Views
1 year ago

2016-07-Cruise

  • Text
  • Schepen
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Marine
  • Boord
  • Schip
  • Eigen

De Binnenvaartkrant 25

De Binnenvaartkrant 25 Cruise 24 30 maart 2016 VERVOORT, WELKOM AAN BOORD! Met veel enthousiasme en ervaring begeleiden wij u bij de inrichting van uw cruiseschip. Onze eigen logistieke afdeling zorgt voor een vlekkeloze afstemming en levering. Kom langs in onze showroom voor een veelzijdige collectie en ervaar zelf de comfortabele sfeer van een ontspannen vaart. INSPIRATIE VAN Showroom, kantoor en logistiek centrum Edisonstraat 3 | Goirle Nederland T +31 13 534 00 34 info@vervoort.nl www.vervoort.nl Ultra Fog ontwikkelt sedert 1990 het meest efficiënte en betrouwbare hogedruk watermist brandblussystemen voor o.a. rivier cruiseschepen. Goedkoop Alleen Ultra Fog kan met 1 nozzle een hut van 48m 2 beschermen (ofwel 1 nozzle voor een ruimte van 6.9m x 6.9m). Of 1 nozzle per 25m 2 voor een machine kamer. Met slimme optimalisaties voor minimaal water- en stroomverbruik levert Ultra Fog een systeem met maximale efficiëntie, lage installatie- en onderhoudskosten & laag gewicht: en dus lage operationele kosten! Innoverend Nog een belangrijke innovatie is de ‘nozzle tool’. Dit maakt het mogelijk elke Ultra Fog nozzle afzonderlijk te testen (belangrijk door verscherpte regelgeving!). Ultra Fog pompsets zijn flexibel en demontabel. Ultra Fog is bovendien het enige systeem op de markt met een eigen bedieningspaneel en eigen software die met het systeem aan boord kan communiceren. Efficiënt Hogedruk watermist systemen blussen sneller en efficiënter (tot 90% minder water dan conventionele systemen) en beperken daarmee schade. Betrouwbaar Ultra Fog systemen zijn ontworpen, getest en goedgekeurd conform IMO-regels door alle grote Klasse-organisaties. Technoship BV levert en onderhoudt deze sedert 1991 en vormt door haar kennis, ervaring en snelle service een zeer betrouwbare partner. Technoship BV | Postbus 4123 | 7320 AC Apeldoorn | www.technoship.nl | info@technoship.nl

De Binnenvaartkrant 24Cruise 25 30 maart 2016 CBRB over vuilwater: “De sector heeft zijn zaakjes op orde; nu de walinstallaties nog” Riviercruisevaart is gezond en groeiend De riviercruisevaart floreert. Elk jaar komen er nieuwe schepen in de vaart en groeit het aantal gasten. Toch heeft de sector nog wel wat te wensen. Sinds 2012 is het verboden afvalwater te lozen. Nieuwe schepen zijn daarom voorzien van een boordzuiverings installatie. De mees te bestaande schepen zijn afhankelijk van afgiftepunten voor hun vuilwater. Daar zijn er nog te weinig van, stellen Nico Arnts en Maira van Helvoirt, van de CBRB-ledengroep Personenvervoer. Gemeenten bouwen wél walstroomkasten, maar geen vuilwaterafgiftevoorzieningen. “Een gemiste kans. De riviercruisevaart heeft zijn zaken op orde; nu de walinstallaties nog.” Nico Arnts is directeur van Feenstra Rijn Lijn uit Arnhem. Hij is bestuurslid van de ledengroep Personenvervoer van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart. Maira van Helvoirt, als beleidsmedewerker in dienst bij het CBRB, is secretaris van die ledengroep. Zij signaleren verschillende trends in de Europese riviercruisevaart. Arnts ziet een onderscheid tussen de nationale en de internationale markt. “De buitenlandse sector neigt erg naar luxe schepen met als het kan grote hutten met ‘Franse balkons’. Er wordt veel gevaren en de steden worden vaak maar kort en in veel gevallen per bus aangedaan.” Hij vervolgt: “Op de nationale markt is er nog steeds veel vraag naar betaalbare riviercruises. Leeftijd van het schip en luxe aan boord zijn daarbij iets minder van belang. Dat voor beide groeperingen een uitstekende verzorging een must is, spreekt voor zich. Een riviercruise wordt steeds meer gezien als een alternatief voor een stedentrip die zich bij een langere cruise zelfs kan uitstrekken over meerdere landen.” De markt groeit al jaren. Zet die ook dit jaar weer door? Arnts: “De toename wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de Amerikaanse en Australische touroperators. Ook vanuit Zwitserland is een groeiende interesse voor luxe riviercruises. Een aantal van de overzeese touroperators heeft inmiddels een eigen vestiging in Europa.” “Deze bedrijven hebben eigen schepen en hebben gespecialiseerde bedrijven in de arm genomen die verantwoordelijk zijn voor alle operationele zaken. Op deze wijze hebben zij weinig te doen met de nautische en technische begeleiding van hun schepen. Ook de catering aan boord wordt door hen volledig uit handen gegeven.” “Naast de intercontinentale markt staat het fenomeen cruises ook in Europa volop in the picture. Er is nog steeds een forse toename in capaciteit en er nemen ook steeds meer mensen deel aan een riviercruise.” Nico Arnts. op de aanhoudende nieuwbouw, veel sneller toe.” Zijn riviercruiseschepen nog overal welkom? Volendam heeft ze met ingang van dit jaar verboden: de schepen belemmeren het uitzicht en ze zouden te weinig opleveren. Speelt dat in veel steden? Arnts: “Het is heel verschillend hoe gemeenten reageren op de komst van riviercruiseschepen. In Volendam is men van mening dat de huidige riviercruiseschepen te groot worden en daardoor het uitzicht belemmeren. Ook de bussen die de aan- en afvoer verzorgen, zouden overlast bezorgen. Daar komt nog bij dat de gemeente moest investeren: de bestaande cruisesteiger moest vervangen worden.” “Bij het besluit om de passagiersschepen te weren ging Volendam er vanuit dat de uitgaven aan de wal door een passagier zeer beperkt zijn. Andere steden, zoals Hoorn, houden er een hogere en veel positievere berekening op na. Het is maar net wat je al dan niet als uitgaven ziet. Gelukkig zijn er nog veel plaatsen die de riviercruisevaart wel weten te waarderen.” Van Helvoirt: “Uit een onderzoek naar de economische betekenis van de passagiersvaart in Nederland, dat het CBRB in 2011 heeft uitgevoerd, bleek dat cruisepassagiers gemiddeld zo’n 44 euro per persoon per dag uitgeven. In totaal komt dat neer op ruim 34 miljoen euro per jaar. Dat staat nog los van de inkomsten uit havengeld.” Wat betekent het voor de rederijen als ze geweerd worden? “De onverwachte uitval van Volendam heeft voor veel problemen gezorgd. Vooral de buitenlandse charteraars maken en verkopen hun reizen lang van tevoren. Alternatieve ligplaatsen zijn, zeker in de topmaand april, lang niet altijd voorhanden.” Welke gemeentes/havens zijn juist pro riviercruisevaart? Arnts: “Onder andere Dordrecht, Roermond, Arnhem, Hoorn, Leeuwarden en ook de provincie Zeeland juichen de komst van de schepen juist toe en investeren flink in nieuwe faciliteiten.” “Bij het ontwikkelen van nieuwe en het verbeteren van bestaande ligplaatsen wordt door deze gemeenten volop overleg gevoerd met de bewoners en de middenstand en aan de andere kant ook met de rederijen. Dit is de enige manier om te komen tot een door alle betrokken partijen geaccepteerde situatie en tevens een garantie voor de toekomst dat de programma’s uitgevoerd kunnen zoals gepland.” Van Helvoirt: “Marketingorganisatie Amsterdam Cruise Port coordineert het project River Cruise Noord-Holland. In samenwerking met een aantal gemeenten in de regio wordt gewerkt aan promotie van die gemeenten als cruisebestemming. De betreffende gemeenten hebben aanzienlijk geinvesteerd in goede voorzieningen voor de cruisevaart.” Maira van Helvoirt. Het verbod op het lozen van afvalwater geldt sinds 2012. Leeft iedereen dat goed na? Arnts: “Alle nieuwe schepen zijn voorzien van een boordzuiveringsinstallatie. Ook een aantal bestaande schepen is met een dergelijke installatie uitgerust. De bestaande schepen die geen ruimte hebben om zo’n installatie in te bouwen zijn afhankelijk van afgiftepunten voor vuilwater.” “Een aantal gemeenten heeft hier al op ingespeeld door in afgiftepunten te voorzien, maar voor sommigen gemeenten is het niet mogelijk en vaak te duur. Het zou zeer wenselijk zijn wanneer de overheid hier een helpende hand zou bieden.” Van Helvoirt: “Het is opmerkelijk dat een aantal gemeenten de afgelopen jaren heeft geïnvesteerd in modernisering van hun faciliteiten zonder daarin de mogelijkheid om vuilwater af te kunnen geven, mee te nemen. Er worden wél walstroomkasten gebouwd, maar geen vuilwaterafgiftevoorzieningen. Jammer, en een gemiste kans. De riviercruisevaart heeft zijn zaken op orde; nu de walinstallaties nog.” Het seizoen is in de loop der jaren opgerekt. Hoe kun je als rederij de bezetting nog verder verhogen? Arnts: “De bedrijfskosten zijn de afgelopen jaren dermate gestegen dat men om de schepen op een rendabele wijze te kunnen exploiteren, zonder daarbij de passageprijzen te sterk te laten stijgen, een langer seizoen moet varen. Hiervoor worden in het voor- en naseizoen onder andere themareizen georganiseerd. Daarnaast worden de schepen in de winterperiode vaak ingezet als extra hotelaccommodatie bij beurzen en congressen in binnen- en buitenland.” De riviercruisevaart heeft afgelopen jaren best last gehad van lange laagwater-/hoogwaterperiodes. Kun je je daar als rederij tegen wapenen? Van Helvoirt: “De vaarschema’s voor de riviercruisevaart staan al heel lang van tevoren vast, inclusief de bijbehorende excursies en dergelijke. Als een bepaalde bestemming niet meer kan worden aangedaan door problemen met de waterstand, betekent dat dat de rederijen last minute moeten improviseren: bussen regelen, geboekte excursies of gidsen cancellen.” Arnts: “De natuur lijkt wel steeds grilliger te worden en hetzelfde geldt voor de waterstanden. Laagen hoogwater lijken onvoorspelbaar en komen op de vreemdste momenten voor.” “Op het moment dat de geplande reis niet meer volgens programma kan worden gevaren, is het zaak om de charteraar en/of de passagiers tijdig een alternatief programma voor te stellen.” “Dat laatste gaat natuurlijk niet wanneer er écht niet meer kan worden gevaren. Dan zit er niets anders op dan de reis helemaal af te zeggen. Ingeval de reis reeds is begonnen, worden de aanlegplaatsen vaak per bus bezocht. Dat een lage of hoge waterstand voor een flinke strop kan zorgen spreekt voor zich, maar is inherent aan de bedrijfstak.” Van Helvoirt: “Ook de Aziatische markt is een groeimarkt. Overigens is er zeker niet in alle segmenten sprake van groei. Zo geldt bijvoorbeeld in de nationale markt dat er weliswaar steeds meer mensen deelnemen aan een cruise, maar de scheepscapaciteit neemt, gelet (foto’s CBRB)

De Binnenvaartkrant