uitvallen, als het extreme en langdurige laagwater op de Rijn en de Donau geen roet in het eten had gegooid, zo schrijven IG River- Cruise en DRV. Daardoor moesten touroperators geplande flink wat cruises annuleren of vervangende vaarvakanties aanbieden. De Donau en de Rijn blijven de favoriete vaargebieden. Onder Duitsers versloeg de Rijn voor het eerst de Donau in populariteit (38,2 om 38,0%). VS en Canada In de Verenigde Staten en Canada groeit de interesse voor een cruise over de Europese binnenwateren Verhuizing naar Cruise Terminal Maasbracht geeft Rederij Cascade de ruimte DOOR NOUD VAN DER ZEE Op zijn paasbest moet de Cruise Terminal Maasbracht er begin april uitzien. Rederij Cascade zal meer zichtbaar zijn op de terminal. De naam van Rederij Stiphout is dan van de terminal verdwenen en de Cascade-vlaggen zijn in de masten gehesen. Op de zichtlocatie, aan de vernieuwde boulevard in de haven van Maasbracht, beleven eigenaar David van de Runstraat en zijn crew een kansrijke doorstart. Hij had in 2013 de rederij overgenomen. De ligplaats in de jachthaven van Wessem moest hij na 2 jaar opgeven en dus moest Van de Runstraat op zoek naar een nieuwe locatie. Rederijkantoor In 2015 had hij zijn bedrijf nog kunnen moderniseren, dank zij een financiële injectie van de Provincie Limburg. Van de Runstraat keek uit naar een zichtlocatie en via een tussenpersoon kwam hij in contact met Rederij Stiphout, die de Cruise Terminal Maasbracht in bezit heeft. De eigenaar van Rederij Stiphout, de familie Fransbergen, was ervan overtuigd dat de terminal bij Van de Runstraat in goede handen kwam. Hij kon de terminal tot (foto Fotolyse/Fotolia) jaar na jaar. Vorig jaar nam het aantal cruisegangers uit die landen met maar liefst 42,9% toe. Het aandeel Noord-Amerikaanse gasten is inmiddels groter dan het Duitse. De blijvend groeiende vraag naar riviercruises vanuit de VS en Canada weerspiegelt zich volgens IG RiverCruise en DRV in de nieuwe schepen die jaarlijks in de vaart De Stadt Wessem op zijn nieuwe stek aan de terminal in Maasbracht. (foto Noud van der Zee) komen. Meer dan de helft van de nieuwbouw in 2015 – goed voor een gezamenlijke beddencapaciteit van 3.160 – werd voor Noord- Amerikaanse touroperators en rederijen gebouwd. In totaal werden vorig seizoen 27 nieuwe riviercruiseschepen opgeleverd. De investering die daarmee gemoeid was, was ongeveer 585 miljoenen euro. 2020 huren en verwierf ook het recht tot koop. Zodoende verhuisden de twee schepen van Rederij Cascade onlangs naar Maasbracht: de Stadt Wessem en de Cascade. Van de Runstraat zit boordevol plannen. Allereerst wil hij Rederij Cascade verder professionaliseren. Op de terminal wil hij het huidige havenkantoor gereedmaken als rederijkantoor. Daar kunnen toekomstige klanten terecht voor brochures, inlichtingen en tickets. De partyschepen zijn grondig gerenoveerd. De interieurs zijn volledig gerestyled tot een eigentijds feest- en evenementenlocatie en geschikt gemaakt voor bruiloften, business events en dinercruises. Op de riviercruiseschepen werken 13.097 mensen. De Europese riviercruisesector levert op de wal verder nog 3.514 mensen werk, die in dienst zijn bij de rederijen. Daarnaast zijn er nog circa 11.000 indirecte banen afhankelijk van de sector: bij toeleveranciers, havens, aanbieders van excursies enzovoort. Het (gedeeltelijk) overkapte dek van de terminal kan verbouwd worden in een stijlvolle en maritieme sfeer: presentaties, workshops, clinics en party’s behoren dan tot de mogelijkheden. Voor jong en oud DOOR NOUD VAN DER ZEE Op een riviercruise zit je als vakantieganger op de eerste rang. Varend over een rivier zie je de wereld aan je voorbij glijden: pittoreske dorpjes, prachtige landschappen en – soms – wereldsteden. Het mooie van een riviercruise is het gemoedelijke karakter. Binnen en buiten Nederland bestaat een groeiende belangstelling voor riviercruises. Het oubollige imago is inmiddels wel afgeworpen. De gemiddelde leeftijd van de passagiers is weliswaar nog rond de 50 jaar, maar binnen het aanbod van rederijen en touroperators zijn steeds meer nieuwe mogelijkheden. Rijn en Moezel zijn ingesteld op gezelligheid; populair bij ouderen, maar minder bij jongeren. Een riviercruise over de Donau, door Duitsland en Oostenrijk, maar ook Slowakije en Hongarije met hun geheel eigen sfeer, spreekt een jonger publiek wel aan. Vaarprogramma De cruiseterminal blijft beschikbaar voor cruiseschepen van andere rederijen. Die kunnen dan passagiers aan en van boord laten gaan, overnachten, kort verblijven, drinkwater bunkeren en voorraad aan boord laten brengen. Van de Runstraat is tevreden met zijn nieuwe A-locatie: “Wij liggen hier goed bij de gerevitaliseerde boulevard en het Maas Binnenvaartmuseum. Maasbracht is een toeristenplaats in wording en een icoon in de binnenvaart.” In het vaarprogramma blijft Rederij Cascade Wessem trouw. Van de Runstraat onderhoudt een lijndienst tussen de stadjes Wessem, Stevensweert en Thorn. Andere zijn de sluizentocht op de Maas nabij Linne en Heel en de rondvaart door de havens van Maasbracht en Wessem. Gasterie De Knip in Wessem blijft tickets verkopen, maar passagiers kunnen ook online boeken op de nieuwe website. “We hebben de afgelopen jaren aan de weg getimmerd met als sluitstuk de verhuizing naar de terminal in Maasbracht. We hebben meer uitstraling gekregen door onze professionaliteit. Dat levert ons meer bezoekers en rendement op”, aldus een optimistische directeur. www.rederijcascade.nl

De Binnenvaartkrant