Views
1 year ago

2016-07-Cruise

  • Text
  • Schepen
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Marine
  • Boord
  • Schip
  • Eigen

De Binnenvaartkrant 23

De Binnenvaartkrant 23 Cruise 26 30 maart 2016 KLANTGERICHT ONTWERP Shipyard Het design van onze schepen komt tot stand in samenspraak met de klant. Wij bouwen en begeleiden van A tot Z. Voorzien het schip van luxe hutten, volledig ingericht restaurant en salon, professionele keuken en wasserij. shop en kapsalon voorzien. Het comfort wordt gewaarborgd door een uitstekende klimaatbeheersing, hoogwaardige sanitaire voorzieningen en state-of-the-art elektronica. www.breejen-shipyard.nl

De Binnenvaartkrant 22Cruise 27 30 maart 2016 Astralift: altijd een passende oplossing Dat kan beter, vonden Martijn van Gilst en Arjan Evers. Ze werkten in de liftenindustrie, maar waren ontevreden over het aanbod en de aanpak van liftbedrijven. Dus richtten ze in 2003 Astralift op. Ze bewezen hun gelijk: inmiddels heeft het in Bleiswijk gevestigde bedrijf 60 medewer kers en is Astralift het grootste onafhankelijke liftenmerk van Nederland. De werkwijze en producten komen juist in de bouw van riviercruiseschepen tot hun recht. Wat maakt Astralift anders? Arjan Evers, die mede-eigenaar én technisch directeur is, vertelt: “Wij verzorgen alles vanaf de engineering. We ontwerpen en produceren de liften en liftschachten – en dat doen we op maat. We doen ook de installatie, de service en het onderhoud zelf. En…we zijn onafhankelijk!” Andere liftbedrijven in Nederland zijn volgens hem ofwel gelieerd aan een internationale producent – en die fabrieken maken seriematig liften; dus met standaardafmetingen – of ze beperken zich tot het onderhoud van liften. Zorgeloos tappen Tapkoel is een gerenommeerd bedrijf, opgericht in 1987 en marktleider binnen de tapinstallatietechniek. Door de jaren heen heeft Tapkoel zich ontwikkeld tot een specialist binnen deze branche. Het bedrijf verzorgt alles wat er bij een tapinstallatie komt kijken. Zo houdt Tapkoel zich bezig met ontwikkeling, productie, installatie, onderhoud en revisie van allerlei Machinerichtlijn Bij Astralift passen ze de lift aan de beschikbare ruimte en de wensen van de opdrachtgever aan. Dat is precies wat in de nieuwbouw van hotelschepen vereist is. “We beheersen de techniek, benutten het ruimtelijk inzicht én we zijn op de hoogte van de wetgeving.” Het gaat zowel om voorschriften voor de cruisevaart als voor liften. Evers: “Voor de klant is het een lift; voor de wet een machine. Hij valt dan ook onder de Machinerichtlijn. Je kunt hem op meerdere manieren uitvoeren. De ene opdrachtgever wil spiegelend rvs en glas; de ander een dichte lift met poedergecoate wanden.” soorten installaties. Zoals fustbier, tankbier, wijn en postmix-installaties. “Het zorgeloos tappen en genieten staat bij Tapkoel hoog in het vaandel en hierdoor weten steeds meer rederijen en scheepsbouwers ons te vinden voor een installatie”, zegt algemeen directeur Paul van Dijk. Maatwerk “Op een riviercruiseschip is optimale benutting van de ruimte het Evers en Van Gilst kwamen 4 jaar terug min of meer bij toeval met de scheepsbouw in aanraking. “Een collegabedrijf ging failliet en Den Breejen Shipyard kreeg daardoor 2 installatie niet geleverd. Ze gingen op zoek en kwamen bij ons terecht.” “Wij konden hen helpen, en blijkbaar was dat naar wens want we mochten voor volgende schepen terugkomen. Later volgde ook TeamCo en sinds kort mogen we ook voor Vahali werken.” allerbelangrijkst. Hierdoor dienen de installaties op maat gemaakt te worden voor onze klanten. Doordat de ontwikkeling en productie in eigen beheer gebeurt kunnen wij altijd tot passende oplossingen komen en meedenken.” Hechte leveranciersrelatie “Onze manier van werken heeft zich in de loop der jaren bewezen”, vertelt Van Dijk. “Binnen dit segment hebben wij ons ontwikkeld tot een betrouwbare partner voor de rederijen en werken we uitsluitend samen met kwalitatief sterke merken, zoals Gamko en Franke.” “Ook verzorgen we op de schepen het jaarlijks groot onderhoud en bieden we trainingen op locatie voor het personeel hoe de installaties te bedienen en schoon te houden.” Dit jaar neemt Tapkoel voor het eerst deel aan de beurs Maritime Industry in Gorinchem. “Wij heten u van harte welkom op onze stand!” www.tapkoel.nl Weinig ruimte De uitdaging is een zo groot mogelijke lift te bouwen die zo weinig mogelijk ruimte inneemt. Meestal hebben ze een capaciteit van 4 personen, al zijn er ook schepen met een lift voor 6 personen. Astralift bouwt de liften zó dat vakantiegangers weinig kwaad kunnen. “Elke week komen er nieuwe mensen aan boord. De bediening moet eenvoudig zijn; anders hebben ze die pas aan het eind van de reis door. Dan komt er al weer een nieuwe ploeg.” Ook allerlei andere voorzieningen zijn erop gericht om storingen te voorkomen. Als een lift het niet doet is dat altijd vervelend, maar als het de enige is en het schip is onderweg, wordt het wel erg lastig. Dus besteedt Astralift veel aandacht aan de robuustheid en betrouwbaarheid van de besturing en systemen. “Na de ingebruikstelling testen we de lift 24 uur. Daarnaast verrichten we op elk schip twee keer per jaar service: een uitvoerige controle en onderhoud in de winter, als het schip toch stil ligt, en een onderhoudsbeurt in de zomer.” Het heeft effect: Astralift heeft al 17 liften ‘varen’ en in 2015 deden zich slechts 3 storingen voor. www.astralift.nl

De Binnenvaartkrant